Wat rijdt ik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annettee

Wat rijdt ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 16:52

Hallo,
Ik zit met een vraagje. Ik rijd nou zo'n 8 jaar op de manege en ik vroeg me af wat ik nou eigenlijk dressuurmatig rijdt?
Ik vroeg het aan mijn instucteur en die zei L, en als ik het wijken wat meer onder de knie kreeg ook wel M.. Maar dat vond ik raar, want ik dacht dat het wijken juist bij L hoorde? Ik krijg het paard waar ik vaak op rijdt nog niet aan de teugel, maar soms heel even. Het wijken begin ik nou ook wel onder de knie te krijgen. Maar ik rijd ook niet vaak wedstrijden dus ik weet ook niet wat ik als richlijn moet nemen om te kijken wat er word gevraagd en wat ik daarvan kan. Dus, heeft er iemand een idee wat ik nu rijdt? En wat moet je bijvoorbeeld kunnen bij L en M?

Gr.. Annette

Rijlaarsdam

Re: Wat rijdt ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:53

paard?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:54

Ik zou zeggen dat jij een recreatieve ruiter bent, en dus "niets" qua klasse rijd.
Ik vind dat je pas kunt zeggen : Ik rij L, als je daadwerkelijk L gestart bent!
Maar als je je paard nog niet ontspannen aan de teugel voor elkaar heb, vind ik niet dat je jezelf L amazone kunt noemen! Lachen

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:55

Lekker bijdehand :S
Ik denk dat je inderdaad op ongeveer L niveau rijd, misschien de nagefelijkheid nog wat meer doorkrijgen. M houdt ook schouderbinnenwaards en veel preciezere overgangen en meer nagefelijkheid in.
Maar dat is mijn idee..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:56

Ik denk dat je niets rijdt, je kan moeilijk zeggen wat je rijdt als je nog niks 'bewezen' hebt. Lachen
Trainingen op M-nivo vind ik erg hoog als een paard niet aan de teugel loopt..

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:56

Mexxuna schreef:
Ik zou zeggen dat jij een recreatieve ruiter bent, en dus "niets" qua klasse rijd.
Maar als je je paard nog niet ontspannen aan de teugel voor elkaar heb, vind ik niet dat je jezelf L amazone kunt noemen! Lachen

Mee eens !!!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:57

Citaat:
Ik krijg het paard waar ik vaak op rijdt nog niet aan de teugel, maar soms heel even. Het wijken begin ik nou ook wel onder de knie te krijgen.

Wanneer een paard niet netjes nageeflijk loopt, kun je ook geen ( helemaal) andere correcte oefeningen rijden, zoals wijken, travers etc. Dus ik denk dat je jezelf nog als B ruiter kan zien. Mijn paard loopt nageeflijk lekker op de achterhand en hij begint het wijken nu door te krijgen. Maar ik ben nog niet aan het punten voor de L en er ook nog niet klaar voor...

Jolienn

Als je je paard of pony netjes aan de teugel, rechtgericht, aan het been hebt en je kan wijken, middenstap, middendraf, middengalop kan, dat is zo'n beetje de L1...

marleen_usar

Je begint onderaan als je een wedstrijd zou rijden, ik denk ook dat je dat niveau rijd.

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:00

Even voor de duidelijkheid.. Het is: Wat rijd ik? Bij de ik-vorm kan nooit een t staan Knipoog

Maar ik vind wanneer je een paard niet ontspannen in de aanleuning krijgt en de L oefeningen niet beheerst dat je geen L bent.
Alhoewel ik dat ook moeilijk is aangezien je op een manege de basis aangeleerd krijgt, dit is trouwens niet op iedere manege. Over het algemeen rijden er op een manege gemiddelde B ruiters..

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:02

zilverster schreef:
Even voor de duidelijkheid.. Het is: Wat rijd ik? Bij de ik-vorm kan nooit een t staan Knipoog..

wel als je uit rotterdam komt hoor! Haha!

wie ik,?? melig... neeeee

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:03

Tuurlijk rijd je wel op niveau?
Ook als je niet start met wedstrijden.. Lijkt mij!

Verder moet je maar kijken welke oefeningen je echt goed kan (zoals Jolienn zegt).
En aan de teugel denk ik dat toch echt wel bij L en hoger hoort Knipoog Als je dat onder de knie hebt kun je zelf wel zeggen dat je L rijd.

Met onderlinge wedstrijden kan ik L1 rijden maar ik rijd niet aan de teugel (vind het erg lastig bij manege pony's) dus ik zie mezelf nog als B Knipoog .

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:04

Krijg je privè les of gewoon les in groeps verband op de manege, en heb je al eens een wedstrijd gereden.als dit niet zo is rij je waarschijnlijk gewoon op b niveau.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:07

Ik vind trouwens dat als je op een manege rijd je echt niet altijd B rijd, áls je geen wedstrijden rijd! Je kunt toch ook best heeel goed rijden Clown maar dan ook les op een manege.. Dan rijd je dus wel hoger al B!!

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:07

Ok, dankje voor de reacties.. Nu weet ik ongeveer waar ik aan toe ben. Maar mij gaat het inderdaad ook meer om het recreatief rijden.

Ik krijg gewoon les in groepsverband. Tja, wedstrijden heb ik heel lang geleden op de pony's gereden (rij nu bij de paarden) en dat was ook B.
gr.. Annette

whoeps.. sorry van de t bij rijdt.. Bloos

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:09

ik rij ook op een manege (en op zoek naar bijrijdpaardje! ) maar kan de meeste paarden/ponies wel aan de teugel laten lopen (Isabelle (L)) en schouder voor enzo kan ik ook gewoon, zelfs wat wijken. Dus ik kryg wel les in meer dan alleen de basis..

verder denk ik niet dat je zonder wedstryden goed een niveau kan noemen.

Iemand die ik ken, haar bijrijdpaard, loop super mooi en aan de teugel en ze rijdt gewoon goed en haar paard loop mooi enzo, maar toch krijgt ze 3en in de B! dus aan wedstryden kan je some beter niveau afleiden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:10

Als je niet gestart bent: niks.
Qua niveau: als je je paard nog niet nageeflijk kunt rijden, nog onder B-niveau. Wijken is L-niveau maar het gaat imo meer om de algemene manier van lopen dan om de kunstjes. Ik krijg mijn jonge paard ook wel in een schouderbinnenwaarts geduwd, maar als ik M ga starten kom ik met verliespunten thuis. Clown

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:11

Mexxuna schreef:

sluit ik me helemaal bij aan,
had het niet beter kunnen zeggen Tong uitsteken Knipoog

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:12

Mee eens, je zit niet met alles op het zelfde niveau. Dus ik ben bang dat je toch op b zit.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:12

Ik vind dat als je je paard nog niet netjes nageefelijk kunt laten lopen je nog niet kunt zeggen dat je op L niveau rijdt.
Zelf zou ik nog niet op wedstrijd gaan als mijn paard/pony nog niet nageefelijk loopt.
Bovendien moet je het wijken goed onder de knie hebben wil je L starten vind ik.
Als je daarop allemaal onvoeldoendes scoort en op de rest hoog kan je wel je winstpunten voor de M bij elkaar rijden, maar als je daar dan aankomt heb je een probleem, als je je wijken niet voor elkaar hebt is het moeilijk (onmogelijk wil ik niet gelijk zeggen) een goede schouderbinnenwaarts er uit rijden
Zelf zou ik nog niet op wedstrijd gaan als mijn paard/pony nog niet nageefelijk loopt.
Voor mij betekent op L niveau rijden dat je alle oefeningen uit de L netjes kan uitvoeren.
En M rijden betekent voor mij dus dat je alle oefeningen uit de M netjes kan uitvoeren, en niet dat je nog even door moet oefenen.
aangezien je zelf zegt dat je het wijken nog niet helemaal onder de knie hebt zou ik B niveau zeggen.
Net als al meer zeiden.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:22

Niks. Rijd een wedstrijd dan zie je vanzelf wat ze van je rijkunsten vinden. Knipoog Als je paard ook niet netjes nagevelijk loopt vind ik niet dat je je op L niveau mag voelen.

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:29

Op sommige paarden lukt het wel om aan de teugel te laten rijden, maar volgens mij ligt het ook aan dat het op manegepaarden ook moeilijker is?
Maar moet ik moet ik speciaal wedstrijd rijden wil ik L of wat dan ook kunnen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:40

arbeidsstap, arbeidsdraf, arbeidsgalop, middenstap, middendraf, middengalop, voltes halve baan in draf (naast de basisfiguren als grote volte, gebroken lijn en blablabla), halsstrekken, wijken voor het been, halthouden, en achterwaarts. Dat is het volgens mij wel zo'n beetje. Anders moet je op de site van de KNHS even een proefje downloaden.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 17:42

nee je rijd niks denk ik pas als je echt officieel gestart bent je begint gewoon in de b en als je je paard aan de teugel hebt en een beetje kan wijken, wil niet zeggen dat je dan al L rijd.

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 17:44

Oke, Urielle, bedankt voor de tip!
Dan zal ik eens gaan kijken wat ik daar allemaal van kan. Maarja, nogmaals, het is gewoon recreatief.