Doe ik het zo goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_W

Doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 19:48

Hoi,

Het veulentje van mijn 10 jarige merrie is ondertussen al weer een grote vent. Hij is nu 2,5 jaar en ik had ongeveer in gedachten wat ik met hem wilde doen. Maar nu zie ik hier allemaal topics over paarden de met 2,5 gelongeerd/gereden worden.. Nu was mijn vraag, doe ik het dan goed?
Hij kan wandelen/meelopen, vaststaan, gepoetst worden, hoeven krabben, halthouden en achterwaarts gaan, volgen.. Zeg maar alles wat een paard van 2,5 moet kunnen Tong uitsteken Ook is hij al een dekensingel gewend (dus iets wat rond zijn buik zit..)
Mijn "schema" ziet er ongeveer zo uit (en dan nog eerder een maand láter dan vroeger..)

2,5 losgooien (het zelfde als longeren maar dan zónder lijn zodat hij zijn eigen rondjes kan kiezen, dus gewoon voor de beweging.. )
3 jaar: beginnen met longeren langzaamaan zo'n 3 keer in de week hooguit een halfuurtje.
3,5: Als hij het longeren eenmaal gewent is. Af en toe een bitje in en daarmee wandelen (nog niet longeren ivm de druk in de mond oid)
3,5/4: Longeren met bit in
4: Af en toe eens een longeersingeltje/dekje op (zodat hij went aan "iets" op zijn rug)
4,5: 1 keer in de week ofzo een zadeltje op
5: Langzaam beginnen met rijden 2 keer in de week een kwartiertje ofzo..

Eer dat hij dan helemaal is ingereden is hij al 6 jaar of ouder. Ik wil expres alles heel langzaam doen zodat hij op zijn gemakje aan alles kan wennen en daar later geen problemen in kunnen ontstaan. Als hij iets te moeilijk vindt wil ik dan ook een stapje terug gaan.. Ik dacht altijd: Als is hij (pas) 12 als hij eenmaal is ingereden, zolang het maar op óns tempo gaat en hij (/wij) er klaar voor zijn.
Nu ik dus allemaal paarden zie die op 2-jarige leeftijd ingereden worden vroeg ik mij af of ik niet erg langzaam ben, en of ik het allemaal wel goed doe..

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil graag het beste voor mijn paardje..

Alvast bedankt!

Groetjes Linda

Oh ja, het is een moderne haflinger en wordt van het grotere type. (zijn moeder is 1.52 en zijn vader 1.48, hijzelf is nu 1.46 )

stillfree

Re: Doe ik het zo goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:00

hoi, ik heb ook een haf.Ik heb hem al vanaf dat ie een haf jaar was.Ik heb vanaf z'n 2 denk ik weet niet precies maar veel aan de hand geleerd de commando's ho stap draf enz.Ong 2 mnd voordat hij 3 werd ging ik af en toe op hem zitten en toen hij 3 was ben ik rustig aan begonnen met inrijden ong 3x in de week.Ging eigenlijk best makkelijk want nu hoefde ik alleen de hulpen erbij te geven als ik bijv stap zei of HO want hij reageert super op mijn stem.Ongeveer een paar maanden heb ik 3 dagen per week gereden daarna gewoon opgebouwd.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:04

Bedankt voor je reactie! Lachen
Ik heb hem al vanaf dat hij geboren werd.. Zijn moeder is van mij..

stillfree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:10

In principe lijkt het me best lang wat jij wil maar je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt.Ik heb alleen gemerkt dat die van mij het superleuk vind om te leren dus dat hij alles heel snel oppikt.En wat betreft dat hij moet wennen aan iets op zijn rug denk ik niet dat dat zo lang hoeft te duren het is uiteindelijk wel een haf dus zeker geen mietje Haha! In principe lijkt het me best lang wat jij wil maar je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt.Ik heb alleen gemerkt dat die van mij het superleuk vind om te leren dus dat hij alles heel snel oppikt.En wat betreft dat hij moet wennen aan iets op zijn rug denk ik niet dat dat zo lang hoeft te duren het is uiteindelijk wel een haf dus zeker geen mietjeIn principe lijkt het me best lang wat jij wil maar je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt.Ik heb alleen gemerkt dat die van mij het superleuk vind om te leren dus dat hij alles heel snel oppikt.En wat betreft dat hij moet wennen aan iets op zijn rug denk ik niet dat dat zo lang hoeft te duren het is uiteindelijk wel een haf dus zeker geen mietje Haha!

stillfree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:10

sorry ging wat fout

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:16

op zich heel goed dat je niet te snel wilt gaan, maar je kan het ook overdrijven..

Het is voor een paard ook leuk om regelmatig iets nieuws te leren in plaats van een half jaar hetzelfde doen.. sommige paarden stompen hiervan af...

Een paard kan in een paar weken ingereden zijn, net hoe leuk hij het vind.. zolang het maar een paar keer per week gebeurd, niet teveel.. zodat ie het ook in zijn hoofd kan verwerken..

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:18

Haha, nee het is geen mietje.. Maar ik wil tussendoor ook wat schrikoefeningen doen zeg maar. Wat grondwerk enz. Ook wil ik verdergaan met het verkeersmak maken.. Al is hij al erg veel gewend. Ging van veulenafaan al met mama mee over de weg Haha!

Het duurt natuurlijk wel heel lang, maar dat heb ik er wel voor over Lachen
En aangezien hij op veel dingen erg fel reageerd wil ik het gewoon rustig doen en niks overhaasten.. (het is een lieverdje hoor, maar als iets nieuw is moet je natuurlijk eerst heel gek doen Tong uitsteken )

@Jeske333: Het is niet zo dat ik een halfjaar alleen maar longeer met zadel oid, maar het is een beeld van de nieuwe dingen die ik dan wil gaan doen zeg maar.. Maar alles op z'n tijd zeg maar..
En naast het rijden/longeren/werken doe ik ook veel andere dingen met hem. En ik wil niet dat het allemaal te veel wordt..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:23

Beter wat langzamer dan te snel. Doen waar je je goed bij voelt. Heb je ook langer plezier van je paard. De 4 jarige van mij heeft vorige week voor het eerst met iemand op zijn rug gestapt. Volgende week zien we weer verder.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:25

om eerlijk te zijn heb ik niet zulke goede ervaringen met paarden die al geruime tijd betutteld zijn.
ze zijn brutaler, denken dat ze alles mogen.

we hebben een fok/handelsstal en maken al jarenlang de paarden zelf zadelmak etc.

ze komen als driejarige uit het land worden aan het voer gezet, worden een paar keer gelongeerd, zadel er op en na 1 keer erop.

2 keer in de week 10 min rijden, alleen maar voorwaats!
binnen no time zijn ze klaar!

wanneer een paard al jaar lang is gelongeerd hebben ze veel meer lucht in de longen,en dus brutaler etc. ik zal nu heel bokt met kritiek over me heen krijgen, maar dit is voor ons de manier.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:31

ik vind het heel goed dat je niet snel wil gaan, maar je kunt het ook overdrijven... je kunt met 3 beginnen met longeren enzo, en dan met 4 inrijden, dan heeft je paard ruim de tijd om aan alles te wennen... let wel, als hij veel tijd heeft om te wennen, kan hij ook veel trucjes uitdenken... sommige paarden reageren beter als ze een beetje overdonderd worden... dus als dingen wel wat sneller gaan... met 5 inrijden vind ik persoonlijk vrij laat...

bij ons op stal worden ze met 3 naar binnen gehaald en dan binnen 2 maanden zadel en ruiter erop, liefst als ze nog niet genoeg conditie hebben, zodat ze niet blijven rennen en bokken... en dan als ze dat accepteren langzaam opbouwen en conditie kweken... en dan kan ook later, maar zorg dat ze niet genoeg conditie hebben om te gaan rennen en bokken enzo... je kan hem dan beter tot 4 in de wei laten en dan beginnen en gelijk doorwerken...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:38

ik ben momenteel een haf van 5 jaar aan het inrijden en heb haar ongeveer een half jaar geleden voor het eerst onder het zadel gehad. Ze was al voor de kar beleerd dus het intereseerde haar allemaal vrij weinig. Persoonlijk zou ik je schema iets inkorten. Ik vind het fijner om een jong paard iets aan te leren en daar rustig op door te gaan na mate ze ouder worden. (ook de reden die EsSther hierboven aangeeft, dat paarden snel brutaler worden).Dit is natuurlijk ook van het paard afhankelijk, heb je een zenuwpees kan je beter wat langzamer doen en niet overhaasten. Heb je een koele kikker dan gaat het vanzelf al wat sneller.
Mijn schema zou er zo uitzien (mits het paard zich naar behoren gedraagt)
2,5 losgooien net zoals jij en een beetje aan je stem laten wennen
3 jaar: beginnen met longeren aan de lijn en voorzichtig aan een bitje erin, na een aantal keer met halster longeren. Als hij heftig reageert op het bit nog even zonder een longeerlijn maar alleen met hoofdstel en bit laten rondlopen om te wennen aan het gevoel.
3,5: Longeren met bit en evt. een longeersingel om en evt beginnen met bijzet (losjes)
3,5/4: voor de eerste keer met zadel en bit
4: Voor de eerste keer erop aan de lijn
Ik zou je ook als advies geven om niet te lang aan te blijven modderen, dus niet aan een specifiek tijdschema houden maar ook afgaan op je eigen gevoel. Gaat het longeren aan de lijn goed probeer dan gerust eerder een bitje enz. Ik zou sowieso door alle fasen heen veel grondwerk blijven doen en veel bouwen aan een goede band zodat er genoeg vertrouwen is voor nieuwe, misschien enge dingen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:40

Heel goed van je dat je de tijd neemt! OK dan! Zou wat mij betreft een stuk vaker mogen gebeuren. Onderweg kun je altijd je schema nog wat aanpassen. Het is per paard verschillend hoe 'ie bijvoorbeeld op een zadel reageert. De een vindt het heel moeilijk en doet er maanden over om het niet meer spannend te vinden, terwijl je op de ander bij wijze van spreken zo kunt wegrijden. Grondwerk is inderdaad ook een goeie tip. Veel succes en plezier!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:53

EsSther, ik ben het met je eens hoor..

Tuurlijk moet je niet te snel willen gaan en hem ruim de tijd geven om alles te verwerken, maar soms is het overdonderen niet eens zo slecht, dat ligt ook aan het karakter van het dier..

En als je een paard eenmaal zadelmak hebt, kan je em 2x per week pakken om eventjes te rijden (voor zover ie het snapt) en op het gemakje alles te bevestigen..

Ik ben het ook eens dat een paard met veel longeren en losgooien zijn conditie opbouwd, en dat kan wel eens nadelig zijn voor degene die erop moet...

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:54

Trouwens je moet het ook een beetje voor jezelf opbouwen. Vooral met er op gaan zitten, als je het nog eng vindt en eigenlijk niet durft ook niet doen. Dit voelt het paard en dat zou voor nare situaties kunnen zorgen.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:08

Ik zelf ken totaal geen angst voor dit beestje.. Tong uitsteken

Het is een paard dat nogal fel reageerd op nieuwe dingen. Als hij het eenmaal kent is het goed, maar als iets anders is dan anders wordt hij gek.. Dat heeft hij van z'n moeder.. Die is ook zo, rijd ik bijvoorbeeld een keer met een andere zweep dan moet ze heel erg wennen..
Daarom wil ik het niet te snel doen zeg maar..

Over onze band, dat zit wel goed, ik heb hem vanaf zijn geboorte en ben vanaf dag 1 met hem bezig/in zijn buurt.. Lachen

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:11

je kan hem best wel wat eerder inrijden.
als ie 4 is ofzo.. is ook goed ipv 5.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 21:29

Het was meer een beetje een richtlijn zeg maar.. Het kan best zijn dat hij het zó goed doet dat ik er al op zit als hij 4/4,5 is Lachen Maar het ligt er maar net aan hoe hij reageert en zo..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:56

mmm, ik zou het dier zo lang mogelijk lekker laten lopen en niet voor het derde jaar beginnen met werken, dus ook niet los
vanaf drie (persoonlijk begin ik niet voor vier jaar)
gewoon lekker aan de gang in het tempo van het dier, los longeren , aan 1 lijn , dubbele lijn , zadel en hoofdstel wennen ern erop

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:38

ik vind dat je er prima mee bezig bent. dit is wat ik gepost heb in een ander topic:

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

dus liever rustig aan, dan met drie erop zitten etc. dat je er op deze leeftijd mee bent begonnen is prima, tenslotte is hij 2,5 en heeft zat te leren, ook zonder dat het belastend is. een driejarige die niets kent zal het met beleren zwaarder hebben dan de jouwe.

en zoals je in bovenstaand stuk kunt lezen, maakt het wel degelijk verschil uit of je op 4 of 5 jarige leeftijd begint met rijden.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:49

Linda_W schreef:
Ik zelf ken totaal geen angst voor dit beestje.. Tong uitsteken

Het is een paard dat nogal fel reageerd op nieuwe dingen. Als hij het eenmaal kent is het goed, maar als iets anders is dan anders wordt hij gek.. Dat heeft hij van z'n moeder.. Die is ook zo, rijd ik bijvoorbeeld een keer met een andere zweep dan moet ze heel erg wennen..
Daarom wil ik het niet te snel doen zeg maar..

Over onze band, dat zit wel goed, ik heb hem vanaf zijn geboorte en ben vanaf dag 1 met hem bezig/in zijn buurt.. Lachen

haha dat is fijn om te lezen Haha!
Ik heb wel eerst aan een goede vertrouwensband moeten bouwen omdat ze toch een beetje eenkennig was. Ik vind het goed van je dat je lekker rustig aan wil doen en het niet wil overhaasten. De haf die ik rijd had wel iets eerder (half jaartje) eerder onder het zadel gemogen.. of iig ermee beginnen, ze is nu een beetje een brutale tante en dat was een jaar geleden toch nog wat minder (het is wel een schat).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:54

Je doet het lekker rustig aan, fijn om dat te lezen.

Alleen hoef je mijns inziens écht niet zo'n "strakke planning" te maken. Gewoon kijken hoe goed hij alles oppakt, misschien pakt hij echt alles heel snel op. Dan kun je ook rustig wat eerder gaan rijden. Wanneer je net bezig bent met rijden, is het wél erg belangrijk dat je niet te lang doet. Beter 6 keer per week 10 minuutjes dan 1 keer per week een uur.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:59

Op het moment dat je gaat longeren en met hem aan het werk gaat, moet je uitkijken dat de stap naar de eerste keer de ruiter erop niet te lang gaat duren. Paarden kunnen zich stierlijk gaan vervelen als je van hun derde jaar tot hun vijfde jaar te lang in een fase blijft hangen. Ze pakken het doorgaans heel snel op, dus als je eenmaal begint, ga dan ook door. En er is niets mis mee om hem na het aanleren van de basis (een maand of drie in het voorjaar als hij bijv. 3 jaar is) de rest van de zomer nog lekker op de wei te gooien.

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:10

draumpje schreef:
mmm, ik zou het dier zo lang mogelijk lekker laten lopen en niet voor het derde jaar beginnen met werken, dus ook niet los
vanaf drie (persoonlijk begin ik niet voor vier jaar)
gewoon lekker aan de gang in het tempo van het dier, los longeren , aan 1 lijn , dubbele lijn , zadel en hoofdstel wennen ern erop

waarom zal je een paard in godsnaam gaan longeren met dubbele lijnen terwijl je er nog nooit hebt opgezeten?

wanneer ze onder het zadel zijn leren ze echt heel snel hoor!
werken op een volte met inbuiging is meer belastend dan wanneer je rechte lijnen voorwaats rijdt.

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:23

Ik heb zelf geen paard ofzo maar mij lijkt het een heel goed programma hoor!! Gewoon lekker rustig aan!! Dan kan je ook een hele goede band krijgen!!

jeff_adje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:35

Het lijkt me idd best lang wat je wil doen Knipoog Als je maar veel geduld hebt. Het schema ziet er verder goed uit hoor ! Veel succes ermee