Het veulentje van mijn 10 jarige merrie is ondertussen al weer een grote vent. Hij is nu 2,5 jaar en ik had ongeveer in gedachten wat ik met hem wilde doen. Maar nu zie ik hier allemaal topics over paarden de met 2,5 gelongeerd/gereden worden.. Nu was mijn vraag, doe ik het dan goed?
Hij kan wandelen/meelopen, vaststaan, gepoetst worden, hoeven krabben, halthouden en achterwaarts gaan, volgen.. Zeg maar alles wat een paard van 2,5 moet kunnen
Ook is hij al een dekensingel gewend (dus iets wat rond zijn buik zit..)Mijn "schema" ziet er ongeveer zo uit (en dan nog eerder een maand láter dan vroeger..)
2,5 losgooien (het zelfde als longeren maar dan zónder lijn zodat hij zijn eigen rondjes kan kiezen, dus gewoon voor de beweging.. )
3 jaar: beginnen met longeren langzaamaan zo'n 3 keer in de week hooguit een halfuurtje.
3,5: Als hij het longeren eenmaal gewent is. Af en toe een bitje in en daarmee wandelen (nog niet longeren ivm de druk in de mond oid)
3,5/4: Longeren met bit in
4: Af en toe eens een longeersingeltje/dekje op (zodat hij went aan "iets" op zijn rug)
4,5: 1 keer in de week ofzo een zadeltje op
5: Langzaam beginnen met rijden 2 keer in de week een kwartiertje ofzo..
Eer dat hij dan helemaal is ingereden is hij al 6 jaar of ouder. Ik wil expres alles heel langzaam doen zodat hij op zijn gemakje aan alles kan wennen en daar later geen problemen in kunnen ontstaan. Als hij iets te moeilijk vindt wil ik dan ook een stapje terug gaan.. Ik dacht altijd: Als is hij (pas) 12 als hij eenmaal is ingereden, zolang het maar op óns tempo gaat en hij (/wij) er klaar voor zijn.
Nu ik dus allemaal paarden zie die op 2-jarige leeftijd ingereden worden vroeg ik mij af of ik niet erg langzaam ben, en of ik het allemaal wel goed doe..
Sorry voor het lange verhaal, maar ik wil graag het beste voor mijn paardje..
Alvast bedankt!
Groetjes Linda
Oh ja, het is een moderne haflinger en wordt van het grotere type. (zijn moeder is 1.52 en zijn vader 1.48, hijzelf is nu 1.46 )

In principe lijkt het me best lang wat jij wil maar je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt.Ik heb alleen gemerkt dat die van mij het superleuk vind om te leren dus dat hij alles heel snel oppikt.En wat betreft dat hij moet wennen aan iets op zijn rug denk ik niet dat dat zo lang hoeft te duren het is uiteindelijk wel een haf dus zeker geen mietjeIn principe lijkt het me best lang wat jij wil maar je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt.Ik heb alleen gemerkt dat die van mij het superleuk vind om te leren dus dat hij alles heel snel oppikt.En wat betreft dat hij moet wennen aan iets op zijn rug denk ik niet dat dat zo lang hoeft te duren het is uiteindelijk wel een haf dus zeker geen mietje 

Als je maar veel geduld hebt. Het schema ziet er verder goed uit hoor ! Veel succes ermee