Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiterbewijs nuttig ?

Ja
54 (32%)
Nee
111 (67%)

Totaal aantal stemmen: 165

Faelivrin

Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 15:05

Sja, je zal wel denken, natuurlijk heeft het nut.
Maar toen de eigenaresse van het paard wat ik rijd, het ruiterbewijs moest halen, heeft ze niet eens hoeven springen omdat de bak te nat was. Dàt heeft ze dus niet getoont. Verder was het ook appeltje-eitje om het bewijs te halen. Volgensmij kan iemand die nog nooit op een paard gezeten heeft het zelfs nog wel halen.

Kortom; Heeft het wel nut? Zo'n papiertje?
Aangezien elke simpele ziel het kan halen. Koe

En voel jij jezelf veiliger buiten, met ruiterbewijs?
Gewoon het idee dat je ervoor 'geleerd' hebt?

Overigens word er [hier tenminste..] niet op gecontroleerd. Zolang je op de ruiterpaden rijd is alles prima. Verder word nergens naar gevraagt.

Graag onderbouwde reactie's, wat jullie hiervan vinden.

[Edit; Poll toegevoegd, ben benieuwd naar de stemmen.]
[Edit2; Bestaat zo'n topic eigenlijk al? Bloos ]

Annemarie

Re: Ruiterbewijs; Heeft het wel nut ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:07

Tsja, nuttig, nuttig..
Het meeste wat in dat boek staat (heb dat van een vriendin een keer doorgebladerd) weet ik nu zo onderhand wel (ik rijd nu ruim 8 jaar).

Maar om bij onze manege een paard te mogen huren om zelf een buitenrit te maken heb je wel een ruiterbewijs nodig, dus ja... dan is 'ie wel nuttig..

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:09

Waar ik rijd hoef je geen ruiterbewijs te hebben (dus heb ik het oko niet), maar vind het wel nuttig omdat ik niet overal mag rijden.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:39

Hier in België is het ruiterbewijs waarschijnlijk voor een deel wel anders als in Nederland. Maar toch vind 'k zo'n ruiterbewijs absoluut niet nuttig....

Ten eerste wordt hier in België het ruiterbewijs afgenomen in een afgesloten piste.... Je moet kunnen laten zien dat je je paard kan opzadelen, opstappen, wat dressuur rijden en een sprongetje maken van ongeveer 30 cm. Maar dat bewijst totaal niet dat je buiten je paard ook onder controle kan houden. Ik ben genoeg meegeweest op buitenritten met manège paarden en echt, soms was het onverantwoord om bepaalde mensen mee naar buiten te nemen.... Die paarden deden met die mensen wat ze wilden terwijl ze binnen wel controle konden houden over de paarden....

Dus mijn mening is NEE

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:44

TOTAAL GEEN NUT!!!! Kas spekken is het enige wat in mij opkomt! Verzekering...wa verzekerd is iedereen. Controlle over een paard hebben??? Elke manegeruiter kan het papiertje halen op een van de makkelijkste paarden! En als je dan ook nog, jaar in jaar uit, in de duinen rijdt, en er nog NOOIT naar is gevraagd....vraag ik me af.....?????? Sorrie...maar weggegooid geld!

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:49

tsja, in welke zin van het woord?

qua leerwerk enzo niet, het is geod dat je het een keer leert, maar dat kun je ook zonder er een papiertje voor te halen Knipoog

ik ga 'm wel halen, en dan vooral voor de verzekering die erbij zit!! als ik nu buitenrij, ben ik alleen WA verzekerd, maar met die verzekering erbij wordt er nog véél meer verzekerd, dus dat zou de enige reden voor mij zijn Lachen

micrimor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:49

ik rijd nu al meer dan 3 jaar buiten,, en ben al meerdere kere aangehoude ( hehe ) door ergens te rijden waar niet mag.. maar ze hebben nog nooit aan me gevraagt of ik een ruiterbewijs had. 1 x vroegen ze ernaar,, maar waar ik toen reed hoefde je geen ruiterbewijs te hebben, dus toen ik dat zei was het weer goed hahaha Tong uitsteken dus ik zie het nut er eig niet zo van in.. miss alleen voor de mensen die al een x zijn aangehouden wegens onverantwoordelijk gedrag te paard, dat die dan verplicht het moeten halen, maja dus geen nut!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:51

Totaal geen nut.. Eerlijk waar..

Ik betaal nu al een aantal jaren voor een verlenging.. Maar het is meer de kas spekken van de SRR dan wat anders.. Het enige nut wat je er van hebt is de theoriekant.. Er zijn veel mensen die rijden om te rijden en verder nergens vanaf weten.. Door de theoriekant doe je nog enige kennis op.

Heb het een jaar of 10 geleden gehaald. Op een supermak paard. Een vriendin van mij durfde niet toen met haar eigen paard en ging ook op een makkelijk paard. Ze haalde het op dr zijden sokjes.. Maar haar eigen paard, die kan ze nog steeds niet de baas buiten.

Ik ben wel al 2 keer aangehouden.. Maar ruiterbewijs moest ik niet laten zien. Alleen ID.. En dan was het nog door een stelletje agenten die zich blijkbaar verveelden en lollig wilden zijn..

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:54

Ik heb mijn ruiterbewijs wel gehaald, maar ook dit was een lachertje. Ik heb ook geen sprongetje gemaakt. De groep was te groot om in de bak te rijden, dus reden we in een stuk land bij een boer naast de manege.
Land was te glad om er een hindernisje neer te zetten.
Ook moesten we een stukje naar buiten (lees 200 meter over een fietspad, door een fietstunneltje, 200 meter stappen, en vervolgens weer omkeren en terug naar de manege.

echt nuttig was het niet in mijn ogen. Allemaal dingen die ik alllang kon, had al een paar jaar een eigenpaard dus het buitenrijden (en in het land) was een lachertje.

In het land mochten we toen ook niet in galop, dat zou te gevaarlijk zijn....

Volgens mij gingen we toen niet springen omdat er vele mensen op manege paarden meededen die niet konden springen.

Maar dus echt niet nuttig, behalve voor het huren van paarden bij vreemde maneges

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 21:08

Jullie hebben tot nog toe dezelfde opvattingen als mij.
Ben ik dus niet de enige die dat van mening is. Lachen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:11

Het idee vind ik goed, alleen de uitwerking is bagger. Zo heeft het vind ik totaal geen waarde. De braafste paarden en de simpelste oefeningen.
Geldklopperij! Dus op deze manier nutteloos

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:44

ik vind dat het wel nut heeft als je wat krijg buiten een ongeluk of je valt er van af je bent altijd verzekerd Lachen dus je kan het beter wel halen dan niet Lachen ik heb hem nu wel moet hem dit jaar voor de 2de keer verlengen ik vind het wel erg handig je kan ook aangehouden woorden door politie als je op een weg rijd of wat dan ook en bij sommige provintie's ben je hem wel verplicht Lachen dus mijn raad is je kan hem beter wel halen het is best wel makkelijk je hoeft alleen theorie en praktijk te doen dat is alles Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:49

Niet nodig hoor. In enkele gebieden mag je alleen komen met een ruiterbewijs maar dat zijn er niet zo veel. Het verzekeringsverhaal is een broodje aap, aan je WA verzekering heb je genoeg. Dat het in sommige provincies verplicht is is ook een broodje aap.
(chica_lover1 tipje, als je punten en komma's gebruikt is je post wellicht wat beter te lezen Knipoog )

[edit] van de website van het SRR:

Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest, een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. Het Koetsiersbewijs is tevens verplicht in het Noordhollands Duinreservaat en de Kennemerduinen, waar aanspanningen tot voor kort niet mochten rijden. Voor ruiters is het niet verplicht.

Verder is het dus nergens verplicht.

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:55

Ik woon NAAST de gemeente Arnhem. Nagelbijten / Gniffelen

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:56

Mijn mening:
Je kan er echt niet beter door rijden hoor...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:57

Maar waar rij je? In de bossen van de gemeente Arnhem?
Wat ik van de meeste mensen hoor is dat er erg weinig controle is. Het geld dus ook alleen voor die bossen he, langs de weg heb je het dan dus weer niet nodig (hoe krom Rolleyes )

Sillief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:00

Ik rijd in gemeente Renkum.
Heb ik 7-8 jaar, zo'n 2x boswachter gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:03

Tuurlijk heeft het geen nut

Je gaat het halen op het brave mensge paard dat net 3 lessen achter de rug heeft

En vervolgens stap je op je eigen paard van 3 dat net zadelmak is.

Verder zijn de iesen die er gesteld worden ook verdrietig laag...

Dus nee, heeft totaal geen toegevoegde waarde

Een normaal mens verzekerd zichzelf
Ook handig als je naast paardrijden wat raars doet Lachen

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:03

T@nj@ schreef:
Niet nodig hoor. In enkele gebieden mag je alleen komen met een ruiterbewijs maar dat zijn er niet zo veel. Het verzekeringsverhaal is een broodje aap, aan je WA verzekering heb je genoeg. Dat het in sommige provincies verplicht is is ook een broodje aap.
(chica_lover1 tipje, als je punten en komma's gebruikt is je post wellicht wat beter te lezen Knipoog )

[edit] van de website van het SRR:

Waar is het Ruiter- en Koetsiersbewijs verplicht

Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest, een gedeelte van de Utrechtse Heuvelrug en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek. Het Koetsiersbewijs is tevens verplicht in het Noordhollands Duinreservaat en de Kennemerduinen, waar aanspanningen tot voor kort niet mochten rijden. Voor ruiters is het niet verplicht.

Verder is het dus nergens verplicht.

En laat ik nou net bij Landgoed Nienoord wonen, en zijn er verder geen fijne uitrijmogelijkheden. Dus voor mij heeft het zeker nut.

Alleen voor mijn kennis en vaardigheid heeft het ruiterbewijs zeer zeker geen toegevoegde waarde.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:13

Dan heb jij idd de pech dat je verplicht bent hem te halen als je buiten wilt rijden. Idd voor kennis en rijvaardigheid heeft het geen nut. Het is zoals Kawa zegt, je haalt hem op het meest makke paard en daarna kan je op ieder paard stappen die je maar wil, gevaarlijk of niet.....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:21

T@nj@ schreef:
Dan heb jij idd de pech dat je verplicht bent hem te halen als je buiten wilt rijden. Idd voor kennis en rijvaardigheid heeft het geen nut. Het is zoals Kawa zegt, je haalt hem op het meest makke paard en daarna kan je op ieder paard stappen die je maar wil, gevaarlijk of niet.....

dus eigenlijk heeft het gewoon weinig nut.
Je rijdt op een paard dat het "toch wel doet" en braaf is, terwijl je eigenpaard vaak een stuk lastiger is buiten.

De eisen vind ik eigenlijk ook belachelijk laag, en vaak worden er onderdelen overgeslagen (zoals bij mij het springen) of "niet serieus genomen" (mijn buitenrit stelde echt geen ruk voor, als het bij elkaar 500 meter heen en 500 meter terug was, dan was het veel!)

dus tja, als je niet in de buurt van een dergelijk gebied woont (waar het dus verplicht is) of daar nooit geen gaat, en nooit een buiten rit maakt of paard huurt op een manege waar jij onbekend bent.
Dan heeft het dus geen nut.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:42

Precies en daarom doe ik niet mee aan die onzin Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:52

De mijne is verlopen. Het enige jammere is dat ik precies in een regio zit waar het verplicht is. Ik weet nog niet of ik hem nog eens ga halen, want aan de ene kant vind ik het erg zonde van het geld. Die verzekering hoef ik niet, want ik ben goed verzekerd. Daarnaast rijd ik amper buiten.

Nut ervan zal zijn de meest dramatische ruiters/amazones scheiden van de rest en de kas spekken. En leren dat je geen schade mag veroorzaken onderweg aan terrein/beplanting e.d. Oh ja, en dat je geen anderen in gevaar brengt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 09:33

Dan heb je het over ruiters onder de 10 lessen
Want heb je 10 lessen gehad kun je het al halen.
Zo laag is de eis

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:14

Daarmee is het dus een volkomen nutteloos ding, tenzij je de pech hebt bij die enkele gebieden te wonen waar de beheerders het verplicht hebben gesteld.