juryleden! verkeerde galop

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

juryleden! verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 19:26

even een vraagje aan de juryleden
mijn paard springt nog wel eens vekeerd aan op beiden handen.
nu gebeurde dat me ook tijden een proef kreeg daar (terecht) een 5 voor
terug genomen en goed aangesprongen.
nu sprong ze op de andere hand wel goed maar maar kreeg daar ook een 5 voor (was niks mis met de overgang, netjes op de volte)

wat vinden jullie wat een ruiter moet doen als hun paard verkeerd aanspringt en hoe beoordeel je dat??

Gewiekst

Re: juryleden! verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:28

praten we hier over een KNHS of FNRS wedstrijd?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 19:30

grrrrr, hele reactie getypt, gooit bokt me eraf!

nog een keer dan maar...
als je in de verkeerde galop aanspringt krijg je in de B over het algemeen een 5, mits je het netjes oplost. onder netjes oplossen wordt verstaan: het paard snel en netjes terugnemen, je overgang opnieuw voorbereiden en netjes aanspringen.

die andere 5 die je gehad hebt zal dan toch wel te maken hebben gehad met het feit dat je paard niet zo netjes aansprong als je zelf dacht

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 19:58

gewiekst: knhs wedstrijd

lissy: na mijn en instructrices idee sprong ze netjes nagevelijk, gelijdelijk en soeltjes aan. jammer dat ik het niet op film heb staan

Gewiekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 20:01

sorry dan kan ik geen antwoord geven maar dat is al gedaan zie ik

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:27

Op de laatste jurybijeenkomst is dit ter sprake gekomen. Als je paard fout aanspringt (bijv. tussen B en E) en je kunt hem op die halve volte nog netjes terugpakken + een geweldige goede overgang laten zien, dan kan het nog een 6 worden. Bij een 'gewone' overgang naar de galop wordt het hooguit een 5 of minder.
Die andere overgang zul je dan toch niet zo netjes gereden hebben. Kan ik zo niet over oordelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 07:05

Tja, dat is dus het gevaarlijke van 5-en geven bij de verkeerde galop.
Ik zit meestal op een 4, anders zien mensen het verschil niet meer tussen een echt grote fout en een minder nette overgang, zoals waarschijnlijk hier het geval was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 08:58

Ik vind een 5 (is voldoende) erg veel voor verkeerd aanspringen. Vroegah gaf ik max een 4 als het heel netjes hersteld werd, en een 3 of lager als dta niet gebeurde en idem voor alle galoponderdelen in de verkeerde galop.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:10

Zou je het als jury kunnen beoordelen als vergissing? Dan zou je dus -2 kunnen denken (opschrijven mag vast niet) en dus een cijfer kunnen geven voor de tweede poging verminderd met 2, dan hou je dus een waarschijnlijk een 5 of 4 over.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 18:37

Een vergissing is het niet Knipoog

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:20

waarschijnlijk heb je voor de verkeerde galop een heel mager vijfje, en voor de goede galop een dikke vijf.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:34

Je kan toch, ook niet in de B, verkeerde galop aanspringen nog "belonen" met een 5? Want officieel is een 5 nog voldoende! Ik geef meestal een 4 op het verkeerd aanspringen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:39

Alanta schreef:
Je kan toch, ook niet in de B, verkeerde galop aanspringen nog "belonen" met een 5? Want officieel is een 5 nog voldoende! Ik geef meestal een 4 op het verkeerd aanspringen.

Ach ja, je weet nooit met sommige jury`s. Moest afgelopen zondag in het M aandraven, maar paard galopeerde aan, halve korte zijde gegalopeerd en toch een 6!

Ik denk dat de meeste ruiters een 5 als onvoldoende zien ook al is het officieel niet zo.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:41

Als ik verkeerd aansprong, kreeg ik meestal een 4.. Het lijkt mij wel vreemd, dat je door die ene keer aanspringen ook op de andere keer aanspringen een 5 hebt, dan denk ik dat het toch echt iets anders is geweest..
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd, wat jury's dan zouden geven, als je paard wel goed aanspringt, maar wel heel snel, en blijft niet rond in het aanspringen, en in de galop zelf?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:20

Het ligt eigenlijk aan veel verschillende factoren, blijft het paard recht?, is er voldoende impuls?, blijft de aanleuning constant?, blijft het paard in balans?, springt het paard vanuit het achterbeen aan? etc.
Het is zo moeilijk om een kant en klaar antwoord te geven, zonder iets te zien.
het kan dus dat je voor verkeerd aanspringen een 5 hebt, terwijl de rest heel netjes was tijdens de oefening en dat je op de andere hand weer andere factoren minder hebt laten zien, waardoor dat ook een 5 was, snap ie?!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 08:53

stond er ook commentaar bij? Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Ik merk bij mijn eigen overgangen met mijn paard in een proefje dat als er maar iets ontbreekt je snel al een 5 krijgt.
Stel dat je bijvoorbeeld een paard hebt wat weinig balans toont, niet helemaal recht is, te weinig voorwaartse drang heeft, dan krijg ik een 5. De volgende keer is mijn paard toch recht maar krijg ik ook een 5 omdat de rest niet goed is. Stel de daarop volgende keer is ze recht en in balans maar niet voorwaarts krijg ik alsnog een 5. Pas als alle dingen voor elkaar zijn krijg je eens een 6 en 7 of een 8 en vaak hangt dat dan af van hoe de rest van de proef gaat. Als het allemaal 6jes zijn krijg ik voor zo'n onderdeel niet op eens een 8. Zijn het allemaal 7ens dan is die kans al veel groter.

Ik denk dan ook dat jij geen 7ens of 8en proef hebt gereden en dat er toch iets niet goed was aan die vergang. Wellicht drukte ie toch net wat zijn rug weg of pakte ie even een stukkie achter de teugel/bit.
Inderdaat jammer dat je geen opnames hebt.
Volgende keer beter

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 11:53

Ik citeer uit het proevenboekje:
6: (knip) "De gevraagde oefening wordt te weinig precies en exact uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden van het scala der africhting aan ten grondslag te liggen."

Ik ben het dus mer Scum eens dat het een 6 moet kunnen zijn.
Als het paard heel vloeiend en correct aanspringt (scala der africhting) maar wel in de verkeerde galop (weinig exact en precies) waarna dit zonder storing (trekken) gecorrigeerd wordt en een correcte og naar de goede galop gemaakt wordt dit dus wel van een goede basis in de africhting getuigt, maar dat het paard het soms ng wat moeilijk vind. Ik kan dan een 6 in de B wel op zijn plaats vinden. Tensloote stond in het vorige boekje als inleidend stukje dat een paard meegenomen kan worden naar een B wedstrijd als het BIJNA ALTIJD in de goede galop aanspringt. Zo balangrijk is het dus blijkbaar nog niet. Heel veel nadruk leggen op verkeerd aanspringen in de B geeft aanleiding om grove hulpen te geven omdat te voorkomen. Ik zie dan toch liever correcte hulpen, maar een klein foutje in de reactie.

Dat is slechts zoals ik dat zie want ik ben GEEN jury. Ik vind dit soort dingen wel erg interessant aangezien ik onderlinge wedstrijden op manege paarden jureer en dan wil ik graag weten wat ik dus met dat soort dingen moet doen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 15:40

nee ik heb geen commentaar bij het aanspringen gekregen. alleen bij de verkeerde galop dat ze verkeerd zat. ik ben al een heel stuk duidelijker uit jullie antwoorden. bedankt!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:17

@ Sizzle, een 6 staat volgens de oude omschrijving voor "bevredigend". Op verkeerd aanspringen kan je dus nooit een 6 geven. Ik geef meestal een 4, maar het ligt er ook aan hoe het door de ruiter gecorrigeerd wordt (of niet...).

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:39

[quote="Sizzle"]
Ik citeer uit het proevenboekje:
6: (knip) "De gevraagde oefening wordt te weinig precies en exact uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden van het scala der africhting aan ten grondslag te liggen."

Ik ben het dus mer Scum eens dat het een 6 moet kunnen zijn.
Als het paard heel vloeiend en correct aanspringt (scala der africhting) maar wel in de verkeerde galop (weinig exact en precies) waarna dit zonder storing (trekken) gecorrigeerd wordt en een correcte og naar de goede galop gemaakt wordt dit dus wel van een goede basis in de africhting getuigt, maar dat het paard het soms ng wat moeilijk vind. Ik kan dan een 6 in de B wel op zijn plaats vinden.
-------------------------------------------------------------------------------------

Doet de quoteknop het weer niet bij me... das dus een 3 (tamelijk slecht) van mezelf Clown

Vloeiend en correct betekend dus dat het paard netjes op de juiste hulp in de goede galop aanspringt. Bij de verkeerde galop staat het paard niet aan de hulp en kan dat nooit een voldoende dus een 5 worden. en bevredigend ( een 6) al helemaal niet.Een 4 is op zijn plaats, mocht het niet hersteld worden kunnen we altijd nog naar een 3 zakken.Weinig exact en precies gaat er meer over dat het niet op of tussen de juiste letters(s) wordt gedaan en idd op welke manier er aangeprongen wordt Het zou mooi zijn, verkeerde galop wel een 6, maar een paard wat bv netjes aanspringt maar iets scheef of tegen de hand is een 5/4?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:07

@femiaans: daar heb je ook wel gelijk in ja.
Ik ben blij dat ik geen echte jury ben, mij te moeilijk Haha!
Bij de onderlinge manege paarden hou ik toch maar wat soepelere maatstaven denk ik. Aangezien sommige van deze paarden nu eenmaal erg moeilijk aanspringen en daar is het niet echt een fout van de ruiter, dan geeft ik toch de voorkeur aan een nette poging maar 1x verkeerd, dan 1 die maar direct de zweep eroverheen haalt maar dan wel goed zit. Tong uitsteken

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:39

verkeerd aanspringen is meestal een gevolg van onjuiste hulp en dus simpelweg zwaar onvoldoende een 3 of een 4

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 05:57

Sizzle schreef:
@femiaans: daar heb je ook wel gelijk in ja.
Ik ben blij dat ik geen echte jury ben, mij te moeilijk Haha!
Bij de onderlinge manege paarden hou ik toch maar wat soepelere maatstaven denk ik. Aangezien sommige van deze paarden nu eenmaal erg moeilijk aanspringen en daar is het niet echt een fout van de ruiter, dan geeft ik toch de voorkeur aan een nette poging maar 1x verkeerd, dan 1 die maar direct de zweep eroverheen haalt maar dan wel goed zit. Tong uitsteken

Ik jureer ook echt nog wel eens ergens onderling, en dan hou ik ook rekening dat het manege paarden zijn en dan mensen er hooguit 1x in de week opzitten. Maar "met de zweep erover" kost bij ten alle tijden punten. Paard staat dan namelijk ook niet aan de hulpen, en ik vind altijd heel erg om te zien dat mensen hun eigen fout ( in het doorgeven van een hulp) maar even corrigeren met flink zweepgedrag.

Btw, misschien een goede tip voor je Sizzle, ga veel mee schrijven bij een "echte" jury. Niet alleen voor jou kan dat nuttig zijn, maar ook voor wedstrijdrijders. Op die manier leer je namelijk een heleboel wát een jury nu precies wil zien.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 06:55

Gisteren had ik iemand die in de M1 (!) verkeerd aansprong en het zelf niet door had. Zelfs de middengalop werd in de verkeerde galop gedaan. Pas bij een rechtsomkeert kwam de ruiter erachter dat deze verkeerd zat.

Ben benieuwd wat de andere juryleden hier gegeven zouden hebben.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 07:01

Een M1'er in de verkeerde galop, dat is triest! en het dan ook niet door hebben vind ik helemaal erg. Ik ben (nog) geen M jury, maar ik denk dat ik op die onderdelen een 1 had gegeven!