huh? Volwassenen horen op paarden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Loolapelooza

huh? Volwassenen horen op paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 15:41

Mijn New Forest wil ik dit jaar een seizoen wedstrijden laten starten, de ruiter die ik op het oog heb wordt dit jaar 18 (is het dus nog niet)
Mijn eerste plan was om gewoon in de LRV te laten starten, dat is gezellig, er zijn veel concoursen, veel deelnemers etc.
Check ik de website na, lees ik daar dat je vanaf 16 over moet gaan naar de paarden???
Stuur ik een mailtje naar het bestuur en daar staat oa. dit in vermeld

Citaat:
- fysisch: ponyruiters horen op pony’s en volwassenen horen op paarden.

Daar viel m'n bek dus van open Bloos Hoezo "horen" op paarden? Een 17-jarige is toch ook helemaal geen volwassene?!

Maar goed, bij hun kunnen we dus al niet terecht. Mijn vraag is welke verenigingen in België wel een 17-jarige (die dit jaar 18 wórdt) toelaten met een D-pony. Ik dacht zelf aan Trens?
Dat je in Nederland gewoon kan starten als 66-jarige met een Fjord als je dat wilt dat weet ik, maar is dat dan de Nederlandse landelijke of hoe zit dat precies?

mariekepiet

Re: huh? Volwassenen horen op paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:44

ik zou je geen antwoord kunnen geven, maar ik vind het wel raar ja. ik volg even mee!

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:45

ik zou echt geen idee hebben,, maar vind het nergens op slaan eigenlijk.. snap er helemaal niets van..

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:45

In nederland kun je als 18+ ruiter een pony laten registreren als paard bij de KNHS. Wat de KNHS betreft is hij dan een volwaardig paard, je hebt geen beperking van de zweeplengte en in de Z mag je gewoon met stang en trens rijden. Ben je ponyruiter van 15 jaar tussen de paarden dan mag je volgens mij niet met een zweep langer dan 1.00 m rijden en niet met stang en trens.
Het is eigenlijk een administratieve handeling, je betaald eenmaling de administratiekosten en verder rijden maar.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:15

Daniella, daar klopt een hoop niet van.

- je mag als je 12 of ouder bent, ALTIJD met ieder bij de paarden starten. Heeft niets met registratie te maken, tenzij de pony nog niet eerder bij de KNHS is uitgebracht.
- zodra je bij de paarden starten, gelden de paardenregels. Dus als 12jarige mag je gewoon met stang & trens rijden (in het Z uiteraard) en spoor- en zweeplengte zijn ook gewoon die van de paarden. Idem voor bitten en zo.

/add
overigens is dit volkomen off topic, aangezien TS in Belgie start. Je kunt evt wel in Nederland starten, ik weet niet hoe ver dat is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:22

Ik heb een een hoop gez**k gehad met het willen starten van een pony bij de paarden vandaar mijn reactie/ervaring. Pony was overigens op dat moment niet geregistreerd bij de KNHS. Ook had ik begrepen dat werd gevraagd hoe het in Nederland is geregeld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:29

dat is heel raar daniella. Het reglement schrijft nl niets voor qua stokmaat als je bij de paarden start, dus zolang het een paard of pony met paspoort is, mag je altijd starten. Op bokt is er iemand (ukkiepuk) die een shet bij de paarden uitbrengt.

Loolapelooza schreef:
Maar goed, bij hun kunnen we dus al niet terecht. Mijn vraag is welke verenigingen in België wel een 17-jarige (die dit jaar 18 wórdt) toelaten met een D-pony. Ik dacht zelf aan Trens?
Dat je in Nederland gewoon kan starten als 66-jarige met een Fjord als je dat wilt dat weet ik, maar is dat dan de Nederlandse landelijke of hoe zit dat precies?

dit had ik idd niet gezien, maar is ook niet helemaal een vraag op jouw antwoord.

TS, Nederland kent maar 1 officiele wedstrijdorganisatie, de KNHS. Dat zou je de Nederlandse landelijke kunnen noemen, maar wij hebben dus niet nog een aparte LRV, KBRSF en zo.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 17:41

Bedankt voor de reacties Slim

Ik woon vlakbij de Nederlandse grens dus in principe zou ik eventueel wel de pony daar kunnen laten starten.
Maar vanaf welke leeftijd wordt je verplicht om (al dan niet met pony) over te gaan naar de paarden in Nederland? 18?

Ik heb wat gegoogeld en kwam verschillende instanties tegen voor België, VOR, WVUR, HROV, HGVBB, KR en dan de Landelijke (LRV) (zie allemaal http://www.dressuurstal.be/forumdr/index.php)
Die laatste valt dus al af, van de rest van de organisaties is me niet helemaal duidelijk hoe ze te werk gaan wat betreft een 17-18-jarige starten met een D.

http://www.detrens.be/ die staat me wel aan maar heb nog geen antwoord gehad op mijn vragen.

Maar dat kan toch niet dat dat allemaal zo moeilijk is om hier met een D aan de bak te komen Verward?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:43

Van Belgie weet ik helemaal niets, in Nl kun je bij de pony;s starten tot 31 december van het jaar dat je 18 wordt.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:44

Loolapelooza schreef:
Bedankt voor de reacties Slim

Ik woon vlakbij de Nederlandse grens dus in principe zou ik eventueel wel de pony daar kunnen laten starten.
Maar vanaf welke leeftijd wordt je verplicht om (al dan niet met pony) over te gaan naar de paarden in Nederland? 18?

Je mag in Nederland bij de pony's starten t/m je 18e. Als je in januari 18 wordt mag je dat jaar gewoon nog uitrijden Lachen

Edit: Lielle je was me voor!! Clown
Laatst bijgewerkt door viefdepief op 11-01-07 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:45

misschien wel off tipic, maar moet dan als "volwassenen" toch even kwijt dat ik op ijslandse "paarden" rij! hahah

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:45

In het jaar dat je 18 wordt, mag je volgens mij het hele jaar nog afmaken bij de pony's, maar daarna moet je naar de paarden met je pony (of je moet natuurlijk een paard kopen).

Oops; antwoord was ook al gegeven Knipoog

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:59

Helaas.. in België mag je zover ik weet nergens bij de paarden starten met een pony wanneer je ouder bent dan 16.
Hoe groot is de pony? Bij de LRV lopen tegenwoordig namelijk nogal veel D-pony's rond die door moeten gaan voor paard. Gewoon het dier inschrijven als paard en als men ernaar vraagt zeggen dat hij 1.50m is.. Ik heb al enkele mensen dit zien doen (zelfs met pony's van ongeveer 1.40m) en daarbij zijn de pony's nog nooit gemeten.

Zelf heb ik ooit als springjury een 'klacht' ingediend tegen een meisje dat reed met een 'paard' van ongeveer 1.40m in de klasse B bij de paarden (springen uiteraard). Mij ging het er eigenlijk niet om dat het eigenlijk een pony was, maar wel dat het meisje met een zogenaamd 'postbit' (ook wel eens B-stang genoemd) reed, die ook nog eens veeel te groot was (stak aan 2 kanten ongeveer 2 centimeter uit de mond). Het kind trok daarbij superhard in de mond. Roepen ze het meisje naar de jurytoren, komt ze zelf niet opdagen maar haar stiefvader/lesgever.
Blijkbaar maakte de hoofdjury er een groter punt van dat het paard te klein was. Reactie van de man 'oh, hij is 1.50m hoor'. Reactie van de hoofdjury: 'ok dan.. ohja, met welk bit rijdt ze?' hij 'oh, gewoon een gebroken pelham..'
Ter informatie: in het B mag er dus met een gebroken pelham gesprongen worden indien de kinketting niet te vast zit en indien er een tussenstuk gebruikt wordt. Haar bit was alleen allesbehalve een gebroken pelham.

Moraal van het verhaal: in de LRV nemen ze het niet zo nauw met de regels. Als de pony groot genoeg is, zou ik het er gewoon op wagen.

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 03:54

Ik start met mijn (E) pony ook gewoon tussen de paarden. (ben 30)
Misschien zal het voor mijn iets harder werken zijn, omdat de gangen niet zo ruim zijn, maar dat is dan maar zo, en zal per jury verschillend zijn. Net als dat de een geen Fries of Fjord wil zien en de ander wel.

Gewoon lekker starten in Nederland is een goede optie en kan dus bij 12+. In België zal het wellicht anders zijn?

Misschien zie je ons ooit mog wel eens L-springen tussen de paarden... De pony kan het iig!

Misschien beetje off-topic, maar moest het even kwijt Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 07:44

Het is inderdaad niet mogelijk in Belgie, of je moet de regels zien te ontwijken. Aantal vriendinnen van me zitten met hetzelfde probleem (toevallig rijden ze ook op foresters) maar wonen te ver van de grens af om in Nederland te starten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:35

In Belgie kan het idd niet.
Ik ga ook lekker in Nederland starten trouwens (wel met een paard), de meeste secretariaten zijn ook heel erg bereid om me wat meer naar achteren te laten starten als ik bij het opgeven al meld dat ik met de trailer regelmatig aan zo'n 2 uur reistijd kom (bij deze mijn dank aan alle secretariaten!).
Ik vind die LRV-wedstrijden toch al waardeloos, dan kun je nog beter bij de federatie starten

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:05

Ik start met mijn E pony ook gewoon tussen de paarden en ik ben 26 jaar oud! Helaas is een arabiertje niet groter te vinden hihi. Dus ze doen het er maar mee.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 14:39

Het gaat hier dus om een D-pony voor zover ik uit de post van de TS kan opmaken. Het is dus geen E-pony!!
In België 'bestaan' overigens geen E-pony's. Al wat groter is dan 1.47m is officieel een paard en rijdt dus tussen de paarden mee.

Salinicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:18

In Nederland maakt het niet uit waar je op rijdt (D/E), al is het een Shet. Als je ouder dan 18 bent, start je bij de paarden, met wat voor soort of maat paard/pony je wilt.

Mag dat in België niet dan? Lijkt me toch wel?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:20

Salinicky schreef:
In Nederland maakt het niet uit waar je op rijdt (D/E), al is het een Shet. Als je ouder dan 18 bent, start je bij de paarden, met wat voor soort of maat paard/pony je wilt.

Toch wel hoor, ik heb met men d pony ook na mijn achtiende gestart in belgie.
Hrov nooit problemen met gehad.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:25

katiavl schreef:
Salinicky schreef:

Toch wel hoor, ik heb met men d pony ook na mijn achtiende gestart in belgie.
Hrov nooit problemen met gehad.

Normaal gezien mag het niet. Bij de LRV mag je maar tot je 16de bij de pony's starten en pony's mogen niet gestart worden bij de paarden (uitzondering: je mag 1 jaar met een D-pony bij de paarden starten, vlak na je overkomst van de pony's)

@Katiavl: bij welke vereniging of organisatie reed je dan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:27

emilieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:37

Normaal gezien is het mogelijk om met een pony te starten in België.
In de LRV moet je overgaan naar de paarden als je 16 bent, maar als je niet toe bent aan een paard en je bent niet te groot enzo kan je makkelijk met je pony tussen de paarden rijden.
Het is niet verboden maar de meeste clubs nemen zo een leden niet aan omdat je dan geen 8-tal mee kunt doen (omdat het plaatje er niet mooi uitziet) en men vaak tijdens springlessen rekening moet houden met de persoon die met de pony springt Slapen ( eigenlijk belachelijk maarja )
Ik heb dit namelijk ook gedaan maar ben uiteindelijk te groot geworden. Ik geloof wel dat ik ooit ergens heb gehoord (ik kan me vergissen) dat je maar 2 jaar met een pony mag rijden tussen paarden.
Bij de HROV (Hippische regionale Oost-vlaanderen) is er geen enkel probleem.
Wel is het zo dat men in België het vanzelfsprekend vind dat, als je volwassen bent dat je met een paard rijd. Ik ondervind zelf dat je negatief bekeken word als je volwassen bent en met een pony rijdt ook al is het een fjord, haflinger of ander sterke pony waarop je perfect past.

juleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:49

HROV = Hippische Regionale Oost-Vlaanderen. Dit hoort bij de VLP (VLP op provinciaal niveau).
Uit het VLP reglement:
- De deelname aan proeven en kampioenschappen voor ponyruiters is toegelaten vanaf het begin van het jaar waarin de deelnemer de leeftijd van 8 jaar bereikt tot aan het einde van het jaar waarin hij de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.

- Classificatie:
pony's tot 1.48m (1.49m met hoefijzers)
paarden: meer dan 1.48m (1.49m met hoefijzers)

Ik zie hier niet direct iets staan over het al dan niet mogen starten met een pony bij de paarden. Ik zal dit nog even navragen. Voor LRV weet ik zeker dat het niet mag (behalve dan die 2 jaar na je overgang)

Uit het LRV-reglement:
Deelname aan wedstrijden:
Voor de leeftijdsbepalingen verwijzen we in het bijzonder naar het organiek reglement en de organieke bepalingen mbt de ponywerking.

Reglement ponywerking:
Slechts de leden die voldoen aan de volgende voorwaarden kunnen deelnemen aan wedstijden:
- in het kalenderjaar 7 jaar worden of ouder zijn dan 7 jaar. Het kalenderjaar waarin men 16 jaar wordt is het laatste jaar dat men als rijdend lid van de ponyclub kan ingeschreven worden
- rijden met pony's die een stokmaat hebben tot en met 1.48m

terug bij deelname aan wedstrijden:
Uitzonderingen:
Ponyruiters die niet over een eigen paard beschikken kunnen bij hun overgang naar de rijvereniging nog gedurende maximaal 2 jaar aantreden met één en dezelfde D-pony, die ook voor hun overgang naar de rijvereniging op hun naam geregistreerd was. In dit geval kan deze pony niet meer in de ponyclub bereden worden.

Conclusie LRV: je mag bij de rijverenigingen (bij de paarden dus) niet met een pony starten, op die ene uitzondering na dus

(Edit: LRV-reglement)

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 16:28

Ik denk dat ik wat heb gevonden waar het wel kan, starten als volwassene met een D.

www.detrens.be

Citaat:
In de pony reeksen is de ruiter geen 16 jaar, en de ponny niet groter dan 1.47m zonder en 1.48 met ijzer.

Al de andere moeten bij de paarden starten, dus uw ruiter kan bij ons starten maar niet in de pony reeks ( in de zomer proef 2 en 7 ) in de winter zijn er geen aparteproeven.

alle inlichtingen telf 03 235 63 59

Katiavl, goed om te weten dat jij gewoon start met een D, het kan dus zeker! Ik heb al gekeken naar de verschillende instanties maar vind geen "HROV voor Antwerpen" (wel West-Vlaams, Limburgse etc)
Dat wordt dan VOR (Vlaamse onafhankelijke ruiters) misschien? Of zou dat de Trens zijn?

Ik vind hier een overzichtje http://www.dressuurstal.be/forumdr/index.php