B/L proeven, geven jullie de jury een teken als je start?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

B/L proeven, geven jullie de jury een teken als je start?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 12:40

Met die nieuwe proeven is het startsignaal niet zo duidelijk meer. Vroeger was het duidelijk dat als je de AClijn opreed en ging groeten dat je begon met de proef.
Nu rij je vaak eerst een halve bak rond en dat is dan het begin van de proef.
Geven jullie aan bij de jury wanneer jullie beginnen? Ik steek altijd even m'n hand op en kijk even naar de jury. Een ander zegt dat hij/zij dat nooit zou doen, want je bent de aanleuning kwijt als je je hand opsteekt. Nu is dat wel zo, maar ik heb binnen 10 meter het paard wel weer voor elkaar. Dus als ik bij C moet beginnen, dan geeft ik bij B een teken en begin dan.
Als ik nog een extra rondje wil rijden, dan geef ik nog geen teken en rij nog een rondje/volte. Je hebt immers 45 seconden om na het signaal van de jury te starten. Hier maak ik ook wel eens gebruik van.

Hoe ervaart een jury dit? Heeft die liever een ruiter die zomaar begint, of krijgen ze meestal wel een teken?
Ik spreek met de voorlezer altijd af dat ik het teken geef, vind ik prettiger.

Zesiram

Re: B/L proeven, geven jullie de jury een teken als je start

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:45

Ik verken de ring op de hand waarop ik niet moet beginnen. Als ik met de proef begin, verhander ik van hand in de richting van A, en dan begin ik ( de nieuwe proeven beginnen nog altijd allemaal bij A ).
Ik schrijf vaak, en heb nog nooit iemand een teken zien geven. Wel jury's die punten aftrek deden, omdat een combinatie nog 3 rondjes deed na het startsein ( ik weet niet precies of ze werkelijk op de 45 seconden letten ).

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:50

Ik start eigenlijk altijd meteen nadat ik een seintje heb gekregen.. Wel zo handig ook voor de jury, als iedereen eerst nog een paar rondjes gaat doen, loopt alles uiteindelijk alleen maar uit, wat voor een jury echt niet fijn is!!

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:54

De jury geeft altijd een seintje? Ik begin zodra mijn moeder begint met lezen, als ik dan net al bij A rij, dan maak ik nog even een volte o.i.d.

mariskavdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:12

de jury geeft altijd aan me moeder een seintje dan zegt me moeder je mag beginnen meestal maak ik dan nog voor a een volte en dan begin ik... je moet trouwens binnen 45 seconden starten als de jury een seintje heeft gegeven aan je moeder.. had me zusje namelijk op de coupon staan:S

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:21

Ik lees altijd voor bij 2 vriendinnen die bij op mij ook op stal staan.
Als de jury dan een hand naar mij op steekt vraag ik of ze er klaar voor is en dan steek ik mijn hand op zodat hij weet dat ze gaat beginnen.

Maaaikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:56

Normaal geeft de jury een seintje waarneer je mag beginnen. Zelfs toen je in de proef nog begon met halthouden en groeten was dat ook het geval. De jury maakt dus nu ook uit wanneer je mag beginnen en niet jij.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:59

Ik wacht gewoon op het seintje van de jury waar mijn voorlezer op let Lachen

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:17

germie schreef:
Met die nieuwe proeven is het startsignaal niet zo duidelijk meer.

Geven jullie aan bij de jury wanneer jullie beginnen? Ik steek altijd even m'n hand op en kijk even naar de jury.
Hoe ervaart een jury dit? Heeft die liever een ruiter die zomaar begint, of krijgen ze meestal wel een teken?
Ik spreek met de voorlezer altijd af dat ik het teken geef, vind ik prettiger.

Hoezo niet zo duidelijk meer???, Wat dat seintje van de jury betreft is er nix gewijzgd hoor!
Het is toch simpel, als ik een seintje geef, dient de deelnemer binnen 45 seconden te starten!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:20

ik neem aan dat germie dat wel begrijpt... het gaat haar er juist om dat je in die 45 seconden nog best een rondje kan rijden en dat je jury dat wel eens verwart met het beginnen van de proef.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 18:30

LiSSy schreef:
ik neem aan dat germie dat wel begrijpt... het gaat haar er juist om dat je in die 45 seconden nog best een rondje kan rijden en dat je jury dat wel eens verwart met het beginnen van de proef.

precies. Ik weet wel wanneer ik moet beginnen, maar weet de jury wel wanneer ik begin?
Ik rij wel eens een extra rondje, in 45 seconden kun je ong. de bak rond, je kunt zeker nog een grote volte rijden. Daarom steek ik als ruiter altijd even m'n hand op als ik begin.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 00:12

Ik kom binnen op de hand waarop ik de proef moet beginnen bij het ring verkennen; na 1 rondje verander ik van hand en rijd zo verder tot de jury een startteken geeft. Als mijn voorlezer dan begint te lezen verander ik van hand en rijd gewoon mijn proefje. Lijkt me wel duidelijk genoeg voor de jury. Hand opsteken heb ik nog nooit over nagedacht.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 01:05

Als de jury het sein geeft, roep ik naar mijn dochter dat we gaan beginnen.... Britt maakt zich dan klaar, dan begin ik te lezen en ik lees luidruchtig Bloos genoeg voor dat de jury wel hoort dat we zijn begonnen Haha! En dan is luidruchtig, ook echt luidruchting Ja
Nog niet meegemaakt dat Britt nog niet klaar was.... wel eens gezegd dat ze een volte moest rijden omdat we gingen beginnen en ze de eerste letter zou passeren voor ik begonnen was met lezen Ja

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:10

ik rij ook expres op de verkeerde hand. zodra we mogen beginnen verander ik van hand en dan begin ik aan de proef. werkt voor mijzelf het fijnst. dan kan ik ook nooit vergissen welke kant.

en altijd wachten op het seintje.. ik heb eens gehad dat ik al was begonnen en de jury had geen teken gegeven... terwijl wij er duidelijk 1 zagen.. misschien iets te lomp met protocollen optillen.. in zo'n auto soms best moeilijk te zien Haha!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:24

Officieel: als de jury het startsein geeft dient binnen 45 sec. begonnen te worden met de proef.
Indien de ruiter de beginletter (A) passeert nadat het startteken is gegeven wordt de proef als gestart ervaren! Dan alsnog een volte gaan rijden wordt gezien als een vergissing en levert je dus een -2 op Knipoog

Om dus op je vraag terug te komen, nee jij hoeft de jury geen teken te geven indien je begint, dat spreekt voorzich indien je na het startsein de A passeert.
Zoals hierboven ook al vermeld, niet jij maar de jury geeft een startsein Knipoog

Animae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:03

Ook ik rijd bij het verkennen van de ring op de verkeerde hand.
Zodra de jury het startsein gegeven heeft en mijn voorlezer is begonnen verander ik van hand en begin ik meteen bij de A. Lachen

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 06:42

Cinzano schreef:
Officieel: als de jury het startsein geeft dient binnen 45 sec. begonnen te worden met de proef.
Indien de ruiter de beginletter (A) passeert nadat het startteken is gegeven wordt de proef als gestart ervaren! Dan alsnog een volte gaan rijden wordt gezien als een vergissing en levert je dus een -2 op Knipoog

Om dus op je vraag terug te komen, nee jij hoeft de jury geen teken te geven indien je begint, dat spreekt voorzich indien je na het startsein de A passeert.
Zoals hierboven ook al vermeld, niet jij maar de jury geeft een startsein Knipoog

Had het niet beter kunnen verwoorden !!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:36

Misschien wel waar, maar geven jullie ook daadwerkelijk -2 als betreffende ruiter nog een volte bij A rijdt voordat deze begint?
Ik vind dat persoonlijk wel een beetje te ver gaan en het gebeurt regelmatig.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 09:18

Dat ligt er ook een beetje aan waar de ruiter is alvorens het startsein is gegeven en aan de situatie.
Is de ruiter na het startsein tijd aan het rekken is door eerst nog een volte te rijden bij de C en dan ook nog eens voorbij de A te rijden om ook daar een volte te rijden en dan pas begint... ja dan vind ik die -2 niet meer dan terecht.

Maar geef je het startsein als de ruiter een paar meter voor de A is, nee dan niet, dan mogen ze nog wel een volte rijden, maar na die volte moeten ze wel beginnen en niet nóg een volte gaan rijden Knipoog

milou_darby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:27

Als de jury mij een seinte geeft start ik zo snel mogelijk. Meestal horen ze toch wel als de voorlezer begint te lezen??
En anders zien ze vanzelf wel waarneer je begint. Stel dat ze dénken dat je begonnen bent en je maakt een volte, dan wachten ze toch nog even een rondje met commentaar opschrijven?

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:13

milou_darby schreef:
Als de jury mij een seinte geeft start ik zo snel mogelijk. Meestal horen ze toch wel als de voorlezer begint te lezen??
En anders zien ze vanzelf wel waarneer je begint. Stel dat ze dénken dat je begonnen bent en je maakt een volte, dan wachten ze toch nog even een rondje met commentaar opschrijven?

Dat is heel erg vervelend voor de jury.. Stel dat iedereen nog even dat rondje moet maken!! Ook heel verwarrend.. Misschien hadden ze het punt al op geschreven, en bleek dat je nog niet begonnen bent..
Zo'n jury zit daar normaal gesproken al lang genoeg, en als iedereen ook nog eens een extra rondje maakt, is dat echt heel erg vervelend!!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:15

ik knik als lezer altijd even naar de jury op het moment dat ik ga beginnen met voorlezen, als ik zelf moet rijden doet mijn voorlezer dit ook, op dat moment begin ik ook meteen....

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 00:17

Ik geef als jury het teken dat ze mogen beginnen en ik heb nog nooit problemen gehad of getwijfeld of een combinatie nu wel of niet aan de proef was begonnen.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 07:08

Ik doe het net zo, en heb ook nog nooit problemen gehad!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 08:46

mienetje schreef:
Dat is heel erg vervelend voor de jury.. Stel dat iedereen nog even dat rondje moet maken!! Ook heel verwarrend.. Misschien hadden ze het punt al op geschreven, en bleek dat je nog niet begonnen bent..
Zo'n jury zit daar normaal gesproken al lang genoeg, en als iedereen ook nog eens een extra rondje maakt, is dat echt heel erg vervelend!!

maar je hebt wel 45 seconden voor je begonnen moet zijn Pling