paard in laten slapen of blijven dokteren.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:37

naar aanleiding van een ander topic.

hoe ver gaan jullie met dokteren bij een chronisch ziek paard.
mag hij altijd bij je blijven ondanks dat je er niks meer mee kan en de kosten hoog oplopen door de medicijnen en DA bezoeken.

of is er voor jou een grens en laat je het paard inslapen/naar slager brengen.

Zondebokje

Re: paard in laten slapen of blijven dokteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:50

Bij jou was het zo...dat je er geen geld meer uit Wilde besteden..en dat je hem weggegeven hebt Bloos

Als een paard chronisch pijn heeft zeg ik gelijk Ja...een spuitje of slacht.

Maar is je paard/pony chronisch ziek maar kan met medicijnen zonder pijn blijven lopen zeg ikdan moet je ervoor blijven zorgen dat is je plicht...en niet zeggen ik wil er niet meer voor betalen..en geef hem weg Verdrietig

Kan je het niet betalen is het een ander verhaal...dan zou ik hem ook weg geven...maar zeker niet naar de slacht..als het niet noodzakelijk is ..

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 14:56

Ik heb geen eigen paard, en gelukkig nog nooit voor die keuze gestaan. Maar als een paard pijn zou hebben, zou ik er niet lang over hoeven nadenken om hem een spuitje te geven. Vind t niet eerlijk tegenover een paard (of elk ander dier) hem pijn te laten lijden omdat je geen afscheid kan nemen. Tuurlijk, pijnlijk, maar alleen het beste voor mijn diertjes. daarentegen als een paard ziek zou zijn zonder pijn, maar bijvoorbeeld niet meer bereden kan worden, wou ik voor hem blijven zorgen. Daar kies je ook voor op het moment dat je een paard koopt, vind ik. Ik vind het zo jammer dat veel paarden "gebruiksdieren" zijn, zodra de ruiter er zijn pleziertje niet uit kan halen, moet ie weg. Wat anders vind ik het als je bijvoorbeeld geen plek hebt om een paard lekker op de wei te laten staan, dan zou je erover na kunnen denken het paard naar een goed tehuis te doen...Met (voor mij) de voorwaarde dat ik m regelmatig zou kunnen opzoeken en verzorgen Lachen

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 14:59

ik zal even mij stuk uit het andere topic quoten, anders moet ik alles opnieuw typen.

Citaat:
prima dat jij er zo over denkt.
ik weet dat mijn paarden het heel goed bij mij hebben.

maar ik ga gewoon niet voor duizende euro's liggen dokteren als ik van tevoren al weet dat hij niet beter zal kunnen worden.

een operatie waarbij de kans redelijk is dat hij daarna weer goed is vind ik een heel ander verhaal.

maar mijn pony had artrose en dat werd alleen maar slechter. atrose is niet iets wat je kunt genezen.
ik laat hem dan liever in slapen of breng hem naar de slager, dan dat hij in de handel terecht komt. want die kans is bij zo'n pony gewoon heel erg groot. en mensen die het dan niet in de gaten hebben rijden zo'n paard gewoon door terwijl hij kreupel loopt.
ik vind dat dat een paard dan beter af is als hij dood is. en dat betekend niet dat het mij geen pijn zou doen.

gelukkig is het niet zover gekomen en heb ik een goede plek voor hem gevonden.

maar dit is eigenlijk een discussie voor in een nieuw topic.

en vera: ik vind zelf dat ik een hele goede beslissing heb genomen om mijn paard weg te geven.
beter kan hij het niet hebben in mijn ogen. (zie profiel)

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:06

nee waar die nu staat is prima zeker weten...maar gewoon het feit dat..je er niet meer voor Wil betalen vind ik gewoon niet kunnen Bloos

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:08

heb der weggegeven.

maar als ik geen goede plek had kunnen vinden had ik haar naar de slager gebracht.

klinkt hard, maar ik ga geen duizende euro's steken in een paard wat nooit zal kunnen genezen.

ik steek dat geld dan liever in een nieuw paard.

Dit stukje vind ik gewoon best erg wat je geschreven heb Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:10

Mijn paarden blijven in geval van ziekte tot de dood ons scheidt. Al betekend dat dat ik ze persoonlijk weg moet brengen, ik ga ze niet verkopen of het handelscircuit insturen, en weggeven is ook weer zoiets: eenmaal uit handen heb ik het ook niet meer voor het zeggen.
Als ik tot de tijd dat ze dood zijn nooit meer een ander eigen paard zal kunnen hebben, dan zij het zo.

Overigens zijn de kosten voor voedingssupplementen bij Artose (want ik begreep dat het paard van Lou Lou dat had) nou echt niet zo hoog dat het in de duizenden Euro's loopt.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:12

atrose laat je ze om de zoveel tijd inspuiten kost 180 euro...en kan je er voorlopig weer tegen aan Bloos

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:12

Cassidy schreef:
Mijn paarden blijven in geval van ziekte tot de dood ons scheidt. Al betekend dat dat ik ze persoonlijk weg moet brengen, ik ga ze niet verkopen of het handelscircuit insturen, en weggeven is ook weer zoiets: eenmaal uit handen heb ik het ook niet meer voor het zeggen.
Als ik tot de tijd dat ze dood zijn nooit meer een ander eigen paard zal kunnen hebben, dan zij het zo.

Overigens zijn de kosten voor voedingssupplementen bij Artose (want ik begreep dat het paard van Lou Lou dat had) nou echt niet zo hoog dat het in de duizenden Euro's loopt.

klopt, maar alleen die supplementen waren niet genoeg.
heb nog 1 been in laten spuiten, maar dat hielp ook niet (niet goed genoeg iig)
als je dan verder gaat dokteren ga je over veel geld praten. en de kans die methodes aan waren slaan waren ook nog een klein. daarnaast moest ik het dan om de zoveel jaar opnieuw laten doen.

dan ga je dus wel over duizenden euro's praten.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:15

Iedereen moet het voor zich beslissen. Wat de één belangrijk vind, vindt de ander minder belangrijk. Het is per situatie verschillend. Ik denk dat iedereen op zo'n moment doet, wat hem of haar goed lijkt. Je zult bij elke beslissing mensen hebben die het er mee eens of oneens zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:16

Dan heb je het over weer rijklaar maken. Als grasmaaier (en dat is ze waarschijnlijk nu ook) hoef je niet over duizenden Euro's te praten en volstaat een simpel voedingssupplement met eventueel een pijnstiller volstrekt.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:16

Maar dan loopt ie ook kreupel of niet...dan had ik hem wel in laten slapen..doet best zeer lijjkt me Bloos

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:18

daarnaast heb ik haar ook niet meteen naar de slager gebracht. heb heel goed rondgekeken en rond gebeld. en een goede plek gevonden.

maar het fijn blijft: als ik geen goede plek had kunnen vinden had ik haar naar de slager gebracht.

ik wilde gewoon niet het risico nemen dat ze in de handel zou komen en van huis naar huis zou gaan.

en ik heb het in dat andere topic expres niet subtiel neergezet. omdat iedereen meteen op z'n achterste benen gaat staan als je begint over inslapen of slager ivm grote kosten.
in mijn ogen moeten de kosten wel reeel blijven.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:19

Cassidy schreef:
Dan heb je het over weer rijklaar maken. Als grasmaaier (en dat is ze waarschijnlijk nu ook) hoef je niet over duizenden Euro's te praten en volstaat een simpel voedingssupplement met eventueel een pijnstiller volstrekt.

Inderdaad

Persoonlijk zou ik alles voor hebben, als je een paard gekocht hebt neem je ook de gevolgen als er iets gebeurt over. En dan zorg weigeren vind ik niet kunnen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:21

Mijn paard heeft na de diagnose nog 5 jaar geleefd voordat wij de keuze maakten om hem in te laten slapen.

Maar het hangt van een heleboel dingen af of je je paard al dan niet in laat slapen.
Ten eerste kan ik me voorstellen dat als iemand een paard koopt met het doel erop te kunnen rijden dat hij/zij het dier in laat slapen als ie chronisch ziek is bv kreupel en er niets meer aan te doen is. Niet iedereen kan het zich permitteren om een paard dan op een wei de rest van zijn leven te laten slijten.
Ikzelf kon ook geen nieuw paard ernaast kopen, ik had dus een paard waar ik niet meer op kon rijden. Zelf vond ik dat niet zo'n probleem, het paard was voor mij heel speciaal, maar als iemand anders dan de keuze maakt om het paard in te laten slapen kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ik vind niet dat je dan zoiemand moet veroordelen. Voor zijn/haar gevoel heeft deze persoon geen andere keus

Ten tweede is het zo dat niet ieder paard er gelukkiger van wordt op de wei. Wat dat betreft vraag ik me weleens af of ik mijn paard niet beter meteen in had moeten laten slapen toen ik wist dat verbetering of genezing uitgesloten was.
Mijn paard was volgens mij niet echt gelukkig op de wei ook al stond hij samen met zijn beste maatje.
Hij heeft altijd graag gewerkt, ging ieder weekend mee op concours en dat vond ie geweldig. Ik had de indruk dat hij op die wei een beetje depressief was en dat vond ik heel erg. Toch kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem in te laten slapen, maar wat is het beste?
Dat weet je niet. Je doet wat jouw gevoel je ingeeft en dat is voor iedereen persoonlijk en daarom kun je niet zeggen wat goed handelen is. Dat is voor de een het leven rekken en voor de ander direct in laten slapen...

Maar wel als het gaat om een ongeneselijke aandoening.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:21

Cassidy schreef:

daarom is het nu ook een grasmaaier geworden Haha!

maar t is niet simpel een goede plek te vinden voor zo'n paard. er worden heel veel paarden aangeboden als grasmaaier. en lang niet al die personen zijn betrouwbaar.

in de tijd dat ik een nieuw huis zocht voor loulou speelde net dat verhaal van die paarden die ook zogenaamd een goed tehuis hadden voor de oude dag. en die vervolgens waren doorverkocht of naar de slager waren gebracht. geloof dat daar ook nog paarden van bokkers bij betrokken waren.

als je zo'n verhalen hoort ga je wel beter nadenken voor je hem ergens plaats.

ratzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:26

Ieder heeft recht op zijn mening toch? Je kunt het niet eens zijn met de TS maar het is wel haar goed recht vind ik om anders te denken en te handelen. Ik kan me best voorstellen dat het op een gegeven moment heel frustrerend is als je zo hard moet werken voor je paard en er uiteindelijk niet meer mee kunt rijden terwijl dát juist zo'n groot onderdeel is van het plezier hebben met je paard.

Zelf heb ik momenteel een hoefbevangen paard op stal staan. Ik doe er nu alles aan om hem er weer bovenop te krijgen. Hij hoefde van mij al niet meer te werken alleen nog recreatief omdat dat toch wel goed voor hem is. Ik weet niet hoe het afloopt. Als hij weer een aanval krijgt ga ik niet weer dit traject in. Ik verlos hem dan van het lijden. Voor mijzelf weet ik dan dat ik er alles aan gedaan heb om hem toch op de been te krijgen.
Wij hebben nog een paard met artrose en cornage. Deze is niet meer geschikt voor wedstrijden maar wel voor recreatie. Voor mijn vriend is dat voldoende hoewel hij altijd wedstrijden gereden heeft maar gewoon zo gek met dit dier is dat hij recreatief rijden ervoor over heeft.
Ik heb het geluk dat ik de mogelijkheid heb gehad om vorig jaar een jong paard erbij te kopen. Hier rijdt ik nu mee en daarom mis ik het rijden gelukkig niet. Ik weet dat, als ik die mogelijkheid niet had gehad, ik toch voor mijn oude paardje die nu hoefbevangen is, zou blijven zorgen zolang het een dierwaardig bestaan zou kunnen blijven leven.

Maar dit is mijn mening en ik kan me ook heel goed voorstellen dat er mensen zijn die voor andere oplossingen kiezen. En ik weet zeker dat ook deze mensen toch heel veel moeite hebben met hun beslissing. Feit is dat het allemaal een smak geld kost om een onbruikbaar dier te onderhouden en dan zul je moeten afwegen wát je nu wilt.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:27

Aan de foto's in Loulou's profiel te zien, heeft dat beestje nu een superleven!
Maar wat ik me wel afvraag is of ze zo helemaal geen last heeft van de artrose?
En wat als het erger wordt?
Wie bepaalt wat er dan gebeurd?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 15:33

ze heeft er nu idd helemaal geen last van.
mocht loulou er dus echt last van krijgen dan wordt ik gebeld.

de duinwatermaatschappij gaat ook niet gaan dokteren met de paarden. dat is mij vanaf het begin duidelijk verteld.
mochten ze echt iets hebben dan is het dus einde verhaal. maar dan heeft ze de laatste jaren iig een prima leven gehad.

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:37

In laten slapen of blijven dokteren hangt voor mij af van wat er aan de hand is en hoe het paard eronder is. Een paard heb ik in ieder geval tot haar dood (of het zou bijvoorbeeld aan het begin al niet moeten klikken). Ik zou een paard met een blessure of aandoening die nog kans heeft op een paardwaardig leven gewoon lekker zelf houden, desnoods niet op een dure pensionstalling, maar bijvoorbeeld op een rusthuis of een wei. Wilde dat met Patty eigenlijk ook doen, had al een hele mooie plek voor haar gevonden waar ze vast heel gelukkig was geworden, helaas ging het met haar steeds slechter en had ze zoveel pijn dat ik inderdaad besloten heb haar niet verder te "pesten" met dokteren en onderzoeken maar er een punt achter te zetten.

Wat dat betreft vind ik het soms wel oneerlijk verdeeld, wat iedereen doet moet hij zelf weten, maar ik zie inderdaad gebeuren dat mensen een paard met een blessure of aandoening die nog wel kans heeft op een paardwaardig leven wegdoen en dan vraag ik me echt af waarom mijn paard dan iets moest hebben waardoor ik haar helemaal niet kon houden, omdat dit mijn keuze wel zou zijn geweest.
Maar goed, dat kunnen de mensen die er wel voor kiezen om hun paard aan een ander weg te doen ook niet helpen.

Ik zou het zelf niet kunnen om een paard met een handicap uit handen te geven, niet omdat ik er niet van overtuigd ben dat ze het bij een ander niet beter zouden kunnen hebben, maar dat ik het niet uit handen zou durven geven, je weet nooit of iemand die zich voordoet als iemand die een goed en fijn tehuis kan bieden dat ook werkelijk doet. Ook zou ik altijd zelf de beslissing willen kunnen nemen als het paard echt zoveel achteruit gaat dat ik vind dat er geen paardwaardig bestaan meer voor weggelegd is.

Ik kan echter wel begrijpen dat iemand die een paard heeft waar hij niks tot weinig meer mee kan en een hoop moeite voor moet doen om hem enigzins aan de gang te houden anders besluit dan dat ik zou doen, want het is best wel zwaar en de een heeft zijn paard ook met een andere insteek dan de ander.

Qua kosten ga ik gewoon zo ver als dat ik het financieel kan opbrengen, maar dan moet er wel enigzins kans op verbetering zijn en ik vind het wat iemand ook doet altijd het belangrijkst dat naar (het belang van) het paard gekeken wordt. Hoe is die eronder, hoeveel pijn heeft 'ie, is er kans op verbetering en op welke termijn etc.

Kortom voor mij: In laten slapen of blijven dokteren hangt ervan af wat er ad hand is en hoe het paard eronder is, wegdoen geen optie. Gewoon omdat het voor mij gevoelsmatig anders zou voelen alsof ik mijn paard, dat toch een maatje van me is en waar ik toch een band mee heb, gewoonweg afdank.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:45

vera23 schreef:
atrose laat je ze om de zoveel tijd inspuiten kost 180 euro...en kan je er voorlopig weer tegen aan Bloos

Mijn 20 jarige paard heeft ook artrose. Ook ik heb eerst die spuit geprobeerd, hielp niets. Toen naar de veearts, foto's gemaakt en de spuiten hadden niet eens wat KUNNEN doen. Daaaag, 180,- (die spuit was overigens door een andere arts gezet als die van de foto's)
Ik had een paar maanden daarvoor al een 2,5 jarige gekocht, omdat ik al aan voelde komen dat mijn oude paard minder werd. Na die foto's is ze met pensioen gegaan, en daar mag ze zo lang van genieten als zij of ik kan. Mocht ik het financieel niet meer redden, dan krijgt ze een spuitje. Ik ga haar niet weggeven (aan wie, wat doet die er mee???) of verplaatsen. Ik word regelmatig voor gek verklaard dat ik haar in pension laat staan en inderdaad niet ergens op de wei zet, maar ik ben ervan overtuigd dat ze mijn aandacht mist (en ik de hare).

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:49

nee is ook zo niet bij elk paard werkt het helaas....maar het was maar een voorbeeldje dat het niet veel geld hoeft te kosten..

Tuurlijk zal ze je aandacht missen....een paard heeft aandacht nodig...denk dat ze dat fijner vinden als dag en nacht op het land en geen aandacht krijgen (licht eraan in wat voor soort land) maarja dat is weer iets anders Bloos

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:52

vera23 schreef:
nee waar die nu staat is prima zeker weten...maar gewoon het feit dat..je er niet meer voor Wil betalen vind ik gewoon niet kunnen Bloos

Zie ik eigelijk veel,
Ik vind als je een paard koopt dat je ook de gevolgen van moet bezien op lange tijd, en je altijd moet indenken dat er op termijn wel is zware da kosten kunnen komen.
Kun je die niet betalen moet je ook geen paard kopen

maar dat is ook puur mijn mening

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:58

vera23 schreef:
nee is ook zo niet bij elk paard werkt het helaas....maar het was maar een voorbeeldje dat het niet veel geld hoeft te kosten..

Het kwam me een beetje over als: artrose is makkelijk te behandelen. Nou niet dus. Ook die voedingssupplementen helpen imo geen drol, puur geldklopperij.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:00

Een chronisch ziek paard komt er dus nooit meer boven op, ik vind het dan ook dier onvriendelijk om het leven van zo`n paard te blijven rekken met de nodige medicatie als het dier pijn blijft houden. Helemaal als er hoge DA kosten bij komt kijken, dan zou ik het dier liever laten inslapen.