Onhandelbare Shetlander Hengst *help*

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Katriien

Onhandelbare Shetlander Hengst *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 15:45

Mijn vriendin en ik werden gevraagd om een shetlander te gaan 'verzorgen' .
Wij waren eens gaan kijken naar hem en we vonden het wel oke !

Dus we gingen hem vandaag 'verzorgen' .
We komen aan en borstelen hem . Viel allemaal goed mee !
Hij beet wel maar we gaven hem en tik op zijn neus en dan hield hij op . (Hij bijt naar je benen)
Toen gingen we eens kijken naar de wei samen met hem .
Hij begon weer te bijten dus gaven we hem een tik , hij was het daar blijkbaar niet mee eens
En deed zijn hoofd tussen zijn benen ,terug omhoog , beet weer , en stijgerde , sloeg met zijn voor benen . Zo heeft hij mij in mijn rug geraakt . We hebben hem toen een tik gegeven maar veel haalde dat niet uit ! Want een beetje later deed hij het weer .
Als hij braaf was belonen we hem . Ook als je hem aan het halster vast houd is hij heeeeel drammerig .

En ja mijn vraag is nu : Hoe straffen we hem het beste ? Ik wil hem ook niet heel de tijd gaan slaan want zo te zien haalt het toch niet veel uit ! En we willen ook niet dood Clown

Hij staat ook véél te lang op zijn hoeven , we gaan een hoefsmid bellen . Maar wij kunnen dat ook niet allemaal gaan betalen .
Hij is volgens ons zo omdat er nooit niks mee gedaan is , en hij maar altijd in zijn wei staat te staan !
Als mijn pony mij zou bijt krijgt ze een tik én dan houd ze op , nu is dat dus niet !

Barmat

Re: Onhandelbare Shetlander Hengst *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:49

Tja, waarom doet dit diertje dit...? Goeie vraag.

Als hij, zoals je zelf denk, nooit in handen geweest is, is het redelijk te verklaren.

Uit je verhaal op te maken is het een dominant dier, dat geen gezag heeft voor jullie. Was hij bij de eigenaar ook zo onhandelbaar? Zo niet, dan is er zeker sprake van dat hij totaal geen respect voor jullie tweetjes heeft.

Hoeveel ervaring hebben jullie in het omgaan met paarden en pony's? Ik zou, als je niet veel ervaring hebt, je willen adviseren om een ervaren persoon mee te nemen zodat die kan zien wat je fout doet, en je kan helpen in de omgang met dit dier.
Misschien wil de eigenaar jullie wel eens wat tips geven?

Het is vanachter de compu moeilijk te zien waar de schoen wringt, maar ik zou zeker zeggen - een combinatie van dominant gedrag samen met onervarenheid of onvoldoende lef.

Als je niet wilt dat het van kwaad tot erger gaat, of misschien echt gevaarlijk wordt, dan zou ik zeker hulp in schakelen!

Succes!

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:01

Die eigenaar heeft hem gekocht en gewoon in de wei neergezet ze is mss een keer daar geweest !

Vandaag was de eerste keer dat we er waren , daarom heb ik ook niet veel (durven) doen . Ik wil me eerst juist informeren .
Ik heb ong. 6j ervaring met paarden . Ik heb mijn eigen pony zelf opgevoed (en ze heeft toch goede manieren hoor Clown)
Maar dit is echt een speciaal gevalletje , hij geeft echt niet op .
Ik heb ook gemerkt dat hij wel voor je wilt werken en dan is ie braaf . Dus je moet echt met 'm bezig zijn . Wat niet gemakkelijk is want ik wil niet heel vol blauwe plekken staan !

We kennen wel iemand , maar telkens als hij zou bijten zou die persoon hem een mep verkopen , en als hij zou steigeren hem omduwen . Dan ben je echt in gevecht met hem en zo ver wil ik niet gaan .

Ik wil respect van hem winnen én dan kan je niet doen door hem altijd te gaan meppen .

Hij heeft zo zijn momenten dat hij lastig doen en het andere moment is hij heel rustig

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:10

Tja... ik denk dat je hier al een enorm knelpunt aangaat... je wilt het op een penny-manier oplossen...

Dit klinkt lülliger dan ik het bedoel, maar wat ik wil zeggen is: liefde en wortels helpt in dit geval niet bij dergelijke doerakken!!!

Je hoeft hem helemaal niet half dood te slaan om respect te krijgen, maar feit is wel dat deze kerel duidelijk geen respect heeft, en een dominant karakter heeft! Dat vraagt om een consequente en misschien niet al te vriendelijke aanpak, een welgemikte, flinke ram voor zn donder is hier wel op zn plek vrees ik....

Kijk, mijn hobby is het ook niet, paardjes meppen Clown
Maar een shet die zich zó dominant tov mij zou gedragen (met het risico op serieuze verwondingen, let daar goed op!) zou toch een pak rammel krijgen, dat hij daarna niet meer zou weten, wat hij moest doen!

Nogmaals, neem een ervaren persoon mee, iemand die lef heeft, en van lastige monstertjes weet. Dit vergt een goede aanpak, anders vrees ik dat die blauwe plekken voortaan standaard zullen blijven.

Nicky__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:13

Idd, Wat barmat zegt!
natuurlijk ook goed belonen, maar ik denk dat je hem zeker ook moet straffen!

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:18

Barmat schreef:
Tja... ik denk dat je hier al een enorm knelpunt aangaat... je wilt het op een penny-manier oplossen...

Dit klinkt lülliger dan ik het bedoel, maar wat ik wil zeggen is: liefde en wortels helpt in dit geval niet bij dergelijke doerakken!!!

Je hoeft hem helemaal niet half dood te slaan om respect te krijgen, maar feit is wel dat deze kerel duidelijk geen respect heeft, en een dominant karakter heeft! Dat vraagt om een consequente en misschien niet al te vriendelijke aanpak, een welgemikte, flinke ram voor zn donder is hier wel op zn plek vrees ik....

Maar een shet die zich zó dominant tov mij zou gedragen (met het risico op serieuze verwondingen, let daar goed op!) zou toch een pak rammel krijgen, dat hij daarna niet meer zou weten, wat hij moest doen!

Nogmaals, neem een ervaren persoon mee, iemand die lef heeft, en van lastige monstertjes weet. Dit vergt een goede aanpak, anders vrees ik dat die blauwe plekken voortaan standaard zullen blijven.

Eh Penny ?
Hij krijgt alleen klopjes en word met de stem beloont .
Hij heeft al een paar meppen gehad die voor eventjes werken ... (Niet dat ik de vol patat sla ze)
Ik denk dat het beste gewoon is éérst laten zien wie de baas is én dan respect afdwingen Ja
Het is mijn hobby helemaal niet om paarden te slaan voor het minste (alleen als ik slecht gezind ben )

O maar ik heb lef genoeg hoor , ik deins daar niet voor terug .
Maar als ik niet zeker weet dat ik in mijn recht ben als ik hem een pak rammel geef dan krijg ik een spijt gevoel ! Maar zoals je zegt hij heeft niet door wie de baas is !

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:29

Casteratie Haha! en strenger zijn en anders geef je hem gewoon een klap op de neus

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:02

Weet je wat ook kan he .
Als je gewoon met hem stil staat is hij redelijk rustig . Maar van het moment dat het stapt begint hij zo te doen . Het kan ook zijn dat hij fel pijn heeft aan zijn benen ! Door zijn hoeven ..
Ik zal even foto's oploaden

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:13

Afbeelding

Afbeelding

Mooi beestje hé ?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:15

Barmat schreef:
Tja, waarom doet dit diertje dit...? Goeie vraag.

Als hij, zoals je zelf denk, nooit in handen geweest is, is het redelijk te verklaren.

Uit je verhaal op te maken is het een dominant dier, dat geen gezag heeft voor jullie. Was hij bij de eigenaar ook zo onhandelbaar? Zo niet, dan is er zeker sprake van dat hij totaal geen respect voor jullie tweetjes heeft.

Hoeveel ervaring hebben jullie in het omgaan met paarden en pony's? Ik zou, als je niet veel ervaring hebt, je willen adviseren om een ervaren persoon mee te nemen zodat die kan zien wat je fout doet, en je kan helpen in de omgang met dit dier.
Misschien wil de eigenaar jullie wel eens wat tips geven?

Het is vanachter de compu moeilijk te zien waar de schoen wringt, maar ik zou zeker zeggen - een combinatie van dominant gedrag samen met onervarenheid of onvoldoende lef.

Als je niet wilt dat het van kwaad tot erger gaat, of misschien echt gevaarlijk wordt, dan zou ik zeker hulp in schakelen!

Succes!

Hier ben ik het volkomen mee eens!
Ken je Monty Roberts? Zonee, kijk even op Google Knipoog Zoek naar de Join Up.
Ga lekker met hem Join Uppen, dan krijgt hij respect voor jullie. Of hij heeft gewoon echt ergens pijn.. Scheve mond

Geweldig leuke shet, zeg! Als ik zijn lieve koppie zie, zie ik geen 'onhandelbare shetlandhengst' voor me. Volgens mij heeft hij ergens last van, want hij toont en kijkt echt niet gemeen hoor!
Wacht, ik PB je eventjes Haha!

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:20

Ja ik ken die . Dat is idd een heel goed idee een join up !
Ik zal eens informatie over zoeken .
Volgens mij heeft hij ook ergens last van . Ik hoor net dat de eigenaar niet meer naar hem durft te gaan .
Nou ik geef er niet om naar hem toe te gaan , zolang zij maar alles betaald !

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:27

Ik vind slaan niet per defenitie de oplossing hier en al helemaal niet op zijn neus! Geef hem dan een flinke mep met je vuist boven op zijn hals.
Ik heb zelf meerder shetland veulens bij mijn merries gehad en de hengsten vind ik persoonlijk over het algemeen happeriger dan de merries.
Mijn ervaring is dat als je terug gaat "vechten" het een kracht spelletje wordt, hij hapt, jij slaat, hij steigert, jij schopt, hij draait zich om en trapt je knieschijfen kapot. Dit kan je dus nooit winnen op die manier.
Deze pony moet gewoon eens grondig opgevoed worden!
Voorkom dat hij je wil happen.
Voer hem alleen op vaststaande tijden, dat hoeft niet persé om 16.30 maar bijvoorbeeld als hij gewerkt heeft, gepoets is en naar stal/wei gaat, dus echt klaar is met werken.
Geef hem ook nisk tussden door, geen snoepjes enzovoort, je hebt kans dat hij dan gaat happen om meer (helemaal als het in je jaszak zit en hij ruikt dat).
Hapt hij toch, geef een korte krachtige lel tegen zijn hals, maar maak er verder geen punt van, niet aan het halster trekken, zeggen hoe stout hij is of wat dan ook, alleen die lel met eventueel tegelijk een "stemhulp"(Nee, Foei, Kappen, maakt niet uit, wel altijd dezelfde gebruiken). Lekker kort en krachtig.
Daarna ga je gelijk weer verder waar je mee bezig was, maak er geen drama van!
Als je er een machtsspelletje van maakt, daar zijn een heleboel hengsten gek op, zal hij het geheid winnen.
Maar maak hem niet bang, dat lokt ook agresief gedrag uit, met een zweepje de wei/stal in omdat je bang bent zal waarschijnlijk wel averechts werken, hij herkent en trapt jou en dat ding zijn stal/wei uit.
En grondwerk helpt echt gigantisch goed!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 17:32

Ja idd hier hebben we wat aan ! Dit zal ons waarschijnlijk wel helpen .
Dat vind ik dus ook dat je er zo dan een spelletje van gaat maken en hij zal uiteindelijk toch winnen !
Morgen zullen we het allemaal uitproberen ! En we gaan ook met de eigenaar bellen !

Nog even over die join up ..
Je moet hem dan los laten en laten lopen , wat best wel moeilijk is omdat de kans bestaat dat hij ons dan gaan aan vallen !

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 18:59

Iemand tips voor leuke namen ?
Momenteel noemen we hem Poepie Haha!

tientess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:03

wat is de leeftijd van de hengst?miss heb ik wat over het hoofd gelezen sorry daarvoor. hengsten zijn soms eenmaal erg lastig.Maar je weet helaas het verleden niet van dit dier. Het kan ook zo zijn dat die in ijn verleden helemaal niet leuk behandeld is. die vrouw weet dat waarscheinlijk ook niet en die zet dat beestje op het land en dat beestje krijgt dan geen nieuw vetrouwen in de mens.het is ook gewoon hengste gedrag wat je beschrijft.Zo wie zo moet die je vertrouwen.je bent een vreemde voor hem. Ook ik vind wel dat je hem moet straffen.hij moet weten wat hij wel en niet mag.je kan beter ene keer 1 hele goede straf geven dan telkens kleine strafjes dat werkt indd ook negatief voor zo´n beestje. maar pas vooral goed opjezelf.Niet forseren anders gaat het straks fout.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:15

Een hengst krijgt respect voor iemand als diegene em terecht wijst..
Een hengst die denkt de leider te zijn, zal dus nooit respect hebben voor iemand die em niet op zijn flikker geeft. Hij ziet zichzelf dan als leider.

Een hengst die wil knokken voor het leiderschap, moet je juist heel concequent straffen, en dan niet door een tik op de neus.. maar als ie wat flikt door een goeie knal te geven, waar ie em voelt.. (dit doen ze in de kudde ook, en dat gaat vaak niet zachtjes hoor).

Als je dit niet doet, zal de hengst het elke keer van je winnen, en zal zijn ego groeien waardoor hij straks alleen maar moeilijker zal worden..

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:30

Hij is nog niet zo oud ! Ik zal morgen (proberen) een foto van zijn tanden te maken . Zo een dingen laat hij allemaal toe hoor !

Jeske333 makkelijk gezegd dan gedaan hé .
Je weet niet wat er in hem om gaat . En dat speelt me wel parten ! Ik kan hem best straffen maar ik wil er zeker van zijn dat ik in mijn recht ben !
Maar stel hij hapt , wat zou jij dan doen ?

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 20:30

tientess thanks voor je info Knipoog

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:40

In veel boeken staat dat als een paard steigert, hij niet alleen dominant is, maar ook zichzelf heel kwetsbaar opstelt. Hiermee bedoel ik dat hij zijn buik blootstelt. Neem een zweepje bij de hand en elke keer als hij gaat steigeren, geef je hem een tik met de zweep tegen zijn buik. Dit zal hij niet gauw nog een keer laten gebeuren!

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 20:47

Barmat schreef:

mee eens!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:02

dit is een dominantie probleem. de pony heeft waarschijnlijk nooit geleerd respect te hebben voor mensen, en dat heeft hij dus ook niet. intensief grondwerk, en wellicht een JU (als je daar ervaring mee hebt uiteraard) is de oplossing. afranselen kan, maar dan werkt hij mee uit angst voor klappen en niet omdat hij je als leider ziet. werk dus aan die leidershouding. het feit dat hij ertegenin gaat als je hem straft zegt genoeg, hij wil de strijd om het leiderschap aangaan. je kunt het gevecht aangaan door hem een klap of schop te geven, maar de kans is groot dat hij je dubbel en dwars terugpakt, en ook shetjes zijn dan verduveld sterk en gevaarlijk. beter is dus om flink te grondwerken, wees duidelijk en consequent, niet uit de hand voeren, en pas lichamelijk contact als het vooruit gaat.

Katriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 22:26

Thanks voor je informatie . Je hebt gelijk in wat je zegt .
Nee ik heb helaas geen ervaring met grondwerk , ik ken wel de beginselen ervan .
Maar stel hij bijt wat doe je dan ? Gewoon negeren en het laten of ?

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 08:25

[PP] --> [OMG]

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 09:54

Niet negeren, maar ook niet slaan, dat gaat een hengst snel als spelletje zien. En ze kunnen snel zijn hoor, heel snel.
De hoeven zijn te lang, maar het gedrag (bijten) komt niet door het feit dat hij pijn heeft, dat is puur hengstengedrag. Veel grondwerk met hem doen, en iig de Join-Up niet mee gaan nemen als je er geen verstand van hebt!

Advies voor een topic over de JU zodat je weet wat hij inhoudt, en waarom je hem niet mee moet nemen:

viewtopic.php?f=125&t=556025

En een advies voor een boek over grondwerk:

viewtopic.php?f=125&t=625206

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:30

De pony is gewoonweg niet opgevoed en zeker bij een hengst krijg je daardoor dus problemen. Zijn gedrag zal dus gecorrigeerd moeten worden