Paard laat zich niet enten...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mara_lover

Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 15:29

Zoals de titel al zegt....

Ik heb een pony van 15 jaar oud. Ze heeft altijd al moeilijk gedaan als ze een prik kreeg, maar het is nu bijna onmogelijk!

Ze is een beetje schuw tegen vreemde mensen, dus ze heeft het ook direct al door als de dierenarts eraan komt. Ze staat al tussen twee schotten in, vast tussen twee touwen. Maar ze begint toch te steigeren en ook nog eens heel erg hoog! De dierenarts krijgt de naald er wel in. Maar ze gaat dan direct omhoog en gaat schudden, net zolang tot de spuit weer op de grond ligt. Het is hem na 4 spuiten nog niet gelukt en is weer weg gegaan. Nu moet ik een nieuwe afspraak maken.

Heeft iemand tips, hoe ik dit het beste op kan lossen? Want ze zal toch echt ingeënt moeten worden.

friendly

Re: Paard laat zich niet enten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:33

Ik heb wel eens meegedaan aan een landbouwdag en daar kregen paarden als ze te druk werden/waren een spuitje dat ze wat kalmer werden. Ik weet dat dit niks is voor je maar misschien hebben ze ook zoiets dat door het eten kan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:36

prikt de veearts in de borst?
vraag de volgende keer gewoon de prik in de hals.

mijn pony was op een gegeven moment niet meer te hanteren met inenten,toen kreeg ik een keer een andere arts en die prikte gewoon in de hals in plaats van in de boeg.sinsdien staat hij er bij als een mak lammetje..door het prikken in de boeg kreeg mijn pony veel pijn daar,in zijn hals is ie een stuk minder gevoelig Knipoog

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 15:38

Mijn veearts prikt haar al in de hals.
Zou het dan helpen om het nu juist in de borst te doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:42

valt misschien te proberen?
dat gaat wel wat ongemerkter omdat ze niet zo snel die spuit voor hun neus voorbij zien komen Haha!

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 16:19

Heb ook al zo'n kalmeringspasta liggen, dus die zal ik haar de volgende keer ook maar geven.

x_ultimate_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:27

Je kunt proberen in de borst te prikken, ging bij mijn paard ook makkelijker omdat ze haar halsspieren zo aanspande dat het meer pijn doet in de hals

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:29

ellepel schreef:
prikt de veearts in de borst?
vraag de volgende keer gewoon de prik in de hals.

Zo "gewoon" is een prik in de hals niet. Als ik de veearts moet geloven kun je zowel in de hals als in de borst gaan enten. Echter soms wil het wel een "verkeerd" gaan. En er kan dan een heel plaat (abces) vorming ontstaan. In de borst is dit niet zo'n ramp, paard heeft er dan minder last van en het gaat uiteindelijk weer weg. In de hals is het veel hinderlijker voor het paard en duurt het ook veel langer voordat het evt weer weg gaat.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:37

ellepel schreef:
valt misschien te proberen?
dat gaat wel wat ongemerkter omdat ze niet zo snel die spuit voor hun neus voorbij zien komen Haha!

En als het dier gaat stijgeren krijg je een klap van zijn voorhoeven. Lijkt mij niet zo handig.
Ik neem aan dat een goede DA al wel heel veel paarden heeft meegemaakt en hier wel mee om moet kunnen gaan.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 17:44

Bij ons op stal is ook een paard dat door de dierenarts niet te enten is en levensgevaarlijk doet. Die mensen enten hem zelf en dat gaat wel goed; dan merkt hij het amper. Vaak reageren ze vooral op de lucht van de dierenarts en omdat het een vreemde persoon is.
Als het persé door de dierenarts moet gebeuren: heb je het al eens met een praam geprobeerd en dan bijv. zijn oog afdekken zodat hij niet ziet wat er gaat gebeuren? Je moet dan wel voordat hij iets door heeft de praam op doen en het paard 'verdekt'' opstellen.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 18:30

Dit keer had ze de dierenarts al gezien... Praam omdoen lukte dus al niet meer. Daarna hadden we ook haar ogen nog afgedekt, mat dat hielp dus ook niet meer. Ze had het allemaal al lang door.
Het zelf doen zou inderdaad nog wel een goede optie zijn.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:35

Met judy dit probleem ook altijd.. Zodra ze het busje aan ziet rijden, begint ze al door het weiland te rennen en laat ze zich niet meer pakken.

Zodra de veearts de wei binnen loopt, gaat ze al staan steigeren, bokken en hangen aan het touw, als ik haar nog vast heb. Mijn veearts neemt haar altijd in alle rust over dan, en gaat met veel geduld een stukje vertrouwen proberen te krijgen, aaien ed, terwijl ze met 4 benen op de grond blijft staan. Hierna pakt hij haar oor vast, en draait die een klein stukje, daar wordt ze rustig van. Dan heb ik inmiddels de praam gepakt, om die er om heen te draaien, en dan neem ik de praam en het oor over, en geeft hij de enting. Zo gaat het eigenlijk wel okee, het is wel eens erger geweest, bij mijn vorige veearts. Hij prikt overigens in de hals.

Frederika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:39

je kan ook je DA in de kont laten enten hoor, als het maar in de spier gegeven wordt, misschien is dat beter omdat de DA dan niet bij haar hoofd komt en ze misschien niet gaat steigeren.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:42

NIET in de hals enten!! Is bij die van mij zo dus verkeerd gegaan.Gevolg 6 weken kliniek!!
Beste is in de borst.In de bil kon ook zeiden ze.Maar die van mij is dus ook zo moeilijk(gemini)En De da durfde hem niet in zijn bil te doen.Omdat hij bang is dat hij trapt..Hij is na die keer ook nog niet opnieuw geent. Maar in de hals dus NOOIT meer.

Bij me tante hebben ze het ook een keer in de hals gedaan en dat paard kon de volgende dag niet zijn hoofd meer naar beneden krijgen enz..

DUS echt OPPASSEN daarmee!!

Gemini is trouwens ook panisch van DA's

Vorige week wilde de da bij hem alleen nog maar luisteren naar zijn hart maar kon niet in de buurt komen.Praam werkt ook niet.

Verdoven mest pasta ook niet.dan komt hij daar gewoon doorheen op dat moment.
Met een prik helpt wel maar zie die er dan ook maar in te krijgen.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 18:48

Best wel banketstaaf dat de dierenarts dan toch nog in haar hals prikt.

Hij gooit het er echt als een dartpijl in, en wel 4 keer. Ze had de rest van de dag ook erg last van haar hals, nu gelukkig niet meer.

Heb dan volgens mij erg mazzel gehad, als ik dit zo lees.

Trouwens bedankt voor alle reacties.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:56

Bij mijn vorige dierenarts was mijn pony ook panisch. Deze dierenarts ontsmette altijd eerst de entplek en alleen al die geur was genoeg voor mijn pony. Mijn huidige dierenarts (het is een vrouw, dat scheelt bij mijn pony ook al) loopt gewoon ontspannen naar de pony in de wei, aait haar eerst even en ent vervolgens zonder te ontsmetten in de borst. Het is al voorbij voordat ze kan reageren en ze is nu na diverse prikbeurten en andere onderzoeken nog steeds niet angstig. De houding van een dierenarts ten opzichte van een paard wil ook nog wel verschil uitmaken, bij mijn pony's in ieder geval wel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:18

haah we beginnen straks een discussie "wel of niet in de hals enten?"....
daar gaat t niet om, dit dier is bang,heeft waarschijnlijk es te maken gehad met te ruw of onzorgvuldig spuiten waardoor ze serieuze blessures van kunnen overhouden..

appie werd vroeger altijd in zijn borst geprikt en liep dan erna een week lang rond met een helemaal opgezette borst,dan hing er ook zo'n grote vochtblaas tussen zijn voorbenen.
ik mocht hem daar ook niet aanraken want hij viel me echt aan...tja en sindsdien hij nu in de hals geent word zijn alle klachten helemaal weg!

maar ja zo zie je maar weer: wat bij de een een wondermiddel is is het bij een ander slechts een pleister op de plek Knipoog

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 19:26

Flink sedalin geven (kalmeringsmiddel) en verder zou ik in de hals laten enten.
In de borst enten geeft juist reden voor je paard om omhoog te komen. Misschien tijdens het enten nog een lekkere sappige peen erbij voor zijn neus houden, eten doet soms wonderen en verder blijft het lastig, ik heb er ook zo een gehad en ook al was hij gesedeerd, hij bleef lastig, maar kon in elk geval wel zonder veel gevaar voor jezelf en voor anderen geent worden.
Succes ermee!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:06

mara_lover schreef:
Zoals de titel al zegt....

Ik heb een pony van 15 jaar oud. Ze heeft altijd al moeilijk gedaan als ze een prik kreeg, maar het is nu bijna onmogelijk!

Ze is een beetje schuw tegen vreemde mensen, dus ze heeft het ook direct al door als de dierenarts eraan komt. Ze staat al tussen twee schotten in, vast tussen twee touwen. Maar ze begint toch te steigeren en ook nog eens heel erg hoog! De dierenarts krijgt de naald er wel in. Maar ze gaat dan direct omhoog en gaat schudden, net zolang tot de spuit weer op de grond ligt. Het is hem na 4 spuiten nog niet gelukt en is weer weg gegaan. Nu moet ik een nieuwe afspraak maken.

Heeft iemand tips, hoe ik dit het beste op kan lossen? Want ze zal toch echt ingeënt moeten worden.

d

Mijn merrie was nogal eenkennig.... de eerste drie jaar heb ik de entingen zelf gedaan. ( In de borstspier eerst de naald zetten , als paard tot rust is gekomen spuit erop zetten en geleidelijk injecteren.)
Gewoon de tijd voor nemen en geen toeschouwers. (In het spierweefsel op de boeg kan je niet mis gaan.) Doe het zelf.... of de direnarts de naald en jij de spuit. en schroom anders geen andere dierenarts te consulteren.Soms is het een persoonlijke kwestie naar het vreemde.

Sophiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:41

misschien kan uje hem voor het enten een rustgevend middeltje geven

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:47

Dit gedrag is vaak een soort vicieuze cirkel. De eigenaar verwacht dat het paard onrustig zal worden en wordt daarom zelf (onbewust) onrustig. Vervolgens wordt het paard onrustig en dan gaat de eigenaar het paard geruststellen, waardoor het aan het paard bevestigd wordt dat er iets engs aan zit te komen.
Mail of telefoneer eens met een deskundige op het gebied van angstig gedrag. Ik kan je Petra Vlasblom www.2moons.nl aanbevelen. Tevens dierenarts Teun Sterk van Dap bodegraven. Hij kan het gevaarlijkste paard injecteren zonder dat het een spier vertrekt Lachen Kennelijk een hele goede techniek en een geruststellende uitstraling?

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:53

ik hoor hier sedelin langskomen..
heb je al met praam erop geprobeert?

had ook een beestje dat zonder praam niet te enten was.

ik heb overgens hele goede ervaringen met enten in de hals.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 07:59

[quote="Dewi"]
Dit gedrag is vaak een soort vicieuze cirkel. De eigenaar verwacht dat het paard onrustig zal worden en wordt daarom zelf (onbewust) onrustig. Vervolgens wordt het paard onrustig en dan gaat de eigenaar het paard geruststellen, waardoor het aan het paard bevestigd wordt dat er iets engs aan zit te komen.
quote]

amen. Doordat je paar wordt vastgezet tussen 2 schotten, etc. weet het al dat er iets heel engs gaat gebeuren. Ik zou proberen hem op stal gewoon te voeren met slobber of zo (dan is hij afgeleid), een beetje te aaien en praten en dan te injecteren. Gewoon geen heisa van maken.
Het klinkt heel simpel, maar zo enten wij mijn bange paard ook en voor ze het door heeft, is ze al ingeent.
Succes.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 08:02

bij ons op stal is er ook een paard wat zich niet wil laten enten. Voordat de da in de buurt is doen we een jas over haar hoofd en zetten haar tegen de zijkant van de stal aan. Praam op neus en met 2 man tegen houden. Ze komt dan wel omhoog maar omdat ze m niet heeft zien aankomen is er net tijd genoeg en kan ze zelfs twee entingen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 08:31

ik ken het prpbleem, kan je helaas geen tips geven, maar wil dit topic graag even volgen. mijn paard is ook heel bang voor naalden, en nhij kent de vee arts wel. ik wordst niet zenuwachtig dus dat voelt hij niet, van een praam flipt ie juist en van rustgevende middelen wordt ie ook gek..