Waarom én lid van rijvereniging én KNHS

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Waarom én lid van rijvereniging én KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 19:51

Sinds ik geen wedstrijden meer rij - wegens een zware peesblessure van mijn paard - heb ik mijn lidmaatschap van zowel de rijvereniging als de KNHS opgezegd. Waarom? Niet omdat ik mijn vereniging geen warm hart toedraag, maar eigenlijk omdat de KNHS mij verplicht om ook van de KNHS lid te blijven. En dát vind ik de grootste onzin. Waarom betalen voor iets waarvan ik geen gebruik maak? Ik kan de vereniging best sponsoren met een bepaald bedrag, maar dan heb ik verder niets in te brengen op vergaderingen, en dus ook geen stemrecht. Wel betalen, maar niets te zeggen hebben, dat gaat me een beetje ver.
Ik zal toch niet de enige zijn die als (voorlopig) niet-rijdend lid wel graag iets te vertellen heeft? Ik zit écht niet te wachten op de Paard&Sport iedere twee weken (of gaat dat veranderen per 1-1-2007 naar eens per maand?). Verenigingen zijn toch autonoom, en moeten toch zelf kunnen bepalen via de statuten hoe het met het stemrecht geregeld is?

Sammie

Re: Waarom én lid van rijvereniging én KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:41

Is dat zo dat je als je lid bent van een vereniging ook lid moet zijn van het knhs? Volgens mij is dat bij onze vereniging niet, daar kun je ook 'algemeen lid (niet rijdend) en wedstrijd lid zijn ( en dant moet je idd lid zijn van de knhs). In jouw geval zal jou vereniging misschien een papieren vereniging zijn of geen basislidmaatschappen en enkele wedstrijdlidmaatschappen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:44

Bij onze vereniging ben je niet verplicht om lid te zijn van de KNHS.
Ik ben wel lid van de KNHS omdat ik af en toe nog wel eens start maar mijn man is lid zonder lid te zijn van de KNHS omdat hij helemaal niet meer start.
Het kan dus wel.

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 12:44

Meem. als je lid bent van een vereniging hoef je helemaal niet automatisch lid te zijn/worden van de knhs. Alleen als je wedstrijden wil rijden, moet je bij de knhs aangesloten zijn. Wil je alleen recreatief rijden of gewoon bij een vereninging, dan is lidmaatschap bij de knhs niet noodzakelijk.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 13:04

Dan ben ik verkeerd voorgelicht door de vereniging, en zij door de KNHS, want het is nagevraagd. Hierdoor hebben we/ze leden die niet rijden, en het lidmaatschap van de KNHS op de koop toe nemen.
Bedankt voor de reacties.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:37

knhs is zowieso een kromme organisatie..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 15:39

En naar wat ik gehoord heb, ook vrij rommelig....

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:40

Lia_ schreef:
Bij onze vereniging ben je niet verplicht om lid te zijn van de KNHS.
Ik ben wel lid van de KNHS omdat ik af en toe nog wel eens start maar mijn man is lid zonder lid te zijn van de KNHS omdat hij helemaal niet meer start.
Het kan dus wel.

Zo is het bij ons ook. Alleen zijn álle rijdende leden lid van de knhs. De niet-rijdende leden niet...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 15:43

Maar het je dan wel stemrecht?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:35

Volgens mij moet de vereniging voor ieder lid een bepaald bedrag afdragen aan de KNHS, maar dat gaat om enkele euro's. Je bent dan dus wel lid, maar je hebt niet de kosten van startkaart etc.

Is een aantal jaren terug verplicht geworden volgens mij, maar het fijne weet ik er ook niet van. Rij zelf bij een papieren vereniging en heb altijd wel een startkaart lopen dus heb me er niet zo in verdiept

Edit/Ik heb het even opgezocht op de site van mijn oude vereniging en daar staat een bedrag van 12,50 euro vermeld per lidmaatschap. Daar komt nog 26 euro bij voor de P&S als je aangeeft die te willen ontvangen.
Ik weet niet hoe recent die informatie is, maar dit bedrag zou voor mij geen reden zijn om mijn lidmaatschap op te zeggen bij een vereniging

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:32

Ik kreeg afgelopen zaterdag een rekening van de vereniging binnen. Ik had mijn startkaart opgezegd. Ik moet nu rond de 40 euro betalen omdat ik nog lid van de KNHS ben nou hoe krom is het, dit betaal ik dus nog naast mijn contributie van de vereniging. Ik vind dat ze dit van de vereniging uit wel eens hadden mogen vertellen Boos!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:36

Dan blijft je lidmaatschap P&S wsl ook automatisch staan en dan klopt die 40 euro wel ongeveer idd.

Edit: nieuwe tarievenlijst gedownload en lidmaatschap is 13.50 en daar komt nog 27 euro bij voor P&S als je die ontvangt. Kom je dus op 40,50 uit.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:39

de vorige keer dat ik mijn startkaart opgezegd heb werd alles stopgezet. Ik was hier nogal verbaasd over, zeker gezien het feit dat ik die paard en sport ook maar niks vind Bloos

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:43

Ik weet niet meer precies sinds wanneer het voor alle leden van een vereniging verplicht is om lid te zijn van de KNHS. Volgens mij is dat al weer een aantal jaar, maar zoals ik al eerder zei heb ik daar nooit zo op gelet
P&S zou je wel stop moeten kunnen zetten lijkt me. Even over bellen morgen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:46

40.50 euro klopt en dan 0.25 voor de kosten van de KNHS idd!
Ik zal de vereniging mailen, zij regelen dit soort dingen allemaal voor ons.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:54

Het is inderdaad zo dat wil je stemrecht hebben bij je vereniging je lid moet zijn van de KNHS. Zo zijn de regels nu eenmaal. Het is wel zo dat je maar 1 keer lid kunt zijn van de KNHS. In mijn geval ben ik lid van de KNHS via de VHN (Vereniging Hackneyrijders Nederland) en niet via de rijvereniging, waar ik echter wel volledig stemrecht heb, omdat ik wel lid van de KNHS ben.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 08:23

En dát vind ik dus vreemd. "Zo zijn de regels nu eenmaal"....dan zou ik wel eens willen weten wat de achterliggende gedachte is. Ik kan het best betalen, daar gaat het niet om, maar ik moet er wel het nu van inzien. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat dit een leuke sponsoractie van/voor de KNHS is.
Het is imo een bijzonder vreemde zaak dat het lidmaatschap van de één meteen het lidmaatschap van de ander meebrengt. Nogmaals, verenigingen worden niet gesubsidieerd door de KNHS (volgens de informatie die ik gekregen heb). Je hebt feitelijk maar gewoon te doen wat de KNHS opdraagt, want ze heb nu een monopoliepositie, dus als vereniging kan je nergens anders naar toe.....toch?

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 08:46

Die € 13,50 ben je idd verplicht te betalen, maar de P&S ben je niet verplicht af te nemen (die is alleen verplicht als je wel een startkaart hebt).
Ik vind het zelf ook onzin, maar betaal het toch maar (vind het ook zonde om daarom maar niet meer naar de vereniging te gaan).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 08:51

Mijn oude vereniging heeft een constructie bedacht, waardoor je gewoon lid van de vereniging kunt zijn en onderlinge wedstrijdjes mee kunt rijden, zonder dat je meteen lid hoeft te zijn van de KNHS, waardoor het lidmaatschap van de "recreatiesportvereniging" goedkoper is, omdat de vereniging je dan niet heeft aangemeld bij de KNHS.
Dit heeft de vereniging gedaan, sinds de afdracht per lid verhoogt werd van 1 euro naar 10 euro (inmiddels is dat volgens mij al 12,50 oid). Hierdoor zou het lidmaatschap voor de 'recreatieruiters' (hiermee bedoel ik vooral de manegeruiters die meedoen aan de onderlinge wedstrijden, de 'echte buitenrijders' zijn sowieso eigenlijk geen lid bij ons) te hoog worden (nl 9 euro duurder).
Wanneer een lid een startkaart aan gaat vragen, wordt dit lid automatisch lid van de KNHS en gaat meer lidmaatschapgeld betalen. Wanneer iemand zijn startkaart opzegt, wordt er gevraagd of hij/zij lid wil blijven van de KNHS of niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 09:30

Marije_jiplover, dit kan bij de meeste verenigingen wel, dat is het probleem niet. Alleen als je zo'n lidmaatschap hebt heb je GEEN stemrecht, en daar gaat dit topic over. Knipoog

En zo zijn de regels nu eenmaal, je kunt het een flauwe regel vinden maar zo is het nu eenmaal. Dit geldt niet alleen voor verenigingen die onder de KNHS vallen, maar onder zoveel bonden. Het valt onder een overkoepelende organisatie en de statuten moeten dan conform die organisatie zijn. Zelfs onze canravalsvereniging heeft hiermee te maken. Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:12

Bij ons heb je bij de vereniging gewoon stemrecht op de ledenvergadering etc. Je bent volwaardig lid van de betreffende vereniging, voor wat betreft alle onderling georganiseerde evenementen etc. Alleen heb je geen stemrecht voor KNHS zaken, maar dat vind ik niet zo gek, want daar ben je ook geen lid van op dat moment.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:36

Dan is jouw vereniging in strijd met de KNHS statuten. Ook voor bestuursverkiezingen moet je lid zijn van de KNHS.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:47

Ja, dat kan wel wezen, maar de vereniging komt op voor de belangen van haar leden. En de leden hebben er geen belang bij. Er zijn officieel twee verenigingen, de sportvereniging (die eigenlijk ook nog een ponyclub in zich heeft voor de ponyruiters die officiele wedstrijden rijden) en de recreatievereniging. De sportvereniging is aangesloten bij de KNHS, de recreatievereniging niet. Beide verenigingen werken onder hetzelfde bestuur en houden tesamen 1 ledenvergadering en alle onderlinge activiteiten zijn opengesteld voor leden van beide verenigingen.
Zo doen ze het, bevalt de leden prima, want het houdt hun kosten laag.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:51

Maar als er een bestuursverkiezing is mogen de leden van de recreatievereniging niet meestemmen, hooguit voor een eigen bestuur en dan kan het zo zijn dat je uiteindelijk met een verschillend bestuur komt te zitten.
Wij hebben ook een heleboel recreanten, mogen ook alles van de vereniging meedoen. Ze mogen alleen niet stemmen, uiteraard wel aanwezig zijn tijdens de ledenvergadering. Willen ze stemmen, dan moeten ze lid van de KNHS worden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:02

Er zijn bij ons zo weinig bestuursleden beschikbaar, dat er eigenlijk nooit keus is en zo komen alle leden uiteindelijk toch wel weer tot hetzelfde bestuur (men is blij als zich voor een vacante functie zeker wel 1 iemand zich kandidaat stelt nl).

Overigens is dit mijn oude vereniging en niet meer mijn huidige vereniging.