Veulen en jaarling deken opdoen of juist niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Veulen en jaarling deken opdoen of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:13

Ik heb een aantal paarden, waaronder een veulen van zo'n 8 maanden oud en een 1,8 jaar oude hengst.
Ik heb mijn andere volwassen paarden nu onder regendekens staan van 150 of 200 gram.

Mijn vriend, die net komt kijken in het paarden wereldje (net een half jaartje) heeft al een paar keer aan mij gevraagd of de hengsten geen deken op moeten.
Ik heb hem uitgelegd dat het voornamelijk bedoeld is dat de haren dan niet zolang worden ivm rijden.
Maar hij blijft het vragen, omdat hij bang is dat ze het koud zullen hebben.
De jongste heeft een beste dikke vacht, maar de iets oudere (1,8 jr) niet.

Ik meende dat ik deze jonge dieren beter geen deken op kan doen, of vergis ik mij nou en is het wel verstandig?

Ik wil deze reacties aan mijn vriend laten lezen, dus reageer wel een beetje aardig -> hij komt net kijken en het is goed bedoeld. Knipoog

lesilla

Re: Veulen en jaarling deken opdoen of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:14

Ik zou het zeker niet doen. In jonge fase moeten paarden zelf nog volop immuunsysteem opmaken.
En een beetje hardheid opdoen. Voor deze reden zou ik zeker geen deken opdoen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 20:20

Dat was idd ook de reden waarom ik dat nog niet deed...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 20:35

Myfairytale schreef:
Dat was idd ook de reden waarom ik dat nog niet deed...

Stel je vriend maar gerust, ze zullen heus niet ziek worden.
Juist met deken op geef je ze in jonge jaren weinig weerstand.

Maar hij bedoeld het goed, dus dat is wel erg lief Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:18

Ik zou het niet doen. Ze hebben het niet nodig, ook als die ene niet zo'n dikke vacht lijkt te hebben. Mijn vzmerrie heeft ook maar weinig haar lijkt het, maar houdt zich prima warm al zou je dat niet zeggen als je haar zou zien met haar korte haartjes. (zeker naast de zwarte beer naast haar op stal Tong uitsteken)

Ze worden idd niet snel ziek. Als ze maar een beetje schuil mogelijkheid hebben als het erg lang achter elkaar regent. Maar ook dan kunnen ze zich vaak prima warm houden. Het is idd beter ook om hun immuunsysteem beter te maken zo.

Bij paarden die worden gereden is het wel makkelijk een deken op. Zo blijven ze lekker droog, schoon en niet zo heel dik in de vacht. Eigenlijk eerder wat gemakzcuht dan dat het eigenlijk echt nodig zal zijn Lachen Oudere paarden is een ander verhaal, die hebben vaak iets meer moeite zich warm te houden.

Wel lief van je vriend dat hij zo meedenkt Lachen Maar ze zijn hard zat dat jonge spul Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:19

Dank jullie beiden, ik zal het hem laten lezen.
En ja, hij bedoeld het zeker goed, hij is echt stapelgek op mijn paardjes! Haha!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:21

Ik zou het ook niet doen. Nu worden ze sterker en krijgen ze meer weerstand en ze worden toch nog niet bereden.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:24

In de natuur hebben de paarden toch ook geen deken op? De veulens zijn helemaal geen dekens gewend dus zal er nu zeker niet meer mee beginnen (zullen verschrikkelijk gaan zweten onder een deken).

Ik heb ook een ruin van zeven, nog nooit een deken op gehad (ja wel es geprobeerd maar sloopt ze). Hij wordt niet bereden dus is het ook niet nodig. Hij is nog nooit ziek geweest.

Kijk een ziek veulen is wat anders, anders vooral niet doen. Natuur beschermt zichzelf wel.

EDIT: Wel erg lief dat hij aan de paardjes denkt en met je mee wil denken Lovers
Laatst bijgewerkt door Vadisha op 28-12-06 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:25

Gemini heeft ook nooit met deken op gestaan.
Shadi heeft hem vorige winter opgehad.Maar alleen omdat hij ziek geworden was.Hij kwam vanuit een binnenstal.Waar hij naar toe ging hadden ze hem een hele dag in de kou en regen laten staan.Super ziek was hij geworden.Hij kon ook niet schuilen daar.Nu staat hij gewoon zonder deken(allemaal) hij kan schuilen maar soms staan ze gewoon in de regen.
Zou het niet doen.Tenzij ze ziek zijn ofzo.

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 21:33

min veulen staat wel onder deken (hij is van april 2006.) hij staat eronder omdat we geen stal mogen bouwen op onze weide (nog niet). en verder is de wei helemaal open, dus nergens beschutting.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 21:38

Ok, dank jullie voor jullie reacties!
Ik zal het hem laten lezen.
Het is idd wel erg fijn dat hij zo goed meedenkt! Lovers
Ze staan trouwens overdag wel buiten, met dit weer zo'n uurtje of 5 en 's nachts op stal.
Straks als het weer beter weer wordt gaan ze weer zo'n 10-12 uur de weide op.
(wel een grote stal waar ze lekker de ruimte hebben!)

@wjerbo_en_ik: Jeetje, da's ook erg vervelend zeg!
Kunne jullie niet het eea eventueel van hooi/strobalen maken?
Of eventueel een verrijdbare (container)stal?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:31

Je jongste veulen, heeft ook nog zijn veulenvacht, en daar over wintervacht, daarom lijkt/is die dikker. Lachen

niet een deken op doen als hij gewoon gezond is, anders verpest je hem alleen maar.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 16:45

horsewisper schreef:
Je jongste veulen, heeft ook nog zijn veulenvacht, en daar over wintervacht, daarom lijkt/is die dikker. Lachen

niet een deken op doen als hij gewoon gezond is, anders verpest je hem alleen maar.

Vandaar dat het nu zo'n teddybeer geworden is! Haha! Lovers

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 02:23

Ik heb mijn Arabische jaarlingmerrietje (1,5) en haar moeder ook zonder deken staan. Gaat prima, ze hebben een flinke vacht en zo kunnen ze mooi weerstand opbouwen. En het helpt want zowel zij als haar mams zijn nog geen moment verkouden of snotterig geweest. 's Nachts gaan ze wel op stal en overdag hele dag in de paddock. Het enige wat ik doe om ze warm te houden is flink voeren (hooi, biks, wortels) want in de winter hebben - vooral jonge dieren - meer energie nodig om zichzelf warm te houden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 08:32

Lekker zo laten, worden ze hard en sterk van Ja
Wel héél lief van je vriend dat hij zo meedenkt, top!

Mijn paarden hebben beide voor het eerst een deken opgekregen in de winter dat ze 3 werden. Ging ik aan de gang met longeren en dan zijn lange haren niet zo heel handig Lachen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 13:21

Quellian schreef:
Lekker zo laten, worden ze hard en sterk van Ja
Wel héél lief van je vriend dat hij zo meedenkt, top!

Mijn paarden hebben beide voor het eerst een deken opgekregen in de winter dat ze 3 werden. Ging ik aan de gang met longeren en dan zijn lange haren niet zo heel handig Lachen

Ja, lief he? Haha! Lovers
Ben ik ook heel erg blij mee hoor, dat ie zo lief meedenkt!
Ik denk ook dat ik ze dan volgende winter of die winter daarop een deken opdoe.
Hij wordt nl in april 2008 3 jaar.
Ik denk pas die winter erop, dus eind 2008, dan mag hij de winter van eind 2007/begin 2008 nog lekker weinig doen. Haha!

Aldewereld schreef:
Ik heb mijn Arabische jaarlingmerrietje (1,5) en haar moeder ook zonder deken staan. Gaat prima, ze hebben een flinke vacht en zo kunnen ze mooi weerstand opbouwen. En het helpt want zowel zij als haar mams zijn nog geen moment verkouden of snotterig geweest. 's Nachts gaan ze wel op stal en overdag hele dag in de paddock. Het enige wat ik doe om ze warm te houden is flink voeren (hooi, biks, wortels) want in de winter hebben - vooral jonge dieren - meer energie nodig om zichzelf warm te houden.

Ik weet idd dat we ze genoeg moeten voeren om warm te blijven. Ja
Bij mij staan ze overdag in het weiland (niet heel veel gras mee, maar wel iets te knabbelen nog) en ze worden 's ochtends en 's avonds bijgevoerd.
's ochtends een hele grote berg kuil voordat ze de wei opgaan en 's avonds veulenbrok/structuurmuesli met kruiden en weer een hele grote berg kuil.
Da's wel eens een grappig gezicht, zo'n berg kuil (voor beiden) dat het boven hun knieën uitkomt! Haha!

Edit: typefout

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 15:57

Nee geen dekens opdoen, is helemaal niet nodig als er nog niet mee wordt gewerkt!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:07

www.horsemanship.org
onder 'welzijn' en dan 'koude' wordt heel duidelijk uitgelegd waarom een paard het níet koud heeft Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:12

in principe hebben jonkies of paarden die niet gereden worden, geen deken nodig.

enigste uitzondering is bij zieke dieren, of sterk vermagerde dieren, die hebben dan hun energie hard nodig om te overleven, en die kun je ondersteunen door een deken op te leggen.
ik ken veulens die het zonder deken niet gered zouden hebben, maar dat waren dus uitzonderingen, die waren aan het herstellen van een ziekte.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:16

Geen denken op doen hoor. Die mannen maak zich veel te snel druk, mijn man vraagt ook bijna elke week of onze bijna driejarige geen deken op moet. Hij is dan ook de enige op stal zonder deken ( op één van de bejaarde pony's na ). Maar gewoon voet bij stuk houden, voor zo'n jonkie is het helemaal niet nodig. Laat ze maar lekker weerstand op bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:00

Geen deken op doen. Gewoon niet aan beginnen, ook niet volgende winter of die winter daarop.

Paarden hebben hun eigen deken en houden zichzelf prima warm en droog wanneer ze gezond zijn en voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 14:00

JoviBan schreef:
Geen deken op doen. Gewoon niet aan beginnen, ook niet volgende winter of die winter daarop.

Paarden hebben hun eigen deken en houden zichzelf prima warm en droog wanneer ze gezond zijn en voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben.

Tsja, hij krijgt toch echt wel een deken op als ik met hem ga beginnen met werken.
Ze krijgen zeker voldoende ruwvoer en de winter voordat hij 4 wordt ga ik hem dan ws onder deken zetten.
Een winter eerder vind ik nog erg vroeg.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:43

Ik zou wachten tot ie 3 is Lachen
Dat doe ik ook met mijn jonge paard (is nu 2,5).
Zaina heeft nooit een deken opgehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:45

Myfairytale schreef:
Tsja, hij krijgt toch echt wel een deken op als ik met hem ga beginnen met werken.

Waarom?

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:47

JoviBan schreef:
Myfairytale schreef:

Waarom?

Omdat ze anders te dik in de vacht gaan zitten, en zich kapot zweten.