Paard met stress, langer ringverkennen of niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Paard met stress, langer ringverkennen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-06 16:56

Ik ben eigenlijk benieuwd of jullie als jury daar rekening meehouden. Stel, er komt een ruiter met een paard, waarvan duidelijk is dat het paard de bak als eng ervaart en dus ook duidelijk stress/spanning opbouwt. Geven jullie de combinatie dan een extra rondje om de bak te verkennen of is het geen gezeur en rijden, ondanks die duidelijk aanwezige spanning?

Scum

Re: Paard met stress, langer ringverkennen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 19:20

In principe moet je iedereen gelijk behandelen. Dan kun je dus eigenlijk niet een paard met heel veel stress een paar minuten extra gunnen. Bovendien moet je er van de organisatie ook nog eens x combi's per uur door jassen.
Er zijn ook ruiters die heel zenuwachtig zijn en graag nog tig rondjes extra rijden. Die zou je ook allemaal extra tijd moeten gunnen.

Maar ik geef toe. Heb weleens een paard in de ring gehad dat geen enkele hoek in wilde en die wat meer tijd gegeven.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:06

Nee, iedereen gelijke rechten.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 23:21

Ik vind het persoonlijk vrij normaal dat een jury een heel kijkerig en bang paard een rondje extra de tijd geeft om de baan te verkennen. Wanneer je paard een brok spanning is, kun je nooit een fijne proef rijden. Een extra rondje om de baan heen kan je nét dat extra beetje tijd geven om de spanning af te laten vloeien.
Ik ben uiteraard voor een gelijke behandeling van alle combinaties, maar wanneer er een paard binnen komt met veel stress dan lijkt het me juist in het belang van paard en ruiter om deze meer tijd te geven. Combinaties die deze stress niet hebben, hebben deze extra tijd dus ook niet nodig. Bovendien mag je nog 45 seconden doorrijden nadat de jury het startsignaal heeft gegeven. Dat is ook net genoeg voor een extra rondje om de bak.

Tijdens mijn eerste proef met mijn 4-jarige was ik erg blij dat de jury mij een aantal rondjes extra de tijd gaf op mijn paard voor elkaar te krijgen (jury is trouwens ook een bokker, hulde!) Ze zag dat het een jong dier was, en het paard was overduidelijk wat onwennig en kijkerig in de hoeken. Na het extra rondje kon ik hem weer normaal rond sturen en had ik het vertrouwen van mijn paard, zonder overhaast mijn proef in te hoeven gaan.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 08:28

In principe geldt wat Scum zegt, maar toevallig ben ik dan net even wat langer bezig om het vorige protocol af te handelen Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 09:28

Ja precies. Plaspauze ofzo...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:47

ik heb zo'n paard wat vooral binnen nog alles eng vind. ik merk dat de meeste jury's daar wel begrip voor hebben en me iets langer de tijd geven.

op mijn 1e indoor was ze heel extreem, de combinatie na mij was uitgevallen, dus toen mocht ik bijna 5 minuten door de baan stuiteren Haha!

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:48

Ze krijgen het vaak niet, maar eigenlijk zoude ze het wel moeten doen..
Anders heb je zo'n proef waar niemand wat aan heeft en de jury een beetje zit te mopperen dat het niks is en de ruiter en de rest van de mensen er ook niks aan hebben Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:00

Wat een lieve jury's zitten er hier toch op bokt!

Denk dat ook wel aan niveau ligt, een B/L-combinatie zou meer tijd moeten krijgen dan een Z-combinatie.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:20

haike schreef:

Denk dat ook wel aan niveau ligt, een B/L-combinatie zou meer tijd moeten krijgen dan een Z-combinatie.

Hoezo?
Mijn Z-paard is veel kijkeriger en vaker gestresst dan mijn 4-jarige L-paard...

Als een paard erg bang is, dan sta ik een extra rondje in de baan wel toe. Maar ik zie vaak dat de ruiter zelf niet zoveel geduld heeft met het paard, waardoor de stress alleen maar toeneemt...
Ruiters zouden er juist wat handiger in moeten worden om met de stress van hun paard om te leren gaan. Spanning kan namelijk ook een positief effect hebben als je weet hoe je moet handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:22

Mies7 schreef:
haike schreef:

Hoezo?
Mijn Z-paard is veel kijkeriger en vaker gestresst dan mijn 4-jarige L-paard...

bedoelde dat ruiters tegen die tijd toch wel zouden moeten weten hoe ze op moeten kunnen lossen. Paarden zijn vaak ook al wat vaker meegeweest, niet meer de jonkies van de B/L

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 14:22

De reden dat ik het vraag is eigenlijk dat ik straks L1 ga starten met m'n nieuwe paard. Hij heeft wel wat wedstrijdervaring, maar vooral bij indoor bouwt hij bij nieuwe dingen (planten in de bak etc) ontzettend spanning op, in zoverre dat hij echt in de stress kan schieten. De enige manier om hem in de ontspanning te krijgen is door een paar keer extra langs de enge dingen te rijden op een rustige manier. Ik vermoed dat het minder word als we vaker op concour gaan, maar vooral in het begin is het fijn om te weten dat juryleden daar ook begrip voor hebben. Ik denk namelijk dat het anders geen nut heeft om te starten, door die spanning kan je nooit een fatsoenlijke proef neerzetten.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:30

Mijn Z paard is ook (vooral indoor) erg kijkerig en stresserig. De ene keer heb ik jury waarvan ik een extra rondje mag rijden, waardoor ik idd wat spanning af kan vloeien en een redelijk fijne proef kan rijden. De andere keer heb ik jury die gelijk begint te bellen van beginnen, vroeger wilde ik dan nog echt een goede proef rijden, gevolg veel druk en spanning en een paard wat niet los is en wil buigen, dus nog meer stress. Nu denk ik maar, de eerste proef is een oefening, dan rijd ik dus bewust met minder druk en minder uitstraling en dan ga ik maar gewoon voor de tweede proef. De eerste proef dus een beetje bezig blijven met wat schouder voor op de enge plekken of wat schakelen juist daar waar het eng is en dan kan ik de tweede proef meestal fijn rijden.
Dit paard krijgt wel altijd voor concours een supplement om wat minder druk en stresserig te worden, dit help ook wel wat..... mss een idee?

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 15:40

toen ik met mijn paard voor het eerst naar ander wedstrijdterrein ging (was nog outdoor na de zomer vakantie)
toen sprong ze steeds weg, en ik had haar totaal niet onder controle
toen zei de jury tegen mij ik moet even wat drinken halen Haha!
toen ze terug kwam was mijn paard rustig Haha!
ik vond dat erg aardig.. maar ik begrijp ook wel dat ze dat niet altijd kunnen doen
al vind mijn paard ander terrein niet meer eng Haha!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:46

Ik laat paarden die erg kijkerig zijn vaak ook wel een extra rondje draven, maar het heeft wel z'n grenzen.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:55

#Ymke# schreef:
De reden dat ik het vraag is eigenlijk dat ik straks L1 ga starten met m'n nieuwe paard. Hij heeft wel wat wedstrijdervaring, maar vooral bij indoor bouwt hij bij nieuwe dingen (planten in de bak etc) ontzettend spanning op, in zoverre dat hij echt in de stress kan schieten. De enige manier om hem in de ontspanning te krijgen is door een paar keer extra langs de enge dingen te rijden op een rustige manier. Ik vermoed dat het minder word als we vaker op concour gaan, maar vooral in het begin is het fijn om te weten dat juryleden daar ook begrip voor hebben. Ik denk namelijk dat het anders geen nut heeft om te starten, door die spanning kan je nooit een fatsoenlijke proef neerzetten.

Inderdaad. Vanmorgen heb ik mijn derde wedstrijd gehad. Ik kwam de binnenbak in en hij schoot gelijk weer in de stress. Ik heb misschien 1 volte in de bak kunnen rijden voordat de jury meldde dat ik kon beginnen. Resultaat: Een gespannen proef, paard vloog met 4 benen de lucht in, deed alsof hij een dolle stier was, ik ook weer gespannen.

Tuurlijk zal die spanning op ten duur ook wel wegzakken bij mijn paard. Maar ja, jammer dat ik vanmorgen te weinig tijd kreeg, zoadat ik geen fijne proef kon rijden.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 18:03

KarinvdM schreef:
Ik laat paarden die erg kijkerig zijn vaak ook wel een extra rondje draven, maar het heeft wel z'n grenzen.

ik snap idd dat je geen 5 min rondjes mag blijven rijden, maar vaak merk je dat zo'n rondje extra, zonder je eigen stress van ik moet op tijd beginnen, heel veel kan helpen

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:16

Als een paard heel erg kijkerig en/of bang is geef ik ze meestal ook wel een extra rondje, maar er zijn inderdaad grenzen.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 19:39

#Ymke# schreef:

Je kan ook express op de verkeerde hand binnenkomen, en als de jury dan signaal heeft gegeven bedenk je opéens dat je nog van hand moet veranderen (langs het enge 'iets'), dat is dus nog een extra keer dat je paard even kan kijken Lachen
Of heel dom de ring binnenrijden zonder je naam te zeggen, en je voorlezer na 1 rondje laten zeggen dat je dat moet doen, scheelt ook weer een rondje Haha!

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 20:50

Mijn paard wordt binnen ook lichtelijk hysterisch en er is geen kalmeren meer aan als hij eenmaal flink over de zeik is binnen.. De hele proef gaat dan vol spanning en stress en levert zelden ontspannen momenten op, buiten gaat het echt prima, nergens last van..

Ik krijg binnen geen extra tijd, vaak zelfs nog minder dan de rustige paarden. Moet vaak na een half rondje al beginnen terwijl ik anderen rustig een paar rondjes zie lopen.
Geeft niet, maar ik denk er over mijn paard niet meer binnen te starten..

SoldaatxDees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:14

Ik wacht altijd tot mn paardje een beetje rustig is geworden voor ik begin .. Mn moeder loopt dan extra sloom enzo .. zodat ik meer tijd heb ...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:29

op de verkeerde hand beginnen is sowieso handig, dan kan er geen misverstand zijn in het B en L1 of de proef nu daadwerkelijk is begonnen.

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 21:56

SoldaatxDees schreef:
Ik wacht altijd tot mn paardje een beetje rustig is geworden voor ik begin .. Mn moeder loopt dan extra sloom enzo .. zodat ik meer tijd heb ...

juist, of jij en je voorlezer kijken expres niet in de richting van de jury, zodat niemand het begin signaal kan zien....
Ik geef ook altijd wel een rondje extra, maar als alles op starttijden is gezet, moet je hier wel rekening mee houden. Vind het zelf trouwens ook nooit prettig als ik direct moet beginnen.

Judith29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 22:59

Ik reed een paar weken geleden mijn tweede wedstrijd (niet dat de jury weet dat het je tweede wedstrijd is natuurlijk) met mijn paard (in de B), er waren een paar combinaties uitgevallen, dus ik moest al eerder starten. We kwamen de bak binnen en daar hingen spiegels die ze blijkbaar nog nooit eerder had gezien (wij hebben die thuis niet in de binnenbak). Ik kreeg haar niet eens over de hoefslag, maar moest na een half rondje al starten met mijn proef. Ik vond dit toch zo raar. Had ik ook nog te hoge punten voor echt een zwaar mislukte proef (165 punten, vond ik echt te veel voor iets wat zo slecht ging). Dit soort dingen begrijp ik dan echt niet helemaal.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 07:50

Angelo schreef:
SoldaatxDees schreef:

juist, of jij en je voorlezer kijken expres niet in de richting van de jury, zodat niemand het begin signaal kan zien....

En hier word ik als jurylid juist weer ontzettend geirriteerd van. Als jullie mij hebben, raad ik je vooral aan dit niet te doen Clown , want dan vraag ik je juist extra snel te starten.