Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 08:01

Omdat ik niks op het net kan vinden over een ongeval met een spiegel die je toch regelmatig tegen komt in binnen rij bakken, is mijn vraag aan deze of gene, ooit is heeft meegemaakt dat een paard er door heen wil springen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-07 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Nachony

Re: Spiegelwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:37

Goedemorgen Peter,
Het gebeuren blijft moeilijk te bevatten he? This zo onwerkelijk en het blijft in je hoofd spoken. Zoiets verwacht je toch niet! Vraag me ook af of zo'n bizar ongeluk vaker is gebeurd. Zal niet te hopen zijn maar het geeft misschien dan wel antwoord op jouw vragen.

Irm.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:40

Bij ons in de binnenbak is de achterwand helemaal voorzien van spiegels, reuze handig om te zien hoe je rijdt en hoe je houding is. Geen van de pensionmensen heeft er nog problemen mee gehad, paarden vinden het meer interessant. Wat Dusty in het begin wel deed was gaan dwijlen als we richting de spiegels reden. Het leek alsof ze dacht dat een ander paard op haar pad liep die ze wilde ontwijken Haha! Maar dat duurde maar even. Ik weet wel van een manege in Geldrop waar een paard tegen de spiegelwand is aan gegaan, waar ook een grote scheur in zat, maar heb dat zelf niet gezien gebeuren. Dus van horen zeggen. Maar dat is al letterlijk tig jaar geleden Knipoog
Nadeel van spiegels is wel dat je geen paarden meer los kunt laten in de bak, een onvoorziene bok en de spiegel is in gruzelementen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:50

Ik heb er wel van gehoord via via via maar nooit meegemaakt. Er wordt wel voor gewaarschuwd overigens. Bij ons in de binnenbak zijn ze behoorlijk vies overigens.

Maar ik heb het idee dat er iets ergs gebeurd is? Scheve mond

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 08:54

Op een stal waar we vroeger stonden heeft een paard geprobeerd over de bakrand te springen naar de spiegel toe (hij liep los in de bak). Er was een gangpad tussen de bakrand en de muur waar de spiegel hing. Waarschijnlijk dacht het paard "laat ik eens in die andere bak bij dat andere paard gaan kijken"......
Hij is dus inderdaad tegen de spiegel gesprongen en ze hebben hem met veel moeite van de bakrand af kunnen krijgen.....resultaat: een heleboel hechtingen en een spiegel in miljoenen stukken. Gelukkig is het achteraf redelijk meegevallen en is het paard er helemaal bovenop gekomen.

Mijn ruin haat spiegels. Als hij daar losliep in de bak probeerde hij de spiegel aan te vallen. Hij is maar een klein beetje dominant..... Boos! Onder het zadel reageerde hij er niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:00

Ja Peter, bij ons is dat een paar jaar geleden dus inderdaad gebeurd. Paard op hol in de bak, ruiter afgeworpen (gelukkig...) en geprobeerd door de spiegel naar buiten te springen oid.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 09:06

Deze spiegels hangen er al vanaf de eerste eigenaar, dus zo,n dertig jaar lang.
Paarden werden al los gegooid, was gebruikelijk als de binnen bak leeg was, en zelf doen wij dat ook van af wij deze manage hebben.
Bij jonge paarden, en nieuwe paarden blijf je er altijd even bij, en bij de meeste jonge paarden schuiven wij de deuren ook dicht.

Het paard wat in de spiegel sprong, heeft vele malen los gestaan in de bak samen met het paard van mijn vrouw Sam. Vrijdag avond, dacht ik, ik breng hun even een paardenkoekje, doe ik wel vaker, was net de bak in en zag haar in vol ren galop de spiegel inspringen.

Het was ongelooflijk, verschrikkelijk, afschuwelijk heb er geen woorden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:08

Damn..... En dat van een paard dat de bak en de spiegel dus goed kent....
Ik durf het bijna niet te vragen.... heeft 'ie het overleefd?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:11

Ik heb het nog nooit meegemaakt of van gehoord.

Ik wens je echt ontzettend veel sterkte Verdrietig

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:12

ik heb wel eens gehoord dat een paard , het andere paard in de spiegel wilde aan vallen.
niet met rijden, maar met losgooien.
hoe dat afgelopen is weet ik niet meer, is al heel lang terug

lijkt me heel erg wat er bij jullie gebeurd is, je ziet het , maar je kan niks.
durf het bijna niet te vragen, maar hoe is het afgelopen?

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:15

Oh, bah. Wat lijkt me dat vreselijk om te zien (heb het destijds niet zien gebeuren, maar de ravage achteraf was erg genoeg!). Heel veel sterkte, Peter!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:16

Wat een vreselijke ervaring Peter!

Ik heb wel een vraagje, bij jonge en nieuwe paarden blijven jullie erbij, heel lief, maar hier was je ook bij. Een paard hou je dan gewoon niet tegen. Ik zou voorstellen paarden niet meer los te laten in de bak met de spiegels?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:21

Er zijn spiegels die afgesloten kunnen worden als er paarden losgelaten worden. Gordijtje ervoor oid.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:22

Jeetje, heeft het paard er iets aan overgehouden?
Ik heb in de stal onbreekbare spiegels hangen, misschien is dat een idee?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:23

Ik verplaats dit topic even naar VMR, misschien dat er daar meer mensen zitten die er vaker van gehoord hebben en dan hoop ik vooral het waarom te horen.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:24

@vera: maar dan houd je nog het probleem dat het paard in volle vaart tegen een wand aan springt Huilen

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:26

Tjeetje PeterV wat een ervaring, ik krijg er een knoop van in mijn maag! Ja dat paarden reageren op spiegels is mij bekend maar zo extreem!

Ik hoop dat het met een sisser afgelopen is....!!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:34

Jos schreef:
@vera: maar dan houd je nog het probleem dat het paard in volle vaart tegen een wand aan springt Huilen

Precies, dat dacht ik ook al. Oke de spiegel breekt misschien minder erg, maar het paard knalt er nog steeds voluit tegenaan. Dit geeft maar weer aan dat het beter is paarden niet los te laten in een bak met spiegelwanden. Of de spiegels moeten afdekbaar zijn, wat ik ook al heb gezien bij een stalling.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:43

wow, bij manege waar ik vroeger reed lieten ze ook altijd paarden los in de bak, en nooit wat gebeurd. Is het geen idee om een koort te spannen en gordijntjes voor te maken ?
Vraag me nu ook af wat met paard gebeurd is....,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:53

Toevallig hebben we van 't weekeinde nog wel zitten praten over een stukje veiligheid langs de bak, mbt spiegels maar ook de ramen van de kantine (de kantine zit bij ons op de begane grond, direct langs de bakrand)
Ik ben verbaasd met alle (soms echt absurde) veiligheidseisen die bv een FNRS stelt in het kader van het Veiligheidscertificaat, dat spiegels en ruiten daar (nog?) niet in meegenomen zijn. Bij een geval zoals Peter hierboven beschrijft, helpt het gebruik van een veiligheidsspiegel* natuurlijk niet. Maar denk aan een bokkend paard dat even uithaalt. Hoe vaak wordt er niet boven de bakrand uitgeslagen? Wij hebben in de damwand op de korte zijde boven de bakrand toch echt een paar niet mis te verstane deuken zitten. Als deze trappen in de spiegel of kantineruit terecht gekomen waren, hadden we heeeeeeele nare ongelukken gehad.

*veiligheidsglas/spiegel: bij het gebruik van gelaagd glas zitten er folies tussen de laagjes glas, die er voor zorgen dat als het glas bv stukgeslagen wordt, de splinters er niet uitvallen, maar aan de folies blijven plakken. Dit glas wordt bv gebruikt als doorvalbeveiliging op verdiepingen, en het principe wordt ook (verplicht) toegepast op bijvoorbeeld spiegels op kinderdagverblijven.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:56

Ik zou inderdaad wat voor de spiegel gaan hangen.
Maar wat een vreselijk verhaal,
Hoe is het afegleopen
groetjes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:11

Jolande schreef:
<knip>
Ik weet wel van een manege in Geldrop waar een paard tegen de spiegelwand is aan gegaan, waar ook een grote scheur in zat, maar heb dat zelf niet gezien gebeuren. Dus van horen zeggen. Maar dat is al letterlijk tig jaar geleden Knipoog
Nadeel van spiegels is wel dat je geen paarden meer los kunt laten in de bak, een onvoorziene bok en de spiegel is in gruzelementen.

Dat voorval in die manege ken ik. Sterker nog, ik weet nog dat Johan Reef Ratanja (het bewuste paard) reed en dat de ruzie tussen hen zo hoog opliep dat het paard van nijd een gigabok gaf en daar zat dus de spiegel: grote ster erin. Het is nooit een makkelijk manegepaard geworden, is zelfs een poos eigen paard geweest, maar wie met haar om kon gaan, kon er de hele wereld mee aan, zelfs op wedstrijden! Overigens is dit een voorval van zeker 20 jaar geleden en om eerlijk te zijn naar TS; het is het enige voorval met een spiegel wat mij bekend is. Dat zegt natuurlijk niet dat er nooit iets gebeurt, maar ik denk dat het toch wel vrij uitzonderlijk is.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 11:26

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 11:40

vera schreef:
Jeetje, heeft het paard er iets aan overgehouden?
Ik heb in de stal onbreekbare spiegels hangen, misschien is dat een idee?

Vera, ontbreekbaar of niet had in dit geval geen verschil gemaakt. Wordt er misselijk van om het op te schrijven, door de klap heeft zij haar nek op meerdere plaatsen gebroken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:41

Enige "troost" die je daar uit kunt halen is dat het dier op slag dood is geweest Peet...

Potverdorie wat een ellende....