Weet jij t?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

901823

Weet jij t?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 10:18

Hallo,

Ik heb een paar probleempjes met Wino, het zijn 2 verschillende; medisch en met rijden, dus ik denk ik zet het bij omgang neer. Het lijkt een lang verhaal, maar je hebt het zo uit.

1. Hij kan niet rechtlopen; hij kijkt ALTIJD naar links en draait zn lijf naar rechts. Rechtsom dus ook, een volte krijg je bijna niet klaar, dan is het eindelijk gelukt een stelling naar rechts te krijgen op de volte rechtsom maar dan kijken die ogen tóch nog naar links. Heel irritant rijden is dit. Rechtsom krijg je dus dat hij voordurend naar links kijkt en linksom is het zodanig dat hij steeds over de buitenschouder wegloopt. Ik kan hem dus niet RECHTstellen. Met een buitenrit kijkt hij ook altijd naar links, dat is echt heel vervelend rijden. Hebben jullie tips, of weet je iemand die kan helpen hem recht-te-stellen? Ik woon in omgeving Oss, als je me zou kunnen helpen héél graag, anders kan ik straks, het hem nooit meer afleren.
Oja; hij heeft een in-uitloop stal en daar zit de opening aan de rechterkant dus hij draait altijd linksom; die spieren zijn dus al wat verder ontwikkeld denk ik.

2. Hoofdschudden... dit doet hij alleen met hooi eten, hij staat ten eerst al 3kwart meter van zn ruif af; normaal staat hij er tegen aan (Hij heeft een ruif op de grond), dan neemt hij snel een pluk hooi in zn mond, springt hij een stapje of 2 achteruit en tegerlijker tijd begint hij evig met zn hoofd (heen en weer) te schudden en te slaan met zn hoofd, allemaal bewegingen; langs zn benen schuren/wrijven met zn hoofd; en de pluk hooi nog in zn mond. Er zit geen rust in me hooi eten; ik weet niet wat hij heeft. Met gras en brokken eten heeft hij dit niet; alleen met hooi. Of ik het hooi nu binnen of buiten neer leg het maakt niet uit. Ook heb ik geprobeerd geweekt hooi te geven; dus een dag in een emmer water laten liggen, maar ook dit werkt niet.
Heb jij een idee?

Reageer AUB. Ik weet echt niet meer wat te doen.

Groetjes,

Lilian
Laatst bijgewerkt door 901823 op 26-12-06 10:41, in het totaal 2 keer bewerkt

m1992

Re: Kun jij mij helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:34

Punt 1 zou ik echt niet weten..
punt 2, denk toch dat je daarvoor even naar de DA moet. Om met hem te overleggen. Die kan je daarvoor het beste helpen denk ik. Misschien is hij wel een keer geschrokken toen hij hooi at. Dat hij daarom niet meer zo dicht bij de ruif wil komen.
In ieder geval heel veel succes! Knipoog

901823

Re: Weet jij t?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 10:51

Ja, maar dat met hoofdschudden, dat is het ergste, ik weet het niet. Als ik het hooi buiten neerleg staat hij er trouwens ook een heel eind vanaf. Ga hem nu even voeren, kijken hoe hij doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:53

Komt de paarden tandarts wel eens langs? Heb het nu over punt 2.
Want er kunnen haken aan de tanden zitten.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 10:55

Nee, die komt eigenlijk nooit. Ik zal is proberen te voelen of hij dat heeft. Als hij dan niet snel zn mond dicht doet tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 10:57

1. Zo te lezen is hij scheef in z'n lijf, en/of heeft hij ergens een blokkade in z'n lijf. Hiervoor kun je bijv. een osteopaat laten komen.
Na de behandeling(en) zou het dan goed zijn om je volledig toe te leggen op het rechtrichten van je paard (en vaak ook van jezelf) (kijk eens op de site paardenbegrijpen).

2. Kan een gebitsprobleem zijn, dat hij niet goed het hooi kan vermalen.

Het gebit kan bij 1. ook een rol spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:00

LilianR schreef:
Nee, die komt eigenlijk nooit. Ik zal is proberen te voelen of hij dat heeft. Als hij dan niet snel zn mond dicht doet tenminste.

Zelf kun je alleen aan de buitenkant en alleen de voorste kiezen voelen. De kiezen lopen tot bijna tot de oogkassen door, dus zo diep kun je zelf niet komen (je hele arm moet er dan in Haha! ).
Aangezien de tandarts nog nooit is geweest, zou ik hier als eerste iets in ondernemen.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:08

Als ik zo naar beide probleemen kijk dan zou het zo met elkaar te maken kunnen hebben dat hij gewoon grote haken op de kiezen heeft. Dat ie daarom zo schuin loopt, en schud met zijn hoofd omdat dat pijn doet!

Ik zou zeggen: Laat de tandarts komen , t kost maar € 35,- incl het voorrijden ( bij mij dan ) en je hebt weer een happy paard Knipoog

P.s volgens mij is het zoiezo handig om 1x per jaar naar de tanden van je paard te laten kijken. Knipoog

Succes!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 11:11

JoviBan schreef:
LilianR schreef:

Zelf kun je alleen aan de buitenkant en alleen de voorste kiezen voelen. De kiezen lopen tot bijna tot de oogkassen door, dus zo diep kun je zelf niet komen (je hele arm moet er dan in Haha! ).
Aangezien de tandarts nog nooit is geweest, zou ik hier als eerste iets in ondernemen.

Ja idd dat kun je zelf niet de tandarts/dierenarts zet een klem op de mond en kan dan voelen of met een mijnwerkers lampje naar binnen schijnen en dan de kiezen vijlen.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:44

http://www.youtube.com/watch?v=ix8n0qjshwI

Een filmpje ervan. Maar hier is het nog helemaal niet erg, het viel vandaag mee, er waren wel ergere stukjes die ik niet op film kon zetten: batterij leeg. Maar hier zie je het dus, als het niet zo erg is; hier valt het schudden dus mee, en hij stond iets meer bij zn ruif vandaag. Ik zal is opzoek gaan naar een tandarts Lachen

Het is wel donker het filmpje, maar door zn witte hoofd zie je toch hoe die beweegd Lachen Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:41

Stap 1: Osteopaat, en goed les nemen.

Stap 2: Tandarts laten komen, en als dat de oplossing niet is, even kijken in het Headshaking topic: viewtopic.php?f=3&t=427906

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:44

Ik herken stap 1 wel een beetje en sinds ik goed les krijg is dat al een heel stuk verholpen, En bij stap 2 zou ik idd eens gaan kijken naar een paardentandarts, ik link hoofdschudden vaak aan tandproblemen (hoeft niet zo te zijn, maar beter als je dat uitsluit)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:48

Als ik hem zo zie op het filmpje denk ik dat een tandarts laten komen een goed idee is. Misschien dat hij na behandeling ook al beter wordt met rijden.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:52

2 merkwaardige problemen,eerlijk gezegt heb ik geen idee. Maar ik gok dat het hoofdschudden iets te maken heeft met kriebels in zijn neus ofzo Clown . Misschien wil hij het hooi wel opeten maar kan hij er niet tegen? Ik zit er waarschijnlijk verschrikkelijk naast Haha! ...

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:59

Moahhh vind probleem 1 zowieso niet merkwaardig hoor, kom het regelmatig tegen, alleen mensen proberen het met veel ruk en trek werk weg te maken of zelfs te verbloemen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:04

filmpje;
laat een tandarts kijken,en meteen een osteopaat Haha!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 10:56

Smystique schreef:
Moahhh vind probleem 1 zowieso niet merkwaardig hoor, kom het regelmatig tegen, alleen mensen proberen het met veel ruk en trek werk weg te maken of zelfs te verbloemen

Juist en dat wil ik niet. Ik wil het goed oplossen Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 20:59

probleem 1 komt bij veel paarden voor hoor, goed les nemen daarvoor...
probleem 2, heeft hij dat alleen bij hooi? want als het in zijn tanden zit zou het ook met ander voer moeten zijn... misschien heeft hij COPD, chronische bronchitis dus... dat houdt verband met hooi en sluit uit dat het aan zijn andere voer ligt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:26

Goede instructie zoeken. Een GOEDE instructeur kan je ook adviseren over de gezondheid van je paard, en bv als tip geven om een osteopaat of tandarts te raadplegen.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:37

Ik ga zeker met de rest mee.
Maar toen ik het filmpje zag, moest ik meteen denken aan mijn paard. Hij heeft dit ook even gedaan en dat was op de dag dat ik zijn tastharen rond zijn mond heb weggehaald. Maar zoals ik op de foto's in je profiel kan zien, heeft je paard deze haren nog. Maar het kon zijn dat je ze toevallig net weg had gehaald.
(even voor de goede orde, die haren heb ik bij mijn paard meteen aan laten groeien en daar kom ik noooooit meer aan).

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 15:59

Ik ben vanochtend met m naar de tandarts geweest, ze hebben het even gevijld. Er zaten geen haken aan. Nu maar hopen dat het beter gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:10

Als er geen haken zaten, waarom hebben ze dan toch gevijld?

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 10:12

Oo... oeps ben niet duidelijk geweest, aan zn tanden zaten geen haken maar aan zn kiezen kleine haakjes. Dus hebben ze even gedaan.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 13:55

Néé he! Ik ging hem vanmorgen voeren, het is net een aantal dagen over; begint het weer. Ik weet het niet meer. Nu is het nog wat heftiger, nog erger schudden nog verder van zn hooi, hoe kan dit toch?!

Edit: Hij deed het nu ook wat met brood dat hij van een voorbijganger kreeg.
En; vijf/tien minuten hiervoor heb ik zn 3e oor geknipt (stukje haar onder het halster op zn hoofd), ligt het daar dan aan??? Dat zal toch haast niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 13:57

Wat vervelend...!
Volgende stap: osteopaat?