nut uitrijdeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woest

nut uitrijdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 19:33

Ik werk in een paardenwinkel zelfs, ik zie IEDEREEN bijna! met een uitrijdeken, maar wat voor NUT heeft het nu?

ik neem aan dat het meestal op geschoren paarden gebruikt worden om de spieren "warm te stappe" heb ik gehoord, maar dat kun je toch ook zonder dat dekentje?

naja ik wil me eigelijk eentje aanschaffen ENKEL als ik een JA antwoord krijg op de volgende vraag..

Als je paard lichtjes zweet, helpt het dat het sneller droogd? (voor ongeschoren paarden haflinger in mijn geval!)

Karin

Re: nut uitrijdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:35

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 19:41

Zodat de spieren niet te snel afkoelen. Mijn haflinger is geschoren en ik gebruik het met in/uitstappen.

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 19:46

ok bedankt *LOL*

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:19

Ik leg hem vaak op als het koud is en hij zweet voor en na het rijden. Na een paar minuutjes voel je al een nat laagje bovenop liggen, dus het helpt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:20

Hier is al een topic over dacht ik Lachen

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:22

Ik leg een uitrijdeken erop bij het in-en uitstappen, zodat de spieren niet afkoelen. Tenminste bij het uitstappen en bij het instappen om de overgang van warme stal naar buiten te verkleinen.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:22

ik gebruik hem met in en uitstappen op een geschoren paard

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:24

Ik gebruik 'm met in- en uitstappen (en vaak ook de eerste draf/galoppasjes), paard staat overdag ook met deken is, dus dan is het met instappen wel opeens een beetje koud. Als de spieren opgewarmd zijn kan hij er weer af en met uitstappen gaat hij er weer op zodat ze niet te snel afkoelt Lachen .

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 21:25

Ik gebruik gewoon een uitrijdeken(heb gewoon een fleecedeken geen nierdeken),voor Catcho,omdat die al 26 is en als die veel heeft gezweet dat die spieren niet te snel in die kou komen te zitten,als die minder nat is haal ik hem er weer af en stap verder uit.Puur voor een gedeelte voor zijn spieren ivm oudheid

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:15

en nog 1 vraagje:
heeft een uitrijdeken/nierdeken o.i.d nut wanneer een paard een dikke wintervacht heeft?! (dus wanneer het paard dag en nacht buiten staat).

Of hoort dit weer in een ander topic?

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:22

Met instappen niet echt, misschien als je paard erg zweet met uitstappen om het zweet op te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 22:26

--> SV

Ik gebruik het met dit zure weer ook voor mijn ongeschoren paard.

Hij staat onder en winterdeken, dus als ik alleen een stapritje ga maken, leg ik een uitrijdeken op.

Maar als ik een paard in het zweet rij, leg ik ook een uitrijdeken op met het droogstappen.
Zodat de spieren geen optater krijgen van de koude wind.

Maar zoals je begrijpt, heb ik dus geen binnenbak Lachen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 01:09

Als het heel koud is, en we gaan buitenrijden doe ik er ook 1 op. Een fleece. Mijn paardje zit niet dik in het haar, maar is niet geschoren. En gevoelig voor koude wind.. Knipoog Ze is iets kalmer met een dekentje op Haha!

JEstheR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:59

Ik leg hem op met het inrijden (dan is hij nog koud)en uitstappen, om op tempratuur te komen..

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:27

Een uitrijdeken heeft geen nut,een paard kan immers zichzelf verwarmen/afkoelen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:30

ik gebruik er geen. Ik zie het nut niet in van dekens en daardoor heeft mijn paardje ook minder last van de overgang binnen/buiten bijv.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:34

mijn paard is geschoren en gebruik zo een deken als ik met hem naar buiten ga,
dit mede omdat ik niet de hele uitrit ga draven of galoperen.
dan kan die ook niet te snel afkoelen en als ik thuiskom lekker de fleecedeken op om de spieren warm te houden en daarna weer de winterdeken op

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:35

ik denk dat zo'n deken best nuttig is, als je met je paard lekker hebt gewerkt en ie z'n spieren goed heeft gebruikt en je gaat hem uitstappen dan houdt die deken zijn spieren warm zodat ie geen optater krijgen van de kou (omdat hij dan niet meer bezig is) en dan heeft ie ook geen (iig minder kans) op spierpijn de volgende dag....

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:37

kaspertje schreef:
ik denk dat zo'n deken best nuttig is, als je met je paard lekker hebt gewerkt en ie z'n spieren goed heeft gebruikt en je gaat hem uitstappen dan houdt die deken zijn spieren warm zodat ie geen optater krijgen van de kou (omdat hij dan niet meer bezig is) en dan heeft ie ook geen (iig minder kans) op spierpijn de volgende dag....

Een uitrijdeken neemt alleen de functie over van de huid Knipoog Is dus niets extra's aan.
Sterker nog,om af te koelen gaat het paard het liefst in de wind staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:28

En als je graag een paard wilt met een optater op de spieren moet je dat vooral doen.
Ja, ken er meerdere die dat hebben gehad, maar heb het hier over warmbloeden vol in de sport
Geen tinkers of shetjes waar een uur een buitenrit op gehobbeld word.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:45

runningkawa schreef:
En als je graag een paard wilt met een optater op de spieren moet je dat vooral doen.
Ja, ken er meerdere die dat hebben gehad, maar heb het hier over warmbloeden vol in de sport
Geen tinkers of shetjes waar een uur een buitenrit op gehobbeld word.

Heb je het al geprobeerd en is dat ervan gekomen?
Ik zou zeggen,het paard weet wat het beste is voor zichzelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 23:47

Ja, dat staat er toch Lachen

Niet alle paarden weten dat denk ik na flink trainen.
Zo hard rent een paard niet in de natuur en al helemaal niet qua achterhand spieren Lachen

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:18

En in de natuur heeft hij geen deken op en daardoor een dikkere vacht.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:14

Armaris schreef:
Heb je het al geprobeerd en is dat ervan gekomen?
Ik zou zeggen,het paard weet wat het beste is voor zichzelf

Ja, er zijn regelmatig mensen die daar niet bij stilstaan op een endurancewedstrijd of een verkeerde inschatting maken. Hun paarden worden dan afgekeurd bij de tussentijdse veterinaire keuringen vanwege stijfheid. En dat zijn dan goed getrainde paarden.

Dat risico loop ik liever niet, niet eerlijk tegenover mijn paard en zonde van mijn wedstrijd. Op mijn laatste wedstrijd is het me bijna overkomen: regelmatig stappen en ook stilstaan om te laten eten en drinken terwijl er een heel koud windje stond. Opmerking van de veterinair bij de keuring: iets stijve (gevoelige) broekspier. Opgelost met massage en voldoende dekens over de achterhand. Maar het overkomt me hopelijk niet weer, ik heb ervan geleerd.

runningkawa schreef:
Niet alle paarden weten dat denk ik na flink trainen.
Zo hard rent een paard niet in de natuur en al helemaal niet qua achterhand spieren Lachen

Idd, een paard dat wordt bereden kun je wat dat betreft niet vergelijken met een paard in de natuur.