Ik heb mijn paard (haflingermerrie) nu bijna 10 maanden. Toen ik haar kreeg was ze nog al benauwd met het zadel. Dit liet ze merken door dreigen, bijten en trappen.. Ik heb toen heel veel geoefend met het zadel. Er op, wortel, eraf. En zo door.. Het ging toen een tijdje super en zelfs haar oren legde ze niet meer in haar nek.
Nu sinds een paar weken is het weer op nieuw begonnen. En het wordt steeds erger

Oren in de nek, bijten, bijten en nog eens bijten! Ook draait ze nu weg voor het zadel en gaat ze heel onrustig naar voor en naar achter lopen..
Het is echt heel moeilijk het zadel er op te krijgen.
Ik heb al van alles geprobeerd, ik heb het zadel op gehangen en haar er aan laten snuffelen, zo vond ze het niet eng..
Ik heb haar vastgezet en het zadel gepakt, eerst allemaal bijten en toen ze wist dat dat niet mocht ging ze snufflen, zadel niet meer eng.. Maar deed ik 1 stapje richting haar rug (al schuifelde ik maar een milimeter opzij..) beet ze weer. Toen zo laten wennen dat ik wat verder weg van haar hoofd stond zeg maar, en toen langzaam richting haar rug.. Dat ging best goed, met wat bijten en dreigen maar ach, tot ik dus bij haar rug aan kwam.. wegdraaien en weer allemaal lopen.
Wat moet ik nu doen? Is ze echt bang, of stelt ze zich aan? Ik denk zelf dat ze écht bang is, je ziet de angst gewoon in haar ogen..

Moet ik haar straffen omdat ze trapt en bijt? Of moet ik haar geruststellen omdat ze bang is?
Verder moet ik wel zeggen dat het een pittige tante is, die absoluut NIET van vreemde mensen houdt, en die mensen niet makkelijk en snel vertrouwd.
En als ze het ergens niet mee eens is laat ze dat wel blijken ook!
Uhm, ze staat elke dat in de bak met andere paarden. Dus ze komt voldoende buiten.
Qua voer krijgt ze hooi en kuil, en bix (ik weet alleen niet precies hoe veel, ze staat op een pensionstal alles wordt voor mij gedaan
).Met de kerst staat ze overdag in de wei..

Als jullie nog iets moeten weten vraag maar..

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen! (En sorry voor het lange verhaal..)
Groetjes Linda!