Waarom? En het ging zo goed!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_W

Waarom? En het ging zo goed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 20:41

Hoi,

Ik heb mijn paard (haflingermerrie) nu bijna 10 maanden. Toen ik haar kreeg was ze nog al benauwd met het zadel. Dit liet ze merken door dreigen, bijten en trappen.. Ik heb toen heel veel geoefend met het zadel. Er op, wortel, eraf. En zo door.. Het ging toen een tijdje super en zelfs haar oren legde ze niet meer in haar nek.

Nu sinds een paar weken is het weer op nieuw begonnen. En het wordt steeds erger Boos!
Oren in de nek, bijten, bijten en nog eens bijten! Ook draait ze nu weg voor het zadel en gaat ze heel onrustig naar voor en naar achter lopen..
Het is echt heel moeilijk het zadel er op te krijgen.

Ik heb al van alles geprobeerd, ik heb het zadel op gehangen en haar er aan laten snuffelen, zo vond ze het niet eng..
Ik heb haar vastgezet en het zadel gepakt, eerst allemaal bijten en toen ze wist dat dat niet mocht ging ze snufflen, zadel niet meer eng.. Maar deed ik 1 stapje richting haar rug (al schuifelde ik maar een milimeter opzij..) beet ze weer. Toen zo laten wennen dat ik wat verder weg van haar hoofd stond zeg maar, en toen langzaam richting haar rug.. Dat ging best goed, met wat bijten en dreigen maar ach, tot ik dus bij haar rug aan kwam.. wegdraaien en weer allemaal lopen.

Wat moet ik nu doen? Is ze echt bang, of stelt ze zich aan? Ik denk zelf dat ze écht bang is, je ziet de angst gewoon in haar ogen.. Boos!
Moet ik haar straffen omdat ze trapt en bijt? Of moet ik haar geruststellen omdat ze bang is?

Verder moet ik wel zeggen dat het een pittige tante is, die absoluut NIET van vreemde mensen houdt, en die mensen niet makkelijk en snel vertrouwd.
En als ze het ergens niet mee eens is laat ze dat wel blijken ook!

Uhm, ze staat elke dat in de bak met andere paarden. Dus ze komt voldoende buiten.
Qua voer krijgt ze hooi en kuil, en bix (ik weet alleen niet precies hoe veel, ze staat op een pensionstal alles wordt voor mij gedaan Tong uitsteken).
Met de kerst staat ze overdag in de wei.. Lachen

Als jullie nog iets moeten weten vraag maar.. Lachen
Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen! (En sorry voor het lange verhaal..)

Groetjes Linda!

Apple

Re: Waarom? En het ging zo goed!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:53

Je hebt je paard nu 10 maanden.

De kans is groot dat in die 10 maanden de bespiering van je paard is veranderd of dat het zadel misschien is ingezakt of opgevuld moet gaan worden.

Als ze echt zo vreselijk heftig reageert op het zadel dan kan het geen kwaad om dat zadel eens te laten nakijken of het nog wel past op je pony.

Hoe reageert ze als je alleen een shabrakje, longeersingel of deken op haar legt?

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 20:57

Een deken mag wel, daar heeft ze over het algemeen geen problemen mee.
Het zadel heb ik laten nakijken past..
Een longeersingel heb ik niet, maar wil ik binnenkort wel gaan kopen.. Maar hoe ze daar op reageerd weet ik dus nog niet..

Alleen een shabrakje is ook al erg.. Maar met het zadel erbij wordt het nog erger..

Edit: Dit was ik nog vergeten:

Ik zou haar al die moeite wel willen besparen en lekker zonder zadel willen rondcrossen, maar dat gaat ook niet bij haar.. Dan bokt en steigert ze net zolang tot ik er naast lig, en ik ben niet echt een ster in het zonder zadel rijden..
Overigens gaat het rijden wel hartstikke goed, ze is dan heerlijk ontspannen en loopt heel goed. Ze heeft dan ook echt plezier en je ziet haar dan genieten.. Het gaat dus met name om het opzadelen..

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 21:28

Ook is ze sinds een tijdje erg chagerijnig, ik weet niet hoe dat komt.. Misschien ook door het weer? Of misschien heeft ze ergens pijn..? Boos!

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 21:46

Oh ja, ik wil voor alle zekerheid toch nog een keer een zadel maker laten komen, een extra check kan natuurlijk nooit kwaad.. Ik heb zojuist gemaild.. Lachen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:53

Oh, hier een met hetzelfde probleem! Toevallig ook een haflinger.. Ik volg dit topic eventjes.. Lachen

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:56

het lijkt mij dan dat ze ergens pijn heeft. Mischien de dierenarts, fysio o.i.d??

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:59

Linda_W schreef:
Oh ja, ik wil voor alle zekerheid toch nog een keer een zadel maker laten komen, een extra check kan natuurlijk nooit kwaad.. Ik heb zojuist gemaild.. Lachen

Als ik jou was zou ik dit keer een andere late komen, kan zomaar heel iets anders uitkomen Ja

Verder zou het ook geen kwaad om misschien een d.a. of fysio langs te laten komen om te kijken of er misschien iets niet helemaal lekker zit in de rug (door het zadel?)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 08:02

zoek alsjeblieft iemand die verstand van paarden heeft en die je kan helpen met je paard, want ik zie dit helemaal de verkeerde kant op gaan!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:25

DA of fysio laten komen! Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 16:02

Als je paard zo erg te keer gaat als je met het zadel aan komt zou ik mijn paard eens grondig laten onder zoeken.Het paard kan niet praten en wil jou iets heel erg duidelijk maken.ik zou eerst de rug eens goed na laten kijken door een fysiotherapeut aangezien ze je ook zonder zadel niet op haar rug wil hebben.

Ook zou ik het zadel nog een keer laten na kijken en dan door iemand anders.Kan je inderdaad inens heel wat anders te horen krijgen.

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:39

Allemaal in ieder geval bedankt voor de reacties!

Ik heb al een zadelmaker gemaild, helaas nog geen mailtje terug gehad.. Weet iemand van jullie ongeveer hoe duur het zal zijn om een zadelmaker te laten komen? En dan eventueel mijn zadel te laten op vullen?

Ook wil ik een osteopaat laten komen, is dit een goed idee? Wie heeft er ervaring met een osteopaat en welke? Ik woon in Noord-Brabant, is daar ergens een osteopaat?

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:45

Misschien heeft ze rugklachten, als je er zonder zadel ook niet op mag zitten? Ik zou het zadel laten nakijken en de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:45

Goed dat je even een zadelmaker laat komen Lachen

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:46

@ Sofie123: Naar het zadel ga ik sowieso laten kijken. Voor haar rug/ de pijn wil ik een osteopaat laten komen..

Is er in de buurt van Noord-Brabant een goede osteopaat en een zadelmaker? (Sites?:P)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:47

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:52

@ JoviBan: Dankjewel, ik had die site ook al gezien en het leek me best goed.. Lachen Wie van de drie is het beste, of maakt het niet uit..? Tong uitsteken

Alvast bedankt iedereen! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:54

Osteopaat laten komen, JoviBan heeft je een goed adres gegeven.
Als schabrakken en dekens opdoen geen probleem oplevert, zou ik eerst naar de rug en daarna naar het zadel (laten) kijken.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:56

Ik ga was net aan het zoeken waar ik een dag zou gaan stagelopen
Paarden fysio leek me wel leuk,, dus zat op de site Vork

"Vaak zijn er kleine of grotere veranderingen bij een dier die kunnen wijzen op het feit dat er iets mis is. Dit geldt voor zowel paarden, honden als bij andere dieren. In principe is ieder dier te behandelen.

Bij paarden kunnen de volgende problemen aanwijzingen zijn van verschillende problemen in het lichaam:

- Problemen met opzadelen en aansingelen
- Problemen met op- of afstijgen
- Het paard is wat “down” of lusteloos
- Gevoelig bij aanraking of borstelen
- Verzet tegen het bit
- Hoofdkantelen
- Scheve staartdracht
- Scheef lopen, bijvoorbeeld bij dravers
- Paard steekt tong uit de mond tijdens rijden
- Moeite met hals strekken
- Een paard kan slecht inbuigen naar één kant
- Problemen met verzameling; het paard kan de achterhand niet goed onder brengen
- Moeite met zijwaartse oefeningen
- Plotseling weigeren voor de sprong
- Vluchten of bokken na de sprong
- Terugkerende knieschijfblokkades
- Het niet willen optillen van een been
- Problemen met de galop
- Hengstigheidsproblemen
- Het niet of moeilijk drachtig worden van de merrie
- Klachten aan de luchtwegen
- Slecht herstel na ziekte"

Bron: http://www.fysio-osteo-paard.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:20

Linda_W schreef:
@ JoviBan: Dankjewel, ik had die site ook al gezien en het leek me best goed.. Lachen Wie van de drie is het beste, of maakt het niet uit..? Tong uitsteken

Ik ken alleen Martine. Maar volgens mij maakt het niet uit wie van de drie. Knipoog

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 22:28

Iris_ schreef:
Ik ga was net aan het zoeken waar ik een dag zou gaan stagelopen
Paarden fysio leek me wel leuk,, dus zat op de site Vork

"Vaak zijn er kleine of grotere veranderingen bij een dier die kunnen wijzen op het feit dat er iets mis is. Dit geldt voor zowel paarden, honden als bij andere dieren. In principe is ieder dier te behandelen.

Bij paarden kunnen de volgende problemen aanwijzingen zijn van verschillende problemen in het lichaam:

- Problemen met opzadelen en aansingelen
- Problemen met op- of afstijgen
- Het paard is wat “down” of lusteloos
- Gevoelig bij aanraking of borstelen
- Verzet tegen het bit
- Hoofdkantelen
- Scheve staartdracht
- Scheef lopen, bijvoorbeeld bij dravers
- Paard steekt tong uit de mond tijdens rijden
- Moeite met hals strekken
- Een paard kan slecht inbuigen naar één kant
- Problemen met verzameling; het paard kan de achterhand niet goed onder brengen
- Moeite met zijwaartse oefeningen
- Plotseling weigeren voor de sprong
- Vluchten of bokken na de sprong
- Terugkerende knieschijfblokkades
- Het niet willen optillen van een been
- Problemen met de galop
- Hengstigheidsproblemen (ze is vaak hengstig, weet niet of dat ook tot een hengstigheidsprobleem hoort? )
- Het niet of moeilijk drachtig worden van de merrie
- Klachten aan de luchtwegen
- Slecht herstel na ziekte"

Bron: http://www.fysio-osteo-paard.nl/

Dankje, ik zie in deze lijst erg veel waar mijn paard last van heeft, ik heb alles dik gemaakt..

JoviBan schreef:
Linda_W schreef:

Ik ken alleen Martine. Maar volgens mij maakt het niet uit wie van de drie. Knipoog

Oké, dankjewel! Wat vond jij van de werkwijze van Martine? Kan ze goed omgaan met moeilijke paarden? (die trappen om écht raak te trappen..)

Na een behandeling, mag een paard wel in de wei, paddock of bak staan.. Maar mag ze dan ook bij andere paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:35

Linda_W schreef:
Oké, dankjewel! Wat vond jij van de werkwijze van Martine? Kan ze goed omgaan met moeilijke paarden? (die trappen om écht raak te trappen..)

Na een behandeling, mag een paard wel in de wei, paddock of bak staan.. Maar mag ze dan ook bij andere paarden?

Hoe ze is met moeilijke paarden, kan ik niet zeggen, want mijn paard is niet 'moeilijk'. Knipoog
Tijdens de behandeling begon ze heerlijk te dutten en haar oogies vielen dicht, en Martine vertelde dat de meeste paarden dat dus doen. Ze vinden het heerlijk, 'weten' ook dat het goed is voor ze en ze ontspannen helemaal.

Na de behandeling moeten (juist moeten) ze vaak een week de wei op. Juist nièt op stal. Met andere paarden is prima. Zolang ze maar vrij kunnen bewegen en hierin niet geforceerd of belemmerd worden door een ruiter. Ook niet wandelen oid, gewoon lekker een week in de wei recreëren. Knipoog

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 22:39

JoviBan schreef:
Linda_W schreef:

Hoe ze is met moeilijke paarden, kan ik niet zeggen, want mijn paard is niet 'moeilijk'. Knipoog
Tijdens de behandeling begon ze heerlijk te dutten en haar oogies vielen dicht, en Martine vertelde dat de meeste paarden dat dus doen. Ze vinden het heerlijk, 'weten' ook dat het goed is voor ze en ze ontspannen helemaal.

Na de behandeling moeten (juist moeten) ze vaak een week de wei op. Juist nièt op stal. Met andere paarden is prima. Zolang ze maar vrij kunnen bewegen en hierin niet geforceerd of belemmerd worden door een ruiter. Ook niet wandelen oid, gewoon lekker een week in de wei recreëren. Knipoog

Oke, dankjewel!
Mijn paard staat op een pensionstal, en staat overdag in de bak en 's avonds en 's nachts op stal.. Is dit erg?
In het weekend staat ze vaak 1 of 2 daagjes even in de wei, zolang het weer dat toelaat..
In de zomer staan ze wel 24/7 in de wei, maar ik wil het niet zo lang uitstellen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:49

Linda_W schreef:
Oke, dankjewel!
Mijn paard staat op een pensionstal, en staat overdag in de bak en 's avonds en 's nachts op stal.. Is dit erg?
In het weekend staat ze vaak 1 of 2 daagjes even in de wei, zolang het weer dat toelaat..
In de zomer staan ze wel 24/7 in de wei, maar ik wil het niet zo lang uitstellen..

Dat zou je dan met de osteopaat kunnen overleggen, hoe erg dat is.
En nee, ik zou het idd niet uitstellen. Dan maar in goed overleg met de pensionhouders dat er een medische noodzaak is dat je paard ook 's nachts in de paddock blijft. Knipoog

Linda_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 22:53

In overleg met de pensioneigenaren zou ze waarschijnlijk wel in de bak mogen blijven staan.. Maar bix, hooi en kuil krijgt ze in de stal.. En ze moet sowieso een tot 2 uur binnen staan voor een ander pensionpaardje. (die mag van haar eigenaar niet met andere paarden in de bak staan.)..
Ik zal het allemaal eens gaan overleggen met de pensionstaleigenaren.. Lachen

Allemaal heel erg bedankt! (vooral jij JoviBan! Lachen )