Advies gevraagd: mijn merrie (v. Odermus) te koop...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Finesse

Advies gevraagd: mijn merrie (v. Odermus) te koop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 17:31

Na heel lang twijfelen gaan we nu toch de knoop doorhakken, mijn paard moet weg. Ze is een 4-jarige KWPN-merrie van Odermus, en nooit doorgereden. We hebben vorig jaar een poging gedaan haar te beleren, ging heel goed, al stukjes gereden maar voor de winter werd ze wat heet en toen hebben we haar weer stilgezet. In het voorjaar weer opgepakt, maar zonder succes, want berijdster werd er gelijk afgegooid (ik weet niet precies hoe het gegaan was, ik was er niet bij, maar het was erg rodeorijden). Vervolgens heb ik het zelf in de zomer samen met een vriendin weer rustig opgepakt en dat ging super! Ze deed het net zo braaf als het jaar daarvoor. Maar toen stond ze weer 3 weken stil ivm vakantie en daarna ben ik er weer opgestapt. Ook dit ging een weekje goed (ik reed zo'n 2-3 keer in de week) met van tevoren longeren, tot ik op een dag weer een ritje wilde maken. Ik had eerst gelongeerd, vervolgens ben ik gaan rijden, ze was wat bokkerig maar verder heel braaf dus zou nog even doorrijden tot ze uitgebokt was en dan was het weer klaar. Alleen toen ging ze op een gegeven moment vanuit het niets omhoog. Ik was machteloos, ze klapte met mij erop achterover en viel boven op mijn heup, ik werd afgevoerd naar het ziekenhuis, Veline was ongedeerd. Gelukkig (wonder boven wonder) had ik niets behalve wat zware kneuzingen.

Maargoed, vervolgens wilde ik niet het risico nemen dat dit weer zou gebeuren. Bovendien heb ik door mijn studie te weinig tijd om haar echt goed door te rijden. Ze stond dus vanaf die tijd weer stil. We hadden de knoop doorgehakt en besloten dat we haar toch maar een ander plekje moesten geven. Het is zonde van zo'n mooi beestje dat ze alleen maar stilstaat en ze heeft nu een mooie leeftijd om echt de sport in te gaan. De verkoop wilde alleen niet echt vlotten, ik heb haar op marktplaats gezet en ook op bokt, maar waarschijnlijk hadden we wat een te hoge vraagprijs. Bovendien is ze niet groot (ong. 1.60). Inmiddels is ze nog steeds niet verkocht, maar die vriendin met wie ik haar eerder ingereden had kwam ineens met het voorstel dat zij wel met haar aan de slag wilde gaan. Dan zouden we haar verkopen als ze helemaal netjes aangereden was. Op zich een ideale oplossing, maar omdat Veline de laatste keer omhoog was gegaan moest er wel een begeleider bij die ervaring had met dit soort paarden. Nu gaf die begeleider deze week aan dat hij dat risico ook niet wilde nemen, en van iedereen om ons heen wordt het afgeraden en is het een te groot risico dat het weer mis gaat. Kortom, dat meisje gaf aan dat ze op deze manier ook niets kon (en dat wilden we ook niet, dat ze alleen dat risico nam, daar zijn we te onervaren voor). Maargoed, nu staat ze dus weer stil.

Ze moet dus nu eigenlijk ook echt weg, want het is erg zonde van het dier en op deze manier hebben we er ook nog erg veel kosten aan. De optie om haar naar een professionele stal te sturen om haar te laten inrijden is er geweest, maar op deze manier hebben we er erg veel kosten aan en het levert ons verder geen geld op. Kortom, volgens mij is het voordeliger om haar 'groen' te verkopen.

Hoe zouden jullie dit doen mbt de verkoop? Ik heb een advertentie in de krant gezien van (volgens mij) een handelaar die 2 t/m 8 jarige KWPN'ers zocht. Zou dit een optie zijn? Weten jullie misschien nog adresjes waar ze iets met haar kunnen?

Even voor de duidelijkheid: tis echt een superchique beestje, met een heel goed karakter, echt heel lief en knuffelig. Ze gedraagt zich alleen nog erg jong en onhandig, wat zich dus ook uit in het rijden. Ik ben te onervaren om haar goed door te rijden (daar is het waarschijnlijk ook misgegaan) en wil het risico ook niet nemen dat ze nog eens met mij omhoog gaat. Ze is nog niet verpest, maar als er nu weer met haar begonnen wordt moet het echt professioneel gebeuren.

Happinez

Re: Advies gevraagd: mijn merrie (v. Odermus) te koop...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:39

Als je het niet meer aandurft verkopen.
Ik weet dat dat niet makkelijk is om een paard weg te doen.
Maar als ik het zo lees is dat denk ik wel het beste, verkopen aan iemand die ervaring heeft met jonge paarden.
en uhmm de keuze tussen handelaar of particulier ...
Tsja ik denk je vraagprijs verminderen en weer te koop aanbieden via site's ... over het algemeen geeft een handelaar er ook minder voor want die moet er aan verdienen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 17:46

Als het echt een type sportpaard is, zouden er toch wel ervaren mensen zijn die haar zelf willen beleren en in de sport willen uitbrengen?
Heeft ze eigenlijk lang te koop gestaan?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:03

Je kunt haar niet groen verkopen, want ze is niet groen.
Ze is jullie de baas en dat zal ze bij een nieuwe eigenaar ook proberen.
Als je haar groen verkoopt en de nieuwe eigenaar gaat ermee aan de slag en er gebeurt zo'n zelfde ongeluk, wat dan?
Zou je je niet heel erg schuldig voelen?
Waarom niet een paar maanden naar een professionele stal, goed door laten rijden en dan zelf er weer op, samen met een bijrijder als je zelf tijd te kort hebt.
Als je het hele verhaal bij de verkoop vermeld, en gezien haar hoogte, denk ik niet dat je nog heel veel voor haar kunt vragen.
Als goed opgeleid paard kun je er imo meer voor vragen, dus het loont ws wel.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:13

verkopen voor minder geld, en eerlijk erbij zeggen dat ze geprobeert is aan te rijden, mensen met ervaring weten dat dit de moeilijkste paarden zijn, ze weten hoe te winnen, en laten zich niet makkelijk overwinnen.

als je haar niet voor minder wil verkopen zit er niets anders op dan haar proffesioneel in te laten rijden en dan te verkopen.

maar ook dan zal het kostenplaatje hetzelfde zijn, je kunt niet verwachten goud geld te krijgen voor dit dier, hoe mooi ze ook is en hoe mooi ze ook zou kunnen lopen, ze is niet goed aangereden , erger nog, ze is geprobeerd aan te rijden en dat is mislukt.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:14

Gewoon een eerlijk verhaal erbij vertellen en een passende prijs vragen denk ik. Ik denk dat je niet te veel kosten meer moet maken en lelijk gezegd, zien dat je haar kwijtraakt. Wat heeft ze verder voor afstamming? (verkopen als fokmerrie?)

En misschien gaat het bij professionele ruiters wel goed en kunnen die haar goed opleiden. Benader eens een sport-/handelsstal?

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 19:59

@ luxje, ik ben zelf te eerlijk om te liegen dus zou het wel eerlijk vertellen (zou het zelf namelijk ook fijn vinden als mensen alles over een paard vertellen als ik er een aan zou schaffen). Maar er zelf nog een hoop geld in steken is echt geen optie, ik heb het zelf niet aan tijd, ze verdiend veel meer aandacht dan dit.

Wat vinden jullie een passende vraagprijs? We hadden er destijds (als 1,5 jarige) gekocht voor 2000 euro. Nu ik erop terugkijk veel te veel geld, had geen ervaring met jaarlingen aanschaffen en geen idee wat een reeele prijs daarvoor zou zijn. Nam aan dat dit een normale prijs was, maar als ik er nu op terugkijk is ze dit eigenlijk nog steeds waard terwijl ze al veel meer kan. Ik hoef haar niet met gigantische winst te verkopen, maar wil er sowieso geen verlies aan hebben. Weet iemand wat een sport/handelsstal ongeveer voor zulk soort paarden zou geven?

Ze heeft wel mooie papieren, is allround gefokt; ofwel vooral springbloed maar wel geselecteerd op paarden met goede gangen. Van moeders kant zit Gershwin erachter.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 20:11

vraagprijs voor een niet goed ingereden (eigenlijk verkeerd beleerde) 4 (bijna 5) jarige merrie, zonder predikaten, van "maar" 1.60 m.
Ik ben bang dat je op verlies uit gaat komen Bloos
Een handelsstal zal ws niet meer dan 1500 uit willen geven aan zo'n paard, als ze het al willen geven.
Misschien dat een fokker er meer voor wil geven, al is haar maat niet ideaal om mee te fokken

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:45

verlies heb je zowiezo, je hebt het paardje al 3 jaar onderhouden, zonder er echt plezier aan te hebben gehad. (tenminste, ik neem aan dat je doel was er een leuk rijpaard aan te krijgen).
2000 is wel een net bedrag... maar ik zou misschien toch overwegen om haar nog een of twee maanden naar een professionele stal te laten gaan om haar nog een kans te geven.
succes en sterkte!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 10:15

Ik heb een beetje hetzelfde probleem gehad met mijn driejarige hengst, ik kon hem niet zelf beleren vanwege mijn zwangerschap en een groene hengst levert natuurlijk niet zoveel op als een beleerde die al wat kan laten zien. Ik had hem ook drie jaar in opfok gehad, maar mijn geluk was dat ik mijn merrie drachtig heb gekocht (zonder dat dat bekend was). Dus ik had geen aanschaf kosten.

Ik heb er ook over zitten denken om hem 2 maand naar een stal te brengen, maar dan ben je zowiezo 1000 euro kwijt en dat krijg je in de verkoopprijs nooit terug. Ik heb hem uiteindelijk verkocht voor 3000 euro en daar had ik dan net een paar 100 euro winst aan. Maar dat red je natuurlijk nooit met een veulen dat je hebt aangekocht.

Ik denk ook dat je zowiezo verlies hebt, maar goed, je hebt er van geleerd en de hobby mag wat kosten (ik bedenk ook altijd maar: ach wat zou ik er anders mee moeten... elk weekend winkelen ofzo Clown )

Helemaal omdat er al een verhaal aan zit krijg je misschien hooguit de aankoopprijs. Maar je paard had ook wat kunnen gebeuren in de opfok, ze had misschien wel ocd kunnen hebben of op een andere manier wat overkomen waardoor ze niet meer geschikt voor de sport zou zijn en voor de slachtpirijs weg had gemoeten. Zo gaat dat met paarden, als je er aan wilt verdienen moet je of geluk hebben of het in de grote getallen zoeken denk ik!

Edit: oeps, verhaal nog niet af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:25

Als je het er bijverteld dat ze geprobeerd is gaat ze voor niet teveel geld wel weg. Die 2000 euro die je er toen voor hebt betaald was niet zo gek, maar omdat je er nu zelf een paard met een verhaal van hebt gemaakt is ze minder waard. Als ze een net proefje of parcoursje had kunnen lopen had je er meer voor gekregen.

Groen verkopen kun je haar niet, want dat is ze niet.

Je kan haar voor iets van 1000 euro verkopen met het verhaal erbij. Verlies zul je dan moeten nemen.

Of toch bij een professionele ruiter neerzetten (die ervaring heeft met zadelmak maken). Laatste optie lijkt mij de [naam] optie voor de merrie om niet bij de slager te belanden. Als die ruiter haar braaf krijgt en een leuke sprong kan laten maken is ze wel verkoopbaar denk ik.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:36

als het mijn paard zou zijn geweest zou ik er toch nog wat geld inpompen om haar verder in te laten rijden want dan is er ook de meeste kans dat ze goed terecht komt en niet in het handelcircuit.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 15:16

Jullie hebben ook wel gelijk idd. Het voelt ook niet goed om haar tegen de prijs van een simpele pony weg te doen. Ik ken de merrie door en door, en weet dat ze absoluut niets kwaads in zich heeft en het heel leuk in de sport zal doen. Helaas heeft ze nu een keer gesteigerd en is achterovergeslagen, dus het risico bestaat dat ze dat trucje door is gaan krijgen. Overigens blijf ik erbij dat het geen gemenigheid was, ze probeerde alleen uit en dat is meer haar jonge karakter dan dat ze dat expres zou doen. Ze heeft dan net de pech gehad dat ik onervaren was en er geen raad mee wist...

Wie weet nog goede adresjes waar ze netjes verkoopklaar gemaakt zou kunnen worden voor niet al te veel geld? (duizend euro vind ik vrij fors...)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:49

ze doen het ook voor minder hoor finesse, iok zou even rond gaan bellen bij jou in de buurt, en vragen naar de prijzen. pas dan weet je meer, en dan kun je ook een reeele vraagprijs maken Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:50

Finesse schreef:
Wie weet nog goede adresjes waar ze netjes verkoopklaar gemaakt zou kunnen worden voor niet al te veel geld? (duizend euro vind ik vrij fors...)

Ga liever naar een goed adres en niet naar een goedkoop adres. Jouw paard heeft inmiddels genoeg meegemaakt en het moet nu niet weer fout gaan...

Neem eens contact op met Koos Naber van http://www.bnstables.nl/
Daar maken ze paarden op een nette manier zadelmak.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 17:38

KarinvdM schreef:
Finesse schreef:

Ga liever naar een goed adres en niet naar een goedkoop adres. Jouw paard heeft inmiddels genoeg meegemaakt en het moet nu niet weer fout gaan...

Neem eens contact op met Koos Naber van http://www.bnstables.nl/
Daar maken ze paarden op een nette manier zadelmak.

Ik weet wel wat ik doe, stuur haar heus niet zo naar de eerste de beste stal... Uiteraard vind ik het belangrijk dat het op een eerlijke manier gaat, maar daarbij wil ik wel een afweging maken in de kosten (ik ga geen duizenden euro's steken in een paard waar ik zelf niet van plan ben mee verder mee te gaan, omdat ik door de week geen tijd heb).

Bedankt voor de tip iig.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:49

Persoonlijk leek mij dit een goede stal
http://www.virtualzonehorses.nl/
Je zal zeker meer aan je paard verdienen, maar mij lijkt het belangrijk dat je paard niet in de verkeerde hande(l/n) terecht komt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 17:53

Je kunt haar ook naar een stal brengen die haar voor je rijden en verkopen.
Vaak kun je een prijs afspreken die je er ongeveer voor wilt hebben en alles wat hun er meer van kunnen maken is hun winst.
Je krijgt dan meestal pas je geld als hun hem voor je verkocht hebben, en als het goede africhters en verkopers zijn verdienen hun er meer aan dan jij! Vaak hebben die stallen wel hun klanten voor dit soort paarden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:15

Mag ik eerlijk zeggen dat ik de reacties in dit topic ietwat overdreven vind?
Dit paard is zegge en schrijve 1 x achterover geklapt en zou daardoor meteen minder waard zijn dan de aankoopprijs?
Zwaar overtrokken, er zit een goed papier bij en als je even wat geld steekt in het goed doorrijden en verkoopklaar maken van je paard hoef je dat verhaal er helemaal niet meer bij te vertellen.
Dan is het gewoon een jong paard dat nog niet gestart is. Als ze een chique uitstraling heeft en nog lekker kan bewegen ook, zit je volgens mij zo tegen de 4-5000 euro.
Kies een stal uit waar ze ook paarden verkopen. Als je hen 10 % van de opbrengst geeft (wat een heel reeel bedrag is) hebben zij er ook belang bij om het paard zo duur mogelijk te verkopen.

Is ie al wel gekeurd klinisch en/of rontgenologisch?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:55

ik neem aan dat je wilt dat je paard op een goede en blijvende plaats terecht komt dan moet je ook eerlijk zijn in de verkoop. Hoe zou jij het vinden indien je bedrogen zou worden door de eigenaar van een paard die je zou willen kopen?
Als je eerlijk bent kan een koper zelf een beslissing nemen en het licht voor de hand dat je geen hoog bedrag voor haar kan vragen (of misschien vanwege afstamming). andere keuze goed in laten rijden en dan beslissen wat je met haar wilt doen. Succes in je beslissing.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:58

asjemenou schreef:
Je kunt haar ook naar een stal brengen die haar voor je rijden en verkopen.
Vaak kun je een prijs afspreken die je er ongeveer voor wilt hebben en alles wat hun er meer van kunnen maken is hun winst.
Je krijgt dan meestal pas je geld als hun hem voor je verkocht hebben, en als het goede africhters en verkopers zijn verdienen hun er meer aan dan jij! Vaak hebben die stallen wel hun klanten voor dit soort paarden.

Dat doet de stal van die link die ik heb neergezet. Ik dacht dus ok aan zoiets. Beter voor het paard vind ik.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:32

4-5000 euro voor een paard dat over een week 5 jaar oud is en waar een verhaal aan vast zit?
jij liever dan ik Bloos

Ik zal dan maar niet vertellen wat ik voor mijn merrie, 4 jaar oud mét wedstrijdervaring en winstpunten heb betaald Bloos

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:55

Ik heb even een foto van je paard gezien in je profiel.Ik denk inderdaad dat je hem proffesioneel moet laten inrijden en dan door diegene moet laten verkopen.4 a 5 duizend euro is een net bedrag hoor dan voor zo'n paard.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 22:57

luxje schreef:
4-5000 euro voor een paard dat over een week 5 jaar oud is en waar een verhaal aan vast zit?
jij liever dan ik Bloos

Ik zei dat je het verhaal er dan natuurlijk niet bij vertelt, als hij gewoon goed doorgereden is. Wel goed lezen Knipoog
En hij moet wel lekker kunnen bewegen.
Kijken jullie wel eens op Sporthorses eigenlijk en bellen jullie wel eens rond voor paarden? 4000-5000 euro is echt geen gek geld voor een jong goed bewegend paard.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 23:20

Daarom kan een week of 4 op een goede africhtingsstal ook geen kwaad.