Welk type auto's zijn geschikt om trailer te trekken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sokkebok

Welk type auto's zijn geschikt om trailer te trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 23:01

Onze auto is aan het verslijten en we willen op ons gemakkie vast een beetje gaan uitkijken naar een nieuwe maar er zijn er zoveel dat we door de bomen het bos niet meer zien. Onze eisen zijn:
Moet min. 1½ paardstrailer kunnen trekken, maar 2 paards mag ook,
Moet grote kofferruimte hebben, zodat de hond ook achterin kan.
Hebben jullie tips?

MISTRAL94

Re: Welk type auto's zijn geschikt om trailer te trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:22

Volkswagen Transporter erg fijne trekauto's met veel ruimte!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 23:26

Ga ik even googlen hoe die er uit ziet! Tong uitsteken

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 23:33

chevrolet Tahoe, dan heb je iig lekker veel kofferruimte, hij trekt alles met gemak en je zit zelf heerlijk!
Maar je moet wel van groot, groter, grootst houden. Knipoog

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:27

sowieso moet de auto voldoen aan de regelgeving omtrent aanhangwagens qua gewicht!! verdiep je eerst daarin!
daarna is het uitsluitend nog een kwestie van smaak!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:36

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:48

Wij hebben thuis een kia sorento. Een erg prettige auto vind ik zelf alleen de achterbak(laadruimte) vind ik soms net aan de kleine kant.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 07:56

belangrijkste is idd dat je kijkt wat de auto mag trekken aan aanhanger gewicht en dan is het kiezen. Wil je een personen auto of liever een jeep of een bus. Een bus of jeep is nogal duur qua wegenbelasting vanwege het hoge gewicht. Mocht je ze op grijskenteken kunnen rijden scheelt het heel wat geld.
Maar je hebt ookbepaalde personen auto's waar aardig wat achter mag, zoals een Volvo V70 of een Opel omega.

Het is dus redelijk persoonlijk

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 13:08

Uiterlijk van de auto vind ik niet zo belangrijk, maar vanwege de kosten liever geen jeep of bus. Ook geen grijs kenteken, want de kinderen moeten ook gewoon mee.
Ik zie het liefst een grote personenauto (of stationwagen), b.v. zoiets met een derde bank, dan kan die plat voor de bagage en de hond. Als hij een 1½ paards trailer mag trekken is het al goed.
Laatst bijgewerkt door Sokkebok op 22-12-06 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

principessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:12

Laatst bijgewerkt door principessa op 22-12-06 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:13

Of de nieuwe VW Caddy, met de zware motor. Loopt als een trein.
Transporter met dubbele cabine is ook heerlijk, in beiden zit je wat hoger en hebt een beter overzicht. Handig met paarden achter je aan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:57

linky schreef:
Of de nieuwe VW Caddy, met de zware motor. Loopt als een trein.
Transporter met dubbele cabine is ook heerlijk, in beiden zit je wat hoger en hebt een beter overzicht. Handig met paarden achter je aan.

Idd is ook mijn ervaring!

Overigens een bus met aannemersuitvoering kunnen ook mensen achterin maar is ook idd prijzig in de wegenbelasting (wij betalen 300 euro in de 3 maand)

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:00

Wij hebben een chrysler voor de trailer staan. Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:18

Wiesje schreef:
sowieso moet de auto voldoen aan de regelgeving omtrent aanhangwagens qua gewicht!! verdiep je eerst daarin!
daarna is het uitsluitend nog een kwestie van smaak!

Kijk, is er tenminste nog iemand die het snapt Haha!
Maarre, even voor de kaders:
Veel ruimte voor de hond = stationcar
1,5 paards = 1400kg trekgewicht (streefgetal)
2 paards = 1800kg trekgewicht (minder is vrij zinloos, kun je geen twee paarden meenemen)
Trailer = minimaal 100pk (74kW) motorvermogen, voor een tweepaards zou ik 120pk (89kW) als minimaal richtgetal aanhouden.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat voor trailer je hebt (of koopt), wat voor paarden erin moeten en hoe vaak je op sjouw gaat met die paarden. Hoe vaker je gaat, hoe hoger je eisen moeten zijn aan motorvermogen en toegestaan trekgewicht. Hoe meer marge, des te comfortabeler het rijdt.
Daarnaast, kies voor bewezen kwaliteit, zeker als je niet elke twee jaar een andere auto zoekt. Duits, Japans (niet allemaal) en in mindere mate franse auto's hebben de voorkeur. Laat Koreanen en ander vaag gespuis links liggen, die bezorgen je alleen maar koppijn. Engelse auto's zijn voor liefhebber; ze doen het altijd, maar er is altijd wel iets stuk........ (ik heb er drie)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:20

Sokkebok schreef:
Ik zie het liefst een grote personenauto (of stationwagen), b.v. zoiets met een derde bank, dan kan die plat voor de bagage en de hond. Als hij een 1½ paards trailer mag trekken is het al goed.

Wij hebben goede ervaringen met een Mazda 626 station diesel (mag 1500 kg trekken) en een 1.5-paards.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:22

MArl0esJuh schreef:
Wij hebben thuis een kia sorento. Een erg prettige auto vind ik zelf alleen de achterbak(laadruimte) vind ik soms net aan de kleine kant.

Tja, Range Rover P38A is net zo duur om te rijden, maar heeft zeker twee keer zoveel ruimte...... Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 18:23

Wij hebben een Mitsubishi ( wat is het toch een lastig woord ) Carisma. 2,0 GDI. Hij mag 1500 kg trekken. Ik heb hem nu 1 keer gebruikt met de trailer ( pas net mijn E ), dat ging goed. Op stal hebben ze een Renault Laguna Station diesel. Die valt erg tegen vanwege de slappe veren. Die mag trouwens wel 1600 kg trekken ( ik weet alleen niet welke motor zij er in hebben ).

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 21:58

RENAULT LAGUNA Vork
Afbeelding

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:00

Mijn smart heeft niet eens een trekhaak Verdrietig Pling
Komen wel een paar mooie autos voorbij

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:06

Citaat:
MArl0esJuh schreef:

Tja, Range Rover P38A is net zo duur om te rijden, maar heeft zeker twee keer zoveel ruimte......

Dat klopt, mijn ouders zijn ook bij deze auto wezen kijken maar omdat mijn vader de auto ook gebruikt voor de zaak vonden ze een kia net wat mooier.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 08:19

ikke schreef:
MArl0esJuh schreef:

Tja, Range Rover P38A is net zo duur om te rijden, maar heeft zeker twee keer zoveel ruimte...... Haha!

Een range rover net zo duur?? Je hebt het nu over het oude model Range Rover. Dit model kun je dus niet vergelijkem met een Sorento aangezien de Rover al minimaal 8 jaar oud is. Wil je de Rover trouwens All-risk verzkeren betaal je je scheel aan verzekering, aangezien de nieuwwaarde verschrikkelijk hoog is en over eventuele onderdelen en reparaties maar niet te spreken. Tevens is een Rover wel enorm groot, maar motorisch toch echt achterhaald en zeker als icm de diesel motor.

Denk dat je dan goedkoper wel een Sorento rijd en je hebt het voordeel dat ze aardig wat jonger zijn

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:08

finn2003 schreef:
ikke schreef:

Een range rover net zo duur?? Je hebt het nu over het oude model Range Rover. Dit model kun je dus niet vergelijkem met een Sorento aangezien de Rover al minimaal 8 jaar oud is. Wil je de Rover trouwens All-risk verzkeren betaal je je scheel aan verzekering, aangezien de nieuwwaarde verschrikkelijk hoog is en over eventuele onderdelen en reparaties maar niet te spreken. Tevens is een Rover wel enorm groot, maar motorisch toch echt achterhaald en zeker als icm de diesel motor.

Denk dat je dan goedkoper wel een Sorento rijd en je hebt het voordeel dat ze aardig wat jonger zijn

Zo achterhaald is ie toch niet dat de de 38A met oudere techniek vrijwel dezelfde prestatiecijfers haald, volgens de autotrader-site. Leeftijd is een relatief begrip. Waarom zou een jonge Kia wel representatief zijn en een oudere Range Rover niet? Als je met een Rolls van 30 jaar oud voor komt rijden, dan wordt ook niet gevraagd of je niks jongers kunt betalen. Laat een Kia eerst maar eens zien dat ie 8 jaar oud kan worden, Range Rover heeft dat allang bewezen, sterker nog, je kunt ALLE onderdelen gewoon origineel kopen, zelfs als je Range Rover 34 jaar oud is...........

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:04

Ik zweer bij 4x4 Haha!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:08

busjes en mercedes en andere zware auto's

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 11:34

nog even een aanvullig, als je het minmum trekgewicht dat je mag trekken van een auto weet
en je weet wat je nodig hebt voor jouw trailer, ga daar dan wel ruim boven zitten met de auto die je kiest, want dit gaat er natuurlijk bij normale personen auto's niet vanuit dat je in een drassig weiland, bos oid gaat parkeren. Wat in de paardensport toch vaak het geval is en dan loop je het risico dat je niet meer wegkomt.
Ik raad dus idd zeker een 4x4 aan. Omdat je dan altijd wegkomt. en daarbij hoe meer je auto mag trekken hoe veiliger het is, ook als je minder trekt. ga zeker met iets levends en belangrijks als een paard niet op het randje zitten.
Dan kun je beter, als je een keer met de trailer gaat, een dag een andere auto huren.