Fleecedeken slecht onder winterdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Is het slecht?

ja
10 (15%)
nee
37 (58%)
geen idee
16 (25%)

Totaal aantal stemmen: 63

naugthytjhu

Fleecedeken slecht onder winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 18:22

Hallo bokkers,ik vroeg me af,is het slecht als je 'voor het warmere' een fleecedeken onder je normale deken te doen? Ben er eigenlijk wel benieuwd naar.

CrackerHorse

Re: Fleecedeken slecht onder winterdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:24

Ik doe het zelf ook altijd als het heel erg koud is en heb er nooit problemen mee gehad, let alleen wel op dat de deken goed past en niet gaat schuren op de borst of schoft
Laatst bijgewerkt door CrackerHorse op 19-12-06 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:25

Is niet slecht lijkt mij, wel uirkijken dat ie recht blijft liggen!

Ik doe er zelf altijd een wollen deken onder, is veeeeel warmer!

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:30

Is niet slecht voor zover ik weet Lachen

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 18:31

Oké dan,bedankt Haha! !

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:32

Ik deed dit ook altijd. Nu heb ik een dikkere winterdeken gekocht, en hoeft de fleecedeken er niet onder. Maar als het nog kouder wordt gaat de fleecedeken er wel weer onder Knipoog

maikiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:32

Lijkt me niet slecht, zolang hij wel goed recht blijft liggen, en een lekkere dikke deken bovenop ligt, kan het geloof ik geen kwaad Knipoog

xx

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:24

Lijkt mij idd ook niet slecht. Alleen ik vind het zelf wel een beetje vervelend, omdat die lang niet zo netjes blijven liggen als dekens.

Als hij het koud heeft krijgt die wel gewoon fleecedekentje eronder.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:17

ik kies meestal voor wol

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:32

mijn paard heeft onder z'n 200grams rhino-wug een HH teddy-fleece deken. daar zit beide een halve hals aan; schuurt niet.
ik vind het ideaal: als ie vies is, gaat ie mee naar huis en in de wasmachine! handig!
zometeen bij echt dikke kou krijgt hij ipv de fleece een onderdeken, die wel naar de wasserij moet. die is 350grams.

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-06 17:48

Bedankt voor de reacties Haha!. *weer wat slimmer geworden Clown *

Iemand vertelde me ma ooit eens (geen idee meer wie Tong uitsteken) dat het niet goed was,omdat het dan niet kan ademen ofzoiets.Vandaar deze vraag.En er was nog een reden maar die weet ik niet meer..

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 17:49

Zolang je paard niet zweet/nat is onder de fleecedeken, kan er volgens mij gewoon een deken bovenop. (Anders wordt de bovenste deken nat heb ik gehoord)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:56

Ik heb een wollen zweetdeken onder de ongevoerde regendeken.
Alleen is het een rode deken en niet zo kleurvast. Dus de puntjes die eronder uit staken werden nat van de regen en Anouar heeft nu twee roze achterbenen Clown
Zelfde kleur als de kont van m'n witte rijbroek omdat ik vorig jaar op die deken ben gaan zitten.
Wel heel hip hoor, zo'n setje, heeft niemand Clown

Ik heb wel eens gehoord dat het niet kan omdat ze naar achteren trekken en strak gaan zitten. Maar dat ligt aan de deken. Bij mijn ene deken gebeurd dat idd wel, maar bij de andere niet.
Dat wol niet ademt is grote onzin, het ademt juist uitstekend

piggelmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:59

ik gebruik ook regelmatig een fleece deken of een wollen onderdek onder mijn winter stal deken van het paard. Ik gebruik het niet als ze buiten staan onder het winterdek. de kans dat ze gaan liggen en de deken zich vol gaat zuigen met sneeuw of water is groot.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:04

ik hoorde juist dat fleece wel kan, en wol ook wel , maar niet voor een langee tijd, omdat dat gaat branden zeg maar.
je krijgt van die afgebrande (afgeschuurde) plekken

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 23:16

dierfysio schreef:
mijn paard heeft onder z'n 200grams rhino-wug een HH teddy-fleece deken. daar zit beide een halve hals aan; schuurt niet.
ik vind het ideaal: als ie vies is, gaat ie mee naar huis en in de wasmachine! handig!
zometeen bij echt dikke kou krijgt hij ipv de fleece een onderdeken, die wel naar de wasserij moet. die is 350grams.

Blijft die HH teddy-fleece netjes liggen bij jou?

Ik heb hem vorig jaar toen het zo heel koud was ook onder mijn deken gehad, maar hij trok enorm naar achter. En Moos kreeg er zelfs schuurplekken van.

Ik leg er alleen wel eens bij strenge vorst een fleecedekentje onder, die van voor 'gewone voering' heeft.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:17

Ik heb een wollen deken van Ideal. Die blijft perfect liggen. Op de schoft zit hij ook wat verder naar voren dan de meeste zweetdekens zodat hij niet strak achter de schoft gaat zitten.
Alleen een beetje jammer dat hij zo af geeft

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:29

Het zal niet slecht zijn, maar volgens mij is het ook niet echt prettig voor een paard...

Fleecedekens trekken bijna altijd wel iets naar achteren door de zachte stof en gaan dan op de borst en op de schoft hangen...

Ik gebruik een dunne staldeken als onderdeken, zit keurig en geen schuurplekken...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:32

Nooit een wollen of fleece deken rechtstreeks op de huid leggen als staldeken. Risico op scheef liggen is erg groot en daarmee de kans op kappote schoften, maar nog gevaarlijker dat een paard in de deken kan staan. Heb meegemaakt met een fleece deken (met buiksingels) dat die is komen te schuiven en de merrie erin is komen te staan met opstaan. Haar achterbeen zat klem in de deken. Met veel geduld de deken van de been kunnen afknippen en bezoek dierenarts was nodig om de snijwonden in het been te verzorgen. NOOIT NOOIT dus wollen of fleece dekens gebruiken als staldeken. Daar zijn ze niet voor gemaakt, ze zijn voor afvangen van de zweet na werken, als transport deken, maar niet als staldeken.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 15:33

Ukster schreef:
ik hoorde juist dat fleece wel kan, en wol ook wel , maar niet voor een langee tijd, omdat dat gaat branden zeg maar.
je krijgt van die afgebrande (afgeschuurde) plekken

Die plekken komt omdat een wollen of fleece deken niet geschikt is als staldeken. Ze gaan vaak trekken, schuiven en schuren. En dan nog het risico van erin staan

naugthytjhu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 18:08

@Lenneke_: Inderdaad orgineel Clown Tong uitsteken !

@Eleonoor : O,dat is niet zo fijn ..Is het nu welweer gewoon 100% goed met je paard Lachen?

En de rest bedankt voor de reacties Haha!!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:56

Anouar krijgt van elke staldeken kale schouders, maar niet van een zweetdeken

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:36

Eleonoor schreef:
Nooit een wollen of fleece deken rechtstreeks op de huid leggen als staldeken. Risico op scheef liggen is erg groot en daarmee de kans op kappote schoften, maar nog gevaarlijker dat een paard in de deken kan staan. Heb meegemaakt met een fleece deken (met buiksingels) dat die is komen te schuiven en de merrie erin is komen te staan met opstaan. Haar achterbeen zat klem in de deken. Met veel geduld de deken van de been kunnen afknippen en bezoek dierenarts was nodig om de snijwonden in het been te verzorgen. NOOIT NOOIT dus wollen of fleece dekens gebruiken als staldeken. Daar zijn ze niet voor gemaakt, ze zijn voor afvangen van de zweet na werken, als transport deken, maar niet als staldeken.

Wat een onzin. Iedere deken kan verschuiven, drukplekken op de schoft veroorzaken, enzovoorts. Dat heeft niets te maken met het materiaal.

Weer ontopic. Je kunt zelfs winterdekens kopen met fleecevoering, dus het lijkt me best kunnen om een fleecedeken onder je winterdeken te doen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:57

Tessebes schreef:
Eleonoor schreef:

Wat een onzin. Iedere deken kan verschuiven, drukplekken op de schoft veroorzaken, enzovoorts. Dat heeft niets te maken met het materiaal.

Het is helemaal geen onzin wat Eleonoor schrijft. Fleecedekens kunnen wel degelijk schuiven, en dat komt mede door het materiaal Vork Ik heb eens een keer een fleecedeken onder de regendeken van mijn paard gelegd, de volgende ochtend lag de deken helemaal achter de schouders en de schoft van mijn paard. Dit terwijl de deken dubbele borstsluitingen, kruissingels en bilkoorden had. Ik zou dus geen fleecedeken onder een winterdeken leggen, misschien voor een paar uurtjes, maar niet langer. Koop een onderdeken, die zijn niet duur.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 21:01

Ik doe het ook altijd als het net te koud is voor de lichtere en te warm voor de dikkere heb er eigenlijk geen problemen mee gehad moet wel goed uitkijken tegen schuiven maar hij is van vrij stug wol.