Mijn pony niet willen stil staan op de wasplaats help!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kammie

Mijn pony niet willen stil staan op de wasplaats help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 07:25

heej bokker's

ik heb nu een pony van 10 jaar oud en ik wordt altijd helemaal knette gek want ze kan niet op de wasplaats stil staan ik hab al van alles geprobeert maar niks werkt ze staat alle maal te draaien en ze zet je bijna klem.
ik ben ten eide raad hebben julli nog idee?

ik zal van het weekend een filmpje maken ( als ik een camara heb) dan kan ik het julli makelijker uitleggen.

groetjes maud

ellepel

Re: Mijn pony niet willen stil staan op de wasplaats help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:35

kan ze niet alleen staan?
dan misschien een ander dier erbij,zo neerzetten dat ze wel andere paarden kan zien,of geen wat hooi als afleiding.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:36

En wat doet ze als je haar bv buiten afspuit? Doet ze dan ook zo of staat ze daar wel stil?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 09:36

Mijn advies is om haar gewoon net zo lang te laten staan tot ze rustig is. Als ze braaf is mag ze weer naar stal. Als je dit een tijdje herhaalt dan worden ze meestal wel makkelijker.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 12:52

ellepel: ze kan niet bij andere paarden staan er staat er wel een voor in de stal en er naast maar die kan ze niet zien.

Syliva: als ik haar buiten afspuit dan strekt ze het touw los en dan is ze weg dus dat wil ik nooit meer hebben haha :p

katja: het heeft geen zin om haar te laten staan want hoe langer ze er staat hoe gekker ze wordt.

groetjes maud

ps toch bedankt voor de ideeen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:08

Heb je dan zelf wel de controle in handen?

Is ze anders misschien bang voor water? of misschien voor de waterslang?

En heb je al eens geprobeerd om haar te laten staan tot ze ophoud? Zeggen dat het geen zin heeft zonder het een tijdje uitgeprobeerd te hebben lijkt me niet erg handig.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 17:14

meestal heb ik het wel onder controle maar soms wordt ik boos omdat die me bijna klem zet.
maar ik denk dat die niet bang is voor water want als ik haar is eerst longereen in een zware bak dan staat ze mooi stil.
dus maar ik denk dat lang op de was plaats zetten ook geen zin heeft want hoe langer ze er op staat hoe gekker ze wordt.
ik ga morgen wel even een filmpje maken als ik een camra heb.

groetjes maud

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:58

--> OMG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 18:09

Boos worden is sowieso verkeerd. Denk dat je paard erg ongedurig is, en niet bang. Een 10 jarige behoort gewoon stil te blijven staan.

Als ze je iedere keer probeert te pletten, en je tegen de wand drukt, heeft je paard duidelijk geen respect voor je. Dat moet je gaan aanpakken, het feit dat ze niet opzij wil gaan voor druk van jouw kant. Ik zou grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten, niet kwaad worden dat lost niets op.
Ik denk dat, op het moment dat de verhoudingen goed zitten, het gedraai op de spuitplaats ook over is. Helemaal omdat ze het niet doet als ze lekker heeft gewerkt en moe is.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-06 07:22

ja dat klopt maar ik ben al bezig met grondwerk en dat gaat eigelijk best goed en dan luistert ze ook gewoon.
en op de wasplaats luistert ze daar ook meestal wel naar maar niet altijd.
zo eigewijs is ze wel.
dus maar ik ga er voor zorgen dat ik eerst me zelf ondercontrole heb en dan pas verder met de pony Tong uitsteken

tot bedankt.
groetjes maud

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:36

soms helpt het ook om dat gedrag te negeren en gewoon door te gaan met afspuiten (wel van veiligge afstand). gewoon heel rustig op zijn voetjes en benen spuiten. als je iedere keer stopt met spuiten als hij weg draaid, krijgt hij iedere keer zijn zin. op een gegeven moment geeft hij het wel op. op dat moment stop je.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 14:46

Mijn pony is 15 en die is wel bang en staat moeilijk stil.
Hij kan ook heel druk gaan doen en paniekerig staan te dansen, draaien en springen, schrapen en klauwen.
Voor hem was onze kapschuur nieuw, en het was echt een drama. Alleen al om hem naar binnen te krijgen. Ik ben toen begonnen met hem te belonen als hij er wel een stukje in durfde, en zette zijn voerbak erin, zodat we er wel in moesten om bij het voer te komen. Zo heel vaak even geoefend met erin zetten, belonen, praten met hem, aandacht geven, even borstelene, belonen en dan er weer uit. Samen met een ander paard er in.
Eerst steeds maar even, toen langzaam uitbouwen naar meer minuten.
Hij staat hier nu drie maanden en we komen zo'n 2, max. 3x per week in die kapschuur, en nu gaat het langzaamaan beter. Vandaag kon ik zelfs ontspannen borstelen toen hij er samen met Kiran in stond. Hij draaide soms even om, maar geen nerveus druk gedoe.

Ik denk dat je bij je pony ook korte periodes moet oefenen en veel belonen als ze rustig is en braaf stil staat. ook optijd er uit, dus niet wachten tot ze weer druk gaat doen, maar zodra ze even braaf is er even uit zodat je niet het druk doen beloont, maar juist het braaf stil staan. Als ze zich prettig voelt op de spoelplaats omdat het geassocieerd wordt met positieve dingen (aandacht, wat lekkers, iets leuks doen) zal ze veel rustiger worden.

Als ze wel braaf is na flink longeren zou je kunnen beginnen met dit oefenen nadat ze flink aan het werk is geweest zodat je grotere kans van slagen hebt. Succes!

delete

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 16:07

De tijd ervoor nemen, als ze niet bang is voor water e.d. dan (als dat mogelijk is), moet je haar gewoon een tijd in de douch vastzetten, en weggaan tot ze rustig is, en dan douche.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 19:21

ik heb het gelezen en ga de tips gebruiken als er iemand op stal is met camer krijg je het wel te zien.

groetjes maud

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 19:25

joyce B schreef:
Mijn pony is 15 en die is wel bang en staat moeilijk stil.
Hij kan ook heel druk gaan doen en paniekerig staan te dansen, draaien en springen, schrapen en klauwen.
Voor hem was onze kapschuur nieuw, en het was echt een drama. Alleen al om hem naar binnen te krijgen. Ik ben toen begonnen met hem te belonen als hij er wel een stukje in durfde, en zette zijn voerbak erin, zodat we er wel in moesten om bij het voer te komen. Zo heel vaak even geoefend met erin zetten, belonen, praten met hem, aandacht geven, even borstelene, belonen en dan er weer uit. Samen met een ander paard er in.
Eerst steeds maar even, toen langzaam uitbouwen naar meer minuten.
Hij staat hier nu drie maanden en we komen zo'n 2, max. 3x per week in die kapschuur, en nu gaat het langzaamaan beter. Vandaag kon ik zelfs ontspannen borstelen toen hij er samen met Kiran in stond. Hij draaide soms even om, maar geen nerveus druk gedoe.

Ik denk dat je bij je pony ook korte periodes moet oefenen en veel belonen als ze rustig is en braaf stil staat. ook optijd er uit, dus niet wachten tot ze weer druk gaat doen, maar zodra ze even braaf is er even uit zodat je niet het druk doen beloont, maar juist het braaf stil staan. Als ze zich prettig voelt op de spoelplaats omdat het geassocieerd wordt met positieve dingen (aandacht, wat lekkers, iets leuks doen) zal ze veel rustiger worden.

Als ze wel braaf is na flink longeren zou je kunnen beginnen met dit oefenen nadat ze flink aan het werk is geweest zodat je grotere kans van slagen hebt. Succes!

ik ben het er niet mee eens dat je hem eerst af mat om er vervolgens voor te zorgen dat hij zo moe is dat hij niets meer te vertellen heeft..
zulke dingen kun je alleen op lossen met veel geduld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:10

Hmmm, ik geloof dat je het leerprincipe niet helemaal begrijpt...
Met beleren stap je eerst toch ook pas op als je gelongeerd hebt en de ergste energie eraf is? Doordat je paard al gewerkt heeft, is de overtollige energie en het drukke eraf, dus zal het zich minder onnodig druk maken. Het zal ontspannener zijn en minder snel schrikken, wat negatieve ervaringen kan veroorzaken door dat de ruiter bijvoorbeeld zijn balans kan verliezen, kan bewegen etc.

In het geval van de wasplaats: Doordat je paard al lekker gereden heeft is het lekker moe, staat rustiger en je kunt hem belonen voor het feit dat hij braaf en rustig is en veel positieve aandacht geven. Als je paard leert dat de poetsplaats een plaats is waar hij positieve aandacht krijgt (wat makkelijker gaat als hij minder van het ongewenste gedrag vertoont) zal het makkelijker het positieve gedrag aanleren...
Je hebt altijd geduld nosig, maar het is paardvriendelijker als je in korte tijd op de poetsplaats veel kunt belonen, dan dat je heel lang je paard moet laten staan in de hoop dat het negatieve drukke gedrag ophoudt...
Lijkt mij vrij simpele leertheorie...

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 21:42

Katja heeft helemaal gelijk, loop er anders maar gewoon bij weg. Jij hebt dit dus al eens geprobeert en hebt het paard zn zin gegeven door, toen ie nog gekker werd, m los te maken.. Tsja, dat t dan nog erger wordt is dan niet alleen de schuld van het paard.
Maak m vats aan een goed sterk iets, met een zeer sterk halster en zie hoe mak het paard wordt wanneer het 2 keer niet gewonnen heeft.. Knipoog.
Als ie niet weet te stoppen na een half uur, laat m dan net zolang daar staan totdat hij eindelijk ophoudt, ook al duurt t 2 uur. Loop desnoods weg..
Je zal moeten winnen gaan van dit paard, anders krijg je een zeer vervelende bok Knipoog.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 18:05

haha ben ik hele maal met je eens sammie_14 maar ik druf haar eigelijk niet goed alleen te laten morgen ga ik echt waar een filmpje maken en dan krijgen jullie het te zien wat er aan de hand is okee?

groetjes maud

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:48

Cassidy schreef:
Boos worden is sowieso verkeerd. Denk dat je paard erg ongedurig is, en niet bang. Een 10 jarige behoort gewoon stil te blijven staan.

Als ze je iedere keer probeert te pletten, en je tegen de wand drukt, heeft je paard duidelijk geen respect voor je. Dat moet je gaan aanpakken, het feit dat ze niet opzij wil gaan voor druk van jouw kant. Ik zou grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten, niet kwaad worden dat lost niets op.
Ik denk dat, op het moment dat de verhoudingen goed zitten, het gedraai op de spuitplaats ook over is. Helemaal omdat ze het niet doet als ze lekker heeft gewerkt en moe is.

mee eens. wel een kleine toevoeging: als je pony de hele dag op stal staat, en geen andere paarden kan zien/ voelen, geeft dat ook frustraties. zorg voor meer sociaal contact.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:43

Ik denk dat je pony de wasplaats helemaal niet leuk vind en het afspuiten niet fijn vindt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 08:50

Kan je pony de andere paarden zien als ze in de wasplaats staat? En is de wasplaats voorzien van 3 dichte wanden, waardoor je het gevoel hebt dat je wat "opgesloten" bent?

Mijn paard heeft daar ook een hekel aan of een angst voor. Hij wordt dan totaal leip. Ik heb hem geleerd om los te staan en dan ook stil te blijven staan. En dit gaat goed, ook op de wasplaats. Hij voelt zich dan kennelijk niet zo erg in het nauw gedreven en kan ontspannen.

Misschien waard om eens te proberen, maar dan moet ie wel netjes luisteren als ie los staat, anders ben je verder van huis.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:33

Mijn pony was nooit een wasplaats gewend, buiten afspuiten ging super, maar poetsen op de wasplaats homaar!
ik heb hem toen ook als advies van mensen op stal hem daar lang in late staan, tot hij rustig werd, het duurde wel 3 kwartier, maar het resultaat was wel bereikt...
nu kan ik hem poetsen EN afspuiten..
ik heb dit wle opgebouwd, eerst rustig poetsen enz. mensen naast mij hun rustige paard af late spuiten.
paar keer hoefjes/beentje afspuiten, keertje wat hoger, steeds op gebouwd Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 12:57

@ stalhaast, dit kan je ook niet met elke pony doen. als hij nl zo stevig vaststaat dat hij niet los kan komen, kan hij nekletsel oplopen door het rukken aan het halster.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:01

Arabesk schreef:
Ik denk dat je pony de wasplaats helemaal niet leuk vind en het afspuiten niet fijn vindt.

En wat is de oplossing? Denk dat iedereen er wel uit is dat het beestje het daar niet naar z'n zin heeft.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 13:02

merrieveulen schreef:
@ stalhaast, dit kan je ook niet met elke pony doen. als hij nl zo stevig vaststaat dat hij niet los kan komen, kan hij nekletsel oplopen door het rukken aan het halster.

je moet er wel bijblijven natuurlijk, en mijn pony ging niet echt hangen, dus bij mijn pony ging dit wel..
ben het wel met je eens hoor, maar als je pony alleen maar van voor naar achter van link naar recht en beetje dribbeld, is dit een prima manier Lachen