Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

joyce B schreef:Mijn pony is 15 en die is wel bang en staat moeilijk stil.
Hij kan ook heel druk gaan doen en paniekerig staan te dansen, draaien en springen, schrapen en klauwen.
Voor hem was onze kapschuur nieuw, en het was echt een drama. Alleen al om hem naar binnen te krijgen. Ik ben toen begonnen met hem te belonen als hij er wel een stukje in durfde, en zette zijn voerbak erin, zodat we er wel in moesten om bij het voer te komen. Zo heel vaak even geoefend met erin zetten, belonen, praten met hem, aandacht geven, even borstelene, belonen en dan er weer uit. Samen met een ander paard er in.
Eerst steeds maar even, toen langzaam uitbouwen naar meer minuten.
Hij staat hier nu drie maanden en we komen zo'n 2, max. 3x per week in die kapschuur, en nu gaat het langzaamaan beter. Vandaag kon ik zelfs ontspannen borstelen toen hij er samen met Kiran in stond. Hij draaide soms even om, maar geen nerveus druk gedoe.
Ik denk dat je bij je pony ook korte periodes moet oefenen en veel belonen als ze rustig is en braaf stil staat. ook optijd er uit, dus niet wachten tot ze weer druk gaat doen, maar zodra ze even braaf is er even uit zodat je niet het druk doen beloont, maar juist het braaf stil staan. Als ze zich prettig voelt op de spoelplaats omdat het geassocieerd wordt met positieve dingen (aandacht, wat lekkers, iets leuks doen) zal ze veel rustiger worden.
Als ze wel braaf is na flink longeren zou je kunnen beginnen met dit oefenen nadat ze flink aan het werk is geweest zodat je grotere kans van slagen hebt. Succes!
.
. 
Cassidy schreef:Boos worden is sowieso verkeerd. Denk dat je paard erg ongedurig is, en niet bang. Een 10 jarige behoort gewoon stil te blijven staan.
Als ze je iedere keer probeert te pletten, en je tegen de wand drukt, heeft je paard duidelijk geen respect voor je. Dat moet je gaan aanpakken, het feit dat ze niet opzij wil gaan voor druk van jouw kant. Ik zou grondwerk gaan doen om de verhoudingen recht te zetten, niet kwaad worden dat lost niets op.
Ik denk dat, op het moment dat de verhoudingen goed zitten, het gedraai op de spuitplaats ook over is. Helemaal omdat ze het niet doet als ze lekker heeft gewerkt en moe is.

Arabesk schreef:Ik denk dat je pony de wasplaats helemaal niet leuk vind en het afspuiten niet fijn vindt.
merrieveulen schreef:@ stalhaast, dit kan je ook niet met elke pony doen. als hij nl zo stevig vaststaat dat hij niet los kan komen, kan hij nekletsel oplopen door het rukken aan het halster.