Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Lenneke_ schreef:Je verdiepen in de psyche van een paard!! Er zijn zoveel boeken over geschreven.
Ik stel me zo voor dat jij in de dooropening van de stal stond, met je gezicht naar de pony, pony aan een touw en jij probeert hem naar je toe te trekken. Ik kan het fout hebben, maar zo gaat het 9 vande 10 keer bij dit probleem.
Als dit het geval is geef jij één heel duidelijk signaal af aan je pony door recht voor hem te gaan staan: kom vooral niet dichterbij.
Dus, je pony komt niet dichterbij. Ander probleem is dat je letterlijk de weg voor hem verspert.
Blijven zitten tot hij er zelf in gaat (en dan belonen natuurlijk). Ik heb er geen ervaring mee het is gewoon een idee.
aerdenhout1 schreef:Nieuwe houtschillen...andere kleur....ander geurtje... het is zijn vertrouwde stalletje niet meer! Ik maak n.l uit je verhaal op dat dit niet weekelijks en zelf maandelijks gebeurd dat uitmesten?
Lenneke_ schreef:Je verdiepen in de psyche van een paard!! Er zijn zoveel boeken over geschreven.
Ik stel me zo voor dat jij in de dooropening van de stal stond, met je gezicht naar de pony, pony aan een touw en jij probeert hem naar je toe te trekken. Ik kan het fout hebben, maar zo gaat het 9 vande 10 keer bij dit probleem.
Als dit het geval is geef jij één heel duidelijk signaal af aan je pony door recht voor hem te gaan staan: kom vooral niet dichterbij.
Dus, je pony komt niet dichterbij. Ander probleem is dat je letterlijk de weg voor hem verspert.
) kun je een zweepje meepakken. Je loopt aan de linkerkant van de pony, iets voor de schouder, het zweepje heb je in je linkerhand en als de pony niet meestapt tik je achter jezelf om de pony even aan. Als je geen zweepje hebt kun je proberen achter je door te zwiepen met het einde van het touw maar dat moet dan dus vrij lang zijn. Zelf blijf je dus gewoon rechtdoor kijken en indien mogelijk ook vastberaden doorlopen. Zodra hij meestapt zorg je dat je geen druk meer hebt op de lijn en loop je verder of er niks is gebeurd, altijd voor de schouder blijvend.
Opvoeden moet natuurlijk sowieso gebeuren.
nikki160287 schreef:Waarom zet je een shet van 8 maanden binnen? Ligt het nou aan mij of hoort zo'n beesje lekker met anderen op de wei te staan...?

Ik gellof niet in dieren iets te leren middels pijnprikkels.