Trailer trekken met een klassieker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Trailer trekken met een klassieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 16:04

Iemand ervaring met het trekken van de trailer met een klassieker?

Gaat in dit geval om een 1985 SAAB 900 T16S Aero (=185 pk)

Mag 1500 kilo aan de haak. Trekken zal ie 't wel, maar trékt 'ie het ook?

ikke

Re: Trailer trekken met een klassieker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:47

De "wondersite" even gehanteerd. Ik denk dat je deze hebt: http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... o&ref=atag

1280kg leeg
1500kg aanhanger
175pk bij 5300 toeren
273Nm bij 3000 toeren

Vermogen zit wat hoog, maar gezien de hoeveelheid EN het max koppel op 3000 toeren, denk ik dat ie het met de vingers in de neus trekt, voorop gesteld dat de motor in goede conditie verkeert. Kom maar langs, paarden en trailers zat hier om het te proberen Haha! Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:56

Hij heeft nog geen trekhaak Knipoog
Maar voordat ik die eronder laat zetten eerst eens rondkijken of het überhaupt kans van slagen heeft.... Jij denkt dus van wel?

Auto heeft meer dan 3 ton op de teller, maar motor en bak zijn in 2004 vervangen en daarna niet veel meer gereden, dus dat zit wel goed.

Tis overigens niet dezelfde als de link van autoweek... Maar de specificaties zullen niet veel anders zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:03

Margreet schreef:
Hij heeft nog geen trekhaak Knipoog
Maar voordat ik die eronder laat zetten eerst eens rondkijken of het überhaupt kans van slagen heeft.... Jij denkt dus van wel?

Auto heeft meer dan 3 ton op de teller, maar motor en bak zijn in 2004 vervangen en daarna niet veel meer gereden, dus dat zit wel goed.

Nou, als je wiellagers en aandrijfassen dan in dezelfde staat verkeren, dan zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Mijn Discovery V8 heeft 145pk en 250Nm bij iets gunstigere toerentallen en die trapte ik in 4 naar de 110km/h alsof er niks achter hing (twee-paards met twee behoorlijke paarden erin). Die Disco weegt overigens 1985kg leeg en leeg was ie zeker niet Haha! (over het verbruik gaan we het niet hebben.......)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 22:30

Mmm, dat is toch best wel positief.

Heb ook nog even rondgevraagd op het Saab-forum en daar komt ook geen slecht nieuws uit....
Denk dat die trekhaak er toch maar onder gaat komen (demontabel zou mooi zijn).
Het zal geen wekelijks ritueel worden, maar tis toch wel erg prettig om te kunnen als het nodig is.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 16:17

Hey, nog iemand met een oude bak.
Ik heb een Camino uit 1976, V8, 350.
Trekt het makkelijk.

Mijne is niet RDW goedgekeurd, er is geen camino in Nederland met een goedgekeurde trekhaak. Dan moet hij door de RDW helemaal gekeurd worden, geen trek in.
Tot nu toe nog steeds zonmder problemen door de controles gekomen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 16:31

Maar hoe zit dat verzekeringstechnisch dan?

Dat is voor deze auto geen probleem gelukkig om dat te regelen.

Dit is 'm trouwens:

Afbeelding

(Staat nu nog bij de verkoper, gaat nog het een en ander aan geklust worden)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 17:21

Margreet schreef:
Maar hoe zit dat verzekeringstechnisch dan?

Dat is voor deze auto geen probleem gelukkig om dat te regelen.

Ehm, niet verzekerd zijn...........
Er WAS een wet die toestond dat tot 750kg MTM altijd mocht, mits technisch toegestaan, zonder goedkeuring, maar of die wet er nog is, geen idee.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 17:25

Lijkt me nogal een risico in geval van een ongeluk....

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:09

Hahaha, dit vind ik zo grappig! (even helemaal OFF-topic)
Als het over auto's of over "wat mag er aan de trekhaak" gaat,
dan zijn Ikke en Margreet van de partij!
Niet banketstaaf bedoeld dus, maar gewoon leuk om te zien.
Vooral Ikke is altijd errug actief in de topics, "welke trailer (of gewicht) MAG mijn auto trekken?"
En dan die geweldige opmerking van Ikke erachteraan: "maar of hij het KAN trekken,....
je kunt beter iets over hebben,...."
Ben het daar helemaal mee eens!
Mijn trekpaardje komt in februari, dus dan kan ik ook eindelijk met mijn trailer op pad! Haha!

Sorry voor deze off-topic opmerking, maar moest het ff kwijt!

Overigens Margreet: veel plezier met je klassieker.
Ik heb ook nog een klassieker staan,... een Mercedes L319D uit 1962.
Die zal niet veel trekken ben ik bang,...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 08:51

Ik haal even m'n eigen oude topic omhoog....

Het is allemaal wat anders gelopen, auto heeft nog steeds geen trekhaak. Maar ik zit er nu toch heeeeeeel serieus over te denken om dat binnenkort in orde te (laten) maken. Maar 100% overtuigd ben ik toch nog steeds niet, ben nogal zuinig op m'n auto en ik vind het eigenlijk wel heel lelijk.... Bloos

Auto heeft overigens inmiddels zeer groot en grondig onderhoud gehad en is wat gekieteld en heeft nu dik 200+ pk, dus het zou toch moeten gaan.... Voor het koppel zou ik even op de uitdraai van de vermogensbank moeten kijken (ligt thuis), maar dat was ook zeer acceptabel en max. beschikbaar bij ong. 3000 toeren.
Zouden hulpveren achter nog aan te raden zijn?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:14

Margreet schreef:
Ik haal even m'n eigen oude topic omhoog....

Het is allemaal wat anders gelopen, auto heeft nog steeds geen trekhaak. Maar ik zit er nu toch heeeeeeel serieus over te denken om dat binnenkort in orde te (laten) maken. Maar 100% overtuigd ben ik toch nog steeds niet, ben nogal zuinig op m'n auto en ik vind het eigenlijk wel heel lelijk.... Bloos

Auto heeft overigens inmiddels zeer groot en grondig onderhoud gehad en is wat gekieteld en heeft nu dik 200+ pk, dus het zou toch moeten gaan.... Voor het koppel zou ik even op de uitdraai van de vermogensbank moeten kijken (ligt thuis), maar dat was ook zeer acceptabel en max. beschikbaar bij ong. 3000 toeren.
Zouden hulpveren achter nog aan te raden zijn?

Hulpveren kan wel, maar dat zou ik alleen doen als je uit ervaring vaststelt dat de combinatie niet fijn rijdt. Ik zou eerder overwegen iets stugger te veren aan de achterzijde (mits die optie verkrijgbaar is) maar ook dat alleen indien de combi niet prettig rijdt.
Afneembare trekhaken zullen best bestaan voor jouw auto maar houdt er rekening mee dat die vaak duurder zijn, hetgeen best begrijpelijk is. Aan jou de keuze of je bereid bent die meerprijs te betalen voor een mooiere achterzijde.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:17

hangt er ook vanaf 1 of 2 paards.
de politie heeft het toen heel eenvoudig uitgelegd;2 paards alleen met een bus of 4wd/jeep/terreinwagen.
1 paards zal dus geen probleem zijn...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:19

Even off topic: wat een geweldige auto!!!!
Wij hebben ook een Saab, een uit ik meen 1996 (turbo diesel special edition blablabla), en die trekt met gemak 2 paarden. Ding is beresterk, maar daar staan ze dan ook om bekend.
Nogmaals, super mooie auto!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 09:48

re zit helaas een verschil tussen kunnen en mogen trekken. een gewone personenwagen, ook een mercedes, mag geen 2 paards geladen trekken!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 09:59

Ik wil ook geen 2 paarden trekken Knipoog

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:03

Dank je Spicegirl, denk je dat ik zo stom ben om 2 paarden te trekken met een auto die het wel kan maar niet mag? Nutteloos.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:04

capraibex70 schreef:
Even off topic: wat een geweldige auto!!!!
Wij hebben ook een Saab, een uit ik meen 1996 (turbo diesel special edition blablabla), en die trekt met gemak 2 paarden. Ding is beresterk, maar daar staan ze dan ook om bekend.
Nogmaals, super mooie auto!

Thanks! Inmiddels ziet 'ie er zo uit:

Afbeelding

Qua vering moet ik het inderdaad maar gewoon uitproberen, er zit een sportonderstel onder en dat is van zichzelf al behoorlijk stug, dus misschien is het inderdaad niet eens nodig. Afneembare trekhaken bestaan voor deze auto, dat weet ik, maar er is zeer lastig aan te komen en zeker niet nieuw. Dus misschien dat het in eerste instantie dan toch een vaste Parking Distance Control Knipoog gaat worden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:07

KWIJL KWIJL KWIJL! Heb je al eens eerder een Saab gereden? Ik vind namelijk achteruit inparkeren een ramp met die auto. Ik kan prima inparkeren met grote auto's, daar niet van, maar het achteruitzicht is bij een Saab niet zo best, helaas. Gelukkig laat ik mijn chauffer en tevens man voor mij inparkeren (ik parkeer zelf wel mijn boodschappen Fietstas).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 10:18

Haha grappig, ik had hiervoor Fietstas Haha! Heb deze auto nu ruim anderhalf jaar en ik ben er wel aan gewend. De spiegels zijn prima Knipoog Mijn oprit is maar heel smal en ik moet er achteruit op steken komend vanaf een drukke weg, dus dan leer je het snel genoeg.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:50

Zeker grappig, want ik neem straks de Saab over van mijn lief! Heerlijk zo'n soepel zoevende bolide waar je ook echt op de snelweg andere auto's mee kunt inhalen Knipoog (ok, dat kan wel met de Fietstas, maar dan wel met een lange aanloop!).
Volgens mij hebben wij al eens contact gehad: jij had namelijk foto's waar Kanjer en Leroy op stonden!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 12:37

Klopt, dat herinner ik me nog wel.

Turbo is erg prettig Haha! (al heeft die van mij nog wel een ouderwets "turbogat", maar dat heeft ook wel weer z'n charmes)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 22:34

Het voegt echt volledig niks toe aan dit topic, maarrehh: Kwijl Kwijl Kwijl WAT een gave bak, Margreet!

Op Discovery Channel (?) heeft een tijdje het programma Wheeler Dealers gedraaid, daar hebben ze er toen eentje helemaal gerestaureerd.
Aan de foto te zien, doet die van jou daar niet veel voor onder.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 08:58

Dankjewel! *trots*

Die aflevering heb ik inderdaad wel eens gezien

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 12:57

spicegirl schreef:
re zit helaas een verschil tussen kunnen en mogen trekken. een gewone personenwagen, ook een mercedes, mag geen 2 paards geladen trekken!

Wij mogen 2100 kg achter onze mercedes personenauto hangen. de meeste 2 paards trailers hebben een maximum gewicht van 2000 kg. Ook de kogeldruk is dan in orde.

Praat dus geen onzin. Er is een wereld van verschil tussen de diverse mercedes modellen en motoren.