Zoals sommige van jullie weten zit ik al maanden in de lappemand, en is het voor mij momenteel niet meer mogelijk mijn 'tank' van een KWPN'er zelf te rijden, iets wat hemzelf ook niet ten goede is gekomen. Omdat het volgens mijn artsen juist enorm goed zou zijn om weer te beginnen met rijden, heb ik van de week weer een poging gedaan... Echter zonder succes.
Mijn huidige rijpaard heeft nogal eens de neiging overal doorheen te denderen, en vrij regelmatig moeite met het onderbrengen van zijn achterbeen. Als je echter een beetje rijtechniek hebt, en voldoende kracht in je benen is hij een prikkie en werkelijkwaar een geweldig om op te rijden (hij wordt dan vanzelf sneller aan het been, lichter in de mond en begint te sjouwen) nu is het probleem dat ik deze kracht niet meer heb in mijn spieren. Het trainen van spierkracht door bijv. zwemmen of fitness bied hierin geen uitkomst...
Nu overweeg ik te gaan kijken naar (nog) een ander paard, dat iets lichter/gemakkelijker te rijden is. Waardoor ik geen hele dag op bed hoef te liggen van de pijn, na een kort ritje van een halfuur. Ik ben echter alleen thuis in KWPN'ers en het Duitse bloed en ik denk dat ik het deze keer toch in een ander soort paard zal moeten zoeken, misschien hebben jullie suggesties?
Mijn eisen:
- Gemakkelijke gangen (over het algemeen genomen comfortabel genoeg voor iemand met ernstige rug- knieklachten)
- Gemakkelijk karakter (mag best vurig zijn, maar wel eerlijk, betrouwbaar en 'koel' in de kop)
- Wel geschikt voor (lichte) dressuurmatige wedstrijdsport
- Stokmaat vanaf 1,50 ongeveer
Ik sta voor heel veel types en rassen open, van friesen tot andalusiers en van dravers tot haflingers... En misschien bestaan er ook wel helemaal geen specifiek ras dat over het algemeen geschikt is voor therapeutische rijden/mensen met lichamelijke problemen, en moet ik het gewoon van paard tot paard bekijken. Maar wie weet, het valt te proberen natuurlijk...
Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Maar als ik jou was zou ik voor iets kleinere paarden/pony's gaan. Ik weet ook niet hoe groot je bent.

...ze hebben een werklustig karakter en zijn rustig in omgang .

).
).