cijfer voor de verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

cijfer voor de verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 17:43

Gisteren voor het eerst officieel gestart en opzich was ik wel tevreden voor een eerste keer. Ik had me helemaal goed voorbereid, paard lekker gewassen (schimmel), mooi groen dekje in dezelfde kleur als mijn jasje beiden met een gouden biesje, manen netjes ingevlochten. Dus ik verwachte minimaal een 8 voor de verzorging. En wat zie ik op mijn coupon tot mijn teleurstelling, en 7.
Waar ligt het nu aan? Ik had haar echt super mooi wit (complimentjes van mensen aan de kant over gehad) netjes ingevlochten en een super mooi fluwelen groen dekje met gouden bies passend bij mijn jasje.
Wat moet ik nu nog doen voor een 8?

Mies7

Re: cijfer voor de verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 20:16

Tja dit is vaak nogal afhankelijk van de jury die je hebt... Er zijn jury's die standaard een 7 geven, anderen geven standaard een 8 en er zijn jury's zoals ik die nog wel wat varieeren in de punten voor verzorging...
Is jouw groene jasje trouwens clubtenue, of 'gewoon' omdat je dat mooi vindt? Als het geen clubtenue is namelijk, dan kun je uitgesloten worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:44

clubtenue, nou let werkelijk geen hond op! (hoe moet een jurylid dan nou weten wie wat welke kleur is) 'Ons' clubtenue is volgens mij blauw... Verward Ik heb werkelijk nog nooit iemand in blauw zien rijden. Iedereen rijdt gewoon in het 'officieele' tenue. Bij springen letten ze vaak helemaal niet op de kleur (rood,zwart ect). Ik heb trouwens ook nog nooit een groen jasje gezien. Bij een donkere schimmel vind ik dat denk ik wel mooi om te zien, bij eentje die al heel wit is lijkt het me wat minder.

Die punt voor verzorging is gewoon standaard en vaak kun je daar al aan zien hoe de jury is. Is het een 8 dan zullen de overige cijfers ook vaak varieren van 4 naar 8 ( als dat nodig is) een 7 betekend vaak dat het een 6'jes jury is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:48

Het verzorgingscijfer is inderdaad vaak min of meer standaard. Alleen als je er echt een potje van hebt gemaakt, wil je nog wel eens lager krijgen. Ik vind trouwens niet dat de hoogte van het verzorgingscijfer iets zegt over de andere cijfers die de jury geeft, dit kan erg verschillen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 10:21

Mies7 schreef:
Tja dit is vaak nogal afhankelijk van de jury die je hebt... Er zijn jury's die standaard een 7 geven, anderen geven standaard een 8 en er zijn jury's zoals ik die nog wel wat varieeren in de punten voor verzorging...
Is jouw groene jasje trouwens clubtenue, of 'gewoon' omdat je dat mooi vindt? Als het geen clubtenue is namelijk, dan kun je uitgesloten worden.

Het groene jasje is geen clubteneu van mijn huidige rijvereniging. Ik heb eerder bij een andere vereniging gereden waar een groen jasje wel verplicht was. Ik heb toestemming van mijn huidige vereniging gevraagd of ik met groen jasje mocht rijden, omdat ik die nu eenmaal toch nog had en anders een andere moest kopen. Nou om een lang verhaal kort te maken, ik rijd dus met toestemming van de vereniging met een anders gekleurd jasje dan is voorgeschreven.

Overigens heb ik op mijn gehele coupon geen hoger cijfer gehad dan een 7 voor mijn middendraf terwijl die toch echt heel goed ging volgens mij. Ik was met 171 punten 7de en 1e in de rubriek was volgens mij 185 punten. Ik zal even kijken of ik een still kan plaatsen van een filmpje.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 10:28

Afbeelding
Hiervoor had ik een 6, en daar ben ik het mee eens ze werd wat eng in de hals.

Afbeelding
En voor deze middendraf een 7, deze was beter maar leek me toch ook wel goed genoeg voor de B.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:32

Tja goed genoeg lijkt me dan heel behoorlijk beoordeeld met een 7.
Kijk als je ontevreden bent met je cijfers, kan je beter aan de jury vragen waarom ze een bepaald cijfer heeft gegeven. Wij kunnen niet beoordelen vanaf foto's of een cijfer terecht is, een middendraf is meer dan 1 pas. Misschien viel ze wel op de voorhand bij het terugnemen ofzo, of reed je niet helemaal op de letter. Wij kunnen ook niet in het hoofd van de jury kijken.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:34

Wij rijden dan geen officiele proeven, maar FNRS proeven, maar iedereen krijgt voor de verzorging standaard een 7/8 [licht aan de jury], maar dan moet je wel aan de verplichtingen voldoen [zwart vest of colbert met rits of knopen *of zonder rits, weet het niet meer* witte of creme rijbroek en laarzen of chaps zonder franjes en handschoenen]

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:38

Ik geef in principe ook standaard een 8, tenzij ik zie dat een paard niet gewassen is of niet netjes getoileteerd is.

marquez1 schreef:
Het groene jasje is geen clubteneu van mijn huidige rijvereniging. Ik heb eerder bij een andere vereniging gereden waar een groen jasje wel verplicht was. Ik heb toestemming van mijn huidige vereniging gevraagd of ik met groen jasje mocht rijden, omdat ik die nu eenmaal toch nog had en anders een andere moest kopen. Nou om een lang verhaal kort te maken, ik rijd dus met toestemming van de vereniging met een anders gekleurd jasje dan is voorgeschreven.

Maar dat mag dus niet.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:40

marquez1 schreef:

Jouw huidige vereniging kan dan wel toestemming gegeven hebben, maar de reglementen bepalen anders. Als je pech hebt dan wordt je dus wel een keer uitgesloten, lijkt me een beetje jammer...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:18

Mies7 schreef:
marquez1 schreef:

Jouw huidige vereniging kan dan wel toestemming gegeven hebben, maar de reglementen bepalen anders. Als je pech hebt dan wordt je dus wel een keer uitgesloten, lijkt me een beetje jammer...

het clubtenue wordt bepaald door de vereniging. als die toestemming geven zit je dus prima! Dat mag!!!

Wat betreft je cijfer voor de verzorging. dat is behoorlijk kansloos. als jij je houd aan de regels zou je gewoon een 10 moeten halen. Zet dit echter uit je hoofd wat zo leren de dames en heren van de jury het niet. die leren dat ze op een schaal van 0 tot 10 een 7 of 8 moeten geven voor de verzorging. Ze zijn bang dat je met een hoger cijfer je punten optrekt van een net onvoldoende proef. dat is de reden. Tenminste zo heb ik het gevoel.
Het blijft kansloos dat het makkelijkste onderdeel om te beoordelen op deze manier wordt gebruikt maargoed.
Er zijn mogelijkheden genoeg om dit te omzeilen maar daar willen ze bij de KNHS niets van weten

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:21

Als je netjes rijdt maakt dat ene puntje niks meer uit. Een hoger cijfer op houding, algemeen etc zou ik meer waarderen.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 17:46

o ik was ook niet ontevreden met mijn punten, de proef was ook niet winstpuntwaardig dus daar gaat het me niet om. Ik vond het gewoon flauw, ik heb er zoveel tijd ingestoken in het wassen, vlechten etc. en dan een 7 vind ik gewoon jammer. En nu vroeg ik mij af of het aan de verzorging lag of dat het een intrepetatie van de jury is. Het is voor mij ook maar mijn allereerste keer dat ik officeel start, vandaar.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 17:48

oosterhoff schreef:
Mies7 schreef:

het clubtenue wordt bepaald door de vereniging. als die toestemming geven zit je dus prima! Dat mag!!!

Dus ik hoef mij geen zorgen te maken over eventuele uitsluiting vanwege de kleur van mijn jasje?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:07

Ik zou er dan wel voor zorgen dat je dat zwart op wit hebt van de rijvereniging. Je moet namelijk aan kunnen tonen dat je die dispensatie gekregen hebt

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 18:12

dat is denk ik wel te regelen

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:13

Je mag alleen in een zwart of donkerblauw jasje dressuur rijden, tenzij het verenigingstenue anders is. Ik begrijp dat ze bij jouw vereniging niet in het groen rijden, dus mag het niet. Je loopt dus een risico met je groene jasje, ook al zet je vereniging op schrift dat je van hen toestemming hebt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:01

oosterhoff schreef:
Ik zou er dan wel voor zorgen dat je dat zwart op wit hebt van de rijvereniging. Je moet namelijk aan kunnen tonen dat je die dispensatie gekregen hebt

Van de rijvereniging???

Dispensatie moet je krijgen van de KNHS, niet van je rijvereniging.
En dat zie ik je niet krijgen voor een groen jasje.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:48

Nee inderdaad, je krijgt echt geen dispensatie voor een groen rijjasje. Je kan beter gewoon een blauwe of zwarte kopen, dan ben je 100% zeker dat je er geen gezeur mee krijgt. Misschien dacht de jury dat je Deurne deed ( al de Deurne studenten dragen toch groene jasjes, of is dat al weer verleden tijd Haha! )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:59

Britt had een 8 voor de verzorging bij dezelfde jury

volgens het reglement van de KNHS:
Citaat:
Artikel 143 Kledingvoorschriften
Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.
Indien een ruiter/amazone niet in de juiste kleding of harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding. Als de deelnemer de kleding niet kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting.
Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen voor de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de proef verder uitrijden zonder consequentie voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.

Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren chaps.
- een zwarte of donkerblauwe veiligheidscap/-helm. Het is uitsluitend bij de paarden in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.

[knip]

Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. In lagere klassen is een hoedje als onderdeel van het verenigingstenue niet toegestaan.
Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:53

KarinvdM schreef:
oosterhoff schreef:

Van de rijvereniging???

Dispensatie moet je krijgen van de KNHS, niet van je rijvereniging.
En dat zie ik je niet krijgen voor een groen jasje.

Voor zover ik weet heeft de rijvereniging de vrijheid om het clubtenue in te richten zoals zij dat willen. Daar heeft de KNHS niets mee te maken. Als de Rijvereniging zijn tenue aanpast en daarbij aangeeft dat zij de kleur van het jasje vrijgeven. Of in dit geval het toestaat om meneer of mevrouw ...... met een groen jasje te laten starten dan zit je goed. Zo hebt ik het tenminste begrepen van de KNHS

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:01

De jury doet er helemaal niets aan....
Citaat:
Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury.

mi kan alleen de vereniging er wat van zeggen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:48

Op mijn laatste wedstrijd kreeg ik een 9 voor de verzorging.
Zo zagen we er toen uit: (hij heeft er achter een zweetdeken overheen liggen, had een wit dekje met rabobank logo)
Afbeelding

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:50

Het ligt een beetje aan de jury...

van belang: heb je je haren netjes in een knot (met eventueel een netje erover). Zijn je laarzen goed schoon, is het paard goed schoon, is de staart ingevlochten, zijn alle knotjes gelijk, past het geheel bij elkaar?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:53

ik heb nog nooit iemand een negen weten krijgen wow Haha!
In mijn wedstrijd tijd en schrijf tijd.

Was zelf ook altijd netjes hoor Tong uitsteken

Was wel bij hrov belgie