Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik heb werkelijk nog nooit iemand in blauw zien rijden. Iedereen rijdt gewoon in het 'officieele' tenue. Bij springen letten ze vaak helemaal niet op de kleur (rood,zwart ect). Ik heb trouwens ook nog nooit een groen jasje gezien. Bij een donkere schimmel vind ik dat denk ik wel mooi om te zien, bij eentje die al heel wit is lijkt het me wat minder. Mies7 schreef:Tja dit is vaak nogal afhankelijk van de jury die je hebt... Er zijn jury's die standaard een 7 geven, anderen geven standaard een 8 en er zijn jury's zoals ik die nog wel wat varieeren in de punten voor verzorging...
Is jouw groene jasje trouwens clubtenue, of 'gewoon' omdat je dat mooi vindt? Als het geen clubtenue is namelijk, dan kun je uitgesloten worden.

marquez1 schreef:Het groene jasje is geen clubteneu van mijn huidige rijvereniging. Ik heb eerder bij een andere vereniging gereden waar een groen jasje wel verplicht was. Ik heb toestemming van mijn huidige vereniging gevraagd of ik met groen jasje mocht rijden, omdat ik die nu eenmaal toch nog had en anders een andere moest kopen. Nou om een lang verhaal kort te maken, ik rijd dus met toestemming van de vereniging met een anders gekleurd jasje dan is voorgeschreven.
marquez1 schreef:Het groene jasje is geen clubteneu van mijn huidige rijvereniging. Ik heb eerder bij een andere vereniging gereden waar een groen jasje wel verplicht was. Ik heb toestemming van mijn huidige vereniging gevraagd of ik met groen jasje mocht rijden, omdat ik die nu eenmaal toch nog had en anders een andere moest kopen. Nou om een lang verhaal kort te maken, ik rijd dus met toestemming van de vereniging met een anders gekleurd jasje dan is voorgeschreven.
Mies7 schreef:marquez1 schreef:Het groene jasje is geen clubteneu van mijn huidige rijvereniging. Ik heb eerder bij een andere vereniging gereden waar een groen jasje wel verplicht was. Ik heb toestemming van mijn huidige vereniging gevraagd of ik met groen jasje mocht rijden, omdat ik die nu eenmaal toch nog had en anders een andere moest kopen. Nou om een lang verhaal kort te maken, ik rijd dus met toestemming van de vereniging met een anders gekleurd jasje dan is voorgeschreven.
Jouw huidige vereniging kan dan wel toestemming gegeven hebben, maar de reglementen bepalen anders. Als je pech hebt dan wordt je dus wel een keer uitgesloten, lijkt me een beetje jammer...
oosterhoff schreef:Mies7 schreef:
Jouw huidige vereniging kan dan wel toestemming gegeven hebben, maar de reglementen bepalen anders. Als je pech hebt dan wordt je dus wel een keer uitgesloten, lijkt me een beetje jammer...
het clubtenue wordt bepaald door de vereniging. als die toestemming geven zit je dus prima! Dat mag!!!
oosterhoff schreef:Ik zou er dan wel voor zorgen dat je dat zwart op wit hebt van de rijvereniging. Je moet namelijk aan kunnen tonen dat je die dispensatie gekregen hebt
) Citaat:Artikel 143 Kledingvoorschriften
Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.
Indien een ruiter/amazone niet in de juiste kleding of harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding. Als de deelnemer de kleding niet kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting.
Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen voor de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de proef verder uitrijden zonder consequentie voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.
Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,
- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren chaps.
- een zwarte of donkerblauwe veiligheidscap/-helm. Het is uitsluitend bij de paarden in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.
[knip]
Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. In lagere klassen is een hoedje als onderdeel van het verenigingstenue niet toegestaan.
Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury.
KarinvdM schreef:oosterhoff schreef:Ik zou er dan wel voor zorgen dat je dat zwart op wit hebt van de rijvereniging. Je moet namelijk aan kunnen tonen dat je die dispensatie gekregen hebt
Van de rijvereniging???
Dispensatie moet je krijgen van de KNHS, niet van je rijvereniging.
En dat zie ik je niet krijgen voor een groen jasje.
Citaat:Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury.