Met sneeuw naar buiten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vales

Met sneeuw naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 08:44

Ik sta op een stal waar alleen maar een losgooi bakje is dus met sneeuw kan je niet zo erg veel doen. Vorig jaar ging ik dus wel eens wandelen alleen het probleem is dat mijn paardje enorme klompen aangevoren ijs onder zijn ijzers kreeg wat ik er niet meer af kreeg omdat het zo aangevroren zat. Ik heb hem toen maar gewoon op stal gezet en de volgende dag was het wel gesmolten maar ik ben benieuwd of er ook iets is hoe je dit kunt voorkomen.

Dus heeft iemand dit misschien ook wel eens gehad en weet iemand iets om het te voorkomen?

Anoniem

Re: Met sneeuw naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:54

Mijn vorige pony stond alleen voor op ijzers. ZIj stond gewoon buiten in de sneeuw. Die sneeuw klompen vielen toen behoorlijk mee en als ik er was haalde ik ze gewoon uit dr hoeven.

Dit jaar staat mijn paard voor het eerst op ijzers rondom, hij gaat ook gewoon naar buiten. Denk dat er niet veel sneeuw zal vallen. Maar als het echt weken achter elkaar door sneeuwt. Zou je door de hoefsmit er zooltjes onder kunnen laten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:55

Paarden vinden sneeuw juist fantastisch! Ik haal mijn paarden in de winter van de ijzers af omdat ik toch bijna alleen in de binnenbak rijdt dus het probleem van de klompen heb ik niet. Heb hier wel eens gelezen dat je vaseline onder de hoeven kan smeren.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 09:02

Bedankt voor jullie reacties Knipoog Die van mij vind sneeuw ook helemaal geweldig Tong uitsteken alleen mogen ze van de boer 's winters niet op het land helaas ¬_¬ anders had ik hem er zeker wel gezet.
Het probleem is dat ik mijn paardje veel buiten rijdt en hij absoluut geen sterke hoeven heeft dus de ijzers er onderuit laten halen is geen optie, daar zat ik namelijk ook al aan te denken omdat ons andere paardje die geen ijzers heeft en er vorig jaar geen last van had.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:11

eerst maar eens kijken of er sneeuw komt. Zolang het boven de 10 graden is komt er alleen maar hemelwater naar beneden

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:12

Ja, gewoon naar buiten.
Vinden ze over het algemeen heerlijk Ja

Al weet ik natuurlijk niet hoe mijn zomerkoning het gaat vinden! Die is nu zes maanden. Maarre... Krijgen we sneeuw dan?

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 09:25

Ik hoop het wel in ieder geval Tong uitsteken ik zat er aan te denken dus ik dacht vraag meteen even of iemand er iets voor weet Tong uitsteken

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:08

Ik meen me te herinneren dat ik ooit heb gelezen dat je dan groene zeep moest gebruiken om te voorkomen dat de sneeuw aan de hoef bleef plakken. Heb het nooit geprobeert.. dus of het werkt?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 13:58

Op blote voeten kun je je paard zonder problemen in de sneeuw zetten. Als je je paard op ijzers hebt, dan zou ik voor de zekerheid toch altijd de zooltjes eronder laten zetten in de periode dat het vriest. Het blijft vaak toch een week (of langer) liggen, en anders kan je paard al die tijd niet naar buiten, of moet je de smid extra laten komen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:44

Beste oplossing is om de ijzers er onder weg te halen Vork Ik heb de ijzers er voor de winter af gehaald, zo heeft mijn paard geen last van die klompen en zo vertrapt hij de wei ook minder.
Maar als dat voor jou geen optie is dan zou ik 1 van de bovenstaande tips proberen. Iig je paard wel naar buiten laten.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 15:49

Alytje schreef:
Beste oplossing is om de ijzers er onder weg te halen Vork Ik heb de ijzers er voor de winter af gehaald, zo heeft mijn paard geen last van die klompen en zo vertrapt hij de wei ook minder.
Maar als dat voor jou geen optie is dan zou ik 1 van de bovenstaande tips proberen. Iig je paard wel naar buiten laten.

Ik zal eens wat proberen mocht het nog gaan sneeuwen Tong uitsteken
Buiten zetten is lastig omdat ze dus niet in het land mogen en we hebben 1 klein losgooibakje bij stal waar hooguit 3 paarden die het echt goed met elkaar kunnen vinden in kunnen staan anders wordt het herrie en dan nog eens ongeveer 20 paarden waarvan de meeste volgens de eigenaren niet bij elkaar kunnen staan, vandaar dat ik wat tips zocht voor die ijsklompen want hij moet zowieso elke dag een aantal uur naar buiten, ook als het sneeuwt Vork

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:54

Ik heb ook nog geen goede oplossing gevonden voor de ijsklompen.. Mijn merrie stond vorig jaar ook met vierkant ijzers buiten in de paddock, resultaat was ernorme ijsklompen en dan valt het niet mee om te lopen.. Het is met geen mogelijkheid allemaal uit de hoef gekregen, het smelt uiteindelijk wel maar echt fijn lijkt het me niet. Heb ook al geprobeerd met vaseline, maar binnen 5 a 10 min is dit niet meer effectief..

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 08:19

Tsjaa datzelfde probleem heb ik ook Tong uitsteken Het ligt zowieso aan de hoefijzers als ik verschillende reacties zo zie. Mijn vader zei van anders spuit je anti-vries op zijn ijzers, van dat spul waarmee je autoruit ontdooit, maar ik weet niet of dat nou erg goed kan zijn?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:34

wij vetten de hoeven dan aan de onderkant in.
resultaat: geen sneeuwklompen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:50

Dat is een goed idee, maar krijg je dan niet dat het afsluit zegmaar? Wat je ook met de hoeven hebt als je ze in vet? Maar opzich hoeft dat ook weer geen ramp te zijn. Zovaak en zoveel sneeuwt het niet hier.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:52

idd, vet aan de hoefijzers, dan blijft het niet plakken

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 11:56

Mijn paarden krijgen in de winter sneeuwbeslag, ik kan alleen niet goed omschrijven hoe dat er nu uitziet, maar ik ga mijn best doen.. Tong uitsteken
In de vorm van het ijzer alleen dan wat smaller komt er een soort binnenring met een boogje die flexibel is en door de flexibiliteit duwt die ring de eventuele sneeuw eruit.
En snapt iedereen het nog?? Haha!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:04

Daar zal ik ook wel last van krijgen!

Met wat voor vet vet je het dan in??
Bij ons is het namelijk ook geen optie om de ijzers eraf te halen. Ze had namelijk er slechte hoeven dus moest ze 4-kant beslagen worden Knipoog

Brrr, heb het koud Tong uitsteken net een buitenrit in het bos gemaakt. Kan nauwelijks typen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:18

Pot dikke groene zeep nemen (geen fles!) zeep en de ruimte tussen het ijzer helemaal vol smeren wil redelijk helpen.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 19:22

Kajanus schreef:
Mijn paarden krijgen in de winter sneeuwbeslag, ik kan alleen niet goed omschrijven hoe dat er nu uitziet, maar ik ga mijn best doen.. Tong uitsteken
In de vorm van het ijzer alleen dan wat smaller komt er een soort binnenring met een boogje die flexibel is en door de flexibiliteit duwt die ring de eventuele sneeuw eruit.
En snapt iedereen het nog?? Haha!

Het zegt me echt helemaal niets Tong uitsteken

Mocht het sneeuwen dan zal ik de groene zeep eens proberen denk ik en mocht dat niet helpen het vet Tong uitsteken

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:28

mijn paardje heeft geen ijzers dus die kan lekker de wei op als het gesneeuwd heeft.
ze is er helemaal gek op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:30

Als het maar koud genoeg is kunnen ze prima naar buiten in de sneeuw. Jammergenoeg is het in Nederland meestal rond het vriespunt als het sneeuwt, en klontert de sneeuw dus onherroepelijk vast.

Als je niet aan speciaal sneeuwbeslag wilt werkt een pot groene zeep of een flinke dikke laag hoefvet onder op de hoeven ook heel aardig

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:41

Met sneeuw vet ik de onderkant van de hoeven in met vaseline. Helpt even.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:07

mijn pony staat met sneeuwe gewoon 24/7 buiten ronddom met ijzers en het gaat gewoon goed.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:38

Paard staat ook in de sneeuw 24/7 buiten.
Wel blootvoets Lachen