Heb ik recht tot verkopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RosaNur

Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 15:35

Hallo,

ik heb even een vraagje ivm rechten.

Ik heb op stal een Sulky staan , deze was eerst van iemand anders die bij ons op stal stond maar die heeft hem laten liggen en is hem nooit meer komen halen.

Nu had ik vorig jaar de aanbieding van de staleigenaar gekregen om hem te gebruiken voor mijn pony, die wilde ik voor de kar beleren dus het leek mij een kans.

Het ding moest nog opgeknapt worden dus ik ben samen met een vriendin gaan schilderen en we hebben er nieuwe banden omheen gelegt. Dit bij elkaar heeft 30/40 euro bij elkaar gekost.
Nu kon mijn pony er niet meer voor en dat voor de kar beleren heb ik af moeten blazen.

Vervolgens kwam er een oude kennis/vriendin bij ons op stal staan met haar pony en ze heeft om haar pony te beleren de sulky gebruikt, zij heeft vervolgens (als dat idd gebeurd is) er 50 euro voor betaald en hij zou voor haar zijn.

Nu is zij weer weg en de sulky ligt weer ongebruikt en de staleigenaar vindt het ding alleen maar in de weg liggen.
Heb ik het recht om hem te verkopen of is hij gewoon van mij?
ik was als eerste aangesteld en de mensen waarvan hij echt zou zijn die zijn weg en ik heb er ook geld in gestoken.

mickey1989

Re: Heb ik recht tot verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:38

Als die sulky daar gewoon ongebruikt ligt en hij wordt ook niet meer opgehaald, zou ik niet weten waarom je hem niet zou mogen verkopen.

Ik zou eerst even informeren bij die mensen of ze hem eventueel nog willen gebruiken en anders denk ik dat je hem wel mag verkopen.

Aangezien jij er ook geld in hebt gestoken en je als eerste aangesteld bent als eigenaar van de sulky

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:40

Ik vind van wel, jij hebt eraan gewerkt en degene van wie die is/was hebben er nooit meer naar omgekeken.

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:45

Denk wel dat je em mag verkopen, mits de rechtmatige eigenaar hem echt niet mist andesr heb je dat probleem over een tijdje. Knipoog

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:46

Is de sulky van jou? nee. Mag je hem dus verkopen? nee. Zo eenvoudig is het.

Je kan zeggen: ik heb er ongeveer 40 euro kosten aan gehad, eigenaar betaal die kosten maar. Als de eigenaar die kosten niet wil betalen en de sulky niet meer nodig heeft, kan de eigenaar zeggen: in ruil voor je kosten krijg je de sulky. dan wordt je eigenaar en kan je m verkopen. Zolang een ander dan jij eigenaar is, is diegene de aangewezen persoon om de beslissingen te nemen, en niemand anders.

Als het ding in de weg ligt, is het aan de eigenaar van eht terrein om bijvoorbeeld stallingsgeld te vragen, dan halen ze m rap genoeg weg, hoor. Maar dat is jouw zaak niet.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:26

Ik ben het met FloortjeM eens Lachen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:59

aan wie heeft die laatste eigenaar die 50,- betaald?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:09

tja, ik vind eigenlijk dat hij van de staleigenaar is. Die "troep" is blijven liggen op zijn grond. Al had de ts 'm niet opgeknapt had hij 'm moeten afvoeren als oud ijzer denk ik.
Als de staleigenaar aan jou vraagt om 'm weg te halen, geeft hij 'm aan jou. '
En ja, dan vind ik dat je 'm mag verkopen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:14

ik denk het niet dat je dat kunt maken.
stel die oude echte eigenaren komen hem ophalen ,dan denk ik dat je een probleem hebt.
verder ja ,je hebt er geld in gestoken en misschien kun je de echte eigenaren op bellen met de vraag of ze de sulky mee wilen nemen of anders willen verkopen en dat jijd an een bedrag mag?

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:19

Vind niet dat je hem kunt verkopen. tenslotte is het jouw eigendom niet. Kijk als de staleigenaar zegt, verkoop hem maar of je mag hem hebben, dan kun je hem verkopen.

Maar het is jouw eigendom niet en dus kun je hem niet verkopen, dat je er geld in hebt gestoken was je eigen keuze...

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:29

FloortjeM schreef:
Is de sulky van jou? nee. Mag je hem dus verkopen? nee. Zo eenvoudig is het.

Je kan zeggen: ik heb er ongeveer 40 euro kosten aan gehad, eigenaar betaal die kosten maar. Als de eigenaar die kosten niet wil betalen en de sulky niet meer nodig heeft, kan de eigenaar zeggen: in ruil voor je kosten krijg je de sulky. dan wordt je eigenaar en kan je m verkopen. Zolang een ander dan jij eigenaar is, is diegene de aangewezen persoon om de beslissingen te nemen, en niemand anders.

Als het ding in de weg ligt, is het aan de eigenaar van eht terrein om bijvoorbeeld stallingsgeld te vragen, dan halen ze m rap genoeg weg, hoor. Maar dat is jouw zaak niet.

Misschien niet goed gelezen maar er is geen "echte" eigenaar op dit moment, alleen de staleigenaar en die kan ook recht hebben omdat het zijn terrein is.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 17:30

cissy schreef:
aan wie heeft die laatste eigenaar die 50,- betaald?

Gek genoeg aan de staleigenaar

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:30

en die was op dat moment toch ook geen eigenaar maar jij half half?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:32

Ik denk dat het niet gaat om wat men vind dat hij van jou is of van de stal eingenaar, maar wat op juridische gronden waar is.. ik zou zeggen zoek dat uit voor je hem te koop zet en een boze (oude ) eigenaar op je dak krijgt

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 17:33

als hij binnen een jaar niet is opgehaald is hij van jou
dat is bij de politie ook zo ,, als er iets gevonden is , en het is n iet binnen een jaar opgehaalt word de persoon die het voorwerp heeft gebracht op de hoogte gebracht en is het van hem Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:47

Raimondlover schreef:
Misschien niet goed gelezen maar er is geen "echte" eigenaar op dit moment, alleen de staleigenaar en die kan ook recht hebben omdat het zijn terrein is.

Floortje is advocaat dus zij legt hier uit hoe het wettelijk zit. Je mag dus wettelijk gezien niet verkopen.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:53

cissy schreef:
en die was op dat moment toch ook geen eigenaar maar jij half half?

Ik denk het wel ja

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 09:56

Dat zou niet handig zijn. Als je het bniet mag verkopen/opruimen.
Ik sta op een pensioenstal waar ook heel veel karretjes, sulky's, dekens enz enz staan van mensen die er 3 jaar geleden hebben gestaan.
Dat zou niet te doen zijn. Om eerst iedereen af te bellen of ze het nog komen halen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:59

felicity schreef:
Dat zou niet handig zijn. Als je het bniet mag verkopen/opruimen.
Ik sta op een pensioenstal waar ook heel veel karretjes, sulky's, dekens enz enz staan van mensen die er 3 jaar geleden hebben gestaan.
Dat zou niet te doen zijn. Om eerst iedereen af te bellen of ze het nog komen halen.

Waarom niet? Bel dan die mensen, en zeg dat ze het binnen een maand moeten komen halen, en dat je het anders verkoopt... Is wel zo netjes...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:12

Ik geloof dat er al 4 karretjes staan van mensen die er 3 jaar geleden gestaan hebben. Er liggen nog dekens enz enz.
Ik neem aan dat ze tijd genoeg hebben gehad in 3 jaar tijd om het op te halen. En als ze het graag terug zouden hebben hadden ze wel tijd gemaakt om het op te komen halen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:28

Of wie weet zijn ze het gewoon vergeten, of vinden ze dit wel een makkelijke stalling voor hun zooi tot ze het nodig hebben.

Het is simpelweg jou eigendom niet...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:41

Merlinde schreef:
als hij binnen een jaar niet is opgehaald is hij van jou
dat is bij de politie ook zo ,, als er iets gevonden is , en het is n iet binnen een jaar opgehaalt word de persoon die het voorwerp heeft gebracht op de hoogte gebracht en is het van hem Knipoog

Kan me niet voorstellen dat dit wettelijk gezien mag.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:47

Volgens mij is de vinder na een jaar de wettelijke eigenaar.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:18

Dus als iemand hier iets neerzet en een jaar niet komt kan ik het me toe-eigenen? Lijkt me heel sterk.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 10:30

Terrein van de staleigenaar is geen politie. De Sulky is ook niet een ´gevonden voorwerp´, alles wat je aangeeft bij de politie wel lijkt me.

Je kunt je de Sulky niet toe-eigenen. Meer ook omdat dat ding op de grond van de staleigenaar is achtergelaten. Jij hebt de sulky in bruikleen gekregen van de eigenaar (en opgeknapt toendertijd). Wat voor afspraken zijn er toen gemaakt over de kosten van het opknappen? Welke afspraken zijn er gemaakt nadat je hebt laten weten dat je de sulky toch niet meer ging gebruiken?

Er staat niets op papier neem ik aan, alles is mondeling tot aan het bedrag wat je erin gestoken hebt aan toe (tenzij je nog bonnetjes als bewijs hebt).

Mijn aanraden: Niet zomaar de Sulky je toe-eigenen. Als de eigenaar moeilijkheden wil gaan maken erover dan sta je niet sterk in de schoenen met alle mondelinge afspraken. Ga in overleg met de eigenaar. Stel voor dat jij de Sulky, die dus in de weg staat verkoopt. Maak de afspraak dat jij bv je gemaakte kosten eruit hebt en de rest voor de eigenaar ofzo. Overleg in ieder geval (je kunt ook afspreken dat ie weggaat voor een minimaal bedrag en spreek procentueel af wie welk percentage krijgt van deze minimale verkoopprijs.