Kan een paard 24/7 met deken - zonder- toezicht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HFerguson

Kan een paard 24/7 met deken - zonder- toezicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 17:48

er zijn hier al veel topics over maar niet zo excentriek als deze, geloof ik.

Wij zitten er over te denken om twee oude pony's in de winter, toch maar wel , met deken te laten lopen. Maar er is geen toezicht, af en toe komt de boer om kuilvoer bij te voeren. Maar is dit nu verstandig, of niet?

Kleine toelichting:
Ze staan al jaren zonder, maar deze 2 komen mager de winter door.
(Arabier en welsh)
Onze ponys kunnen slecht kauwen en verteren dus te weinig.
Er komt een moment dat je paard moet helpen en wanneer is dat!?

Op natuurlijk.nl staat een uitgebreide uitleg:

Het enorme spijsverteringsgestel van het paard is de belangrijkste warmtebron van het lichaam. Bij het verteren van hooi/kuil ontstaat enorm veel warmte dat het paard warm houdt.
Maar niet wat te doen als ze slecht eten. Een deken zou kunnen helpen dat ze juist minder hoeven te verbranden dus beter gevoed blijven.

Netje

Re: Kan een paard 24/7 met deken - zonder- toezicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:55

Als ze slecht kauwen, heb je dan al eens aan een paardentandarts gedacht? Dat scheelt echt een heel stuk.

Volgens mij kan 24/7 een deken geen kwaad (er kan weinig gebeuren, vooral als er geen bilkoorden aanzitten waar ze in kunnen blijven hangen).

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:05

Ja hun tanden zijn bekeken; de arabier is nu wat kiezen armer, had ook een gebroken kies, envenals de welsh, hun tanden waren wat rot.
het maakt het niet makkelijk.
Zou er alsnog wat aan de tanden gedaan kunnen worden, denk je?

Maar geen bil koord dat klinkt wel goed.

fijn dat je meedenkt!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:09

Uhm.. om eerlijk te zijn zou ik geen enkel dier zonder toezicht houden.. Wat voor deken er ook op ligt.. Scheve mond

tjaan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:11

wrom is er dan geen toezicht ?
staan ze ver bij je vandaan ?
anders zou je toch 1 keer op de dag even kunnen kijken..
en als de deken scheef gaat hangen trappenze hem vaak wel kapot

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:14

met deken en zonder toezicht zou ik zeer zeker niet doen, een deken hoe goed de pasvorm is kan altijd schuiven of iets dergelijks, daarnaast geef je al aan dat ze geen deken kennen, wie zegt er dat ze de deken niet zelf af proberen te krijgen? (heb er zelf nu eentje op stal die nooit een deken op gehad heeft en het voorelkaar krijgt om m binnen een uur ondersteboven te trekken, nu staan deze achter thuis waar ik altijd zicht op heb, maar een ongeluk zit in een klein hoekje!)

Laat eens een tandarts de tanden nakijken als ze zo slecht eten, er KAN wat mis zijn.

succes!

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:28

Er is een boer die aan de overkant woont en die kan het redelijk in de gaten houden, als de ponys druk zijn of één ontsnapt oid.
Ze staan niet op een steppe maar helemaal zonder toezicht ook niet.
Het is nog wel de bedoeling dat ze gelukkig en veilig buiten kunnen staan) met een schuilstal.

Marloes jij zou met toezicht wel 24/7 een deken opleggen?
Heb je hier slechte ervaring mee met paarden zonder toezicht of continue een deken?

lastig dillema.

Inkepink, ze zijn wel dekens gewend maar wij laten nooit op in de wei, was nooit nodig.
De ponies dan moeten zo en zo in een aparte wei met hooiruif, maar ja het schuiven lijkt jouw dus wel onverstandig.

wellicht de tandarts, de welsh is trouwens van '77 ,zou een tandarts daar nog wat mee kunnen..

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:32

wij laten onze buitenpaarden gewoon zonderdeken staan, er komt gewoon iedere dag iemand om te kijken, maar die zijn dik en rond, tja met een iets magere mag je wel uitkijken, ze verbranden vet om zich warm te houden.

en hoe hebben ze het alle andere winters gedaan??

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 18:38

Bijna de hele kudde hier staat 24/7 met deken in het weiland. Ik ga zelf iedere dag bij mijn paard kijken. Of de andere dat doen weet ik niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:59

mijn paard staat ook 24/7 buiten en daar is ook het grootste gedeelte van de dag geen toezicht. nooit geen problemen mee gehad
gewoon zorgen voor een goed passende deken. aan bilkoorden blijven hangen heb ik trouwens nog nooit van gehoord.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:00

heb je trouwens al ander voer geprobeerd?
ik zou anders overstappen op slobber Ja bevalt ook erg goed bij onze oude arabier

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:08

loulou schreef:
mijn paard staat ook 24/7 buiten en daar is ook het grootste gedeelte van de dag geen toezicht. nooit geen problemen mee gehad
gewoon zorgen voor een goed passende deken. aan bilkoorden blijven hangen heb ik trouwens nog nooit van gehoord.

Die van mij staat met andere paarden en daar wil er nog wel eens eentje bovenop haar springen; hierdoor is er één bilkoord kompleet uit de deken gescheurd. Ook heb ik wel eens gezien (bij een ander paard) dat er een paard bovenop een ander sprong en klem bleef zitten in een bilkoord; geen leuk gezicht (het paard raakte kompleet in paniek !). Kan dus echt heel makkelijk hoor !

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:17

had even een verkeerd beeld van je verhaal. dacht dat het paard dat de deken ophad zelf ergens aan bleef hangen met een bilkoord.

zo als jij het verteld zou het idd kunnen. al heb ik het (gelukkig) nog nooit meegemaakt. ligt er dus een beetje aan met wat voor paarden ze samen staan.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:26

zonder toezicht met deken zou ik ze niet 24/7 buiten zetten
het risico dat er wat misgaat met de deken is toch groot
ook al zullen ze niet heel gek meer doen

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 10:43

liannes schreef:
... en hoe hebben ze het alle andere winters gedaan??

afgelopen winter kon de welsh bij een koeienboer staan en die konden 'dagelijks' gemalen kuilvoer geven. Dat is eigenlijk voor de koeien(eiwitrijker) maar zo is wel erg goed door de winter gekomen.

Soms zijn er mensen in de buurt die een pony willen 'lenen' voor hun kinderen.
Als het even uitkomt dan kan de welsh uit logeren.
Maar dit jaar ziet het ernaar uit dat ze een winter bij de kudde blijft.

De arabier heeft altijd bij de kudde gestaan en die is de baas van het geheel, dus die komt in ieder geval bij het voer. Maak ik me ook minder zorgen om, alhoewel de arabier het wel sneller koud heeft dan de rest, en dus meer verbrand etc.

Loulou: ander voer is wel zeker een optie maar het geven is wat lastig te organiseren.

Sakiaojan: welke risicos ken jij die jouw zo voorzichtig maken?

Het is in ieder geval fijn dat er goede berichten zijn over ponies met deken.
want dit is wel een serieuze optie.
We zullen de genoemde opties i.i.g weer even doorlopen, echt fijn om leuke feedback te krijgen.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:52

Lara_ schreef:
Bijna de hele kudde hier staat 24/7 met deken in het weiland. Ik ga zelf iedere dag bij mijn paard kijken. Of de andere dat doen weet ik niet.

Maar ik neem aan dat als je een weidegenootje van je paard met een deken om de nek ziet staan, hem wel even rechttrekt? Dan is er dus nog enige vorm van 'controle' ...

Deken 24/7 om zou ik ook niet snel doen, een ongeluk zit in een klein hoekje. Zelfs de vliegenkap bij mij paardje in de zomer; voor mijn eigen gemoedsrust moest ik toch tweemaal daags even gaan checken Tong uitsteken
Van de andere kant kan het natuurlijk ook goed gaan, want ongelukjes zitten altijd in kleine hoekjes... ligt er ook aan hoe beweeglijk je paardjes zijn, hoe de pasvorm + materiaal van deken is etc. etc., maar dan nog moet je het goed in de gaten houden.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:54

Mijn paard staat 24/7 buiten met een deken om.
maar er staan 10 andere paarden bij waarvan er 5 mensen elke dag komen. Ik denk dat als het mogelijk is die de deken wel goed leggen (mocht het nodig zijn)
zo doe ik het zelf ook.
laat het paard het toe doe ik het.
Eigenaar vd pensionstal let ook wel een beetje op (verwacht ik)
Dus geen probleem!

HFerguson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 11:25

Rakkertje13:

komt het vaak voor dat de dekens rechtgelegd moeten worden?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:30

bij ons niet. in mijn ogen past de deken dan niet goed.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:33

Het oudje (38) bij ons op het weiland kan ook slecht kauwen, hij krijgt ook een deken op als het weer kouder/slechter wordt. Hij kan geen hooi meer eten maar krijgt Luzerne en staat daarom ook op een apart weiland met afdak. Wij komen 's ochtend's en 's avonds om te voeren, 's middags of 's avonds komt er meestal wel iemand om te rijden, dus bij ons is er ook niet constant toezicht.
De deken ligt eigenlijk altijd goed.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:42

ons oudje hadden we destijds op speciaal voer, slobber en lucerne.....wat heel erg goed beviel. Hij had een heel slecht gebit en kon gewone brok, hooi en kuil niet meer weg krijgen maar lucerne ging als een speer.

Verder in de koude en natte perioden 24/7 een regendeken op.
Als het dan een dagje lekker weer was ging deze wel af.
Nooit geen problemen gehad met verschuiven of vastzitten, enkel weleens dat ie niet recht meer hing.

Een nadeel was wel dat hij vaste prik ieder jaar tegen het einde van de winter, luizen kreeg.
Zijn enorme wintervacht ontwikkelde zich nl. wel stevig en dan werd het rond die tijd broeierig onder de deken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:45

Als er geen toezicht is, wie controleerd er of de deken na verloop van tijd wel waterdicht is? Een paard met een natte deken rond te laten lopen is vragen om een ziek paard.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:50

een dier zonder toezicht is al niet fijn voor die beestjes..
en met deken op al helemaal niet.. die dingen schuiven bijna altijd wel wat!

maar ik vind het wel verstandig om een deken op te doen, wel fijner voor die beestjes, maar dan alleen met nat en koud weer!
maar ga er dan wel 1 keer per dag kijken

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:02

Ik zou wel oppassen met nu nog een deken op doen. De paardjes hebben al een dikke vacht aangemaakt, zodat ze de warmte nog wel hebben. Klinkt logisch dat je ze een deken op wilt doen, maar met een heel dikke vacht kunnen ze ook ziek worden omdat ze het ontzettend heet kunnen krijgen onder een deken met zo'n vacht..

Is er geen schuilmogelijkheid? Als ze verder ook de hele dag door kunnen eten hoef je ook geen deken op te doen.

Het is idd zo dat een deken kan verschuiven waardoor, wanneer er niet op gelet wordt, het een redelijk enge situatie worden kan.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:12

Een goede regelmatige controle heb je nodig!!!

Je kunt niet altijd aan de buitenkant zien of er iets mis is. Ons paard heeft aan een spijker (oid) gehangen en had een gat ter grootte van een tennisbal op haar ribben (net achter het zadel). Dit is door de deken heen gebeurd, maar de deken is niet kapot gegaan aan de buitenkant!!!!! We hebben het toevallig ontdekt omdat we de deken wisselde (winter -> zomer) en mijn zus de binnenkant van de deken controleerde!!

Als we er later achter waren gekomen had het gat misschien niet eens meer gehecht kunnen worden. We hebben 2 uur staan koelen om de zwelling te verminderen en daarna is de wond bijgesneden (verse randjes gemaakt) en gehecht. Door goede verzorging is er nu alleen nog maar een streep zichtbaar van een cm of 7.
Bedenk je wat er was gebeurd als deze wond niet zou zijn ontdekt!

24/7 een dek op is voor mij verder geen probleem. Maar wel regelmatig onder de deken controleren!!