Na een flinke val van paard, nieuwe cap nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

suuzer

Na een flinke val van paard, nieuwe cap nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 09:17

Hallo,

De titel zegt 't al, k ben gisteren van een paard af gevallen, (half) op mijn hoofd. Niks aan overgehouden hoor.. Maar natuurlijk wel een flinke klap op de cap.
Nu vraag ik me af of ik een nieuwe cap nodig heb, de cap die ik nu heb is al 3 jaar oud, en niet een van de allerbeste.

Groetjes Susan

Antheman

Re: Na een flinke val van paard, nieuwe cap nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:07

Lijkt me zeer verstandig om je cap te vervangen als je op je hoofd bent gevallen. Safety first. Je weet nl nooit of er een haarscheurtje in zit en dan kan hij bij een volgende val breken.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:45

Het schuim wat in de veiligheidshelm gebruikt wordt, heeft waarschijnlijk een klap opgevangen en is ingedrukt geweest. Op deze plek is de veerkracht van het schuim duidelijk minder... een tweede deuk kan het waarschijnlijk niet aan.
Het is verstandig een nieuwe helm te kopen aangezien je zelf ook al aangeeft dat je huidige helm niet helemaal meer is wat je goed vindt. Er zijn al goedgekeurde helmen/caps v.a. € 29,50

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:57

Je kunt inderdaad beter een nieuwe rijhelm aanschaffen.
Of kunnen ze hem weer maken bij de fabricant?
Als je een dure rijhelm hebt lijkt het me zonde als je meteen een nieuwe moet aanschaffen?

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:01

Je kunt het beste een nieuwe helm aanschaffen.

Bijna 3 jaar terug ben ik ook van een paard gevallen. Ik viel op mijn hoofd en op mijn arm (arm gebroken) Ziek ...Rijhelm was kapot, maar zag er niet kapot uit. Toch maar een nieuwe rijhelm gekocht.
(en nog ben ik super blij dat ik die cap op had! Bloos Nagelbijten / Gniffelen )

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:07

Helemaal bij twijfel, nieuwe aanschaffen! Haha!

Na een val is inderdaad de werking van je cap voor de volgende keer negatief beïnvloed. Neem dus het zekere voor het onzekere, zou ik zeggen. Helemaal als je deze cap al drie jaar hebt en zelf al bestempeld als ook niet meer de allerbeste Knipoog Dat ´ding´ beschermt wel je hoofd mocht het een keertje nodig zijn Lachen

Sowieso wordt aangeraden om regelmatig je cap te vernieuwen, ook weer vanwege dat schuim van binnen dat na enkele jaren (ook zonder val) toch minder veilig wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:11

De kleine scheurtjes zie je niet maar kunnen inderdaad bij de volgende harde klap je hoofd niet meer goed beschermen.

Zelf vind ik het toch prettig om regelmatig je cap te vervangen, tenminste ik laat mijn cap regelmatig op de grond vallen. Ben er nog nooit mee gevallen maar ook zo komen er kleine plekjes in.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:19

Dus als je een cap van (laten we zeggen.. €150/200,-) veel waarde hebt.
En je valt ermee, mag je nogmaals een cap van die klasse aanschaffen?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:39

Je hoeft niet perse zo´n dure cap aan te schaffen, goedkopere prijsklasses hebben ook gewoon goede en goedgekeurde caps Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 13:44

Als je je van je paard valt en je komt niet op je hoofd terecht dan zou ik de cap niet vervangen.

Maar als je cap wel de grond raakt en dus een klap heeft moeten opvangen lijkt het mij wel zo raadzaam om je cap te vervangen.

Ook als dat een hele dure was die je nog maar kort hebt. Cap heb je namelijk niet op voor de mooigheid maar voor de veiligheid.

Heb je net een dure cap aangeschaft en val je er dan vanaf dan is het best zuur dat je dan direct al weer een nieuwe kan gaan kopen. Vooral als je dan geen geld geld meer hebt om nogmaals een mooie dure cap aan te schaffen.

Maar dan is het toch beter om maar weer met een lelijkere goedkopere cap te gaan rondrijden waarbij je hoofd wel beschermd is dan met een dure die misschien wel mooier lijkt maar die geen beschermende werking meer heeft.

Dan kun je net zo goed geen cap opzetten.

Dus veiligheid gaat voor mooi hoewel het natuurlijk het leukst is als je die twee kan combineren.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:33

Ik zou voor de zekerheid een nieuwe kopen. Je zet dat ding toch op voor de veiligheid, dan kan je ook maar beter een veilige hebben.

Misschien zonde als je een dure hebt, maar je hoofd is nog veel meer waard. Daarom koop ik geen dure helm van boven de 100 euro. Ik heb er zelfs een van 15 euro, een goedgekeurde, ziet er nog leuk uit ook. Voor dat geld kan je nog wel eens een nieuwe kopen Haha!

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:36

Als hij al 3 jaar oud is, intensief gebruikt is, en je er nu hard mee gevallen bent zou ik inderdaad een nieuwe aanschaffen.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:38

Nieuwe dus Knipoog

wundergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:57

Als je voor de veiligheid gaat zou ik wel een nieuwe cap kopen! Ja

suuzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 17:00

Idd, ik ga nieuwe aanschaffen, dacht er al langer aan, maar dit geeft zeker de doorslag. Nu nog een redelijke vinden, maar daar kom ik wel uit. Knipoog
Bedankt iedereen, voor de reacties Haha!.

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:01

Ik had voordat ik mijn nieuwe cap kocht een van Geologic. Goedgekeurde cap. Ik ben heel hard op mijn hoofd gevallen en ik kon zelfs de deuk in mijn cap voelen als ik met mijn hand over de "schil" ging. Ik heb meteen een nieuwe gekocht. Ik zou ook als ik jou was meteen een nieuwe kopen. Beter een nieuwe cap dan een nieuw hoofd...

shron_silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:03

Toen ik ben gevallen met me paard heb ik ook een nieuwe cap gekocht (ofja ons pap Tong uitsteken ) Ik was achter op me hoofd geknald, watn was achterover gevallen, door het steigeren. Beter het zekere voor het onzekeren, en een cap is niet zo duur, en je hoofd kun je niet vervangen Knipoog

wundergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:34

suuzer schreef:
Idd, ik ga nieuwe aanschaffen, dacht er al langer aan, maar dit geeft zeker de doorslag. Nu nog een redelijke vinden, maar daar kom ik wel uit. Knipoog
Bedankt iedereen, voor de reacties Haha!.

Altijd fijn om mensen te helpen! Vork

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:40

Je hebt um ook al 3 jaar!! en na die val denk ik wel dat je nieuwe nodig hebt, maar dat geef je zelf nu dus ook al aan!

Succes! Tong uitsteken En niet weer vallenhe? Clown

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:11

ja! een cap kan al van zo'n stootje de volgende keer niet meer goed werkenn Knipoog.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 19:22

Onyx88 schreef:
Ik had voordat ik mijn nieuwe cap kocht een van Geologic. Goedgekeurde cap. Ik ben heel hard op mijn hoofd gevallen en ik kon zelfs de deuk in mijn cap voelen als ik met mijn hand over de "schil" ging. Ik heb meteen een nieuwe gekocht. Ik zou ook als ik jou was meteen een nieuwe kopen. Beter een nieuwe cap dan een nieuw hoofd...

Kan je nagaan wat er gebeurd was al je hem niet op had

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:44

Ja, inderdaad. Ik stap dan ook nooit zonder veiligheidsmaatregelen op een paard (goede smalle schoenen, cap). Ik heb 1 keer zonder cap in een perenboom gehangen en sindsdien ben ik echt zo gefocust op veiligheid-veiligheid-veiligheid.

En ja, zoiets maakt je echt bewust van de noodzaak van een goede cap.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:53

Bij de ruitersportzaak waar ik altijd kom zeggen ze: altijd na een harde val is het verstandig je cap te vervangen.
in de zomervakantie was ik ook van me pony afgevallen gevolg hersenschudding, de cap kon je helemaal indrukken!

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 00:05

*LOL* zeker regelmatig cap vervangen, (ben ook zo een die m af en toe s laat vallen, Bloos ) controleer ook vaak of er deukjes in zitten, (kon je met die oudere caps heel goed voelen, ) maar nog steeds is het als ik op me hoofd val = nieuwe cap. en nee daarom schaf ik dus geen al te dure cap aan, heb nu die van harry horse met zo'n streep eroverheen, dies lekker dun en licht, maar wel veilig en geen paddenstoelenhoofd Haha!

Aniek_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 19:06

Hee,
Ik denk dat het het veiligst is om, wanneer je op je hoofd bent gevallen en je cap een klap heeft gekregen en sowiezo al een aantal jaartjes oud is, je cap te vervangen voor een nieuwe:)