Stal moet weg van gemeente, wie heeft tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalHaffie

Stal moet weg van gemeente, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:04

Afbeelding

Paarden niet meer welkom in Odoorn

Wij fam. Kleyn uit Schoonoord hebben 3 jaar geleden van al ons spaargeld een stukje agrarische grond gekocht in Odoorn, omdat wij Paarden liefhebbers zijn.
Eindelijk eens iets voor onszelf dachten we.
Wij hadden voor dat we de grond kochten bij de gemeente gevraagd of we daar Paarden en een stalletje mochten neer zetten. Anders had het voor ons geen zin het stukje te kopen.
In 2003 was er een meldingsplicht zo werd ons verteld en wij mochten daar een stal neerzetten die niet gemetseld was maar verplaatsbaar.
En in afmeting niet groter was dan 36 vierkante meter en niet hoger dan 2.20 m
Wij hebben ons daar netjes aan gehouden en toen het er stond hebben we controle gehad van de gemeente, die het goed vond.
Ook hadden wij een rijbak gemaakt van een houten omheining.
Nee, het ziet er keurig uit werd er gezegd.
Nu 3 jaar later krijgen wij een brief van de gemeente Odoorn waar in staat dat we binnen 8 weken alles moeten verwijderen incl. omheining.
En dat wij het stukje land enkel en alleen mogen gebruiken voor landbouw.
Dus zelfs onze Haflingers mogen er niet blijven. En in de brief staat ook dat we geen bezwaar kunnen maken.
Onze oproep is dan ook wie kan ons helpen. Wie heeft ervaring met dit soort praktijken.
Het is werkelijk ongelofelijk over al waar je maar kijkt staan Paarden dan zouden die zeker bij de mensen in de tuin staan want volgens de gemeente Odoorn mag je op landbouwgrond geen Paarden houden.
Wel hebben wij al die jaren onroerendezaken belasting moeten betalen omdat er een stal op het landje stond.
Wij weten het nu niet meer heeft u ervaring of suggesties mail ons dan even. Wij weten niet waar wij nu naartoe moeten met onze Haflingers.
Wij waarderen alle steun.

Kijk voor foto’s op http://www.haflingerstalvantzandpad.nl
Benkleyn@home.nl
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-06 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Sterre

Re: Paarden niet meer welkom in Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:09

Ik zou iig naar een advocaat gaan. Die moet jullie toch kunnen zeggen wat voor mogelijkheden er zijn om daar tegen in verweer te gaan.
Hebben jullie toendertijd schriftelijk toestemming gekregen? Dan die brief ook meteen mee naar de advocaat nemen.
Sterkte ermee Ach gut !

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:13

Ik zou ook een advocaat inschakelen of op zijn minst naar het bureau voor rechtshulp gaan... de gemeente heeft jullie in principe toestemming gegeven, en is zelfs komen kijken dus ik denk niet dat ze je zomaar kunnen verplichten alles weg te halen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:17

inderdaad een advocaat inschakelen........ en de ombudsman

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:29

Goh wat ontzettend ***!
Ik ben bang dat je zult moeten bewijzen dat jullie bouwsel 3 jaar geleden toegestaan werd en ook het gebruik van de grond. Hebben jullie correspondentie hierover op papier staan? Of alleen mondeling contact gehad?
Hebben jullie rechtsbijstandverzekering? Zou zeker juridisch advies inwinnen en proberen de gemeente zoveel mogelijk te vriend te houden...
Is er tussentijds een bestemmingswijziging geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:33

Officieel heb je voor zowel de stal als de omheining een vergunning nodig.

Ik hoop voor jullie dat jullie iets op papier hebben staan dat de gemeente het 3 jaar terug goed keurde.

En grasland is toch ook landbouw grond?
Of zie ik dat zo verkeerd?
Dat vind ik dus een rare redenatie van de gemeente.

Maar helaas weet ik dus ook niet hoee zoiets zit.
Ik hoop voor jullie dat je rechtsbijstand hebt, die zou ik zeker om hulp vragen

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:34

Waaaaaaaaat ?!!! Ik woon ook in de gemeente Borger-Odoorn en snap even helemaal nix van deze onzin !!

Meteen juridische hulp inschakelen !!! Er bestaat toch ook nog zoiets als 'gewoonte-recht' ?? Is daar nix mee te doen ?

StalHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 18:35

nee alles is mondeling gegaan en ja het bestemingsplan is 1 jaar geleden gewijzicht.
we gaan morgen naar een rechtswinkel.

bedankt voor al uw steun

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:38

sterkte met deze tegenslag

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:01

Zo dat is een tegenslag zeg!
Tips zijn hier al gegeven maar wou even zeggen dat ik het belachelijk vind!
Vooral omdat het er ZO netjes uit ziet, je ziet afentoe dumpstukken staan die bijna op instorten staan en dit soort goed onderhoude stallen zijn dan een lust voor het oog.

koene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 22:17

Het is zo jammer dat je niks op papier hebt staan, dus heb je ook geen bewijs lijkt me. Weet je misschien met welke man van de gemeente je dit had afgesproken/afgehandeld? anders zou je hem kunnen vragen.

Groeten Koen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 23:13

Misschien heb je geluk als je kunt bewijzen dat dit er al drie jaar staat, dus al ruim voor de bestemmingwijziging... Dat je je kunt beroepen op dat de regels achteraf gewijzigd zijn en daarom de boel mag blijven staan zoals het is. Zou toch van de zotte zijn als door zo'n plan wijziging je voorheen toegestemde zaken af moet breken.

Vaak is het zo dat wat er staat mag blijven staan ,maar als het vervangen moet worden, het niet herbouwd mag worden. Zo is het ook met onze schuuroppervlakte, die hebben ze verlaagd, maar wat er nu staat mag blijven staan, maar als we een nieuwe schuur neer willen zetten, geldt het nieuwe bestemmingsplan met bebouwingsregels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:13

VSW --> TAO.

FloortjeM

Re: Stal moet weg van gemeente, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 13:26

Voorshands (dus zonder alle stukken gezien te hebben en puur op basis van wat je hierboven schrijft) heb je weinig poten om op te staan. Het bouwwerk valt naar alle waarschijnlijkheid onder de bouwvergunningplichtige bouwwerken als bedoeld in de wet. Als je dan geen vergunning hebt, kan iedere gedoogtoezegging in beginsel worden ingetrokken. Maar op dit moment heb je niet eens schriftelijke gedoogtoestemming. Dat maakt dat het bouwwerk er in beginsel nogal illegaal staat en dat de gemeente je kan verplichten de boel af te breken, ongeacht het bestemmingsplan.

Is het zo dat het bestemmingsplan in je nadeel is gewijzigd? Waarom heb je dan toen geen zienswijze ingediend? Dat was het moment, en dan ben je nu gewoon te laat. Bestuursrecht hecht nogal strikt aan termijnen. Daarbij zie ik niet helemaal dat iets eerst binnen het bestemmingsplan valt, en je er geen vergunning voor hebt, en dat je daar dan toch allerlei rechten (anders dan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur) aan kan ontlenen.

Dat je geen bezwaar kan maken, is denk ik eveneens juist. In beginsel hoef je je van zo'n mededeling onderaan een brief niks aan te trekken (dat is een stukje service, waar je geen rechten aan kan ontlenen). Je kan bezwaar maken als het een:
* schriftelijke beslissing (check)
* van een bestuursorgaan is (check)
inhoudende een
* publiekrechtelijke (check)
* rechtshandeling (uncheck)
(art 3.1 AWB)

Het is geen rechtshandeling, omdat jouw rechtspositie door deze brief niet is gewijzigd: je had een illegaal gebouwtje, je hebt nu nog een illegaal gebouwtje. Je moest het dus afbreken, en nu heeft de gemeente je verteld dat je het moet afbreken.
Je zou een advocaat moeten zoeken en bekijken of de bestuursdwangbeslissing die ze je waarschijnlijk hebben opgelegd (althans, dat leid ik af uit de termijn), nog uit te leggen is als een rechtshandeling, waarmee de hele brief een besluit wordt en dan mag je (hoera) de komende drie jaar tegen de gemeente vechten.

succes en sterkte

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:51

Is dat wel zo? Je hebt 3 jaar onroerendezaken belasting betaald, ik neem aan dat je daar aanslagen van hebt. Als ze je belasting laten betalen keuren ze het gebouw dus ook goed, en met de aanslagen heb je daarvan bewijs.
Of denk ik nu te positief?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:06

Jeetje dat is balen zeg!!

Ik zit een beetje inhetzelfde schuitje alleen ik sta er nog steeds. Ik sta op landbouw grond de stal is net bij het stuk gebouwd wat onder het huis valt. Maa rik ehb de pony's er gewoon oplopen gelukkig nog.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:27

Wow, dit is ontzettend vervelend zeg. 1 jaar geleden is het bestemmingsplan dus gewijzigd. Waren jullie hier toen ook van op de hoogte gebracht?

Ik hoop echt dat de stal mag blijven staan! (

Offtopic: Ik zie dat het stallen van Henk van Bedaf zijn! Leuk hoor, ik heb zelf bij Henk van Bedaf stage gelopen vorig jaar.

StalHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:32

Oke dat ik de stal dan af moet breken is nog tot daar aan toe.
Maar ik moet zelfs de omheining weg halen er mogen dus ook geen paarden staan !!!

StalHaffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 15:34

Nee wij zijn ook niet van het veranderde bestemmingsplan op de hoogte gesteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:47

Kunnen ze het werkelijk maken dat er geen paarden mogen staan?
Dat kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen.

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 15:57

Dit is echt balen, heb het gelukkig nog nooit meegemaakt.
Hoop dat jullie een rechtsbijstand hebben.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:02

jeetje, wat een probleem zeg... heel veel sterkte!! ik hoop dat het op te lossen is met de gemeente. Inderdaad even juridisch advies inwinnen... misschien mogen de paarden wel blijven staan als je geen vaste omheining hebt, maar afgezet met schrikdraad...
ik hoop dat je er uit komt met de gemeente. succes!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:04

so hey wat een gedoe, Ziet er kei netjes uit allemaal. Heel veel succe smet alles, hoop dat het goedkomt. met landbouw, volgens mij kan je ze gewoon laten staan, als je er bv 1 keer per jaar ook hooi vanaf haalt, is toch landbouw? Zo is het met onderverpachten ook. Als de boer er 1 keer iets vanaf heeft gehaald mag hij rest van jaar doorverpachten

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:23

Heel veel sterkte!!!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:29

joyce B schreef:
Vaak is het zo dat wat er staat mag blijven staan ,maar als het vervangen moet worden, het niet herbouwd mag worden. Zo is het ook met onze schuuroppervlakte, die hebben ze verlaagd, maar wat er nu staat mag blijven staan, maar als we een nieuwe schuur neer willen zetten, geldt het nieuwe bestemmingsplan met bebouwingsregels.

Dat is bij ons op stal ook van toepassing idd, met betrekking op de stalsgrootte. Dit mag nu blijven staan, maar wat nieuw gebouwd wordt moet aan de nieuwe eisen voldoen.

Hoop dat het goed komt voor jou en je paardjes!