Paard eet bodembedekking!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

wat heb jij als bodembedekking?

vlastro
23 (21%)
stro
53 (50%)
zaagsel( houtkrul)
14 (13%)
gemengd
5 (4%)
anders
10 (9%)

Totaal aantal stemmen: 105

passieX

Paard eet bodembedekking!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 16:13

Ik heb een pony, die altijd de bodembedekking op eet, eerst had ik alleen vlastro, maar dat at hij altijd toen ben ik het gaan mengen met zaagsel, maar dan eet hij het nog en met zaagsel en al! nu heb ik er woensdag een pak stro in gedaan en vandaag is het op! (vrijdag) wat hebben jullie als bodembedekking of wat zouden jullie doen of hebben jullie hier ervaring mee? alle tips zijn welkom! Cool

saska

Re: Paard eet bodembedekking!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:16

ik heb er niet zoveel verstand van maar ik zou op veilig spelen en massaal strooien in zijn stal, kan het minst kwaad Knipoog

Baconlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:18

ik heb vlasstro: en die van mij aten het op het begin ook, ze willen gewoon graag wat te knabbelen hebben, dus krijgen ze nu meer hooi en staan ze op de wei, staan die van jouw op de wei en wat krijgen ze te eten?

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 16:10

Mijn paard eet echt dr hele stal leeg Tong uitsteken Ze moet gewoon eten, tegen verveling en voor de honger denk ik. Ze krijgen maar twee keer per dag een plak kuil, maar de rest van de dag eet ze al het stro op.

Mo_I_Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:30

Onze paarden staan ook op stro, ze eten ook van de vloerbedekking, maar het kan niet veel kwaad hoor Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:39

Hebben je paarden wel genoeg hooi? Lachen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:41

stro eten is niet echt goed voor je paard en ze krijgen er een enorme dikke buik van Bloos!
ik denk, dat je paardje zich verveeld op stal.....misschien wat meer hooi gaan voeren, en zorg voor afwisseling Ja

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:25

Geef gewoon onbeperkt hooi Knipoog
Dan heeft hij wat te kauwen.
Daarnaast is het beste voor het paard om de hele dag iets te eten. Daar zijn ze op afgestemd.
Verder kan het niet veel kwaad om stro te eten. Alleen mijn paard staat op vlas en lijkt mij dat wat minder relaxt! Tong uitsteken

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:03

ik geef hem 4 plakken hooi (verdeeld) en mijn vader 's avonds vaak nog 1 plak. maar de honger en verveling klopt hij is magere en altijd honger. maar is stro nou juist erg of is het alleen maar geld probleempje dan?

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:21

ik heb op vlastro gestemd.. is dat hetzelfde als vlas? daar staat ze namenlijk op Knipoog

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 14:24

Twee van mijn (verzorg)paarden staan op houtkrullen, daar eten ze niks van. De derde heeft een inloopstal en die heeft stro als ondergrond, voor zover ik weet eet hij daar niks van. Hij heeft immers altijd hooi en gras ter beschikking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 16:06

Mijn pony staat op gras Knipoog
Zolang er voldoende hooi te eten is zullen de meeste (niet alle!) paarden hun bodembedekking niet gaan eten.
Eventueel kun je wat speledingen in de stal hangen om verveling tegen te gaan want dat kan ook een oorzaak zijn.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 08:40

Misschien is het dan verstandig om bijvoorbeeld een bal te kopen tegen de verveling. Er is daar rdeliojk veel voor op de markt. En anders kun je zelf misschien wel creatief zijn Lachen Heb ook wel eens gehoord over dat mensen in de hele stal snoepjes legden en dan is de bedoeling dat het paard ze mag zoeken Lachen

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:23

Ik strooi gewoon niet zo veel. Wat vies is laat hij liggen. En geloof me dat is niet veel. Ik weet niet waarom mijn paard het doet. Blijkbaar vindt hij het lekker en ik vind het in elk geval vezelrijk en niet dikmakend. Dus hij doet zijn best maar. Ik moet wel erbij zeggen dat ik expres dun opstrooi want anders wordt zijn buikje kogelrond van al dat sto dat er inzit.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 22:07

Nou over speeltjes, ik heb een bal gekocht maar daar doet hij niks mee zo'n ophang liksteeen doet meneer niks mee zoutblok doet hij niks mee en vlas is het zelfde als vlastro...

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 00:10

rubber matten leggen, als hij dat nog opeet is het wel een hele straffe Knipoog

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:08

rubberen tegels,
anders al gedacht aan muilkorfje?
is niet zielig hoor! want als je paard koliek krijgt van zaagsel eten enz. dan heeft ie pas pijn!

mijn tink heeft toen ie in emmenloord stond ook muilkorfje om gehad, doordat anders de stro-stal de volgende dag helemaal leeg was...(en m'n tink 3x zo dik)

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:10

Ik weet niet af het waar is, maar ik heb wel eens gehoord dat het helpt als je flink azijn over je strooisel doet....
( en natuurlijk zoals bovenstaand hooi enz)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:25

Rubberen tegels, en altijd hooi om te eten.
Als je zorgt dat ze altijd hooi hebben zullen ze ook geen vies stro gaan eten.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:31

passieX schreef:
nu heb ik er woensdag een pak stro in gedaan en vandaag is het op! (vrijdag) wat hebben jullie als bodembedekking of wat zouden jullie doen of hebben jullie hier ervaring mee? alle tips zijn welkom! Cool

Je moet er natuurlijk wel elke dag wat bijgooien. Die van mij staat ook op stro, en eet er ook heel veel van. Ik gooi er elke dag minimaal een halve baal bij, dan is er de volgende dag nog genoeg van over om fatsoenlijk te kunnen uitmesten ( en dus niet alleen bruine drek ). Ik begin met minimaal 2 pakken stro en dan dus elke dag een halve baal erbij. Daarnaast voldoende ruwvoer aanbieden ( hooi of kuil ) zodat ze niet de hele tijd van het stro staan te knabbelen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:49

Wonder boven wonder ben ik dus gisteren erhuisd en hij heeft zijn bodembedekking intact gelaten, maar waar dat nou door komt? vast veel nieuwe indrukken. Vanaf vandaag staat hij op een rubbermat met maar een beetje stro. Dat schijnt toch wel ideaal te zijn zo'n rubber mat.

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 16:56

OKe, ik zal wel eens kijken naar rubbere matten en over de koliek het is waarschijnlijk zand koliek geweest!

Birgit_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:00

Wij hebben vlas. Mijn paard at stro enz ook altijd op. Aan vlas komt ze niet.
Bij vlas heb je ook zo'n poeder wat je erdoorheen kunt doen dat heel erg stinkt en vies smaakt. Heb je dat al geprobeert?

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 17:23

Mijn paard staat ook op stro.
Toen ze nog op de vorige manege stond (ja in de winter zet ik ze op manege) moest ik ze op houtkkrullen zetten want ze at alles op.
Nu ze daar weg is en op een andere stal staat, staat ze terug op stro. Ze krijgen daar 3x per dag eten. Smorgens smiddags en savonds. Ze heeft altijd genoeg te eten en nu eet ze haar stro niet meer op.
Onthoud goed dat een paard gemaakt is om 70% van zijn dag te knabbelen. Dus stro opeten is op zich niet zo erg, alleen als ze er opstoppingen en koliek van krijgen.
En je zegt dat je woensdag stro gaf en het vrijdag op was... mijn paard krijgt smorgens en savonds, elke dag stro... Ik hou van een schone stal Lachen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:03

Mijn paard heeft hooikoorts Clown Ja echt... En staat daarom op zaagsel. Ze krijgt iedere avond een kwart plak stro om wat te doen te hebben Lachen