buitenrijden op de Veluwe

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

buitenrijden op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 19:53

Ik wil heel graag nog een keer met mijn verzorgpony gaan buitenrijden op de Veluwe. De eigenaar vind het goed en wil mij ook best graag brengen met de trailer, dus vervoer heb ik wel. Alleen vraag ik me af: heb je nou een ruiterbewijs nodig voor het rijden op de Veluwe? En moet je persee op de paden blijven, of mag je ongestoord door het gebied rijden? Ik heb namelijk een aantal maanden geleden in de krant gelezen dat dat een nieuwe regel is: voor 1 euro ofzoiets mag je de hele dag ongestoord met je paard door de Veluwe rijden, zonder verplicht op de paden te blijven. Ik ben dat artikel helaas kwijt, maar geldt dit nog steeds? Ik hoop dat jullie hier wat meer over weten, ik heb al wel gezocht op internet maar kan geen duidelijke info vinden.. alvast bedankt:)

groetjes Julia

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:55

...
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sabien

Re: buitenrijden op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:20

Op de Hoge Veluwe moet je idd intree betalen is dacht ik 9,50?? Maar zeker de moeite waard wat mij betreft! Het is een erg mooi gebied en je mag er idd van de paden af.

Op de rest van de veluwe heb je gewoon vrij toegang wel is het eigenlijk verplicht om een vergunning van natuur monumenten te hebben. Zo'n vergunning kost voor een week 4,- en voor een jaar 10,-. Wel moet je op de aangegeven paden blijven!

Op deze site kun je mischien nog bruikbare info vinden en ook kun je er route kaarten bestellen.
http://www.hippisch-toerisme.nl

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:01

Ik weet dat bokker michelle op de veluwe woont en zij heeft een speciale routekaart/toegangskaart die was wel wat duurder dan 1 euro. Daarmee kun je de veluwe op.

Wij zijn bezig voor volgend jaar een weekend of midweek te organiseren voor ruiters op de veluwe. Dus ik blijf dit zeker volgen!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:08

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 04-12-22 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:31

fjordido schreef:
je moet wel onderscheid maken naar park de hoge veluwe en de hoge veluwe.. dat zijn 2 verschillende gebieden!!

Idd, je hebt het nationaal park de Hoge Veluwe en daar moet je betalen maar je mag er wel van de paden af.
Dan heb je de rest van de Veluwe waar elk gebied weer zijn eigen eigenaar heeft met zijn eigen regels.
Bij Staatsbosbeheer mag je overal gratis het bos in en moet je op de ruiterpaden blijven.
In sommige gebieden van Natuurmonumenten en Gelders Landschap heb je je ruiterbewijs en de bijhorende gele flappen nodig, ook bij hem moet je gwoon op de paden blijven.
Weet je al waar je precies wilt gaan rijden?

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:23

Bij kootwijk kun je gratis en erg leuk rijden!

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 21:46

@ Lia_ nee ik weet nog niet precies waar ik wil gaan rijden, ik hoor nu ook pas voor het eerst van iedereen dat er zoveel verschillende stukjes zijn op de Veluwe. Ik ga eerst maar es kijken waar ik precies gratis kan rijden, en als het moet koop bel ik voor info naar Natuurmonumenten.. Iig bedankt Lachen

zicobont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:13

Nou bij ons in vaassen kun je gratis rijden hoor, en mooi op de hei, moet je wel op de paden blijven maar dat vindt ik wel normaal.
dus kom maar lekker richting vierhouten gortel en vaassen.
groetjes

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:23

Ik woon zelf in ermelo.. Rij altijd met mijn pony in het Groevenbeekse/Speulderse bos..
Daar staat vaak bij elk pad gewoon aangegeven of je er met een paard mag komen.. Veel ruiterpaden zijn er wel..maar ook paden waar vaak opgengesteld opstaat..staat gewoon op dat je met een paard daar mag komen ..En vaak zijn dat de extra mooie paadjes Lachen Niet de echte ruiterpaden..gewone leuke paadjes..
Maar echt veel verder ga ik niet.. Ben wel een keer helemaal naar Asselt geweest..Bij Kootwijk enzo.. Erg mooi daar..en daar zijn ook aardig wat ruiterpaden te vinden Lachen

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:59

Ik ben deze zomer op de Veluwe geweest met mijn paard. wij moesten een kaartje kopen voor een week ofzo, kostte een paar euro. Neem iig wel een goede kaart mee, want wij verdwaalden natuurlijk (ook al hadden we een kaart) en werden om half 12 's avonds uit het bos gehaald Nagelbijten / Gniffelen

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:32

waar was jij dan ergens op de veluwe ?

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:36

Hier in nunspeet kan je ook mooi rijden.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:38

Mag je in nunspeet eigenlijks ook bij de Zandenplas komen ? Ben er wel een paar keer geweest daar..maar dan zonder paard Tong uitsteken
ik kom elke dag in nunspeet...wahaahh:P

zicobont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:48

Ja bij nunspeet kun je ook mooi rijden en alle kanten op.
Maar weet niet waar je vandaan komt??

Groetjes

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:25

HupsSakii schreef:
waar was jij dan ergens op de veluwe ?

Bij Laagsoeren, ik weet alleen niet welke (grote) plaatsen er verder nog in de buurt liggen.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:11

Haha.. Ken ik niet zo erg goed .... Tenminste..Klinkt niet echt bekend in mijn oren ! Lachen

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:14

ik kom ook altijd bij de zandenplas maar mag niet.. maar doe het toch;) ga ook wel langs het veluwemeer op.. onze camping licht eraan. en is zo ondiep dat je er met je paard gerust heel eind kan lopen.(camping hoge bijschell) en ik nunspeet kan je erg leuk rijden ja

Shelly1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 19:48

Ik rij heel vaak zonder bewijs ofzo t bos in, via de hei & zandverstuiving lekker de veluwe op! Dan leef je je echt uit.

Vooral zomers rond 6uur naar buiten, dat is t leukstt! :D

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:08

laag soeren is bij kootwijk (tussen kootwijk en radio kootwijk in) Kan je idd erg mooi verdwalen :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:23

Tatyana schreef:
laag soeren is bij kootwijk (tussen kootwijk en radio kootwijk in) Kan je idd erg mooi verdwalen :)

Super gebied, met mijn eerste paard daar verschillende keren geweest voor een week of lang weekend.
Ik vertrok vanuit kootwijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 10:04

Tatyana schreef:

Pardon??? Van wie heb jij aardrijkskunde gehad?? Zelfs Hoog Soeren ligt daar niet.......

Voor TS: bepaal eerst eens naar welk gebied je wil. Zoals Lia al schreef, het is afhankelijk van het gebied of je een vergunning, plaatjes of helemaal niks nodig hebt.
Alles wat hier geschreven is, geldt voor bepaalde gebieden en zeker niet voor de gehele Veluwe! Het is dus van wezenlijk belang waar je wil gaan rijden, voordat je een zinnig antwoord kunt geven over de geldende verplichtingen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:05

zicobont schreef:
Nou bij ons in vaassen kun je gratis rijden hoor, en mooi op de hei, moet je wel op de paden blijven maar dat vindt ik wel normaal.
dus kom maar lekker richting vierhouten gortel en vaassen.
groetjes
Ik kom daarheen op vakantie met mijn merrie (ja mijn man ook mee) :D
Wij komen naar Vaassen. Fijn om te lezen dat je daar gratis kunt rijden. Ik had wel al vernomen dat je geen ruiterbewijs nodig hebt (want die heb ik nog niet) :)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:07

gortel en vaassen is super

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:10

laag-soeren ligt bij dieren,

ik woon in De Steeg, dus aan de Posbank, laatst kwam ik uit op de Terletse heide (erg mooi) maar ik rijd oo vaak door d eonzalige bossen en laag-soeren ergens (ik weet nooit precies waar ik ben)

zoek indd eerst een ggebied op waar je heen wilt, Bij ede schijn je ook heel mooi te kunnen rijden (bij manege onder de kastanje)