Wat ziet de jury liever, actief of zeer ontspannen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Wat ziet de jury liever, actief of zeer ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 19:00

Ik weet niet of hier al topics over zijn
Maar binnenkort heb ik een wedstrijd (B1) en het paard dat ik moet rijden loopt zeer rustig en heel ontspannen, heel gecontroleerd, soms wat aan de trage kant.
Sommige jury's zien veel liever een actief paard, maar voor de ruiter is dit natuulijk iets moeilijker, je hebt minder tijd om mooi af te werken enz,
Wat is jullie mening, liever traag en goed afgewerkt of meer actie en iets minder afgewerkt?
In mijn ogen is het beste actief met genoeg sprong in de galop enzo maar dan wel afgewerkt, maar dat kan ik nu nog niet Knipoog

Fitzroy

Re: Wat ziet de jury liever, actief of zeer ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 19:24

Impuls is imo 1 van de basisvoorwaarden, dus actief maar minder netjes afgewerkt scoort bij mij hoger dan zo'n trage brave proef.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:32

Persoonlijk zie ik liever een actief paard dat ontspannen is Knipoog
Maar als ik perse moet kiezen dan toch liever het actieve paard en iets minder netjes afgewerkt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 07:47

Ik heb het idee dat een braaf rondje ook heel wat kan scoren in de lagere klasses. Ik heb opgemerkt dat als ik mijn paard actief rijd en er kleine dingen mis gaan ik lager scoor dan als ik een heel braaf proefje loop waar eigenlijk weinig aan is.
wat mij dus opvalt is dat als je ergens een grote fout maakt de opvolgende punten vaak nooit meer hoog zijn.

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:28

Ik heb juist het idee dat het andersom is als wat oosterhoff schreef. Een spetterende, actieve proef met enkele kleine foutjes scoort naar mijn idee hoger als een brave proef zonder fouten. Zo is het ten minste als ik mijn proeven rij...

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:49

willem is traag en braaf Haha! mede omdat ik hem zo rij(1 van mijn wedstrijdproblemen)

mijn laatste wedstrijd zat ik hem meer achter de broek aan. resultaat, ik hyperventilatie en 166 punten. proef nr 2, maar ff op mijn gewone manier gedaan. netjes rustig, niet gehaast en heb 180 punten.

ik ben willem nu meer voorwaarst aan hettrainen en met zijn nieuwe zadel gaat dat ook veel beter, maar hij vind het moeilijk en verliest dan zijn takt en gaat onregelmatig lopen alsik hem over zijn eigen basis tempo heen vraag.

ik heb nog nooit goeie punten gehad daardoor. dus dan maar een brave proef, dan weet ik tenminste zeker dat ik een ontspannen paard heb en ik hem niet over de zeik help, want dat gaatie de kantjes ervan af lopen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:46

Emeraldo schreef:
Ik heb juist het idee dat het andersom is als wat oosterhoff schreef. Een spetterende, actieve proef met enkele kleine foutjes scoort naar mijn idee hoger als een brave proef zonder fouten. Zo is het ten minste als ik mijn proeven rij...

In welke klasse???

een goede jury zal inderdaat doen wat jij zegt. echter over het algemeen maak ik het dus anders mee

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:29

eens uitproberen ik ga zondag voor de actieve proef. (als ik het voor elkaar krijg Haha!)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:31

Gekke koei,je moet hem ook in zijn tempo laten lopen,maar wel met een actief achterbeen.Sommige mensen denken dat actief snel is,maar actief is niks anders als een achterbeen wat goed buigt en er lekker onder loopt.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:33

Als jou paard alles netjes doet dan zie je dat zeker wel terug in de cijfers, daar komen ze echt niet omheen Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:50

Citaat:
je moet hem ook in zijn tempo laten lopen

ben ik het niet mee eens, een paard moet het tempo volgen dat de ruiter aangeeft, het is niet het paard die het tempo moet bepalen!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:28

Ja maar dan moet je wel weten welk tempo dat is,en zoals ik al zei verwarren veel mensen actief met snel.En weinig mensen weten het juiste tempo,precies dat tempo waarin je paard lekker loopt en ook nog z'n achterbeen goed kan buigen en onderbrengen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:32

oke dat vind ik een betere omschrijving Haha!

ik ben het in dat geval met je eens.

een paard met de goede actieve impuls hoeft niet snel te zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:48

kijk, dit vind ik dus grappig.
ik had juist gedacht dat men liever de boel andersom zou willen zien, omdat juist de netheid vaak hoge punten geeft.
dus jury's zien liever iets actievere paarden en die wat kleine schoonheidsfouten maken, dan dat men op safe speelt en het rustig aan doet?

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 16:50

oosterhoff schreef:
Emeraldo schreef:

In welke klasse???

een goede jury zal inderdaat doen wat jij zegt. echter over het algemeen maak ik het dus anders mee

Z1 paarden, maar daarvoor heb ik het ook wel gemerkt.

myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:12

ik heb vandaag me eerste wedstrijd gereden, met een pony die ook onervaren was in de wedstrijden, ze vond de hekjes heel eng en snapte er niks van.. maar tog heb ik de pony actief laten lopen en na mijn idee liep ze niets te snel of te langzaam, maar tog zijn we 3de geworden en de pony's die bijna in slaap vielen met rijden en sloften zijn 1ste en 2de geworden, dus mijn jurie wou duidelijk een ontspannen rustige proef zien..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:27

Ik zie liever een voorwaartse proef waarbij er soms ook iets fout gaat, dan zo'n langzame en trage proef waarbij het paard bijna omvalt..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:28

dat heeft natuurlijk ook wel logische punten, nu ik erover nadenkt.
dat actieve geeft juist een tikkeltje extra en is mooier om te zien dat dat slome waar niets vanaf straalt.

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:32

Mijn C-pony liep ook altijd heel ontspannen, maar die was wel érg sloom.
Daar haalde ik (in de B Knipoog) altijd wel nette punten mee, maar niet zoveel als met m'n D-pony,
die van zichzelf juist veel actiever en makkelijker loopt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:32

KarinvdM schreef:
Ik zie liever een voorwaartse proef waarbij er soms ook iets fout gaat, dan zo'n langzame en trage proef waarbij het paard bijna omvalt..

Dat kan de pony van mijn dochter ook.... in stap kan die zo traag lopen dat je verwacht dat ze omvalt als ze een wending rijdt Clown
Maar als ze het op de nukken hebben... een proef in minder dan 75 % van de tijd die ervoor staat Tong uitsteken

Een actief gereden paard geeft mi toch meer een mooier plaatje.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:40

Ik heb zelf een heel actief paard en heb zoals hier al bevestigd wordt ook idd de ervaring dat ik vaak hoger eindigde dan een 'brave proef'.
Het ziet er toch wat spectaculairder en flitsender uit. Het geeft voor mij omdat hij zo actief is wel meer risico op fouten, maar dat wordt in mijn ogen wel gewaardeerd.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:58

Is het voor jezelf ook niet veel prettiger je paard actief te hebben en fijn te hebben lopen, in plaats van een schijn-ontspanning waarbij de ontspanning vaak verward wordt met vastgehouden en sloom sjokken waarbij er inderdaad weinig meer beweegt?

Niet altijd zo hoor, maar in de lagere klasses wordt vaak of over het tempo gereden voor het voorbeen of juist veel te sloom, want dan kan de ruiter fijner zitten.

Hoe dan ook, ik zou altijd gaan voor actief doch beheerst, omdat dat de eerste basisvoorwaarden voor iedere dressuur zijn.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:39

Doe mij maar liever een lekker actief paard dan een die haast om valt.

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:44

Ik wil ook gaan starten. Maar mijn haflinger is niet de snelste zeg maar Nagelbijten / Gniffelen Ik laat haar dus gewoon op haar eigen tempo lopen. Ik krijg priveles en mijn instructrice zegt dat het goed is? Ze is ook nog jong dus ze slingert nogal maar ze loopt wel netjes met haar achterbenen er onder.

Ben ik nu slecht bezig of? Vork

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:42

een "traag braaf proefje" is ook vaak zo'n 6jes proefje waar je als jury weinig mee kunt. Gaat er iets mis, dan heb je niet veel punten om het weer op te halen. Ga je je paard lekker actief voorwaarts rijden, scoor je vaak hogere punten, en ook al gaat er dan iets mis, dat kun je dan wel weer ophalen (eerder als bij een traag, braaf proefje).
Vandaar dat je de mensen aan de kant dan ook vaak hoort zeggen: hoe kan dat nu, dat ging mis en dat ging mis, en ze heeft toch meer punten als ik (van het trage, brave proefje), maar ze vergeten dan dat het actief gereden paard die missers weer heeft kunnen compenseren.