afspuiten in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SurferGirl

afspuiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 20:47

kan ik mijn pony in de winter afspuiten???

groeten nora

Gillian1987

Re: afspuiten in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:52

ik probeer t altijd zo min mogelijk te doen maar als mijn paard heel erg bezweet is dan doe ik het wel, ik zorg dan alleen wel dat hij dan goed afgedroogd wordt en hij krijgt dan zijn deken op zodat hij het niet te koud krijgt.
groetjes Gillian

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:50

Ligt eraan. Als je paard altijd buitenstaat heeft hij zijn vetlaag hard genoeg nodig. staat je paard onder een deken dan kan het af en toe wel. Daarna wel gelijk een deken op doen en binnen zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 14:33

Als je een binnenwasplaats met lauw/warm water, dan kan het best. Vaak wel lekker dan. Als het buiten is denk ik zelf dat het aan het weer ligt. Als het wind stil is en een lekker zonnetje kan je paard best wel even snel afspoelen.

Ik zou alleen bij geen enkel paard, of hij buiten of onder de deken staat, op een buitenwasplaats de tuinslang er op zetten.

En zoals capopjekok al zegt, als hij 24-7 in de wei staat zal ik hem liever niet afspuiten, hij heeft zijn vet laag hard nodig.

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:53

ik vin het wel koudd hoor !!

Jodemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:56

Ik ben er niet zo'n voorstander van....Ik spons ze wel af met warm water na het rijden en leg daarna een zweetdeken op om op te drogen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:07

Ik doe het zelf ook bijna nooit. Vroeger wel eens als ik wedstrijd had en ze zag er echt niet uit maar dan deed ik het met lauw water en stond ze binnen in de spuitkabine en ging ze daarna meteen met een zweetdeken op naar haar stal. Dat ging altijd goed.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:09

Ik doe het alleen als het met warm water kan en er een solarium is. Afsponsen met een redelijk droge spons (zodat ze niet kleddernat worden) kan wel, daarna wel lekker zweetdekentje erop doen hoor.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:06

Ik doe het zo nu en dan welleens, en daarna dikke halsdekens op en lekker op stal laten drogen

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 09:15

capopjekop schreef:
Ligt eraan. Als je paard altijd buitenstaat heeft hij zijn vetlaag hard genoeg nodig. staat je paard onder een deken dan kan het af en toe wel. Daarna wel gelijk een deken op doen en binnen zetten.

Umm, die vetlaag breek je alleen af door zeep of shampoo te gebruiken hor! Water en vet stoten elkaar af, dus als je alleen afspuit met water kan het geen kwaad.

Mijn shet staat in de winter altijd overdag op het land. Aangezien hij vorige winter heel vaak met een jaarling liep te rennen, zat zijn hele buik onder minstens 1 cm natte blubber. Ik spoelde het dan ook gewoon af met de tuinslang met koud water, nat was hij dan toch al Haha!

Hij wordt geschoren elk jaar, dus daarna snel lekker met een handdoek droog en warm vrijven en daarna voor de nacht op stal.

SurferGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 11:08

okey, bedankt voor de tips

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:53

kojack schreef:
Ik doe het alleen als het met warm water kan en er een solarium is. Afsponsen met een redelijk droge spons (zodat ze niet kleddernat worden) kan wel, daarna wel lekker zweetdekentje erop doen hoor.

Hier ben ik het mee eens Knipoog
Ik zou het zelf niet zo snel doen.. Maargoed.. Lachen

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 11:59

Jahoor, ik doe het wel gewoon. Gewoon niet te lang op 1 plek spuiten, en daarna gelijk een dekentje op en op stal.
Vinden ze juist heerlijk om na dagen en nachten zo'n vervelende deken op te hebben om even al het zweet en stof enz eraf te spuiten. Ook als ik gereden heb in de bak die zeiknat is, spuit ik de benen even af, wel goed afwrijven en dan op stal. Later op de dag gaan ze gewoon weer naar buiten.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:10

Ik doe het ook, sowieso de manen en staart worden 1 keer per maand gewassen. (Haflinger, vies paard, witte manen, je kent het wel). Ze worden met lauw/warm water gewassen en gaan dan direct met een deken op op stal. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 14:17

VSW --> SV.

NuggT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:06

Als je paard erg gezweet heeft kan het wel.
Maar ik doe het nooit eigenlijk bij mijn verzorgpony.
Op stal hebben we alleen maar koud water, en zeker in de winter is het best koud dan.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:13

in de winter bijna nooit .. met borstelen haal je al het zweet er al af als het droog is . de benen spuit ik heel afentoe af en de staart was ik ook afentoe ... Maar nooit heeel het paard .

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:15

Ik zou het niet doen in de winter zelf spuit ik de benen al niet meer af onder 11 graden.
Als de bak slecht is doe ik het eerst met de borstel het meeste zand weg halen .
Daarna de haren in de tegen overgestelde richting en laat ik het opdrogen en laat kan je zo het zand weghalen Knipoog

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 19:15

Onze dravers gaan 2 keer in de week onder de douche en ze leven nog steeds Clown

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:04

Onder de 20 graden spuit ik mijn paarden nooit af, behalve de benen dan. Ze staan wel 24/7 buiten en ik heb alleen koud water.

Ik gooi hem gewoon een dikke zweetdeken + regendeken op en weer lekker de wei in. En 2 uur later weer de gewone deken op. Moet wel zeggen dat hij na het uitstappen alleen nog onder het zadel en bij zijn flanken nat is, nooit meer op zijn hals...

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:33

Ik doe het wel eventjes!!
Teminste is het echt koud en vriest het gewoon als de gekke buiten. Dan doe ik alleen de benen. Maar dat is ook het meeste wat ik doe in de winter. Ik spuit hem alleen helemaal af. Als hij echt helemaal bezweet is. Maar in de winter zou dat denk wat minder gaan gebeuren. Ja dat is weer zo´n min punt van de winter. Groetjes!!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:12

Ik doe het in de winter nooit. Mijn paard staat zonder deken, dus dan vind ik het te koud

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:14

Roelke_ schreef:
Ik doe het ook, sowieso de manen en staart worden 1 keer per maand gewassen. (Haflinger, vies paard, witte manen, je kent het wel). Ze worden met lauw/warm water gewassen en gaan dan direct met een deken op op stal. Lachen

Bij mij gaat dat ook zo. En het ligt er natuurlijk ook aan of je warm water hebt of niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 17:51

Ik spuit d'r in de winter niet af... hooguit d'r benen wanneer we door de modder hebben gebanjerd buiten.
Wij hebben op stal ook geen warm water... wel een solarium, trouwens. Lachen

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:59

ik heb mijne vorige week helemaal afgespoten, met koud water, (we hebben geen warm) en haar daarna onder 2 wollen halsdekens gezet tot ze droog was, maar de dag erna hoeste ze wel, en was ze flink stijf.

Dus ik doe het gewoon niet meer alleen de beentjes