6-jes jury?!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

6-jes jury?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:52

Afgelopen weekend was ik met mijn lesklantje mee op concours, haar 3de keer L1.

Nu reed ze een vrij nette proef voor haar kunnen, ik twijfelde of net wel of net geen wp zou zijn. Kregen we later haar coupon, 181, dus net een wp, kon me er wel in vinden. Totdat ik per onderdeel naar de punten ging kijken, daar klopte naar mijn idee dus echt helemaal niks van! Ze had 1x 7 voor de middendraf (was netjes), 1x 8 voor verzorging, en voor de linkergalop 2x 5 (ook terecht). Verder had ze alleen maar 6-en!!

Nu vraag ik me af, wat leert zn kind hiervan? Haar wijken ging erg goed, haar voltes 15 meter waren niet in spoor, en toch beide een 6? Middendraf ging netjes, middengalop heb ik niet kunnen ontdekken, ook beide een 6?

Zonde dat er nog zulke jury's zijn.

creool

Re: 6-jes jury?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:55

Helaas kom je dit soort protocolletjes vaker tegen... Ik zou, indien mogelijk, de desbetreffende jury om uitleg vragen.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:56

jaa ik zou inderdaad ook om uitleg vragen

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 10:56

zou ik ook doen, ik schrijf ook wel eens bij en dan merk ik dat de jury niet oplet en dan is het al gauw van: 'o schrijf maar even een zesje op'
kan natuurlijk niet

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:00

Mickey, een 6 geven als een jury niet heeft opgelet vindt ik terecht, dat heet het voordeel van de twijfel.

Het is jammer dat er door sommige juryleden niet meer gevarieerd wordt. Op een protocol is moeilijk af te lezen of het een net aan 6-je is of een dikke 6. Als je dan een 5 en een 7 zou kunnen geven, heb je hetzelfde restultaat, maar meer duidelijkheid in wat dik verbeterd moet worden.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:03

Ik heb zaterdag 6 uur in een jury hokje gezeten (schrijven) bij de L2 en de M1. Helaas werd er ook niet veel meer laten zien dan 6-jes proeven. In mijn ogen nog wel minder, maar de jury's gaven zelf aan; ja kan niet alles gaan afbranden, dan heeft niemand er nog lol in.

Eerder was dat ook altijd mijn frustratie, alleen maar 6-en op je protocol. Maar ik ben er wel achter dat het ook geen 8-en en 3-en proeven waren........

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:55

Ik heb er wel eens over nagedacht. en als ik het zo bekijk is het ook gewoon heel vaak dat het net voldoende is maar dat de mooigheid er niet afstraald. Dus die 6en kloppen gewoon toch wel vaak bij wat er wordt getoond. en tja ook ik zou liever duidelijk willen wat goed is en wat niet dus ik zie ook liever 5en en 7ens maar ik weet gewoon (ook vanuit het schrijven) dat he toch heel vaak net aan is.

mickey1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:57

daar heb je wel gelijk in, jureren is ook niet altijd even makkelijk. Maar dan zou ik als jury wel even wat commentaar erbij laten zetten. Wáárom het een 6 is en geen 5 of een 7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:01

Snap erg goed dat ook voor jury moeilijk is onderscheid te maken tussen 5-6-7 en daarom snel naar 6 neigen.

Alleen jury van weekend gaf echt bijna iedereen alleen maar 6-en. Heb mensen zien wijken (nou jah, poging tot) voor een 3, kregen ook nog een 6. Heb ook mensen een middengalop zien rijden voor 8 (in de L1, super verruimen, super overgang terug) en die hadden ook een 6. Vond jammer want hierdoor lagen alle punten erg dicht bij elkaar, want reden paar goede en paar slechte mee. Moeilijk om dan uit te leggen in de les wat niet goed ging, want had ze toch 6 voor dus toch goed?

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:01

Citaat:
Mickey, een 6 geven als een jury niet heeft opgelet vindt ik terecht, dat heet het voordeel van de twijfel

Ik vind het werkelijk niet kunnen dat een jury niet oplet! Dan geeft die jury maar een 7. Je krijgt het voordeel van de twijfel omdat de jury niet oplet??

Ik snap ook wel dat het soms gewoon niet meer waard is dan een 6 en je iemand niet wilt afbranden maar de TS zegt: voor iets wat goed gaat een 6 geven en voor iets wat slecht gaat een 6 geven. Dat kan natuurlijk nooit!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:21

Tja, soms geeft de jury ook vaak een 6 omdat het ergens op lijkt. Je kunt een ruiter wel overal flink voor afstraffen, maar dan houdt zo'n kind helemaal niets meer over. De boodschap komt ook wel over met 169 pnt, daar hoef je geen 155 pnt voor te geven. Maar als het een kwestie van net wel/niet een winstpunt, mag je eigenlijk blij zijn dat ze niet overal voor afgestraft is. Thuis in je training harder oefenen voor die 7'vens!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:28

VValar schreef:
Tja, soms geeft de jury ook vaak een 6 omdat het ergens op lijkt. Je kunt een ruiter wel overal flink voor afstraffen, maar dan houdt zo'n kind helemaal niets meer over. De boodschap komt ook wel over met 169 pnt, daar hoef je geen 155 pnt voor te geven. Maar als het een kwestie van net wel/niet een winstpunt, mag je eigenlijk blij zijn dat ze niet overal voor afgestraft is. Thuis in je training harder oefenen voor die 7'vens!

Ik vraag me af of de boodschap dan overkomt. Ik heb veel meer aan een protocol die volgeschreven is met opmerkingen en wellicht onvoldoendes dan een alleen maar zessen.. In opmerkingen kan je positieve kritiek geven, een zes zie ik echt niet als positieve kritiek. Ik kan niet bedenken of de jury mij een 6 geeft omdat zij of hij het sneu vindt om een 5 of een 4 te geven of omdat het gewoon een 6 waard is!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:43

In de M/Z niet, maar in de B/L wordt het wel gewoon vaak gedaan. Als een proef niet winstpunt waardig is, wordt er geen winstpunt gegeven. Als de proef verlispunt waardig is, krijg de ruiter gewoon een verliespunt. Maar om nou elk foutje die je als jury ziet gelijk met een 5 of 4 te beoordelen vind ik niet helemaal terecht. Tuurlijk worden die 5 en 4 gegeven bij slecht uitgevoerde onderdelen, maar ik vind niet dat in de B met 4'en moet gaan gooien. Dat haalt de stimulans totaal weg. Het stimuleert meer voor iemand die 170 pnt haalt om nog beter zijn best te gaan doen, dan wanneer er 165 pnt gereden wordt. Dat is dan toch een grote domper. Als het terecht is, prima! Maar je kunt niet alle fouten zwaar gaan afstraffen. Dan houdt zo'n ruiter niets meer over.
In de hogere klassen is het weer een ander verhaal.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:54

Ik vind het terecht om in de B soepeler te jureren (Het moet inderdaad wel een stimulans blijven). Wat een 4 waard is kan je een 5 van maken en van een 6 kan je een 7 maken.

Dit is nog steeds iets anders dan overal 'maar' een zes voor geven ongeacht of het goed of slecht ging (Dat is waar de topic over gaat)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:23

Ik weet wel waar het topic over ging Knipoog

Het enige wat ik zeg is dat dit misschien wel een 6'jes proef was. De TS geeft zelf aan dat het spande om een winstpunt. Dan moet je ook niet gek staan te kijken dat je veel 6'en hebt, een 7'vens proef is het dan niet geweest. En als er niet veel dingen echt fout gaan, dan blijf je als jury toch op de 6 hangen.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:21

Ik wil hier ook wel even op reageren: toen ik nog niet jureerde en wedstrijden reed met mijn oude merrie, baalde ik als een stekker als ik bijna allemaal 6'jes op mijn staatje had staan! Nu ik zelf al een paar jaar jureer, ben ik er wel achter, dat je soms gewoon niet anders kunt. Het is net te slecht voor een 7 en net te goed voor een 5 en ja, dan blijf je soms wel eens op een 6 steken.
Nu geef ik regelmatig een 8 of een 9 als iets goed is, maar ook in de B geef ik een 4 als de galop fout gaat, je kunt dan gewoon niet hoger geven, want volgende de regels is een 5 voldoende en dat is het dan dus niet!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:11

ik ga voor allemaal 6jes Haha!
en die probeer ik dan met het trainen naar 7ens te maken... wat met sommige onderdelen ook is gelukt.
maar een 6 vind ik goed genoeg, voor hetgeen wij doen in de ring.
vaak hoef ik niet eens naar mijn protocol te kijken.. weet zo ongeveer al wel waar ik welk cijfer voor gehaald heb en over het algemeen is dat ook het juiste cijfer.
staan ook vaak 4en en 5en op en een enkele 7. willem is geen 8en rijder, dus als die erop staan dan weet ik dat de jry kippig is geweest Haha!

6 is voldoende en das alles wat ik nodig heb. 180 is net zo goed een punt als 192.. alleen dan ga je balen dat je zo dichtbij een 2 punter zat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:14

Alanta schreef:
Ik wil hier ook wel even op reageren: toen ik nog niet jureerde en wedstrijden reed met mijn oude merrie, baalde ik als een stekker als ik bijna allemaal 6'jes op mijn staatje had staan! Nu ik zelf al een paar jaar jureer, ben ik er wel achter, dat je soms gewoon niet anders kunt. Het is net te slecht voor een 7 en net te goed voor een 5 en ja, dan blijf je soms wel eens op een 6 steken.
Nu geef ik regelmatig een 8 of een 9 als iets goed is, maar ook in de B geef ik een 4 als de galop fout gaat, je kunt dan gewoon niet hoger geven, want volgende de regels is een 5 voldoende en dat is het dan dus niet!

Idd, weet dat soms allemaal net op een 6-je blijft steken, maar dat was zondag niet het geval. Twijfelde of wp zou zijn omdat hele goede maar ook hele slechte onderdelen bijzaten (overigens zelf niet gereden, lesklant). Dus dan bedoel ik ook echt onderdelen voor een 4 en een 8. Heb de rest ook zien rijden, iemand anders reed super constante proef, dus weinig uitschieters naar boven en onder. Had ongeveer alles hetzelfde, dus 6-jes. Daar wel terecht, maar bij lesklantje had best meer verschil in mogen zitten.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:55

Er zullen misschien altijd juryleden blijven die op zeker gaan zitten en niet te hoog en niet te laag durven te punten!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:31

Blijft volgens mij het feit dat je (vooral in de lagere klassen) heel veel combinaties treft die ook echt niet voor veel 7-ens of hoger rijden en ook vaak niet echte onvoldoendes rijden. Wat mij opvalt als jury is dat veel mensen in de ring rijden en een beetje een accoordje hebben met het paard Knipoog . Ze rijden er dan niet echt aan en dat geeft in veel gevallen ook net de doorslag om een 6 te geven en niet hoger. Als je dan eens een combinatie treft die wel rijd KAN je als jury ook hoger zitten en fouten ook meer afstraffen dus krijg je bij zo iemand geen 6jes proef! Haha!
Ik vind trouwens wel dat het protocol VOL moet staan met "opbouwende kritiek" en laat zelf bij bijna alle onderdelen een aanwijzing noteren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:44

creool schreef:
Ik vind het terecht om in de B soepeler te jureren (Het moet inderdaad wel een stimulans blijven). Wat een 4 waard is kan je een 5 van maken en van een 6 kan je een 7 maken.

Dit is nog steeds iets anders dan overal 'maar' een zes voor geven ongeacht of het goed of slecht ging (Dat is waar de topic over gaat)

Dat slaat echt nergens op. Een 4 is een 4 en geen 5. Waarom zou je alles een punt hoger geven? Zo krijgt de ruiter het idee dat hij/zij echt wel toe is aan een volgende klasse. En wat zullen de punten daar dan tegen gaan vallen. Of gaan we in het L1 dan ook maar wat soepeler punten?

Ik geef ook weleens zesjesproeven weg. Dat komt omdat er dan voornamelijk zessen gereden worden. En ik kan echt niet gaan varieren naar 5 of 4 of 7,8 gewoon maar omdat de ruiters het leuk vinden om gevarieerde punten te krijgen. Dan zullen ze die punten ook zelf moeten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:47

Er zijn gewoon veel 6jes ruiters.
Een braaf proefje, maar niks extra's, maar ook geen echte fouten.
Wat kan een jury daar anders kwijt dan een 6?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:32

runningkawa schreef:
Er zijn gewoon veel 6jes ruiters.
Een braaf proefje, maar niks extra's, maar ook geen echte fouten.
Wat kan een jury daar anders kwijt dan een 6?

Idd, dat geloof ik maar al te graag!

Maar afgelopen zondag reed ze dus alles behalve voor een 6-jes proef, sommige onderdelen waren echt slecht, andere heel goed. Moeilijk van zn jury is dan om zn meisje uit te leggen dat die volte echt heel erg veel slechter was dan die andere volte, want ze had toch voor biede een 6? Clown

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:05

creool schreef:

Het gebeurt al veel te vaak dat van een vier een vijf wordt gemaakt en van een vijf een zes. Daardoor raken mensen alleen maar in de war. Ga ze beter rijden krijgen ze nog altijd dezelfde punten. Als juryleden gewoon te punten geven die de proef waard is dan heeft iedereen er meer aan. Het is ook helemaal geen goede zaak om mensen die niet klaar zijn om te starten te stimuleren dit wel te doen.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 16:59

Citaat:
Maar om nou elk foutje die je als jury ziet gelijk met een 5 of 4 te beoordelen vind ik niet helemaal terecht. Tuurlijk worden die 5 en 4 gegeven bij slecht uitgevoerde onderdelen, maar ik vind niet dat in de B met 4'en moet gaan gooien. Dat haalt de stimulans totaal weg. Het stimuleert meer voor iemand die 170 pnt haalt om nog beter zijn best te gaan doen, dan wanneer er 165 pnt gereden wordt.

Ik reageerde op Vvaldar maar ben het ook zeker met jullie eens. Toch vind ik wel dat er een gulde middenweg gevonden moet worden tussen het afbranden en te goed jureren. Hmmm... dan wordt het een 6-jes proef??? Bloos