Wie heeft ervaring met Weijer-trailers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Wie heeft ervaring met Weijer-trailers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 18:27

Naar aanleiding van het topic Hotra of Atec: Wat zijn de ervaringen met Weijer?

Ik ga binnenkort kijken voor een tweedehands Weijer. Wat zijn volgens jullie de voordelen en de nadelen, wat zijn de aandachtspunten bij Weijers?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-06 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Concorde

Re: Weijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:49

Ik heb een zo-goed-als-antieke Weijer gehad. Niet het laatste aan comfort uiteraard, maar oerdegelijk was ie zeker wel. En de wegligging was ook helemaal niet zo gek.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:23

Ik heb ook een weijer. Ik vind ze echt top! De trailer is uit 1 stuk op gebouwd. Bij weijers is alles aan elkaar gelast en bij andere trailers zit het met bouwten vast. Weijers heeft ook een website. Als je weijers trailers in typt zie je hem van zelf.
succes!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 21:59

Ik ken de website van Weijer Ja
Het gaat me meer om de ervaringen met Weijer (positief dus bij jullie Knipoog ) en of Weijer aandachtspunten heeft waar ik op moet letten bij een tweedehandsje Lachen

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:46

De bodem is het belangrijkste. Controleer ook de staat van de banden en of je de remmen gauw vastzitten. Je kunt hem natuurlijk ook even laten controleren door een "prof". Als er trapbescherming op de wanden zit, is het handig om de wanden extra te controleren. Je hoort nog wel eens dat het hout achter de trapbescherming wegrot.

Urielle

Re: Wie heeft ervaring met Weijer-trailers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 12:54

Ja, ik zou graag iemand meenemen die er kijk op heeft, maar ik ken helaas niemand.
Ik zit in Belgie dus de trailer moet sowieso gekeurd worden voor ik er de weg mee op mag, maar ja, dan heb ik hem dus al wel gekocht.
Welk profiel moeten de trailerbanden hebben en hoe check ik de remmen? Trapbescherming zit er niet op.
En de bodem = eronder gaan liggen met de schroevendraaier?

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:03

Ik heb een nu 3 jarige weijer trailer. Nieuw gekocht en ik ben er super tevreden over.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:05

Voor de bodem idd met de schroevendraaier eronder, vooral aan de achterkant en zijkanten gaat die het eerste rotten. Zijwanden zijn ook zeker een goede controle waard. Banden mogen geen haarscheurtjes hebben, moeten recht afgesleten zijn. Er is wel een regel voor het aantal mm profiel dat ze moeten hebben maar die ben ik even kwijt. Hou iig maar aan dat er écht nog goed duidelijk profiel op moet zitten, een mm of 4 dan zit je wel goed. Afhankelijk van de leeftijd van de trailer ook extra opletten op evt. roest.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:20

Ik heb pas een weijer gekregen met de respectabele leeftijd van 28 jaar. Hij is helemaal nagekeken en bleek helemaal veilig te zijn (bodem, wanden, koppeling, banden). Aan één kant zat de rem een beetje vast, maar dat was in no time opgelost.
Hij ligt als een huis achter de auto en is inderdaad superdegelijk. Nadeel is dat er geen veer op de klep zit, maar dat zal bij meer trailers van die leeftijd het geval zijn. En hij is dringend aan een likje verf toe... (vrijwilligers?? Schijnheilig )

Verder vind ik de vering wat stug, maar ik weet niet of dit typisch Weijer is of dat het er gewoon aan ligt dat hij zo oud is. Mij hindert het niet en mijn paardje loopt na een rit er ook heel relaxed vanaf, dus voor hem zal het ook wel meevallen.

Ik zou je aan willen raden om een proefrit met hem te gaan maken en dan ook uit te proberen hoe hij zich gedraagt bij een noodstop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 13:33

Bitchy schreef:
(vrijwilligers?? Schijnheilig )

Of vrijwilligers die verstand hebben van trailers en zaterdag niks te doen hebben? Clown

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:48

Weijer trailers zijn super deglijk, maar als de trailer nog is voorzien van een stalen kap i.p.v. polyester.... deze moet je goed onderhouden, anders roest de kap van de trailer af!

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:51

ik heb een tweedehands gekocht bij de weijer zelf. perfect dingetje hoor.
hij is van 1992, maar nog hartstikke netjes om te zien en niks geen mankementen ofzo

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:59

Mijn Weijer heb ik in 1997 gekocht. Was toen prachtig mooi blauw met een glimmende witte kap.
Nu is hij inmiddels lichtblauw met een mosgroene kap maar het rijplezier mag er zijn!

Goede vriendin van mij reed altijd met een Henra Comtessa superdeluxe, maar toen zij de eerste keer mijn Weijer leende, viel haar de fantastische wegligging op. Mijn Weijer ligt gewoon heel stabiel op de weg en blijft braaf de auto volgen zonder poespas.

In de 9 jaren dat ik hem heb, staat de Weijer gewoon altijd buiten. Ik heb er paarden in gehad die erin schraapten, erin trapten, erin urineerden en dan ook nog een aantal keer onervaren broeders die gewoon de trappelzak-boogie achterin deden. Onverstoorbaar ding, ik heb er nog nooit een reparatie aan hoeven uitvoeren.

De bodem: nu kom je op het allerbeste punt van Weijer. Niet dat ie uit 1 stuk gegoten is waardoor hij stabieler is, niet dat hij laag gebouwd is waardoor hij beter op de weg lig.. nee, de bodem, DAT is echt super bij Weijer.

Waar andere trailerbouwers een Betonplex boden over een aantal metalen draagbalken om de 40/50 cm. hebben liggen, heeft Weijer de plank op de punten daar waar het paard ook feitelijk staat, veel beter ondersteund door om de 15/20 cm een balk te hebben. Kijk maar eens aan de onderkant van de Weijer-trailer. Bij mijn trailer is het gewoon niet eens mogelijk dat een paardenvoet erdoor heen kan zakken mocht de bodem rot zijn.
Maar nu na 9 jaar gebruik en niet zuinig op zijn, is het houtwerk gewoon nog steeds dik in orde en ruim voldoende massief!

Ik kan niet anders zeggen - hele beste trailerbouwer, die Weijer.
Die van mij, hij ziet er niet meer uit.. maar hij is echt niet te koop! Haha!

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:08

Dees schreef:
Mijn Weijer ligt gewoon heel stabiel op de weg en blijft braaf de auto volgen zonder poespas.

Dat viel me pas op toen ik met een trailer van een ander reed. Die heeft geen weijer.
Die trailer danste gewoon achter de auto en totaal niet een stabiele wegligging. Dat is toch wel heel anders dan mijn weijer.
Haha!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:28

Wij hebben een Weijer, toen gekocht als showmodel. Ding roest nergens (staat wel onder een afdak) en is heel stabiel. Fijne trailer voor gewoon gebruik (geen overbodige luxe). Zitten gewoon 2 stootkussens in, uitneembare voorstang, rekje voor, ventilatieboven en een deurtje Haha!

Mijn vader wil hem alleen verkopen, omdat ik geen wedstrijden en lessen meer rijd...

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:17

Ik heb een Weijer uit 1987 en ben er zeer tevreden over. Ik heb hem tweedehands gekocht van iemand die hem helemaal opgeknapt heeft (houtwerk vervangen, nieuwe verlichting, bodem en laadklep). Vorig jaar heb ik hem nog helemaal geverfd want het is er nog een met een stalen kap en verder helemaal van hout dus dat moet af en toe wel geverfd worden.
Zoals Dees al schreef ligt de trailer erg stabiel op de weg, hij is bij mij iig nog nooit gaan slingeren of zo en met harde wind is het ook geen enkel probleem.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 18:12

Na alle positieve verhalen over Weijer... hebben we sinds vandaag een trailer! *LOL* (nou ja, een koopafspraak gemaakt en een voorschot+contract - we moeten hem nog ophalen en geheel afrekenen)

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:23

Wauw, heel veel plezier dan met je as weijer.......

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:38

Urielle schreef:
Na alle positieve verhalen over Weijer... hebben we sinds vandaag een trailer! *LOL* (nou ja, een koopafspraak gemaakt en een voorschot+contract - we moeten hem nog ophalen en geheel afrekenen)

Daar zul je geen spijt van krijgen. Wereldspul, die Weijers. Brabantse degelijkheid hè.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:59

Deurne is toch Limboland? Tong uitsteken

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 08:59

Nope......Deurne is brabant Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:21

Heee - alweer wat geleerd Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 02:20

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 10:31

Die ziet er netjes uit Ja Volgens mij heb ik dezelfde Lachen

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:31

Urielle dat is grappig