kalmeringsmiddel scheren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

kalmeringsmiddel scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 11:53

Hallo afgelopen zaterdag zou mijn pony geschoren worden.. helaas vond hij het niet zo goed idee.
Het was niet zo dat hij de tent afbrak maar hij werd onrustig en het meisje dat hem moest scheren vond het dan ook geen goed plan om verder te gaan.
Besloten is om voor zijn geruststelling en haar veiligheid kalmeringsmiddel voor hem te halen.

Nu ben ik benieuwd welke middelen er nu! te koop zijn en wat jullie ervaringen daarmee zijn.

Vrijdagavond proberen we het nogmaals, ik wil er geen gevecht van gaan maken dus is er voor deze oplossing gekozen.

kammie

Re: kalmeringsmiddel scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:45

heej dat zou ik nou ook wel willen weten want ik wil mijn paardje ook laten scheren maar het is eentje die de tent afbreek al sta je aan voetjes of zo te wassen.

ik volg dit even.

groetjes maud

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:03

zorg dat jullie goed op elkaar ingestelt zijn en als je scheerder niet zeker is van haar zaak ,moet ze het niet doen.dan verpest jij je pony voor de rest van haar leven,wat scheren betreft.
ik heb er nu een paar van die half geschoren mafkezen gehad.En dan zeg ik,als je niet voor 100% weet wat je doet ,blijf er dan af en laat een prof .het doen.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 07:21

heej.. gootje

ik laat mijn pony ook scheren zelf zou ik het nooit doen de genen die haar gaat scheren weet wel wat ze doet als die latis is of wat dan ook groep ze niet te zuinig haha..

maar bedankt voor de tip groetjes maud

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 10:40

gootje12 schreef:
zorg dat jullie goed op elkaar ingestelt zijn en als je scheerder niet zeker is van haar zaak ,moet ze het niet doen.dan verpest jij je pony voor de rest van haar leven,wat scheren betreft.
ik heb er nu een paar van die half geschoren mafkezen gehad.En dan zeg ik,als je niet voor 100% weet wat je doet ,blijf er dan af en laat een prof .het doen.

Zij heeft al wat ik hoeveel paarden geschoren dus ze weet echt wel wat ze doet!
Daarom besloot ze ook niet verder te gaan en mijn pony nog verder de stress in te helpen maar gewoon volgende week opnieuw af te spreken en dan met kalmeringsmiddel erbij!
IMO is dat verstandiger dan dat ze doorzet tot mijn pony een rake klap uitdeelt onderuit glijdt of wat dan ook.

Dus mijn vraag waar maak jij uit op dat ze niet waar ze mee bezig is?

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:20

ik haal altijd tranquigel.. maar die heb ik gehaad bij een winkel die alleen hier in de buurt is.. maar denk dat ze het ook wel bij een paardenwinkel of DA hebben.. bij mijn paard werkt het super.. hij wordt gewoon een beetje suf/sloom maar kan nog wel gewoon lopen en blijven staan..

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:42

Ho,ho, bijt mijn hoofd niet af.Maar ik heb het nu al vaker meegemaakt ,dat men teveel vertrouwd op de verdoving.Vaak gaan ze ongecoòrdineerd slaan,en dan ben je nog verder van huis.
Bij echte mafkezen laat ik ze spuiten,verder doe ik het liever met de praam.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:05

gootje12 schreef:
En dan zeg ik,als je niet voor 100% weet wat je doet ,blijf er dan af en laat een prof .het doen.

Daar heb je gelijk in, maar ik vind het toch een interessant topic: Als je iemand laat komen moet je vaak zelf voor het sederingsmiddel zorgen, dus ook ik ben erg benieuwd voor welke middelen iemand kiest en waarom. Lachen

Sjuulie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 08:45

ja klopt.. daar ben ik het ook mee eens Lachen

ik heb het de eerste twee keer door een prof laten doen en nu vond ik het tijd om het zelf te doen en dat is gelukt.. de verdoving is vanaf nu ook niet meer nodig want hij was totaal niet druk en heb de dag erna ( zonder verdoving) nog wat plekjes gedaan en daar deed hij niets op uit.. het is gewoon het wennen aan het getril van het apparraat..
de tranquigel werkt trouwens niet bij elk paard.. het paard van een vriendin van mij was nog heel erg fris maar gelukkig hoefden we daar de benen niet van te doen

Simeun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:46

ben het dr ook mee eens dat je het beter door een prof kanlaten bekijken als tranquilgel niet werkt kun je ook door de dierenarts laten spuiten direct in het bloed dit werkt een paar uur en werkt ook heel snel binnen 5min staat ie al bijna te slapen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:49

Ik heb de afgelopen jaren Sedalin gebruikt. Even een half uurtje terug op stal om het in te laten werken en daarna kon de stalhouder haar keurig haar jas uittrekken.

Dit jaar ivm dracht zonder verdoving zelf de halspartij geschoren.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 12:51

gootje12 schreef:
Ho,ho, bijt mijn hoofd niet af.Maar ik heb het nu al vaker meegemaakt ,dat men teveel vertrouwd op de verdoving.Vaak gaan ze ongecoòrdineerd slaan,en dan ben je nog verder van huis.

Zoals ik al zei, zij heeft al lots of paarden gedaan!
En weet echt wat ze doet! Anders was ze toch ook niet gestopt toen hij wat nerveus werd!
Natuurlijk blijft ze ook met een verdoving goed opletten, het blijven dieren.

Maar bedankt voor je zorgzaamheid Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 13:46

Mijn paard vond het hoofd, oren etc okay. Daarna niet meer, ze heeft heel de opvoel box uit de muur geslagen ( Bloos ) Deze mensen hebben al jaaaren ervaring met scheren dus ik vertrouwde op hun vakbekwaamheid. In overleg met ons hebben we haar een week later gespoten met Sedalin. Toen ging het nog niet van harte maar al een heeel stuk beter!

Het jaar erop is ze door een ander iemand geschoren met ook veel ervaring. Zonder Sedalin. Ze stond gewoon op de poetsplaats daar. Ze heeft een keer geschopt naar degene die schoor. Daarna niets meer op gereageert.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:49

Houdt er bij het sederen rekening mee dat je dat doet wanneer het paard nog rustig is. Een onrustig paard reageerd heel anders op de sedering dan een paardje wat zich van geen kwaad bewust is. Als je niet veel ervaring hebt met sederen zal ik als ik jouw was de DA eens polsen. Moet je wel voor betalen, maar weet je zeker dat het goed gedaan wordt. Ik ken zat verhalen waarbij het paard dood aan de spuit neerviel. Zal dus wel oppassen met sederen. Hebben jullie al een praam geprobeerd???

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:36

Hey hey

Ik scheer zelf proffesioneel paarden en het liefst scheer ik zonder sedering en met praam maar er zijn paarden bij waarbij dit gewoon niet te doen is en levensgevaarlijk word. Bij die paarden opteer ik altijd voor een dierenarts die ze even komt spuiten. Ben niet zo'n fan van orale kalmeringsmiddelen omdat deze heel verschillend werken bij paarden. de ene slaat gewoon door maar weet niet meer waar ie slaat en word dus echt levens gevaarlijk, een ander gaat wel lekker slapen en een ander blijft klaar wakker. 1 ding laat je je paard spuiten en moet je dat week/end of het week/end erop op concour laat de dierenarts even een verklaring schrijven dat ie gespoten is om te scheren zodat mocht je gecontroleert worden je niet fout zit.

Greetz Romy

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 18:54

maar ik vraag mij af weten julli hoe duur zo'n spuit is van de dierenarts??

xx maud

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 10:28

Inderdaad mijn vraag is ook wat hun rekenen!
Laatst had mijn paard koliek! Geen ernstige DA is hoogstens 10 minuten geweest.. rekening 75,- euro!
Voor koliek maakt me dat niet uit.. want ik heb een pony aan koliek verloren dus als ze bij mij tekenen vetonen bel ik al..
Maar om de DA te laten komen om te scheren..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:33

Je kunt beter je dierenarts bellen om hem zijn tarief te vragen, en eventueel rondbellen om de goedkoopste te vinden. Elke dierenarts rekent eigen tarieven..

BBGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:39

Ik had eerst ook een pony die met verdoving geschoren moest worden, wel eerst een heel deel zonder gedaan maar bij haar hoofd en achterbenen werd ze wat vervelend. Eerst gebruikte we Sedalin en daarna hebben we een keer Tranquigel gebruikt (gewoon te koop bij ruitersportzaak), omdat Sedalin niet meer te krijgen was. Als we haar hoofd en oren schoren moest er vaak ook een praam op omdat bij een beweging van haar we anders misschien ergens in zouden kunnen scheren. Een verdoving door middel van inspuiten door de DA is volgens mij best duur en werkt een stuk krachtiger.
Mijn paard nu kan ik gewoon zonder verdoving scheren, het is gewoon per paard verschillend.

Succes ermee!

Sorlede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:40

hoeveel kost tranquigel dan? en krijg je dat bij menige ruitersport zaken?
mijn paard is nog nooit geschoren geworden, dus ik weet niet hoe ze reageert, en haal voor de zekerheid kalmeringsspul

BBGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 10:54

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:30

Ik volg dit ook even, want ik wil mijn paard ook binnenkort gaan scheren. Het wordt voor hem de eerste x (4 jarige) Maar hij is met de oren enzo scheren al heel rillerig. Dan gebruik ik sowieso al een praam.

Ik wil zelf gebruik maken van sedalin, kan iemand mij vertellen wat dit ongeveer kost? Mag ook pb. (graag zelfs)

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:46

gootje12 schreef:

Je hebt helemaal gelijk, ik ben ook zo'n mafkees die het wel aleen dacht te kunnen, hoewel ik het nog maar 1x had gedaan met als gevolg een zwaar gekneusd bovenbeen en half geschoren paard.....Ik dacht dat ik de enige was, maar je maakt het kennelijk vaker mee.....

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:22

Ik heb em afgelopen weekend geschoren met gewoon de tranquigel van de DA! Ging prima, ik had aan 1 spuit genoeg, terwijl het een paard van zo'n beetje 750 kilo is!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 21:28

Ik had 2 spuiten tranquigel, maar na zijn hele lichaam en anderhalf been vond hij het opeens niet zo leuk meer.....