Afwenden en overgang stap/draf?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Afwenden en overgang stap/draf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 09:55

Volgende week zondag heb ik dan eindelijk mijn aller eerste wedstrijd met mijn vier-jarige merrie!
Nu moet ik dus proef zes rijden (die ik echt helemaal uit hoofd ken.. Vork )

Maar er zitten, ik geloof drie keer, dat je moet afwenden en moet stappen of juist aandraven. Waar moet je die overgang eigenlijk maken? Voor je wend, in de wending of als het paard weer recht is?

Bijvoorbeeld: Je moet H-C-M overgang arbeidsdraf doorzitten. Dan moet je bij B afwenden en terug naar stap. Op dit punt heb ik dus de vraag waar in stap?
Na deze moet je E rechterhand en arbeidsdraf lichtrijden. Ook hier weer de vraag, waar overgang? In de wending, voor of er na.
En dan moet je M-X-K van handveranderen enkele passen middendraf, daarna doorzitten, A afwenden en wederom terug naar stap. En ook weer op dit punt: waar overgang rijden?

Ik rij nu met oefenen elke keer de overgang in de wending..

Chocotoff

Re: Afwenden en overgang stap/draf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 09:59

Eerst afwenden en dan overgang stap.
En E rechterhand, en dan overgang draf. Telkens pas na het afwenden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:01

Idd pas na het afwenden. Eerst rechtstellen en dan je overgang rijden.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:03

Er staat; A afwenden EN (!!) arbeidsstap. Dat zou dus betekenen dat je deze 2 dingen tegelijk moet doen, en naar mijn idee dus in de "bocht" de overgang moet maken.
Als er stond; A afwenden en DAARNA arbeidsstap, dan moest je het na de wending doen. Er voor moet zoiezo niet.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:06

Het is volgens mij in de wending. Ik moet in mijn proef (L1) een keer afwenden bij B en dan overgang arbeidstap en dan E linkerhand arbeidsdraf. Op de dvd stond en werd gezegd dat dit in de wending moest gebeuren.

Volgens mij moet dit bij wedstrijden, ik TEM even

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 10:14

switchx schreef:
Het is volgens mij in de wending. Ik moet in mijn proef (L1) een keer afwenden bij B en dan overgang arbeidstap en dan E linkerhand arbeidsdraf. Op de dvd stond en werd gezegd dat dit in de wending moest gebeuren.

Volgens mij moet dit bij wedstrijden, ik TEM even

ow oke, ik dacht hier omdat het een rijtechnisch probleem is, maar wel weer proef gericht. Knipoog

Het is nu dus in ieder geval niet voor de wending! Vork
En als ik het nu niet midden in de bocht doe, maar aan het einde van de bocht? Zal het dan goed zijn.

Ik ga even de DVD zoeken! Had er nog niet aangedacht, maar zag het nu staan. Dus kan altijd even kijken! Haha!

In ieder geval alvast heel erg bedankt!!
En meer is altijd welkom. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:18

--> WD-V

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 13:31

in het reglement staat het volgende over overgange:

Artikel 107 Overgangen
Overgangen zijn de basis van de rijkunst.
In de lagere klassen B en L is geen enkele overgang gemarkeerd, maar wordt alles geleidelijk uitgevoerd, en progressief. In de zwaardere klassen worden overgangen bij gemarkeerde punten gevraagd. Vanaf de M2-klasse zijn overgangen niet-progressief, behalve bij de afdelingsdressuur. Daar zijn ook in de M- en Z-klasse de gevraagde overgangen progressief.
In de B- en L-klasse wordt in een aantal proeven de overgang van en naar arbeidsstap tijdens de wending gevraagd. Dit is eenvoudiger uit te voeren dan op de rechte lijn.
Zowel bij het rijden van overgangen bij een gemarkeerd punt als bij overgangen waar een ruimere marge voor wordt genomen, is de rijkunstige basis van de overgang het belangrijkst. Bij alle overgangen van en naar draf kiest de ruiter zelf een aantal passen voor de overgang het moment van doorzitten. Het moment van gaan doorzitten in de lagere klassen vormt geen beoordelingscriterium, wel de juiste rijkunstige basis van de overgang. In de overgang blijft het paard ontspannen, behoudt het zijn takt van de gang tot het moment van de overgang, is de aanleuning in orde en blijft het paard recht. In de lagere klassen wordt de overgang voorbereid en als het paard er klaar voor is ingeleid en uitgevoerd. De overgang wordt nooit met de hand alleen ingeleid, maar altijd door een samengaan van alle hulpen zit, been en hand, de halve ophouding.
Overgangen en tempowisselingen in de hogere klassen moeten duidelijk waarneembaar bij de voorgeschreven letter worden uitgevoerd. Zij moeten vlot, licht en vloeiend en vooral niet bruusk uitgevoerd worden.
Het uitvoeren van overgangen
Bij de overgangen naar verzamelde gangen komt de nageeflijkheid het best tot uiting. Hier moet zichtbaar worden dat de halve ophouding door het gehele paardenlichaam vloeit en dat bijvoorbeeld bij de overgang naar verzamelde galop de krachtige galopsprongen meer verheven worden, terwijl de takt en sprong bewaard blijft.
Bij de overgang van een verzamelde gang of arbeidsgang naar een middengang of uitgestrekte gang moet er op worden gelet, dat hierbij de hals van het paard langer wordt en de neus dienovereenkomstig naar voren komt, zodat het voor het paard ook mogelijk wordt de paslengte groter te maken. Hierdoor kan het paard zijn ontspanning en takt bewaren en in draf met zijn passen en in galop met zijn sprongen duidelijk meer grondruimte beslaan. Vanuit het achterwaarts gaan wordt het paard (afhankelijk van het gevraagde niveau) onmiddellijk met een doorgaande en vloeiende beweging voorwaarts in de gevraagde gang gebracht. De overgang van (arbeids)galop naar (verzamelde) stap vindt altijd plaats vanuit een galopbeweging die in de laatste sprongen meer verzameling toont. Hetzelfde geldt indien de overgang van (verzamelde) stap naar galop wordt gevraagd.

Chocotoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:50

Huh nou die regels kende ik nog niet.
Maar ik dacht dat het hetzelfde was als in het M en Z, maargoed niet dus..weer wat geleerd Clown

Ik vind het wel wat vreemd, midden in een wending maargoed..het zij zo

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:14

Dat is niet vreemd! Knipoog
Het is juist makkelijker voor jezelf. Je kan je paard beter rond rijden in de wending en zeker bij een overgang naar draf of stap is het simpeler om hem dan rond te houden. En wat je al zegt in 't M & Z moet het wel op een rechte lijn die paarden hebben er minder moeite mee om rond te blijven op een rechte lijn als de achterhand er verder onder komt.

Chocotoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:21

Ja dat is wel zo, maar dit wa sin de oude proeven ook niet zo, ik heb de nieuwe proeven niet op B of L niveau gereden dus dit is nieuw voor me.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 18:08

Oke, overgangen dus in de wending rijden. Dan heb ik dat in ieder geval goed.

Al ik het op een rechte lijn veel makkelijker vind, vooral ook omdat ik het belangrijk vind dat het paard recht is en je in een wending makkelijker meer aan een kant vraagt, maargoed, je doet wat moet.. Oftewel in de wending de overgang rijden.

Heel erg bedankt voor alle reacties!
En nu maar oefenen voor zondag! Cool Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:17

absoluut niet, overgang in de wending rijden. Kijk dew DVD maar. En anders stond er :
afwenden en darna arbeidsdraf/stap.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 13:39

Op mijn coupon stond als commentaar bij dit punt: overgang moet in wending en niet daarna. Dus nu doe ik dat ook maar Lachen

Vero_niek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 17:50

de dvd zegt IN de wending Lachen
kennen jullie trouwens allemaal de proef uit je hoofd?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:47

Maar natuurlijk heb je nog af en toe een jury uit het vorige tijdperk die zegt: overgeng moet na de wending.

Als je dat treft, gewoon niks van aantrekken en volgende keer weer gewoon in de wending de overgang rijden!

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:24

Als er staat, afwenden en draf, dan ga je eerst afwenden, en dan draven als je je paard weer hebt rechtgesteld Knipoog

Succes!

Urban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:02

Ik heb gisteren mijn selectie gereden en kreeg precies voor dit onderdeel 2 x een 5. Erg jammer aangezien ik al meerdere keren een 7 voor dit onderdeel heb ontvangen. Mijn paard was goed rechtgericht, juiste stelling en verder goed aan de hulpen. Het commentaar wat op mijn coupon stond was: beide overgangen te laat ingezet. Ik rij altijd eerst de wending door en maak dan netjes de overgang. Dit waren net 2 puntjes te weinig voor een 2e winstpunt. Ik was wel tevreden verder hoor!! Graag reacties.

Urban

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:03

Sorry, had het topic niet helemaal door gelezen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 14:21

Dus de overgang gewoon in de wending rijden. Dan gaat dat in ieder geval goed komen.

En ja ik ken de proef helemaal uit mijn hoofd, andere ook? of niet?
Wel rij ik mijn proef niet uit het hoofd, stel dat ik toch iets vergeet? Nee lees maar lekker voor, voordeel is alleen als de lezer een keer te laat is of iets overslaat ofzo, weet je het toch. Zo heb je dus dubbele bevestiging of het goed is of juist niet! Haha!

Ook de andere proeven ga ik uit mijn hoofd leren. Lachen

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 11:41

Urban schreef:
Ik heb gisteren mijn selectie gereden en kreeg precies voor dit onderdeel 2 x een 5. Erg jammer aangezien ik al meerdere keren een 7 voor dit onderdeel heb ontvangen. Mijn paard was goed rechtgericht, juiste stelling en verder goed aan de hulpen. Het commentaar wat op mijn coupon stond was: beide overgangen te laat ingezet. Ik rij altijd eerst de wending door en maak dan netjes de overgang. Dit waren net 2 puntjes te weinig voor een 2e winstpunt. Ik was wel tevreden verder hoor!! Graag reacties.

Het is idd jammer dat je de overgang te laat hebt gereden. Terecht dat je nu dus een 5 hebt gekregen. Maar nu weet je het voor de volgende keer Knipoog

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 18:22

Ik had hier vandaag nog een discussie over met mijn schoonmoeder. Wij waren ook op wedstrijd en ik reed iedere keer de overgangen in de wendingen. Daar hadden we het dus later over toen we nog even bij de anderen aan het kijken waar, die reden allemaal de overgang na de wending. Op het protocol staat hier geen commentaar over. Dus nu weet ik het eigenlijk nog niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:27

De overgangen moet echt ín de wending, tenzij er staat "en daarna overgang..."

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:51

Ik vind persoonlijk een overgang IN de wending moeilijker dan NA de wending. Zeker als de overgang nog progressief ingezet moet worden. De kans is groot dat het paard al gauw op de voorhand, uit elkaar valt of te diep komt.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:51

Als je b moet afwenden: afwenden en gelijk overgaan! je kan minpunten krijgen, bijvoorbeeld niet snel genoeg..