pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MaChaa

pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:51

nou kijk,... ik heb een lievelingspony : noortje... zij HAAT de bak en gaat in galop meestal bokken.. dan kan ik er wel opblijven zitten maar deze keer was het onverwachts en viel ik eraf...
onze instructeur werd woest en klom zelf op de pony en liet m KEIHARD galloperen... en sloeg ook nog eens wel 20x achter elkaar op Noortjes kont en hals... ze was helemaal bezweet en nerveus toen ik er weer opmocht.. kortom.. hij behaldelde haar heel ruw...
en ik weet dat ik haar aankan want de vorige keren dat ze bokte kreeg ik haar rustig...
en nu zegt de ene dat pony's dat niet voelen... de ander zegt van wel.. de ene zegt dat het niet zo erg is en de ander is helemaal geschokt... nu weet ik het ook niet meer! je kan pony's toch ook op een andere manier rustig krijgen??
kunnen jullie me helpen????? want ik kan onze instructeur niet op andere gedachten brengen!! hij is zó eigenwijs!! Huilen
alsjeblieft??
alvast bedankt... Knipoog
xXx
Laatst bijgewerkt door Karin op 25-10-06 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Liezel1

Re: een vraag....ik ben namelijk wanhopig :O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:53

wat is jouw rijervaring?
wat is jouw instructeur zijn rijervaring?

MaChaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:54

ik rij nu bij de gevorderden...
hij is samen met zijn broer de baas van de manege..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:55

dan denk ik dat jouw instructeur de pony beter kent dan jij en dat hij heel goed weet waar hij mee bezig is...
sommige dieren moeten nu eenmaal aangepakt worden...

MaChaa

Re: pony zo ruw aanpakken, is dat wel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:56

maar hebben ze dan geen pijn of zo? ik heb dat namelijk wel ergens gelezen en hij behandelt alle pony's en paarden zo ruw... ik vind het gewoon zielig Gaaaap en het kan ook wel anders...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:58

meid, welkom in de echte wereld..
niet alles is te lijmen met snoepjes...

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:58

Wat is het verlede van je pony?? Is er vroeger iets gebeurd ofzo??
Is hij bij andere dingen bv. longeren of gewoon los in de bak wel normaal??
Hij zal inderdaad niet zomaar je pony zo aanpakken, maar is het echt omdat je pony geen zin heeft of en andere reden.
Is hij bijvoorbeeld buiten wel lief??

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:00

het is wel een manege pony (toch:P) dus dan zal hij/zij wel wat gewent zijn , maar hoe doet die instructeur dan als hij op andere pony's zit?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:01

Citaat:
onze instructeur werd woest en klom zelf op de pony en liet m KEIHARD galloperen... en sloeg ook nog eens wel 20x achter elkaar op Noortjes kont en hals... ze was helemaal bezweet en nerveus toen ik er weer opmocht.. kortom.. hij behaldelde haar heel ruw

Boos!

de eerstvolgende keer als hij dat weer doet,mag je hem van mij van die pony aftrappen!
wat zijn dat voor manieren om een dier 20 x te slaan met een zweep?
elke instructeur moet weten dat dat een hulpmiddel is en geen strafmiddel

zoek een andere manege waar je wel leert rijden en niet leert slaan...

MissyTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:02

Ik vind het persoonlijk niet de manier om zoiets op te lossen, maargoed.....

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:03

Liezel1 schreef:
dan denk ik dat jouw instructeur de pony beter kent dan jij en dat hij heel goed weet waar hij mee bezig is...
sommige dieren moeten nu eenmaal aangepakt worden...

ben ik het niet mee eens

Op de manege waar ik reed rossen ze de paarden ook af. Als ze bijv spring angst hebben meppen ze dat beestje helemaal aan gort. Paard in blinde paniek van pijn en angst. Gevolg. De volgende keer dat een paard ook maar een balkje in de bak ziet sprint ie al alle kanten op uit paniek. En ja hoor. paard is weer "stout" ( doodsbang) dus wordt afgeransent. En dit gaat steeds zo door. Er is daar zelfs een paard die zo verpest is dat je dr op dr hooft moet meppen met de zweep. ( ze heeft een trauma ergens aan overgehouden waardoor ze dr bedreigt voelt door andere paarden, dus als ze drzelf in het nauw gedraven voelt gaat ze die aanvallen) Er word gezegt, hou je zweep vast alsof het een zwaart is. En zo moet je die pony in elkaar beuken.
En die mensen hebben dan een hard voor dieren..?

Je snap vast wel dat ik van die manege af gegaan ben Slapen

MaChaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:03

pressent:
ik weet niet wat het verleden is.. omdat het ook een manegepony is.. ik denk dat hij van een of andere handelaar afkomt of zo...
buiten is ze wel heel erg lief en luistert super goed...
ik zou het niet weten.. ik denk omdat noortje best vaak bokt.. maar er is nog nooit iets erg gebeurt...

iiSs_BruuT:
jha het is een manegepony... de instructeur behandelt elke pony zo ...

ellepel:
ja daar heb ik ook al aan gedacht maar ik ben echt gehecht aan Noortje en er moet toch iets veranderen en niemand doet er iets aan.. ze merken het wel maar reageren er niet op!!

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:04

Tja, jou instructeur zal de pony wel goed kennen en weet wat hij doet! En natuurlijk voelen pony's dat, anders zou het geen nut hebben gehad wat je instructeur ermee gedaan heeft. Ik vind het meestal ook wel zielig, maar als die Noortje echt zo vervelend is en er zit niets anders op, dan moet dat wel! Maar als mijn verzorghaffie het niet doet dan laat ik ook zeker merken dat ik het er niet mee eens ben (en zelfs boos kan zijn! Haha!) Maar ik zou hem niet zo heel erg hard gaan slaan ed. Kijk een pony hard laten galloperen maakt een pony heel erg moe. Vind je het logisch dat zo'n pony dan niet meer tegen kan stribbelen! Ik vind dat je er samen met je pony uit moet kunnen komen, en hem niet heel erg moe // bang maken zodat hij niets meer tegen je in kan brengen!
Praat er anders over met je instructeur!? Of kan dat niet?? In ieder geval, hoop ik dat het niet weer gebeurt! Knipoog

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:05

ellepel schreef:
Citaat:
onze instructeur werd woest en klom zelf op de pony en liet m KEIHARD galloperen... en sloeg ook nog eens wel 20x achter elkaar op Noortjes kont en hals... ze was helemaal bezweet en nerveus toen ik er weer opmocht.. kortom.. hij behaldelde haar heel ruw

Boos!

de eerstvolgende keer als hij dat weer doet,mag je hem van mij van die pony aftrappen!
wat zijn dat voor manieren om een dier 20 x te slaan met een zweep?
elke instructeur moet weten dat dat een hulpmiddel is en geen strafmiddel

zoek een andere manege waar je wel leert rijden en niet leert slaan...

hou er rekening mee dat dit een versie van iemand is...
dit hoeft niet per definitie een objectieve versie te zijn..
in mijn ogen was het heel onterecht dat iemand zijn pony trapte tijdens de les vroeger..
nu, jaren later, zie ik dat heel anders...
hou het inlevensvermogen ook even in de gaten Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:05

enige wat je kunt doen is t zeggen dat je graag wilt leren rijden en dat zij je alleen maar leren te slaan..vraag of ze je willen uitleggen waarom het dier niet op een andere manier het bokken is af te leren.. misschien doet het zadel pijn, is ze misschien gewoon vrolijk dat ze daarom bokt?

Citaat:
hou het inlevensvermogen ook even in de gaten

ohw ja is ook zo, ja tuurlijk moet ik dat doen..wat een ander ziet kan heel anders zijn dan wat er werkelijk gebeurd..
dat snap ik wel, maar op hals en kont slaan omdat een dier vervelend is??

nee..mag niet,kan niet , en vind ik niet goed te keuren Knipoog
Laatst bijgewerkt door ellepel op 25-10-06 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

MaChaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:06

nienke_92&ellepel: ik zou het kunnen proberen maar hij is echt eigenwijs... *zucht*

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:07

Volgens mij heeft je instructeur niet zoveel geduld... Nagelbijten / Gniffelen
En een paard zo nerveus maken door erop los te slaan en rond te racen lijkt me helemaal niet de methode. Tuurlijk mag je een keer tikje geven, ze moet wel luisteren, maar wat mij betreft hoeft het absoluut niet zo.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:08

Ik vind dat hij goed gehandelt heeft.
Jij zegt dat die pony altijd vervelend doet in de bak en loopt te klieren, mag de pony best eens weten wie de baas is.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:09

neem maar van mij aan, elk paard voelt een klap van de zweep! Ze voelen toch als er een vlieg op hun huid zit (als ze dat al voelen, dan moeten ze een zweep al helemaal voelen!)? Als ik jouw verhaal hoor is jouw instructeur niet bepaalt een intelligent iemand om een probleem zo op te lossen Rolleyes ik ken de pony voor de rest niet dus daar kan ik geen commentaar over geven, maar er zijn nog wel 1001 redenen waarom een pony bokt in de galop, dus echt niet alleen maar omdat ie het niet wil (denk aan, zadel, bit noem maar op)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:09

ja natuurlijk voelen ponys en paarden pijn! ze reageren niet voor niks als ze geslagen worden!! en het lijkt me niet de juiste manier om het zo op te lossen! mijn pony bokte vroeger ook altijd met de galop en ze heeft ook heus wel eens een tik gehad maar gewoon er maar op los meppen resulteerd alleen maar in een bange ,drukke en uiteindelijk gevaarlijke pony!

als je dan niet op een normale manier met een zweep kan rijden laat m dan gewoon in de kast, op de grond of de bakrand (zo doe ik het als ik eens wat minder geduldig ben)

topsylover, een tik is ok, soms zelf ff 2 flinke, maar altijd beheerst!

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:10

Ik ben hier absoluut niet wegvan!

Je schrijft dat de pony naar deze 'behandeling' om het zo maar even te zeggen, erg nerveus was...
Maar aangezien het een manegepony is valt er natuurlijk niet veel te veranderen via een internetpagina.
Maar ik zal wel beredeneren waarom ik het er niet mee eens ben.

Er zijn 2 manieren waarop een paard kan leren ''Doormiddel van onlustgevoels en straf,, en doormiddel van ''Belonen van het gewenste gedrag,,.
Bij het eerste doen ze alleen maar wat je zegt om de straf te vermijden. Bij het tweede leren ze met plezier doormiddel van belonen. , het ergste wat er is voor een levend wezen is genegeerd worden, dus als je je niets van het 'ongewenste' gedrag aantrekt houd hij er mee op omdat het een nutelose beweging voor hem is.
Ik hoop dat je wat van m'n verhaal begrijpt Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:11

Machaa; ik vind het ronduit schandalig dat jouw lievelingspony zo behandeld wordt. Ten eerste zou men eerst eens moeten uitzoeken waarom die pony bokt in de bak. Rijdt ze wel eens buiten? Hoe is ze dan? Wat gebeurt er precies met haar tijdens het galopperen?

Ik ken helaas de omstandigheden niet en weet dus niet wat er aan de hand kan zijn. Maar je moet weten dat een paard na 1 seconde dat zijn gedrag 'verkeerd' geweest is, al de link niet meer kan leggen waarom 'ie gestraft wordt. Laat staan, als die instructeur er op klimt en haar af gaat rossen. Hij lost niets op, doet aan symptoombestrijding (voor zover Noortje dan weer gebokt heeft, want dat maak ik niet uit je verhaal op) in plaats van de oorzaak eens uit te zoeken. Paarden doen vaak niets voor niets.

Arme pony. Paarden voelen wel degelijk klappen natuurlijk. Hoe komen mensen erbij dat paarden niets zouden voelen? Wat een sprookjes...... Ik vind het echt ongelooflijk dat er zulke domme mensen zijn. Ik zou willen dat ik je pony zou kunnen helpen, maar dat is op afstand wat lastig.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:13

HoiHoi!
Ik vind het NIET netjes dat de instructeur dit doet in bijzijn van lesklanten!! Dat kan gewoon niet! Het kan natuurlijk zo zijn dat deze pony misbruikt maakt van de hele situatie en dat de pony dondersgoed weet hoet het moet en dus even aangepakt moet worden. Dit doe je echter niet een les waarbij lesklanten en al helemaal niet waar kinderen bij zijn!! Wil je het wel in de les oplossen, dan doe je dat normaal en geef je de pony 1x een tik als hij bokt maar overdrijf je het niet.
Dit is in het geval dat er geen pijn/stress/angst bij komt kijken natuurlijk.

Ik rijd zelf op een manege veel paardjes/pony's bij. Juist om dit soort redenen. Pony's voelen heel goed dat er een minder ervaren ruiter op hun rug zit en pony's make daar weleens misbruik van en dan moet een pony goed weten dat dat niet de bedoeling is. Zo hadden wij een pony die altijd bokte als je de pony een tik gaf. Tja, het is niet de bedoeling dat de pony de beginnertjes er afgooit als deze kinderen eens een tikje geven dus dat moesten we afleren. Zo hadden we laatst een pony die andere pony's aanviel en trapte dan gericht. Tja, dat kan gewoon niet!! Dat hebben we aangepakt en ik kan je vertellen dat we niet altijd vriendelijk te werk zijn gegaan maar soms is het nu eenmaal nodig!! Als een pony andere pony's aanvalt kan je dat niet met vriendelijke woordjes oplossen. Nu weet de pony het weer even en gedraagt de pony zich weer voorbeeldig..geen angst dat komt kijken bij de pony hoor! Dat komt ook mede door het BELONEN op het juiste moment..dat moet natuurlijk niet vergeten worden!

Is het voor de pony in jouw verhaal wel een kwestie van angst dan moet je het natuurlijk rustig aanpakken! Maar wil je weten waarom je instructeur zo doet...vraag het hem gewoon!!
Hoewel pony's soms een pak rammel verdienen is het IMO niet goed dat de instructeur dat doet in jullie bijzijn

MaChaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:17

dat is ook een van de problemen.. het is niet dat hij beheerst een paar tikken gaf en rondliet galloperen om moe te worden maar hij was echt aan het flippen! en mepte echt hard!

Nadya:
nou als de instructeur zegt dat we moeten aangalloperen is er nog niks aan de hand maar bij de volgende hoek die je tegenkomt word ze al nerveus en gaat een beetje zijwaarts lopen, en soms over in draf. dan weet ik niet precies wat er gebeurt maar dan word ze opstandig en gaat ze haar hoofd naar beneden trekken en van de hoefslag af. als je haar niet snel op de hoeflsag krijg gaat de instructeur flippen dat ik noortje een mep moet geven wat ik dat doe maar niet zo hard zoals hij dat bedoelt (en dat is dus echt super hard slaan...) dan gaat het dus fout en gaat noortje bokken als ze ergens in het midden van de bak is...
buiten is ze echt lief en luistert geweldig. schrikt nooit en bokt ook nooit.

MaChaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 19:19

dat pony's aangepakt moeten worden snap ik wel... maar niet op zo'n manier!! Huilen ze was echt van streek!!