Tips voor onmogelijk scheerbaar drama-paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Destinietje

Tips voor onmogelijk scheerbaar drama-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 17:57

Mijn paard is dus echt een enorm scheerdrama! Heeft er nog iemand dé gouden tip, iets dat écht werkt, bij élk paard?
En het gaat hier niet om een paard dat een keer slaat of niet stilstaat, maar om een paard dat echt ontzettend link word bij elke scheerpoging... Sigaar
En geen discussie over wel of niet scheren, daar vraag ik niet naar! Haha!

Alvast bedankt

Chocotof

Re: Tips voor onmogelijk scheerbaar drama-paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:58

Verdoving, praam?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:59

verdoving of praam jaa
en anders met dekens aan de gang Tong uitsteken

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:00

idd, je kunt van die pasta´s krijgen waar je ze mee kunt verdoven!!!!
hoop dat je een oplossing vind!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:02

Goh toevallig heb ik vanmiddag geholpen met een pony die bloedlink word met scheren.Bij deze pony komt de da en die versuft de pony.Daarna gaan ze met wtee mensen de pony scheren zodat het heel vlug achter de rug is werkt super voor de pony maar ook voor de persoon die staat te scheren.
Ik denk dat dit de beste methode is om het veilig en snel te doen.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 18:06

Haha, nou ik had het er even bij moeten zetten wat we al gedaan hadden, vergeten! Hij is eerst verdoofd met Sedalin, 2 x de normale hoeveelheid. Én een praam erbij. Nog levensgevaarlijk. Toen dierenarts erbij, die heeft hem platgespoten en dan zou ie niets meer mogen kunnen doen. Nou dat hebben we geweten. 1 been omhoog gebonden én helemaal van de wereld af, maar hij vecht dwars door de verdoving heen. Hij is uiteindelijk nu wel klaar, maar hij heeft flink wat klappen uitgedeeld, en écht gemikt! Eentje zelfs vol tegen t scheerapparaat aan... Hoezo mikken..?
En dekens, ja daarmee heb ik hem altijd kort kunnen houden, maar dit jaar trok ie ze in september steeds af omdat het overdag té warm was, en snachts wél koud dus hij had een fijn jasje gemaakt...
Ik hoop dat er nog een gouden tip komt!

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:09

Een goede gewenningstraining... wennen aan het geluid zonder direct te scheren, wennen aan het gevoel van het apparaat, zonder dat het apparaat opstaat etc... dit moet echt niet zo moeilijk zijn als je er de tijd voor neemt en weet wat je moet doen.
Kan je met je handen of een borstel je paard overal aanraken? Ook met een plastic zak of ander "eng" voorwerp? Dat is de eerste stap...

Als je paard bang is van het apparaat, blijft hij dit gedrag vertonen. Dus zorg dat hij er aan went door langzaam op de bouwen.

Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:12

of je kan je paard langzaam wennen aan het scheerapparaat...

Het zal je wat tijd kosten, maar het moet mogelijk zijn.

Je begint me je paard te laten ruiken aan het scheerapparaat (nog niet aanzetten)
Als ze dit braaf doet, flink belonen. Begint ze echter al te flippen als je het ding op twee meter afstand houd, dan begin je vanop 3 meter afstand en werk je naar je paardje toe.
Eens ze neuscontact gehad heeft, nog steeds het apparaat uitlaten en overal het lichaam aanraken. Eerst de nek, dan de rug, enzoverder tot je ze overal kan aanraken. Begint ze te flippen: ga terug naar de vorige stap.

eens je ze overal kan aanraken: ga op 3 meter afstand staan en steek het ding aan. Gaat ze uit haar dak? zet het terug af en doe een stap naar achteren. Probeer dan opnieuw aan te steken en doe dit tot je een plaats vind waar ze nog steeds rustig is. Eens je die gevonden hebt: begin je opnieuw met het benaderen van je paard. Telkens veelvuldig belonen als ze kalm blijft en een stapje terug doen als ze onrustig wordt.

Eens je vlak bij haar staat, hou het apparaat op een paar centimeter van haar huid. Lukt dit op verschillende plaatsen bij het lichaam, hou het apparaat dan eens tegen haar huid, en zo werk je verder tot ze het toelaat.

Het is tijdrovend, maar het werkt Haha!

Doe dit in ieder geval nooit langer dan 10 minuten en verwacht niet dat je na een uurtje reeds kan scheren. Het kan toch een paar weken duren voor je ze van haar angst af hebt kunnen helpen.
Als ze kalm blijft, veel belonen, geef desnoods een wortel of een stuk appel. en als ze onrustig begint te worden, ga terug naar de vorige stap, laat haar kalmeren, beloon haar en leg het scheerapparaat weg tot de volgende keer.

[edit] ik zie dat snuffelhues me net voor is Clown
Laatst bijgewerkt door Ashkerlon op 24-10-06 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:13

Zeg, dit probleem had ik ook met mn vorige Arabier-pony. Die was niet gemeen, maar eigenlijk hartstikke bang!!
Ik ging altijd naar de buren (springstal) en liet hem daar scheren door de bijrijder. Eerste paar keren he-le-maal platgespoten, en nog ging hij er idd doorheen. Hij heeft zelfs het een en ander vernield daar in die stal!
Ik heb het niet opgegeven en ben gewoon doorgegaan met elke herfst naar die stal. Elke keer weer met heel veel moeite een beetje kunnen scheren. Vlak voordat hij verkocht zou worden wilde ik graag nog dat hij even geschoren werd, en je raad het nooit: hij was zo braaf als een hondje.. Echt!! Het meisje die hem telkens had geschoren, zei dat hij het eigenlijk had opgegeven, en wist dat hij wanneer hij daar kwam, geschoren werd. Dit is natuurlijk niet dé gouden tip, maar ik zou zeggen: houd het bij dezelfde lokatie met dezelfde mensen die hem/haar scheren!!

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 18:16

Ik kan hem gewoon overal aanraken ja. Maar het is gewoon dat er bij hem een knop omgaat. Zo'n training zal dus geen nut hebben. Er is niets aan de hand, tót er ineens een knop omgaat en dan gaat ie door het lint en word ie link. Ik doelde dan ook eigenlijk meer op tips om ervoor te zorgen dat ik hem gewoon kan scheren, dus een bepaalde manier van vastpakken/gaan staan/enz enz. Het is wat dat betreft geen gewoon "normaal"paard. Met alle andere paarden/ponys die ik gehad heb kon ik het gewoon doen zonder gekke fratsen, en ff laten wennen, maar hij is anders...

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:17

@ashkerlon: jij schrijft de gedetailleerdere versie van wat ik bedoel. Thanks Haha! moet ik het niet verder uitleggen Knipoog

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:21

ja mijn pojny krijgt paardenverdoving Clown
wat moet dat moet

dit jaar ga ik voor het eerst zelf scheren Knipoog
ik heb een stil scheermachien gekocht
normaalgezien komt het deze week nog aan !
Knipoog vertel je wat ik gedaan heb Knipoog tot snel

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:24

Je hebt pb...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:26

Kan je het geluid van het scheerapparaat niet opnemen? En het dan geregeld afspelen in zijn/haar stal.Het is duidelijk dat het paard flipt van het geluid

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 18:38

Is dat duidelijk? Nee hoor! Haha! Hij flipt gewoon omdat hij het er niet mee eens is/boos is. Als je hem zou kennen, zou je dat meteen geloven, haha! Het is geen watje dat schrikt van zoiets, het is een vreselijk dominante vuilak... (die overigens heel lief kanzijn hoor, maar af en toe..*wurg*)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:11

ff wat vraagjes hoor Haha!
*heb je dezelfde dag dat ie flipte ondanks sedalin de DA hem laten verdoven?
*waarmee is ie verdoofd? Domesedan?
*welke hoeveelheid/(staat op je rekening)

ik ken stitch en ik geloof wel dat ie flipt!
net zoals ik wis dus inmiddels na superveel oefenen overal kan aanraken, alle voetjes kan uitkrabben maar ze de hoefsmid bijna doodmaakt, ondanks max. hoeveelheid domosedan(sedalin+praam komt ze dwars doorheen, maar door domosedan dus ook, loijkt van de wereld, tot je die achtervoetjes optilt Scheve mond ) en ik eerder maar denken dat Q dominant was, Wis vind zichzelf zo geweldig dat ze nergens van onder de indruk is en haar wil is wet, iig dat dénkt ze dan toch Nagelbijten / Gniffelen stitch is een beetje wis&Q combi geloof ik, kan me levendig voorstellen hoe hij flipt!

Ik heb nml iets nieuws van de DA, eerst wis flink moemaken en zorgen dat ze dus moe is maar wel relaxed is en dan een cocktail-verdoving
komt uit België en is niet overal in NL te krijgen(ook nie helemaal legaal in NL meende ik Knipoog ) en echt, wis ging bijna plat *LOL*
en t mooie was, achterbeentjes optillen liet ze gewoon gebeuren
rontgen.keuring met apparatuur tegen dr achterbenen enzo, alles vond madame prima!

zal op de oude DA rekening eens opzoeken hoe die verdoving heet
Domosedan komen ze nml soms doorheen, en als ze die dag eerder al geflipt zijn werkt t helemaal niet meer

flink rijden, zonder verzet te krijgen, en dan als ze al goed moe zijn die cocktail erin en dan met 2en zsm Stitch scheren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:34

pfff geen flauw idee,
voor mijn 3 jarige met ook de veearts komen want op alleen Sedalin wil hij het niet.
maar volgens mij is dat wel over als hij verdoofd wordt.

als ik een goude tip hoor zal ik het je doorgeven.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:39

sedalin, praam???

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 19:47

In ieder geval voldoende tijd laten om een eventuele verdoving in te laten werken. Als ze zich al op beginnen te werken op het moment dat de verdoving nog gezet moet worden heeft het geen enkele zin.

Een merrie van mij wist alleen al aan het feit dat ze sedalin of een verdovingsspuit kreeg dat er iets op stapel kwam en begon dan al zoveel adrenaline aan te maken dat het geen enkel effect sorteerde.
Inderdaad...eerst flink laten werken, dan op een onopgemerkte manier de verdoving toedienen..( door het voer, of zelf spuiten..) , een uurtje laten relaxen zonder dat er iets gebeurt dat anders is dan anders en dan kijken hoever je komt.

Het lijkt wel of sommige dieren resisitent zijn tegen dergelijke medicatie?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:12

@ jacimatho, van Sedalin en Domosedan is idd bekend dat sommige dieren er dwars doorheen komen en dan vaak nog gekker zijn dan zonder verdoving, dat zijn echt te linke gevallen Scheve mond
was dan ook erg blij met die cocktail-verdoving die de mijne kreeg Haha!

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:20

bij ons gaf de da ook een cocktail en die werkte super.Geeft rust aan het paard en veiligheid aan jezelf met scheren.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:26

Is het dan echt nodig om hem te scheren? Persoonlijk zou ik ermee stoppen omdat je paard dit echt niet leuk vindt. Dan maar even langer droog stappen. Straks gebeuren er nog ongelukken en dan ben je verder van huis.

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:26

Kijk, zou dit dan de gouden tip zijn? Het enige enorme nadel vond ik alleen van die domosedan dat ze zo gaan zweten! Oren, liezen en t stuk bij de voorbenen moest echt snel snel snel! dat was een ramp! Gaan ze van die cocktail ook zo zweten? Hij zal hoogstwaarschijnlijk nog wel een keer mogen deze winter, dus die cocktail houd ik in gedachten!

Hij heeft btw dezelfde dag demosedan gehad als die andere troep. Maar wel op het moment dat ie alweer een uur rustig was (waren gestopt, en ik was met mijn handscheerapparaatje zijn voorbeentjes aan t doen. Dat is dan ook weer zoiets.. dat hebben we vaak gedaan, dat ként ie, en tot waar ie t ként kan ik gaan, maar ga ik er verder mee flipt ie weer. En ja, dat wennen was ook niet simpel, en dat gaat niet werken voor zijn hele lichaam haha!)

Destinietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 20:28

smit_ilse schreef:
Is het dan echt nodig om hem te scheren? Persoonlijk zou ik ermee stoppen omdat je paard dit echt niet leuk vindt. Dan maar even langer droog stappen. Straks gebeuren er nog ongelukken en dan ben je verder van huis.

1: Ik zei eerder al dat ik hierover geen discussie wilde... Knipoog
2: Ja hij moet geschoren worden, omdat ie én niet netjes in zijn vacht zit, hij pluist heel erg, en hij zweet zich helemaal kapot, en om elke dag 2 uur droog te stappen heb ik geen tijd voor, én dat is ook nog eens helemaal niet goed voor hem. DAarom zoek ik dus een goede tip die me erbij helpt hem wél fatsoenlijk te kunnen scheren Haha!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 20:47

wisje zweette niet echt bij de cocktail, bij de domosedan 1x wel en 1x alleen een beetje op haar hals

@dwertje, mn DA zei idd ook dat ivm de veiligheid ze voor die cocktail kiezen, omdat ze daar echt niet doorheen komen en Domosedan erom bekend staat dat ze er doorheen kunnen komen
een nadeeltje, de rekening is met de cocktail wel een stukkie hoger, maar je hebt wél een relaxed paard die ook geen nare herinnering er aan over houd Lachen
en ach voor die 1 of 2x per jaar zou ik het wel weten, domosedan is haast geld weggooien, sedalin ook, en na aantobben met sedalin+domosedan ben je evenveel kwijt als aan 1x cocktail