Met zadel en hoofdstel de trailer op?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Met zadel en hoofdstel de trailer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:16

Ik zie het steeds vaker, iemand die naar les gaat, en zijn paard gewoon met stang&trens en zadel op in de trailer heeft staan..
Ik zou het zelf nooit doen, gewoon omdat ik er risico's in zie.
Zijn er hier mensen die het wel doen, en daar een motivatie voor hebben? ben benieuwd..

Kaka

Re: Met zadel en hoofdstel de trailer op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:19

Tja, ik ben er ook niet zo'n fan van, er zal maar teugel los gaan ofzo en je paard gaat er per ongeluk in staan (paniek!). Het is gemakszucht, denk ik. Opzadelen gaat thuis vaak toch iets soepeler dan op een vreemde plaats. Ik ga liever iets eerder weg zodat ik rustig op kan zadelen en mijn paard gewoon wat hooitjes kan plukken in de trailer zonder bit in.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 11:25

Ik zet een paard ook Nooit gezadeld in de kar / vrachtwagen als we nog moeten rijden. Dat ik dit nooit doe is in de eerste plaats voor de veiligheid van het paard, maar ook zeker voor het behoud van mijn zadel en hoofdstel.

Op concours tussendoor wel eens, omdat er bijvoorbeeld weinig tijd tussen twee parcoursen zit en ik het zadel dan op laat.
Het hoofdstel laat ik in geen geval, omdat ik dat echt te gevaarlijk vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:48

Als ik niet ver hoef doe ik dat ook wel eens. Ik zie het probleem niet.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:51

Nou ik doe dat echt nooit! en zou dat ook nooit doen!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:59

Sonja schreef:
Als ik niet ver hoef doe ik dat ook wel eens. Ik zie het probleem niet.

ook op kleine stukken kunnen ongelukken gebeuren. Heb zelfs wel eens gehoord dat de meeste verkeersongelukken in een straal van 10 minuten van je woning voorkomen.

Een paard in paniek met een (S&T) hoofdstel in, teugels die in de weg zitten brr er kan van alles gebeuren waardoor hij op zijn teugel gaat staan en een superharde ruk in zijn mond krijgt. Als er dan niets breekt heb je nog altijd een paard met een giga trauma

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:04

Ik heb mijn paard regelmatig voor kleine stukjes met zadel op de trailer staan. Met een hoofdstel doe ik nooit. Nu is het wel zo dat mijn paard er heel rustig op staat en ook met laden en lossen erg rustig is. Ook hebben we een 1,5 paards-trailer en is er dus genoeg ruimte! Gaat prima allemaal Lachen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:08

ik doe het nooit.
Veel te gevaarlijk, op op 5 minuutjes van je huis kun je aangereden worden of een ander ongeluk krijgen met de trailer.
Je paard ka ook gewoon blijven hangen, al doe je nog zo voorzichtig.

Ik zadel altijd pas bij de bestemming op.
Nu is mij paard ook erg braaf, kan me voorstellen dat je bij een jong en schrikkerig dier wel in de trailer opzadelt...
zelf doe ik het in elk geval nooit

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:11

Ik doe het altijd,uiteraard draai je teugels onder de keelriem waardoor er niks kan gebeuren.En het halster eroverheen.En een beschermhoes over het zadel.Kan echt niks mis mee gaan hoor.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:39

Ik doe het nooit omdat mijn paard ook nooit stilstaat en nogal vlug paniekeert en schraapt...
dsu kwil geen risico's nemen..
enkel transportbeschermers,staartbeschermers, en als het koud is dekentje...

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:41

Ik heb het wel eens gedaan, maar dan wel gewoon de teugels ronddraaien en door de keelriem zodat ze er niet in kon gaan staan en gewoon vastzetten met een halster met paniekhaak. Ik zie het probleem dus niet zo.
Met dit paard doe ik het niet, ze is niet zo makkelijk op de trailer, dat geeft meer risico op problemen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:45

Ik deed het met mijn vorige paard wel eens als ik een bosrit wilde gaan maken. Wel alleen een zadel op, hoofdstel hing ik er pas aan op de plaats van bestemming. Reden voor wel het zadel er al op? Dat paard kon geen seconde stilstaan, lastig als je je zadel erop wil leggen en een hoofdstel er aan wilt hangen.
In principe doe ik het ook niet maar als het paard er geen probleem van maakt, waarom niet? Je zou er dan voor kunnen kiezen om teugels met een knip te nemen. Die knip je er op het allerlaatste moment aan. Makkelijk.

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:46

Af en toe als ik naar de les ga dan doe ik al wel vast het zadel op. Dat scheelt alweer tijd bij de club. Met hoofdstel in de trailer zetten zou ik ook niet snel doen. Maar misschien paarden die 'wild' zijn in de trailer, en waarvan je weet dat je het paard niet fatsoenlijk op kunt zadelen op onbekend terrein zou ik toch alvast het paard thuis opzadelen en alles heel goed bevestigen.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:01

Als ik op wedstrijd ga (Ookal is het maar 5 minuutjes rijden, denk aan de Plantage) dan zetten we hem nooit gezadeld op de trailer.. Heb er nooit echt bij stil gestaan waarom wel..

Ze gaan hier trouwens NOOIT met stiften de trailer op!
Laatst bijgewerkt door _Christine op 24-10-06 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:06

Toch vraag ik me dan af of er ook veel mensen zijn die hun paarden met stiften en al op de trailer zetten.. Dat hoor je ook nog wel regelmatig..

Persoonlijk vind ik dat echt uit den boze!
Het paard staat dan toch in een afwijkende stand. Om maar niet te spreken over de bodem van je trailer....

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:09

een vriendin van mij deed het ook altijd. dit was echter zodat ze alleen transport beschermers af hoefde te halen en dan meteen erop. als je dat paard vast zette op een vreemde plek, en dan probeerde te zadelen, werd dat beest helemaal krankjorem. zelfs thuis moest je uitkijken met die knol Haha!

en dat van die stiften snap ik ook niet nee. dat is toch ongezond???

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:13

Maar als je gewoon een halster over het hoofdstel doet is het toch niet zo gevaarlijk? Dan doe je de teugels net zoals je ze doet bij het longeren zeg maar.. door het riempje wat onder de "keel" doorgaat.

Joslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:16

Stiften doe ik ook al thuis in. Ik heb er zelf geen problemen mee. Ik doe ze liever thuis veilig in dat dat ik het risico loop om op het wedstrijdterrein een klap voor me kop te krijgen omdat het paard ergens van schrikt. Ik begrijp wel dat ie dan in een afwijkende stand staat. Maar daar staat ie dan niet een hele dag op. Maar maximaal 2 uur ofzo. dat kan toch geen kwaad??

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:17

Dat doen we bij ons op stal tenminste wel altijd, tenzij er een hooinet in de trailer hangt. Dan doe ik het hoofdstel er niet onder. (en ik heb de teugels ook nog door de martingaal zitten dus ze kan er eigenlijk niet inkomen met haar voeten, en ze staat altijd behoorlijk rustig in de trailer)

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:17

Stiften zou ik niet doen. Dan staan ze ook wat onstabieler volgensmij. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:15

Hoofdstel durf ik niet, ik ben te bang dat ze met een riempje ergens blijven hangen. Zadel doe ik wel met paarden die moeilijk ergens anders te zadelen zijn. Stiften doe ik niet op de trailer in, lijkt me slecht voor de benen en voor de bodem van de trailer.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:18

stiften zal ik ook zeker niet doen. hij kan zichzelf er ook nog mee verwonden.

Zadel vind ik zonde van mijn zadel. En hoofdstel.. nee ook niet. hij zal maar blijven haken..

LindY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:23

ik zou het niet doen.. wie weet wat er allemaal aan je zadel is beschadigd als je je paard weer uitlaadt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:34

Ik denk dat ik de veiligste veewagen van Nederland heb ofzo, want ik zou echt niet weten waar ze aan zou moeten blijven hangen Haha!
Hoofdstel doe ik trouwens niet in, dat hang ik om de zadelknop.

O en ik zet mijn merrie ook nooit vast, die staat gewoon los achterin Bloos

Vera_noes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 18:16

Ja ik zou ook niet weten waar mijn hoofdstel achter zou moeten blijven haken Haha!