Monty Roberts halster met trailer laden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Monty Roberts halster met trailer laden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:31

Kan je een Monty Roberts halster gebruiken voor een paard dit niet zo snel de trailer ingaat? Doet er ong. een half uur over? Soms langer. En kan hij dan wel gewoon het halster om houden als ze erin staat?

Apple

Re: Monty Roberts halster met trailer laden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:33

Je kunt een Monty ROberts halster gebruiken om een paard in de trailer te laden. Vraag is dan alleen, wat wil je bereiken met dat halster?

Hoe wil je dat halster gaan gebruiken?

Op de Monty Roberts manier krijg je het paard zo de trailer in, maar daar heb je niet zo specifiek dat halster voor nodig Haha!.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:42

Ik doe het nu op de manier van het Balingehof, vooruit, achteruit. Maar soms lukt het niet goed, daarom dacht ik dat mischien met het MOnty Roberts halster makkelijker gaat, zowel voor haar als voor mij zodat ze leert er in 1x in te lopen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:44

Vooruit/achteruit is ook de basismanier van Monty Roberts.

Het enige wat je kunt toevoegen met dat halster is druk op de neus.

Als ik jou was zou ik gewoon met vooruit/achteruit blijven oefenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:47

Halster alleen gaat de oplossing niet zijn. Je moet ook weten wat je ermee moet doen, en vooral hoe je hem NIET moet gebruiken.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 12:53

Leg eens uit Cassidy...

@Apple Ik ooefen er al lang mee, maar op een punt blijven we meestal haken, vandaaar dat ik dach taan het halster, zodat ze door dat punt heen komt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:59

Welk punt blijven jullie dan haken?

Het risico zit er in als je gebruik maakt van dat halster is dat je op dat bewuste punt toch in de verleiding komt om even aan dat halster te trekken en haar zo te trailer in te krijgen. Dan heb je het paard wel in de trailer, maar ben je in de tussentijd van al je eerdere principes afgestapt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:04

Je moet leren loslaten als het paard meegeeft. Het halster werkt in op de rug van de neus, en niet achter de oren. Waar ga jij staan als je hem de trailer in wilt hebben? Loop je met hem mee? Sta je in de trailer? Sta je er naast? Voor iedere situatie heb je andere tools nodig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:09

In geval van vooruit/achteruit laat je het halster dus inwerken als je achteruit gaat. Ga je vooruit werkt het halster niet in.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:17

Als de stang erachter komt schiet ze na achterend e 1e keer, dit is standaard, daarna loopt ze wel ene paar keer de trailer op en af maar gaat ze weer achter uit als ze denkt de dat de stang erachter komt. Op dit punt blijven we haken meestal. Pas als ze achteruit gaat ongewenst, komt er ook druk bij mij vandaan. Maar ze is zo sterk dat ze er soms gewoon vanaf dendert... Ik dacht dat het HAlster daar bij zou kunnen helepn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:21

Ze is dus bang als de stang er achter komt.

Dan zou ik daar aan gaan werken. Eerst maar een paar keer er op laten lopen en er weer af zonder dat je ook maar iets doet met de stang.

Stang er pas achter als dat prima gaat. Dan stang erachter, klep dicht en gaan rijden.

Je kunt haar namelijk op kracht niet tegen houden als ze besluit naar achteren te schieten als ze denkt dat ze de stang voelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:23

En dat doet het dus niet. Als je gaat trekken zal ze alleen maar sneller achteruit gaan, omdat ze de druk op haar neus voelt.
Touwhalster is beter (om te leren) omdat ze dan druk achter de oren krijgt als je er in staat. Maar daar mag je haar dan niet mee vastzetten.

Als je met een touwhalster werkt moet het paard eerst leren dat druk die je geeft acuut wegvalt op het moment dat ze een stap naar voren zet. Gebruik je dat dan met trailerladen, sta je in de trailer, geef je druk op het halster, en als het paard een stap naar voren doet laat je los. Comfort zone opzoeken.

Met geweld ga je echter het paard niet in de trailer houden, ook niet met touwhalster.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:25

Touwhalster zou dan idd beter kunnen werken ja.

Dan nog, ik begrijp dat het paard wel de trailer op gaat, maar pas achteruit rent als het denkt dat de stang erachter komt. Die stang is dus blijkbaar eng.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:28

Nee zou bedoelde ik het ook niet, ik dacht dat als ze die druk zou voelen ze niet naar achteren zou schieten, ik dacht dat zo wekrte, dus niet....Ik oefen nu al met het touwhalstertje ne daarover heen een gewoon halster, dat als ze erin staat het touwhlaster af kan en ze gewoon vast staat.

Ik oefen ook zo met haar. Als zij een pas naar voren doet dan heeft ze geen druk, doet ze ene aps naar achteren, dan is er wel druk, zodra ze weer naar voren gaat is er weer geen druk, en zo loopt ze er dan op. Maar als ze terug schiet en ik hou er dan druk op vlieg ik soms mee......Ik doe het helemaal niet met geweld! Net zo als het Balingehof het mij geleerd heeft.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:29

Maar hoe wordt die stang dan minder eng?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:31

Heb je de mogelijkheid om te oefenen met een trailer met voorlader?

Het kan nl zijn dat de stang eng is omdat je haar op dat moment opsluit. Ze staat vast, stang erachter, klep dicht en rijden maar. Best kans dat dit allemaal iets te snel voor haar gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:33

Blijft ze zonder stang ook in de trailer staan?
Wat doet ze als je met longeerlijn achter haar achterhand komt?

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 14:59

Ik heb geen trialer emt voorlader en ook niet de mogelijkheid om er mee te oefenen. Zonder stang blijft ze eventjes staan maar wil er daarna al snel weer uit.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 15:42

Als de stang er achter zit doen jullie dan gelijk de klep dicht en gaan jullie rijden?

Anders kun je ook nog proberen alleen de stang erachter te doen en verder niets. Klep open, gewoon blijven staan en dan terug naar stal.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:12

Als de stang er achter zit dan doen we idd gelijk de klepdicht en gaan rijden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:47

Ik zou de tijd proberen te rekken op het moment dat ze op de trailer staat, zonder dat de stang er achter zit. Geef hooi op de trailer, daar is ze even zoet mee, leid haar af.

henrib

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:50

Duur geintjuh da wel Tong uitsteken

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 23:01

Wij doen die van ons altijd met het Monty Halster in de trailer. Hebben een tijd geleden cursus gedaan bij Petra Vlasblom omdat ze steeds moeilijker te laden was. Na de cursus gaat het prima, maar ze wil nog wel een enkele keer achteruit gaan als ze half in de trailer staat. Met een beetje druk op het halster (geeft overigens ook druk achter de oren hoor !) loopt ze dan meestal zo weer door (dan halen we meteen de druk eraf). Het halster houdt ze in de trailer gewoon om.

We hebben tijdens en na de training veel geoefend met het vertrouwd maken van de trailer, zodat ze die niet meer eng vond. In het begin hebben we ook nooit meteen de klep dicht gedaan maar haar gewoon laten staan met de stang erachter. Ze heeft er nu totaal geen problemen meer mee.

Als het zo goed blijft gaan, zal ze t.z.t. wel met een gewoon halstertje de trailer opgaan, maar voorlopig doen we het nog zo (omdat dit het beste werkt voor ons).

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-06 12:31

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga het zeker allemaal proberen Lachen

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 12:40

train wat meer met het touwhalster. dit kan je beter gebruiken dan het halster van monty roberts( volgens de amerikanen). monty roberts staat op het moment erg slecht bij de dierenbescherming!
vraag me niet waarom precies maar het halster van hem gaat uit de handel genomen worden!