Wat vinden jullie B-dressuur klaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Wat vinden jullie B-dressuur klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 13:18

Wat vinden jullie B-Dressuur(wedstrijd) klaar???

Menigen verschillen hier erg over ,, ben benieuwd naar jullie reactie!! Pling

Wat ik zelf vind??

Dat ze gehoorzaam een B proef NETJES kunnen lopen,, goed reageren op zit/been/teugelhulp
lekker ontspannen lopen,, wendbaar en rechtgericht gaan....

Er zijn nog zoveel dingen meer,, daarom oefen ik meestal klasse verder als klasse waarin ik rij!!

TurdusMerula

Re: Wat vinden jullie B-dressuur klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:20

Goed reageren op hulpen is altijd een voorwaarde, maakt niet uit waar je het over hebt.
Voor een B proef moet een paard redelijk kunnen lopen en daarmee ook recht zijn.
Om het maar even kort door de bocht te zeggen. :p

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:42

wampie schreef:

Dat ze gehoorzaam een B proef NETJES kunnen lopen

en wat versta je daar dan onder?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:47

Ik pas op wedstrijd als hij thuis winstpuntwaardig loopt. Op wedstrijd hebben ze meestal meer spanning. Toch moet ik van mezelf niet te lang in de B blijven zitten.
Daarna ook. Thuis moet hij winstpuntwaardig lopen..... anders ga ik niet.

Nynke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:49

Ik vind dat je klaar bent voor de B als je ook een L proefje zou kunnen starten.

Maar wat ik vind geld natuurlijk niet voor een ander. Sommigen beleven veel plezier aan een B proef en vinden het gewoon leuk om mee te doen. Het maakt hun niet uit of ze een jaar later nog in de B rijden. Dat is ook hun goed recht toch!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:52

Ik ga pas een b-proef starten als ze goed voorwaarts zijn, deze hulpen ook uitstekend begrijpen, nageeflijk op twee teugels zijn, balans hebben in alle drie de gangen, over 4 benen lopen ipv de grond induiken en er geestelijk klaar voor zijn. Als ze nog bang of angstig zijn wacht ik to ze het volle vertrouwen hebben....

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:11

Kijk, dat (Zooist) is ongeveer wat ik bedoelde!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:14

Zooist schreef:
Ik ga pas een b-proef starten als ze goed voorwaarts zijn, deze hulpen ook uitstekend begrijpen, nageeflijk op twee teugels zijn, balans hebben in alle drie de gangen, over 4 benen lopen ipv de grond induiken en er geestelijk klaar voor zijn. Als ze nog bang of angstig zijn wacht ik to ze het volle vertrouwen hebben....

Mee eens met de toevoeging dat ze zich moeten kunnen gedragen tussen andere paarden en in een andere omgeving. Heb er één staan die thuis bij wijze van spreken zo een M proef kan lopen, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt die nu al mee te nemen op concours. Levensgevaarlijk voor die anderen, kruipt op alles wat vreemd is en vliegt in de staak zodra er een grasspriet scheef waait ( heerlijk Abgar-bloed, haalt bij mij het bloed onder de nagels vandaan Boos! ). Dus daar moet je ook nog rekening mee houden, voordat je een paard b-klaar mag noemen denk ik.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:15

Thanks merel! Ben blij dat er meerdere mensen zo over denken. Op de wedstrijdtereinen zie je er helaas teveel die over bovenstaande niet eens nadenken....of uberhaupt begrijpen wat het is.....

@erlyne, daar heb je ook helemaal gelijk in!

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:14

Iedereen heeft zo zij eigen opvattingen over het klaar zijn voor de B...
Ik vind zelf dat je beter even kunt doortrainen dan dat je loopt te klungelen in de ring.
Ik ben het met Zooist eens.. En als dat allemaal goed zit moet die B ook geen probleem zijn.
Liever doortrainen en dikke winstpunten!!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 22:13

ik ben niet b dressuur klaar. Maar ga toch starten, Alleen maar voor de ervaring!! Van 1 wedstrijd op vreemd terrein leren sommigen paarden zoveel!!
Dat ik geen dikke winstpunten rijd maakt me niet uit. Ik heb ze zover voor elkaar dat ze stuurbaar zijn, in principe alle gangen redelijk nageeflijk kunnen lopen.
Naar mate je zelf meer hebt gereden denk ik dat het ook steeds makkelijker word om op wedstrijd te gaan, en een paard wedstrijd klaar te maken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 09:56

Wanneer is je paard B klaar? Wanneer het lekker ontspannen kan rond gaan, je nette overgangen kan rijden, het paard met takt en impuls rond gaat, er een nette aanleuning is tussen paardenmond en ruiterhand en het paard zich naar goed behoren gedraagt tussen andere paarden.
Met jonge paarden moet je de eerste keren zien als ervaring opdoen of kilometers draaien. Ben je een ruiter die voor het eerst in zijn/haar leven gaat wedstrijden rijden, dan moet je de eerste keren het ook zo opvatten: ervaring opdoen/kilometers draaien.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:51

de basis moet er dan redelijk in zitten,
wil een proef winstpunt waardig zijn worden,
moet het dier gewoon fijn in de mond zijn, netjes afgebogen.
en kunnen schakelen in alle 3 de gangen. en dat je gewoon netjes kan sturen zonder al te veel problemen met balans etc.
dan zijn ze voor mij B proef klaar,
dat kan je ze namelijk ook vrij makkelijk door rijden naar het L.

charrety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:54

wedstrijden
rijeeeeeeeeeeeee

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:57

en wat was dat voor nuttige reactie ?

martientje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:58

ja dat vraag ik me ook af...ze wil misschien wel genoeg posts sparen?????

Lotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:24

Ik heb mijn paard in de B gestart om hem ervaring op te laten doen. Kon hem thuis redelijk rond sturen, maar af en toe hadden (en hebben Bloos )we nog behoorlijke miscommunicatie. Maar goed, mijn intentie was om hem ervaring op te laten doen. Ik vind het in ieder geval belangrijk dat er gas en een rem op zitten, en een volte moet je ook kunnen sturen en dan gewoon lekker voor de ervaring gaan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:35

CarpeDiem schreef:
ik ben niet b dressuur klaar. Maar ga toch starten, Alleen maar voor de ervaring!! Van 1 wedstrijd op vreemd terrein leren sommigen paarden zoveel!!
Dat ik geen dikke winstpunten rijd maakt me niet uit. Ik heb ze zover voor elkaar dat ze stuurbaar zijn, in principe alle gangen redelijk nageeflijk kunnen lopen.
Naar mate je zelf meer hebt gereden denk ik dat het ook steeds makkelijker word om op wedstrijd te gaan, en een paard wedstrijd klaar te maken.

hier ben ik het mee eens! je hoeft niet persee te wachten met wedstrijd rijden tot je een B of L proefje netjes kan lopen. Het is ook goed voor de ervaring (zonder veel verwachtingen) om een wedstrijd te gaan rijden!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:48

We spreken nu alleen over het paard maar wanneer is een ruiter B klaar Verward Want je paard kan netjes aan de hulpen, nageeflijk en rechtgericht op 2 teugels lopen maar als je er zelf op zit als een zoutzak.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:53

switchx schreef:
We spreken nu alleen over het paard maar wanneer is een ruiter B klaar Verward Want je paard kan netjes aan de hulpen, nageeflijk en rechtgericht op 2 teugels lopen maar als je er zelf op zit als een zoutzak.....

meestal gaat dat wel samen.... met een slechte houding kun je nooit je paard gewelig aan de hulpen krijgen...
Dan merk je dat wel later in de l of in de m voor enkele Rolleyes

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:09

of sommige merken het nooit..

maar de meeste met een jong paard wat klaar gemaakt moet worden voor de B zal zelf netjes moeten rijden.
anders word het nooi echt wat..

ik start het liefste pas als mn paard en ik echt winspuntwaardig zijn, maar met een jong en sinsobel dier kan ik me heel goed voorstellen dat je al wat eerder start, puur voor de ervaring.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:51

Ik ga mijn paard binnenkort B starten. Ik verwacht niet dat ik een winstpunt ga rijden, daarvoor gaat het nog niet stabiel goed genoeg. Soms gaat het super, en soms voor geen meter. Ik begin toch, omdat ik mijn paard alvast aan het wedstrijd rijden wil laten wennen. De vorige eigenaar was altijd erg gespannen op wedstrijd, en mijn paard daardoor dus ook. Ik hoop dat als ik hem vaak meeneem, ik hem wel rust bij kan brengen. (ben zelf namelijk totaal geen stresskip). Zodat als we WEL goed genoeg zijn, we dat ook kunnen laten zien!

Canis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:31

Persoonlijk vind ik dat je minimaal echt moet kunnen sturen en remmen en dat je dus alle gangen fatsoenlijk kunt uitzitten. Soms zie je mensen rond knallen en stuiteren, om je kapot voor te schamen! Ze staan niet alleen voor schut, maar soms is het nog echt gevaarlijk ook!

Als jij je paard in alle gangen netjes bij je kunt houden, de figuren weet te rijden en weet wanneer je in de juiste galop zit of op het goede been lichtrijdt dan vind ik dat je kunt beginnen met je eerste B wedstrijdje.

lalizJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:22

Ik vind het volstrekte onzin om een paard helemaal netjes te moeten kunnen rijden voordat je gaat starten. Aldoende kan je leren, zeker als je op een manegepaard start.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:24

Nageeflijk, goed aan het been, stil kunnen staan, wendbaar, voeldoende stelling enz.
Gewoon dat hij de basis goed beheerst. Lachen
En natuurlijk moet de ruiter ook netjes kunnen zitten zonder het paard te belasten enz. Lachen