proef 30, tips voor appuyement?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

proef 30, tips voor appuyement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:20

Hoi

komende zaterdag start ik voor het eerst met mijn paard binnen, Z1 in 20x40 bak. Nu had ik met mijn pony nooit moeite met de 20x40-proeven maar met de paarden ligt dat toch wat anders.

Nu oefende ik net proef 30, opzich ging alles wel goed, alleen met de appuyementen had ik behoorlijk wat ruzie. (je moet dus DX sb, X volte 10 meter en dan van X tot de hoefslag appuyeren). Deze wending is dus best scherp, iemand tips hoe ik kan zorgen dat mn appuyement beter verloopt dan vanmorgen?

Lante

Re: proef 30, tips voor appuyement?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 12:30

Misschien in je training beginnen met een korter
(of misschien eerst nog liever helemaal geen)
SB en dan vóór X de volte, zodat je even wat meer tijd en ruimte hebt voor het appuyement tot de hoefslag?
Als dat dan goed gaat kan je de volte steeds iets dichter bij X maken en het appuyement wat scherper.

Lastig om op de middenlijn van maar 40 meter drie verschillende oefeningen zo snel achter elkaar te moeten rijden. Je moet dan ook nog in tact en netjes rechtgericht uit elke oefening komen, anders start je al meteen niet goed in de volgende! Op zich moet het te doen zijn, maar het is inderdaad pittig.

Pfff; ik ben blij dat ik nog niet aan de Z toe ben Clown !
Succes zaterdag!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:00

Dankje!

Het paard kan het wel, probleem ligt alleen bij mij. Kan omdat alles zo snel op elkaar volgt, niet lekker meer blijven rijden en laat haar maar lopen.
Lijkt ook beetje of bang ben zo scherp de hoek in te appuyeren. Van hoek naar X (20x40) lukt namelijk wel. Iemand daar ook nog tips voor?

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:02

Inderdaad een beetje sjoemelen door de SB iets eerder in te zetten en dan de volte iets eerder te draaien. En wat betreft je tweede vraag, goed kijken naar het bordje en je daarop richten. Niet naar de hoek richten.

Succes ermee!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:07

SB??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 14:22

danamuts schreef:
SB??????

schouderbinnenwaarts Knipoog

marliesvr: dankje!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 16:23

In je hoofd een lijn trekken vanuit de volte naar de plek waar je uit wilt komen en die lijn volgen (naar die denk beeldige lijn blijven kijken dus), dan kom je meestal goed uit.

Zo doe ik het tenminste... Lachen
Tip van mijn instructrice, omdat ik altijd inzet en vervolgens het appuyement niet goed het verdeel.

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:02

Volg dit topic even.
Volgend weekend mijn Z1 debuut ook in een 20x40 bak.
Scheelt dan wel weer dat ik een pony heb natuurlijk Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 06:29

Ik heb gisteren geschreven bij de Z1 en het is echt een rotstuk. Ik geloof niet dat er iemand een fatsoenlijk appuyement heeft laten zien ( kan ook aan het niveau van de ruiters liggen natuurlijk Bloos ). Verkeerde stelling, helemaal over de schouder weg laten vallen en zelfs paarden die gewoon rechtdoor naar de hoefslag liepen, het was echt een ramp.
Ik heb geen tips, maar bedenk maar dat je in ieder geval niet de enige bent die dat echt een lastig stuk vind! Knipoog

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 13:29

Ik heb deze proef gisteren ook gereden en ik vind dat appuyement erg lastig. Het is veel scherper dan in de andere proeven tot nu toe en je moet ook nog eens richting hoefslag/hoek appuyeren (dat vind ik al lastiger dan richting A-C lijn).
En op dit moment kan mijn paard nog niet zo'n scherp appuyement.
Ik hoorde op de wedstrijd wel van meer mensen dat ze het erg lastig vinden.

Maar die schouderbinnenwaarts van te voren is wel fijn, je paard is dan al om je binnenbeen, dus je kunt meteen het appuyeren in zetten.

Succes het weekend.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:00

Ha nog meer debutanten *LOL* Ik mag 15.10 onze kunsten laten zien, helaas ook in 20x40 en deze oefening is idd best pittig! Goed je buitenteugel/binnenbeen erbij en je binnenhand wat van de hals richting het bordje doen, uiteraard zelf goed mee in de beweging door naar het bordje te kijken. Succes!!

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:26

Marliesvr schreef:
Inderdaad een beetje sjoemelen door de SB iets eerder in te zetten en dan de volte iets eerder te draaien. En wat betreft je tweede vraag, goed kijken naar het bordje en je daarop richten. Niet naar de hoek richten.

Succes ermee!

Ja

Kijken en kijken en kijken, daar ga je vanzelf naar toe.
Tempo desnoods iets lager houden in deze hele lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:36

Iedereen bedankt!

Morgen nog een lesje, dus zullen dan eens flink aandacht aan besteden

Sjef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:09

Denk dat je inmiddels al genoeg tips hebt gehad, dus dat moet wel lukken, laat nog even weten hoe je wedstrijd gegaan is.

Het valt inderdaad niet mee met een paard in een 20x40 bak een Z proef te rijden, mijn voorkeur gaat zelf toch uit naar de 20x60 bakken, anders moet je in het vervolg toch proberen op te letten waar je start, dan heb je dit 'probleem' nietmeer Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:18

Dat is een behoorlijk tricky lijntje! Je moet je volte al heel goed kunnen plaatsen, zorg dat je daarbij al niet te ver doorschiet want daar wordt je appuyement alleen maar nog scherper van. Ik mik altijd op een meter of wat voor de letter om goed op de letter uit te komen Bloos

En neem in het algemeen in je training de appuyementen op verschillende diagonalen mee, zodat je makkelijk de scherpte van het appuyement kunt aanpassen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 11:29

Egni schreef:
Marliesvr schreef:

Succes ermee!

Ja

Kijken en kijken en kijken, daar ga je vanzelf naar toe.
Tempo desnoods iets lager houden in deze hele lijn.

Ik moet 'm zaterdag ook starten, heb dit lijntje en wat varianten erop meerdere keren meegenomen in de trainig, is lastig idd! Ik draai de volte het 2e stuk ietsje ruimer zodat ik nét voor X al mijn appuyement in kan zetten (jury heeft toch niet zó veel besef van diepte dat ze 1 of 2 meter voor X in de gaten hebben, wel zorgen dat je in ieder geval wél weer op de AC-lijn uitkomt want dát zien ze dan weer wel haha Knipoog ), dan heb je net wat meer 'adem' om op de hoefslag te komen Ja. Tempo lager zou ik niet doen, lijkt meteen alsof je er veel moeite mee hebt en je impuls verliest, dan kun je beter een half metertje te kort komen op 't eind Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 14:56

Is een moeilijk lijntje, en de tip die Remember geeft is een hele handige. Tweede deel van de kleine volte iets ruimer rijden, dat zie je nauwelijks vanaf de jurystoel.
Je wordt hier keihard afgestraft als je teveel stelling hebt op je kleine volte. Zorg dus dat je het tweede deel vooral niet teveel stelling hebt, en oefen thuis op het snel kunnen omschakelen van links naar rechts en vv zonder de schouder te laten kieperen want dan zijn je eerste passen van je appuyement weer onzuiver.
Tempo kleiner rijden zou ik niet doen. Ik denk dat je, zoals Remember ook al aangeeft, beter iets eerder recht kunt stellen als je bij de hoefslag aankomt, zodat je ook de wending daarna weer netjes gesteld door kunt. Als je te diep de hoek in duikt om vooral maar dat laatste geschaarde pasje d'r uit te knijpen, krijg je vervolgens een rommelige hoek met (met een beetje pech) tactverlies en dat is veel schadelijker dan iets eerder stoppen.
Liever 6 passen goed dan 5 goed en dan 2 slordig Knipoog

Succes!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:45

Ik heb er ook al mee gestoeid laatst. Het is echt geen fijn lijntje om te rijden, maar Ky appuyeert gelukkig makkelijk vrij scherp opzij.
De tweede helft van de volte kan je idd wat groter rijden zodat je je appuyement iets eerder in kan zetten.

Met de oude proeven was het appuyeren in de Z1 toch altijd een lijn van bijvoorbeeld G naar de hoek? Nou was dat wel heel erg weinig opzij, maar vanaf X tot de hoek is wel een heel stuk scherper.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:24

danamuts schreef:
SB??????

goh, mag ik misschien weten wat jullie bedoelen met SB? Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 18:47

Sammie schreef:
danamuts schreef:
SB??????

goh, mag ik misschien weten wat jullie bedoelen met SB? Vork

Schouderbinnenwaarts.

Iedereen bedankt voor de tips! Morgen op concours, dus zal laten weten hoe het ging.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:00

nee echt??? Goh dat wist ik niet. Scheve mond Leek me duidelijk dat ik toch reageerde op danamuts met d'r SB??????? terwijl je dus ook gewoon netjes kunt vragen wat er met SB wordt bedoeld Knipoog

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:56

Succes morgen! Ik ben wel blij met deze tips, ik mag me er binnenkort ook aan gaan wagen....

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:06

Sammie schreef:
nee echt??? Goh dat wist ik niet. Scheve mond Leek me duidelijk dat ik toch reageerde op danamuts met d'r SB??????? terwijl je dus ook gewoon netjes kunt vragen wat er met SB wordt bedoeld Knipoog

daar is dit topic niet voor. Kun je beter verplaatsen naar het topic: algemeen beschaafd nederlands op Bokt.nl

iedereen succes van het weekend met de westrijden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 20:08

De hint is in ieder geval duidelijk overgekomen. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-06 20:33

Iedereen bedankt!

Uiteindelijk viel het mee met moeilijk. 1ste appuyement ging echt heel erg slecht, maar kwam omdat ik zelf vergat te rijden. 2de ging gewoon netjes, al geleerd van 1ste fout. Had er dan ook een 4 en een 8 voor.
Totaal kwam ik uit op 221, en een 1ste prijs Lachen