wanner vind jij eeen paard te oud om te rijden??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

12Wendy12

wanner vind jij eeen paard te oud om te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-06 18:30

ik heb een vraagje....!!! Tong uitsteken ik rijd op een pony van ong 1.45 m en ze is 26 jaar nog best heel fel maar vinden jullie 26 te oud..?? Bloos

LiefssS Wendy Pling

mieky18

Re: wanner vind jij eeen paard te oud om te rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:32

het valt opzich wel mee...is wel oud maar je kan er nog rustig op rijden hoor..moet met sommige dingen all1 wel wat rustiger aan doen...bij mij op stal staan er ook aantal die richting 30 zijn en op 2 daarvan wordt nog regelmatig gereden en de ander staat in het land met friendjuhs!!!

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:34

Het ligt vooral aan de pony vind ik, algemene toestand, niet of ze oud zijn of niet.

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:35

mijn verzorgpony is ook 26 maar als ze rijd heb ik het gevoel of ik een veel jonger paard onder me heb maar je moet gewoon een beetje uitkijken als het heel warm is dan stap ik heelvaak tussendoor maar vraag eens hoe oud manege pony's zijn die zijn vaak ook heel oud tegen de 30 en tuurlijk heb je ook jongere pony's hoo Knipoog groetjes _erika_

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:38

het is per pony verschillend! ik zelf ben met mijn pony gestopt toen ze 24 was...ik werd toen echt te groot en te zwaar voor der en dat merkte ik met rijden...

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:43

Ligt er helemaal aan of de pony het nog aan kan. We hebben bij ons een pony staan van 36 die nog af en toe meeloopt bij kleine ruiters die zelf kunnen rijden. Zo lang je pony het aan kan en het leuk vind, is er niks aan de hand lijkt mij.

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:46

Aan hoe het paard is.
Het ene paard is 26 en is nog hartstikke fit etc., terwijl de ander al wat ouder begint te worden en de conditie achteruit gaat.

Als jij zegt dat die pony van 26 nog heel fel is, en het rijden nog aankan, dan kun je er toch nog gewoon mee rijden?

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:47

Mijn pony is 25 en daar rij ik ook gewoon op kijk ze loopt nou niet zo snel als een pony van 3 jaar maar als ik buitenrij en ik heb 1 dag niet buitengereden sta ik er soms wel versteld van hoe hard ze nog kan

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:47

Als het dier het aangeeft het niet meer aan te kunnen?

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:53

Mijn vz paard is 23/24 en rijd er de laatste tijd bijna dagelijks op, ik spring veel met hem, omdat hij dit duidelijker leuker vind.
maar ik stop met rijden met hem als ik ga merken dat hij er geen plezier meer in heeft.
Tot die tijd gaan we lekker door Lachen

marannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 18:57

Wat is oud? 26 jaar is een aardige leefdtijd. Die van jou is fit dus kan het. Een ander paard van 26 kan er heel anders voor staan. Ik zou het per geval aankijken, kan het wel, kan het niet. Paardje zelf zal het ook aangeven denk. Maar net wat hier ook al boven staat, pas je rijgedrag aan aan het paard. Met opa en oma ga je ook niet meer 15 km hardlopen toch?

Veel plezier met dat "oudje", wees blij dat ze die leefdtijd gehaald heeft tot nu toe!!! Die van mij is nu 4,5 jaar en ik hoop dat zij ook die leefdtijd mag bereiken!!!! Geniet ervan!!!

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 19:11

Mijn verzorgpony, inmiddels overleden, is 29 jaar oud geworden. Ze zag er gewoon nog hartstikke goed uit en heb tot dr 28e op haar gereden. Vanaf toen ging het steeds slechter met haar. Daarvoor reed ik dan wel alleen buiten, maar racen wou ze nog wel hoor!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:21

De een is met 15 te oud. De ander pas bij 30 of nog ouder.

Gewoon naar je pony kijken, heeft hij er nog lol in dan zou ik lekker door rijden. Gaat het allemaal wat minder zou ik rustiger aan doen of helemaal stoppen.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:30

Mijn verzorgpony die inmiddels is overleden is 30 jaar oud geworden en die reed ik nog elke dag. Ik keek gewoon per dag hoe hij zich voelde en wat hij die dag aankon. Zolang ze nog plezier in het rijden hebben en aangeven dat ze nog willen lopen, zou ik hem nog lekker beweging geven Ja.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 20:32

wanneer een paard dat zelf ook vindt Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 21:17

KiWiKo schreef:

Helemaal mee eens!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 22:19

Rust roest, dus hoe langer je er ook nog maar iets (al is het maar een beetje stappen buiten) mee kan doen, zou ik dat blijven doen. Misschien dat springen niet meer zo'n goed idee is, of hoge dressuuroefeningen. Maar dat geeft je paard zelf wel aan lijkt mij.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:47

Ik denk dat een paard zelf aangeeft dat het niet meer gaat.
En tenslotte, als je een paard stilzet, gaat het veel sneller achteruit. Rust roest. Knipoog

Ik rijd zelf een merrie van 15, ze heeft al wat slijtage en probleempjes, maar we rijden gewoon nog. Ik rijd haar niet dagelijks, dat is net te veel voor haar. In januari gaan we ook starten.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 09:50

KiWiKo schreef:

Ja dat lijkt mij ook! onthoud ook goed: Rust roest! Als ze het nog prima volhoud, zou ik niet stoppen met rijden, dan heb je kans dat ze heel hard achteruit gaan! En dat is natuurlijk erg jammer!

Sammert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:43

Als het paard het nog kan, is het niet te oud, Geeft een paard het aan en word het heel sloom is het al snel te oud

Slijkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 12:43

Salijka is 30 en kan nog gewoon vrolijk meedoen hoor Ja

En dat 'rust roest' is zeker waar. We hebben ooit een paard gehad op stal die heel snel oud werd nadat zijn verzorger ermee gestopt was. Natuurlijk moet je wel blijven kijken naar de conditie van je paard, als het nodig is moet je ze ook pensioen kunnen geven. Het is niet eerlijk om door te rijden op een oud paard wat het lichamelijk (of geestelijk) niet meer aankan.

Britneeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 19:22

ligt aan eht paard als je paar problemen heeft en zo maak eni uit hoe oud ookal is die 19 ligt aan eht beestej zelf een vriendin heeft er een van 22 is harstikke fel beestje en een super conditie waar ze best mee kan rydee !

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:37

Zolang het paard er nog plezier in heeft en het nog allemaal aankan gewoon lekker blijven rijden!
Zelf hebben we een pony van 27 jaar die we zoafentoe nog pakken voor een buitenritje of er word licht dressuur mee gereden in de bak .. vind hij nog hartstikke leuk en hij is verder nog hartstikke fit!

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:57

De pony die ik verzorg en rijd is al 30! Natuurlijk verschilt het ook per paard. Maryanne is echt nog superactief en weet soms haar eigen grenzen niet. Om haar energie toch een beetje kwijt te kunnen ga ik vaak wandelen met haar, maar ook rijden doe ik zo om de week.. Het grootste gedeelte stappen, af en toe even rustig draven en een heel klein stukje galopperen, omdat ze dat zo leuk vind Knipoog

Maar zoals ik al zei, je moet zelf een beetje inzien of jouw pony daar nog fit genoeg voor is of niet!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 14:39

KiWiKo schreef:

precies, vind ik ook Ja