zaterdag vlechten, zondag wedstrijd?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

studentje1

zaterdag vlechten, zondag wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 12:07

De vraag zegt het al. Ik moet morgenochtend erg vroeg starten, en vroeg me af of het wellicht niet een idee was mijn paard vandaag al in te vlechten. Scheelt morgen een uur langer slapen, uiteraard houd ik er rekening mee dat er morgen het één en ander los zit dat ik dus opnieuw moet doen. Maar zijn er mensen die dit vaker doen, een dag eerder vlechten, en hoe zijn de ervaringen daarmee? Hoe groot is de kans dat je de volgende dag helemaal opnieuw moet beginnen?
(Oja, hij is geen schuurder!)

augurk

Re: zaterdag vlechten, zondag wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:08

Die kans is heel erg groot!
Al schuren ze niet, ze staan toch ook niet de hele nacht rechtop. Wel eens knotjes gezien waarmee ze een nacht in een zeikvlek hebben gelegen?
Zou gewoon wat vroeger opstaan als ik jou was.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:14

ik doe het altijd zo
zaterdag invlechten
zondag alles eens nakijken, eventueel losgekomen knotjes opnieuw doen en klaar.
Scheelt idd een uur (misschien wel langer, want als je zenuwachtig bent gaat het vlechten trager of minder goed) slaap

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:15

Nou augurk, dat is wel erg fel en generaliserend Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat het per paard verschilt. Als je paard niet schuurt dan kun je het 'risico' eerder nemen dan een paard waarvan je weet dat hij schuurt of 's nachts ligt. Als je weet dat je paard gewoon rustig is op stal dan kun je de avond ervoor wel vlechten en een kwartiertje eerder opstal zijn en dan het e.e.a. weer netjes brengen. Van mijn paard weet ik dat ze niet ligt, niet schuurt en rustig in stal staat. Die kan ik ook rustig 24u van te voren in vlechten en 2 uur voor de wedstrijd op stal komen, misschien 1 vlechtje nog goed terugvouwen en de rest ziet er nog goed uit.

En misschien scheelt het ook wel of je met elastiek vlecht of met touw.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:16

Ik weet dat die ze mij eruit schuurd...als die van jou dat niet doet zou ik lekker vlechten.....van te voren!
Ik kan heel snel vlecht en als ik heel vroeg moet pak ik gewoob grotere plukken ben ik sneller klaar hahah!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:18

Nou, nou Augurk, ligt er maar net aan wat voor paard je hebt en hoe schoon je je stallen houdt! Knipoog

Ik doe altijd in 80% van de gevallen de dag ervoor s avonds invlechten. Nu heb ik geen paarden die schuren, gelukkig gaan ze niet in 'zeikvlek' liggen omdat er goed stro ligt. Poep kan nog wel eens gebeuren maar is ook niet vaak.

Kijk als je paard hebt dat ze er standaard allemaal afschuurt niet doen, maar je kan het proberen anders weet je het nooit! Strootjes eruit plukken, nog even met doek erover en klaar! Soms moest ik er 1 of 2 repareren, maar dat was meestal alleen nieuw knotje zetten en niet opnieuw vlechtje maken.

Ik vlecht altijd wel met elastiek, weet niet of dat wat uit maakt.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:18

ik vlecht altijd mijn paard een dag van te voren, tenzij ik later op de dag moet starten. heb hier nog nooit problemen mee gehad, heb dit bij alle paarden die ik gehad heb zo gedaan.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 12:24

Waar ik wel aan zat te denken is om er iets van versteviger in te spuiten, zoals haarlak bij mensen. Iemand daar ervaring mee... ik heb nog nooit 'paardenhaarlak' gezien, en om nou de menselijke lak te gebruiken :S? En stel nou dat ik alleen de vlechtjes maak, daar gaat bij mij het meeste werk inzitten. Grotere kans dat ze niet gaan jeuken, en dan kan ik ze de volgende dag in een kwartiertje allemaal netjes opsteken!

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:27

Als je het vlechtje voldoende vochtig maakt en goed vlecht (dus stevig vlechtje maakt dat wil niet zeggen strak op manen kam!) heb ik dat nog nooit nodig gehad

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 12:32

(Heel even offtopic, ik kom er net achter dat mijn rijjasje nèt iets te klein is geworden van boven!! Ik kan er wel gewoon mee rijden, maar de oplettende kijker ziet dat het teveel trekt. Hoe slecht is het om je proef voor één keer met het bovenste knoopje (vd drie) open te rijden?) [Tis voor een F-proef, dus soort van 'onderling']
Laatst bijgewerkt door studentje1 op 23-09-06 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:34

Je kunt ook alvast op zaterdag de vlechtjes erin doen en dan op zondag knotten. Dat scheelt ook weer tijd op zondag.

Overigens doe ik soms op de dag van tevoren knotten, en soms op de dag zelf. Het blijft meestal wel aardig zitten als ik het de dag van tevoren doe.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:36

Ik doe het eigenlijk altijd een dag van te voren. Vlechten blijven er gewoon in zitten, zeker als je naald en draad gebruikt. Maar ook als je daar niet mee vlecht blijft het erin zitten Ja Haarlak zou ik niet doen bij een paard.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:37

ik deed het zowat altijd, als ik de volgende dag vroeg moest starten, de dag ervoor (s'middags s'avonds invlechten..) volgende dag zat het nog prima, maar dat verschilt per paard Knipoog
alleen als ik de dag van de wedstrijd smiddags of savonds moest starten dan vlecht ik gewoon op de dag zelf Knipoog

bij mijn 3 jarige is dat momenteel nog onmogelijk, die schuurt alles eruit...

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:40

ik knot eigenlijk altijd de dag van tevoren en alles zit nog steeds hetzelfde.
en als je haarlak wil gebruiken kan je gewoon haarlak voor mensen nemen maar het is er ook voor paarden.

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:54

Nou nou jullie hebben allemaal wel mazzel met van die schone paarden. Wij vlechten met touw (is gewoon mooier als je het goed doet). Paard staat op zaagsel en die stal wordt elke dag gemest dus altijd schoon. Toch staat hij dan 's-morgens met veromfraaide knotten gevuld met zaagsel op stal.
Stro is voor ons geen optie.
Nou succes scholiertje en ik hoor graag het resultaat van de volgende ochtend. Trouwens schuim helpt ook geweldig. Gewoon een beetje vochtige manen en wat schuim voordat je ze vlecht.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 12:57

hey augurk! schuim alsin moose (schrijf je dit zo?), van dat volume-haar-spul! Thanx voor de tips allemaal Lachen

augurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 12:59

Dat bedoel in mousse!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:01

je kan ook even een mail sturen naar jolanda10 hier op bokt die heeftals het goed is een soort lak maar dan voor paarden.
die schijnt heel goed te werken dan gaat het vlechten ook makkelijker.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:05

Ik weet niet wat jullie voor paarden hebben maar ik heb die van mij laatst 1x ingevlochten voor een heel weekend. Vrijdag morgen gevlochten en op zondag nog gewoon een 8 voor de verzorging. Het enige wat ik gedaan heb is even een beetje vochtig maken met een spons voor het vlechten. Gevlochten met Touw en de 10 haren die hij er in twee nachten uit geschuurd had met een schaar afgeknipt.

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:53

Toen ik met elastiek vlocht deed ik dat altijd de avond ervoor. Nu met touw doe ik het op de ochtend van de wedstrijd... maar het beviel me eigenlijk wel om het 's avonds te doen.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 13:58

ik doe het altijd wel,,... en vandaag weer. De volgende dag zijn er wel een PAAR uit, maar dat is fijner dan dat je alles danpas moet doen.

Amelieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:04

Ik vlecht als ik 's ochtends vroeg moet rijden de volgende dag ook van te voren in ,anders doe ik het die ochtend gewoon tenzij het een druktemakkertje is Bloos Ik vlecht als ik 's ochtends vroeg moet rijden de volgende dag ook van te voren in ,anders doe ik het die ochtend gewoon tenzij het een druktemakkertje isIk vlecht als ik 's ochtends vroeg moet rijden de volgende dag ook van te voren in ,anders doe ik het die ochtend gewoon tenzij het een druktemakkertje is Bloos

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:05

Zo, je vlecht 3 keer maar liefst.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-06 17:35

Hahaha ja ik zat het ook te lezen zo van: valt ze nou in herhaling of ben gister harder van mn paard gevallen dan ik gedacht had?

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-06 17:49

Ik zou er maar gewoon wat vroeger voor opstaan.
En niet s´nachts met knotjes in laten staan.