leren laarzen of chaps?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

leren laarzen of chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 07:29

nu ik al 7 jaar met rubberen rijlaarzen rij, en ik nu toch al een tijdje een vast paard heb om te rijden zou ik ets in leder willen.
nu weet ik niet wat precies
het grootste nadeel van ledere nrijlaarzen is dat ik ze veel te duur vind, zeker omdat ik mlss niet de mogelijkheid zal hebben om ze droog weg te leggen.

dus zat ik te denken aan lederen chaps
is er veel verschil kwa rijden met lederen rijlaarzen?
welke schoenen moet je eronder aandoen (en zitten fijn)
merken waar jullie ervaring in hebben (ik woon wel in belgie)
hoe zit het met de maten?

DanielleJ

Re: leren laarzen of chaps?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 08:37

Hoi ! Doei!

Ik heb de schoenen van Mountain Horse, met die rubber bovenkant. Lekker warm voor in de winter en de (wasbare) chaps van HH erop.
Had vroeger met franjes en suede, volgens mij echt leer. Die vond ik vooral heel mooi, maar die van HH zijn soepeler.

Ben benieuwd wat anderen zeggen. Ben ook op jacht naar chaps, aangezien die van mij zijn aangevreten door de muizen Haha!

TopLadyI

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:11

DanielleJ schreef:
Hoi ! Doei!

Ik heb de schoenen van Mountain Horse, met die rubber bovenkant. Lekker warm voor in de winter en de (wasbare) chaps van HH erop.
Had vroeger met franjes en suede, volgens mij echt leer. Die vond ik vooral heel mooi, maar die van HH zijn soepeler.

Ben benieuwd wat anderen zeggen. Ben ook op jacht naar chaps, aangezien die van mij zijn aangevreten door de muizen Haha!

Wasbare lederen chaps? Huilen

Ik heb petrie laarzen. Ik denk dat wanneer je de schoenen en chaps nog moet aanschaffen, en je wilt een goede kwaliteit, dat je net zoveel moet neerleggen als voor laarzen. Knipoog

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:15

Nou nee hoor,
Ik denk dat je net iets minder kwijt bent.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 09:17

Je bent wel minder kwijt met leren chaps (dat zijn toch gaithers?) maar dat is afhankelijk van de schoenen die je erbij wilt Tong uitsteken Je kan alles net zo duur maken als je het zelf wilt natuurlijk, je kan ook eens naar de ruitersportzaak gaan om daar te vragen wat ze in hun assortiment hebben, kan je daarna kijken wat het beste is voor je.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:28

Ik heb de lederen chaps van petrie die waren €80,- En ik heb de schoenen van ariat leder en die waren €100,- en het zit perfect samen.Dus samen €180,- wel wat goedkoper dan laarzen maar of het veel scheeld weet ik zo niet.

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 12:09

heb de chaps van cavallo €109,95 en de schoenen van ariat €100,-

ik vind het fijner rijden dan mijn lederen laarzen, daar chaps gewoon
veel soepeler zijn..

Clown

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:16

Ik heb laarzen van MH maar rijd het liefst met met die wasbare HH minichaps en schoenen eronder. Ik zou nog wel die MH schoenen willen, vind ik heel mooi.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 11:29

ik wil het liefst van die jodphurlaarsjes onder, alhoewel ik niet weet of het past.
m"et brede schoenen kan ik nl niet rijden.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:33

heb leren jophurs met leren chaps was voor nog geen 80 euro klaar, bevalt prima

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:39

ik heb zowel beide voor de afwisseling... toch rijdt ik liever met mijn laarzen omdat die steviger zijn...

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 11:41

ja sluit ik mij bij aan. rij zelf ook liever met de laarzen. Dus als het alleen om het geld gaat, zou ik kiezen voor laarzen aangezien het toch weinig verschil maakt.

NancyW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:04

Ik heb leren jodhpurs (merk: geen idee :S staat ook niet op de schoen), ong €50,- (was met korting)
en chaps van de Global (suède ofsow?? kan me niej meer herinneren:P wel wasbaar op 40°C)... pff.. prijs weet k niet meer... maar niet meer dan 30 €uro...

Ik vind chaps (naja, minichaps dan Tong uitsteken) heel erg fijn zitten... maar af en toe eens met laarzen rijden vind ik ook wel fijn Knipoog het is maar wat je zelf het fijnst vindt.... Met chaps heb je meer contact met het paard, maar met laarzen had ik (in eerste instantie) een betere 'voethouding' (beter hakken uitdrukken, plaats van de voet in de beugel, enz)... maar dat kan ook wennen zijn geweest Knipoog

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:18

Ik heb voor wedstrijden leren chaps met schoenen en dat bevalt prima, maar tijdens modderige tijden is het niet handig!
Leren laarzen overigens ook niet.
Ik zou voor chaps gaan, omdat ik dit makkelijker vind dan leren laarzen.

ijslandermir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:21

Ik rijd het liefste gewoon alleen met schoenen, dus zonder chaps. Heel af en toe met leren rijlaarzen (Petrie), maar liever met schoenen.
Waarom rijden jullie met chaps eigenlijk en niet met gewoon alleen schoenen?

Mirjam

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:31

Toen ik weer met rijles begon was het op de manege verplicht: laarzen of jodphurs met chaps.
Ik had nog jodphurs en heb er toen chaps bijgekocht. Geen leren.
Na een tijdje (toen ik meer ging rijden) heb ik leren laarzen gekocht (MH Sportive Riders) en daar zweer ik bij. Ze zitten erg prettig en ik heb meer rust in mijn beenligging.
Als ik afstap trek ik na het afzadelen overigens wel weer mijn jodphurs of bergschoenen aan. Dat loopt wat makkelijker. En mijn laarzen liggen meestal achter in mijn auto.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:32

ik vind chaps het fijnst, ook omdat je er gewoon schoenen (ja met hak enzo ) bij aan kan, die lekker lopen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 09:04

ijslandermir schreef:
Ik rijd het liefste gewoon alleen met schoenen, dus zonder chaps. Heel af en toe met leren rijlaarzen (Petrie), maar liever met schoenen.
Waarom rijden jullie met chaps eigenlijk en niet met gewoon alleen schoenen?

Mirjam

Omdat ik niet altijd alleen rijd en al een keer een flinke trap van een ander paard tegen mijn scheenbeen heb gekregen terwijl ik aan het rijden was (waar ik overigens zelf niets aan kon doen). Ik had godzijdank mijn laarzen aan, die de klap opvingen. Nadat ik afgestapt was heb ik meteen mijn laarzen uitgetrokken en ijs tegen mijn scheen gehouden. Het is wel onwijs blauw geworden en is een week of twee erg gevoelig geweest, maar verder niks. Zelfde dag paar uur later is er iemand anders door hetzelfde paard getrapt en die had alleen schoenen aan. Die heeft een aantal weken in het ziekenhuis kunnen bivakkeren met een gebroken scheen- en kuitbeen... Daarom dus het liefst (leren) rijlaarzen of anders stevige chaps, als ik niet alleen aan het rijden ben.

Bovendien vind ik als ik fanatiek aan het rijden ben, met laarzen fijner rijden. Buiten kies ik nog wel voor mijn chaps, maar zonder echt alleen als ik even snel een rondje in mijn eentje naar buiten ga.

Ik heb trouwens leren maatlaarzen voor 175 euro. Vind ik zelf niet te duur.
Als je toch voor chaps en schoenen gaat, zou ik voor leren jodphurs met van de zgn gaithers gaan. Van die chaps die eruit zien als de schachten van leren laarzen. Staat heel netjes en die zijn ook voldoende stevig als bescherming.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 14:13

Ik heb leren chaps van Petrie en jodphurs van mondoni. De chaps zijn nog goed, de schoenen wat minder. Ik ben namelijk niet zo stipt met poetsen Haha! Heb ze nu langer dan een jaar en het bevalt me uitstekend. Makkelijk ook dat je de chaps zo uit kunt doen.

LindaLinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 15:35

Ik heb nu ariat schoenen, met wasbaren chaps, haha niet echt de combi zeg maar, maar ik ben ook opzoek naar goede lederen chaps!

Maar ik weet neit wat echt goed is hoor wel veel mensen over de petries Ja

IceQueentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:08

Ik rij het liefst met caps. Heb ze zelf van petri.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:13

het nadeel van leren rijlaarzen is dat je er sneller uitgroeid. en als het warm is dat je benen nogal flink uit kunnen zetten

ik heb allebei. en als ik eerlijk moet zijn vind ik mijn chaps veel lekkerder zitten!. alleen vind mijn leren rijlaarzen weer veel mooier. dus het is echt een keus. je kan ook schoentjes met stoffe chaps en leren rijlaarzen nemen. maar dan ben je behoorlijk duur uit!

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:14

Ik heb lederen chaps!
Het is niet van soepel leer maar stug/hard leer! zitten erg super! echt een aanrader hoor leren chaps!

winstonboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:21

ik heb zelf leren kieffer chaps van soepel leer mun sus de kieffers van stugger leer we vinden ze allebei fijner dan laarsen en als we een keer niej gaan rijden is het heel makkelijk allen de shoentje:P

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 20:48

Ik rij ook met schoenen en chaps. Jodhpurs van 50euro (aanbieding van OOteman) en hard leren gaithers van de galopshop (62.50 incl.verzenden) Ik vind ze heel netjes staan, er zit ook een mooie dressuurboog in.
Ik heb ook wasbare Kieffer chaps, die heb ik voor buitenrijden. Haha!