Hoe maak je een jong paard verkeersmak?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Hoe maak je een jong paard verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 09:00

Hallo allemaal,
Ik zit met een "probleem". Sinds een maandje heb ik een hele lieve merrie van 4 jaar. Ze is 6 maanden onder het zadel en daarvoor altijd op de opfok gestaan.
Dus ze is eigenlijk een half jaar in contact met mensen.
Ze is heel goed in gereden door een Z amazone en daarna heb ik haar gekocht.
Ik hou zelf ook erg van een buitenrit op zn tijd dus ik ging elke keer na of voor het rijden eerst even het laantje op en af( gewoon een rustige weggetje.) daar reageerde ze nauwelijks op. Deed alsof het normaal was.
Vorige week wilde ik dus voor het eerst een buitenrit proberen.
Samen met haar paarden vriendinnetje, die heel goed verkeersmak is en heel erg rustig is. Zij liep voorop. Er fietse voor de zekerheid iemand met ons mee. Het eerste stukje ging goed. Maar toen werd ze steeds kijkeriger en ik liet haar gewoon rustig kijken. Toen kwam er een auto. En opeens was die heel eng en schoot ze keihard naar voren.. Ik hield haar nog net en zette haar stil om op het andere paard te wachten. Ze was gelijk een beetje opgefokt. Toen kwam er een fietser, ging ze opeens onwijs bokken. Dit had ze nog nooit onder het zadel gedaan.. Omdat ik het te link vond worden zijn we terug gegaan naar huis.
Maar wat ik niet snap.. Als ik met haar ging uitstappen kwam er ook wel eens een auto of fietser of tractor langs en keek ze er niet naar.. Nu opeens wel..
Wie heeft een tip om dit goed te krijgen.. Ik moet nu eenmaal langs een wat drukkere weg om in het natuurgebied te komen..
Ik wilde volgend weekend naar het strand gaan( met trailer) omdat ik vind dat dat minder gevaarlijk is.. Als ze daar aan de kletter gaat dan laat ik haar naar het mulle zand gaan.. Dan word ze vanzelf wel moe.. Ook is er geen verkeer op het strand.. ( ja wandelaars met honden maar dat is ze gewend.)
Is dat een goed idee?
Groetjes Agnes Lachen

Zesiram

Re: Hoe maak je een jong paard verkeersmak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:10

Als ik jou was, zou ik het wat rustiger opbouwen. Af en toe het laantje uitrijden na het werk is een goede manier om mee te beginnen, bouw dit steeds iets meer uit. Dus stop dan 5 minuten eerder en pak een stukje weg mee ofzo. Door het na het werk te doen is het frissige er al een beetje vanaf. Ik ben er zelf niet zo voor om ze het naast een ander paard te leren, ik ben bang dat ze dan zo aan dat andere paard gaan hangen, en je ze niet meer alleen het erf af krijgt. Ik zou nog niet naar het strand gaan, de grote lege ruimte lokt wel eens reacties uit die je niet verwacht en ze laten stoppen in mul zand is echt een noodmaatregel. Bovendien, als ze echt doorslaan, moet je ze nog maar die kant op zien te krijgen en is het de vraag of ze daar uberhaupt wel voor stoppen. Als ze echt gas geven zitten ze vandaar zo in de duinen...Misschien eerst nog wat meer oefenen.

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:10

Leuk paardje zeg ! (Heb even in je profiel gespiekt)
Misschien is het een optie om haar eerst aan de hand mee te nemen?
Verder met andere paarden is het het beste. En daar lopen ze ook niet zomaar bij weg !

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 09:32

Als ik naast haar loop is er geen sprake van angst.. Dan loopt ze me als een hondje achterna.. Pas als ik erop ga is opeens alles eng.
@danielleJ thnx Lachen ik vind het ook een leuk paardje ben er helemaal weg van.. Alleen dit is een beetje jammer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:22

Nessah schreef:
Als ik naast haar loop is er geen sprake van angst.. Dan loopt ze me als een hondje achterna.. Pas als ik erop ga is opeens alles eng.

Is dit nu één keer voorgevallen (wat je beschrijft over vorige week) of gebeurt het vaker? Want dat is me nu namelijk even niet duidelijk. Knipoog

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:23

*volgt, zelfde probleem Knipoog*

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:28

wat ik hiervoor ook al een keer heb gelezen langzaam opbouwen! gewoon steeds een straatjes verder van "huis" afgaan en dan komt er vanzelf een dag dat je paard er niks meer om geeft! ze krijgt gewoon te veel indrukken in 1 keer en daardoor is ze waarschijnlijk geschrokken van iets simpels...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 11:31

Jovarna schreef:
Nessah schreef:

Is dit nu één keer voorgevallen (wat je beschrijft over vorige week) of gebeurt het vaker? Want dat is me nu namelijk even niet duidelijk. Knipoog

Ik heb het maar 1 keer geprobeerd en het was te gevaarlijk dus nu is het weer alleen het laantje en dat gaat gewoon goed.. zodra ik van het laantje afgaat loopt ze al te dribbelen

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:34

en als je er iemand naast laat lopen als je erop zit?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 11:37

als je erop zit, en het gebeurt dan. Waarom neem jeniet een ervaren paard mee, waar iemand op zit. En wees tevreden met de kleine stukjes die ze goed loopt. Al rij je iedere dag maar tot een bepaald punt. En als dat allemaal goed ga en steeds verder uit breiden. En vergeet vooral niet het belonen. Maar ben jij zelf niet bang, dat je denkt als je het laantje af bent, o jee dadelijk gebeurt er weer dit of dat. Want dat stukje spanning voelen ze ook he. Zodra jij wat krampachtiger gaat zitten, van o help we zijn weer bij het punt dat het eng werd. Zal je paardje ook denken, van mmmm ze gaat anders zitten hier is het vast eng.
Maar ga gewoon eens rijden met een verkeersmak paard dat lijkt mij het makelijkst

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 14:27

Esmeralda schreef:
als je erop zit, en het gebeurt dan. Waarom neem jeniet een ervaren paard mee, waar iemand op zit. En wees tevreden met de kleine stukjes die ze goed loopt. Al rij je iedere dag maar tot een bepaald punt. En als dat allemaal goed ga en steeds verder uit breiden. En vergeet vooral niet het belonen. Maar ben jij zelf niet bang, dat je denkt als je het laantje af bent, o jee dadelijk gebeurt er weer dit of dat. Want dat stukje spanning voelen ze ook he. Zodra jij wat krampachtiger gaat zitten, van o help we zijn weer bij het punt dat het eng werd. Zal je paardje ook denken, van mmmm ze gaat anders zitten hier is het vast eng.
Maar ga gewoon eens rijden met een verkeersmak paard dat lijkt mij het makelijkst

He, als je goed leest zie je dat ik reed met een heel mak paard erbij die alles gewend is Lachen
Ik zelf ben helemaal niet bang, maar wil natuurlijk geen ongelukken maken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 17:18

Nessah schreef:
Ik zelf ben helemaal niet bang, maar wil natuurlijk geen ongelukken maken Lachen

Misschien vond je het onbewust toch spannend, en/of was je onbewust gespannen en/of dacht je dingen als "Ik hoop toch niet dat...", "Ze gaat toch niet..." etc. Dit alles vangt het paard op en neemt het van je over.

Verder zijn de goede adviezen al gegeven. Bouw het op. Ga niet meteen een rit maken, maar doe eerst een stukje, begin desnoods met 100 of 200 meter, en dan weer terug. Dat zijn ervaringen waar een paard (en jijzzelf) vertrouwen door opbouwt.
En veel aan de hand wandelen in het verkeer, is ook belangrijk.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 22:00

Je zegt dat ze als je met haar in 'het laantje' stapt er niks aan de hand is, maar zodra je verder gaat ze al wat opgefokt/wat meer gespannen wordt. Het laantje is nu voor haar bekend terrein, daarbuiten moet ze de wereld opnieuw verkennen en aan andere indrukken wennen. (mijn paard is nu 19, als ik met haar het bekende rondje rij dan reageert ze bijna nergens op, gaan we een andere route doen (ook als is ze daar al eens geweest) dan wordt ze ook al attenter en kijkt nieuwsgierig om zich heen). Ik denk dat je misschien het beste eerst aan de hand met haar 'onbekend terrein' moet gaan verkennen, want je zegt zelf dat ze dan nergens bang voor is (mijn oudje is precies hetzelfde, als ze echt iets erg eng vindt en absoluut er niet langs wil gaan, stap ik af en loopt ze als een mak schaap achter me aan langs die ene enge plek). Als ze daar een paar keer goed op reageert ga je datzelfde stuk met haar rijden. En zo iedere keer een ander straatje in of een iets langere route doen. Gewoon telkens wat opbouwen, maar wel zodanig dat ze wel haar zelfvertrouwen blijft behouden.
Je kunt ook best een keer iemand op een ervaren paard meenemen of iemand op de fiets als je het niet helemaal vertrouwt, maar let op dat ze daar niet van afhankelijk wordt, anders krijg je later misschien wel het probleem dat ze niet zonder iemand naast zich of een ander paard bij zich een buitenrit wil maken.

En mocht het echt uit de hand lopen of zo zet dan iemand met meer ervaring/doorzettingsvermogen of zo op je paard, zodat die het paard kan aanpakken. Dat wil ook wel eens helpen. Zo pak ik mijn paard niet altijd aan als ze 'stout' is en er verkeer aan komt. Maar een vriendin van mij heeft daar lak aan en die corrigeert een paard meteen als die iets verkeerd doet, ongeacht wat er om haar heen gebeurd (bij wijze van) en die aanpak kan soms ook wel eens werken Knipoog

En het belangrijkste is gewoon om consequent te zijn! En ook niet te snel weer terug naar huis gaan als ze niet luistert, want ze weten al snel hoe ze zich onder het werk uit kunnen krijgen Vork Dus als ze weer het op een drafje zet of bokt, probeer dan toch nog 5 minuten of zo verder te stappen en als het goed gaat dán terug naar huis te gaan, zo associeert ze/jullie het ongewenste gedrag niet met naar stal terugkeren.

Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal haha, maar ieder paard is anders, dus ieder paard vereist een andere aanpak. Gewoon kijken aan welke tips je wel wat hebt en aan welke je niks hebt.

Succes ermee!!!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-06 09:08

iedereen bedankt voor de reacties.. Lachen Het probleem is alleen dat laantje is rustig.. komt bijna nooit verkeer.. Maar aan het einde van het laantje moet je een hele drukke weg oversteken en loop je daarna ongeveer 2 meter naast die weg. Dat is een weg waar ze 100 km p/u mogen rijden. Ook het fietspad waar je oprijdt is er druk met scooters en fietser dus dan is het gelijk aan beide kanten heeeeel druk. Pas na een half uur rijden op die rotweg zit je in het natuurgebied.

Ik wilde daarom met de trailer(dat vind ze niet eng)en dan op het strand zeg maar proberen.. Daar moet ze over een rustige weg met een ruiterpad er naast en zit ze na 10 minuten op het strand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:20

Natuurlijk kun je ervoor kiezen om voortaan met de trailer op pad te gaan en de drukke weg te vermijden, maar in principe los je daar niets mee op. Want wat gebeurt er als er op die rustige weg naar het strand een knetterende motor of auto met rammelende kar of vrachtwagen met veel gedender en gesis langs komt? Dan heeft je paard - èn jij - nog steeds niet geleerd daar mee om te gaan en zal nog steeds een angst- en vluchtreactie vertonen.

Waarom ga je niet lekker wandelen met je paard, langs die drukke weg? En dan steeds een stukje verder? Dáár bouw je een band mee op en daarmee leren jullie beide te vertrouwen (zelfvertrouwen, vertrouwen in de situaties en vertrouwen in en op elkaar).

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 09:32

jij of iemand anders dr op en aan de hand meenemen....
zo heb je toch iemand op haar rug en heb je controle als ze gaat flippen.... gaat dat goed zou ik het pas gaan proberen met een mak paard dat voorop loopt.... je moet je voorstellen als jij op je paard zit is hij ineens "alleen" en moet al die enge dingen zelf oplossen... als jij als leider naast/ voor hem loopt beslis jij en hoeft hij die ozo enge beslissingen of er gevaar dreigt niet te maken Knipoog later als ze wat meer gewend is zal het beter gaan... maar ze is nu nog zo groen dat ze dat gewoon nog niet kan Knipoog

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 13:54

Misschien is het een optie om te kijken wanneer er op/langs die drukke weg minder/weinig verkeer is (bijvoorbeeld zondagochtend 08.30u) en dan er langs te lopen of te rijden?
Maar als jij denkt dat het strand ook een goede oefening voor haar is, kun je ook gewoon dat proberen. Misschien is het wel handig om haar van tevoren even te longeren, zodat ze wat minder fris is als ze op het strand is?
Wel zal ze uiteindelijk toch aan het verkeer moeten wennen. Dus nu in het begin kan het strand misschien een oplossing zijn om haar aan vreemde situaties te laten wennen, maar uiteindelijk zal ze toch moeten leren dat verkeer helemaal niet zo eng is.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 22:34

jesse_rulez schreef:
Misschien is het een optie om te kijken wanneer er op/langs die drukke weg minder/weinig verkeer is (bijvoorbeeld zondagochtend 08.30u) en dan er langs te lopen of te rijden?

Ik geloof dat het hier gaat om de rijkstraatweg (n44) de verbindingsweg tussen leiden en den haag, daar is het nooit rustig.

Lastig probleem, Ravina vond in het begin ook alles erg spannend. Met haar zijn we steeds een stukje verder gaan stappen (aan de hand). Eerst vanaf stal naar links, totdat we helemaal naar het einde konden lopen, en later ook naar rechts. Daarna ook de papelaan oversteken, en een rondje papelaan onder het zadel. Het zal waarschijnlijk altijd spannend blijven zodra je ergens heen gaat wat ze niet kent. Ravina vond de eerste keer langs de rijkstraatweg ook wel eng, maar ja ze zullen er toch een keer aan moeten wennen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 06:08

Ja het gaat inderdaad om die rijksweg.. En het probleem is dat als ze schrikt ze soms bokt( dat vind ik niet zo erg) maar meestal onder je vandaan loopt. Dus vluchtgedrag zeg maar.. En dan hou je haar gewoon niet.. Als je er naast loopt niet. maar ook niet als je er op zit.. En dat naast zo'n rijksweg vind ik best gevaarlijk. daarom dacht ik zelf ik probeer haar eerst op rustige weggetjes te laten wennen.. Waar zo nu en dan een grote vrachtwagen komt ofzo en niet om de seconde.. En waar auto;s 50 rijden.. En daar is een mooie weg voor bij het strand..

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:50

Ik zou het gewoon eerst bij het strand proberen als je je daar lekkerder bij voelt. Als ze daar helemaal gewend is dan kun je verder gaan. Lachen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 07:59

Ik heb het even gevolgd, want ik heb ook ongeveer hetzelfde probleem.

Alleen vind ik dat aan de hand toch altijd erg gevaarlijk.
Bij mij gaat het ook om een drukke weg en Silence flipt zo erg dat ik hem aan de hand (en erop) gewoon niet kan houden.

Dan is dat aan de hand toch eigenlijk nog veel gevaarlijker of ligt dat nou aan mij?
Hij rukt zich zo los en staat dan toch zo tussen de auto`s e.d

DanielleJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 11:52

Ik vind persoonlijker trouwens aan de hand ook gevaarlijker als erop.
Maar dat is meer een praktisch probleem. Ik loop met een Beleg. Als ie 'trek' zegt dan is ie weg omdat ik haar zowieso niet kan houden. Erop is het alleen een kwaestie van blijven zitten.

Dus ik ben het zeker met Silence eens.
Ik zou niet alleen aan de hand gaan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 15:06

Nee aan de hand doe ik sowieso niet want ze is ook een beetje lomp dus springt zo bovenop je als ze schrikt.. Maar erop als ze gaat is ook geen doen.. Houden doe je haar sowieso niet.. En op het strand kan je dat vind ik afleren.. Als ze dan gaat gewoon laten gaan en als ze dan wilt stoppen MOET ze doorgaan.. Dan merkt ze vanzelf dat het niet leuk is om er van door te gaan omdat ze dan door moet gaan als ze moe is. Op het strand kan je dit goed doen.. Naast een rijksweg niet..

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:10

Ik denk dat als je je paard gaat uitstappen op ´het laantje´ je paard moe is van het rijden in de bak. Daardoor let hij niet meer zo op de omgeving. Je zou kunnen proberen eerst een kwartiertje in de bak te rijden en daarna de buitenrit te maken.
Succes!

black_velvet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:40

wij hebben ook een e pony van inmiddels 9jaar en daar hebben we soms nog het zelfde probleem mee dingen die ze heel vaak ziet zijn soms ineens wel eng en als ze wel rustig is en ergens van is geschrokken is ze daarna ook helemaal opgefokt en wij rijden toch al 5jaar met haar buiten en aan de hand is ze heel braaf het hoort een beetje bij haar karakter en ook hebben sommige paarden meer vertrouwen als je naast ze loopt.wij hadden twee ponys een hebben we helaas juli 2006 moeten laten inslapen.het was een hele klus om die andere alleen mee te krijgen dus zou ik als ik jou was eerst pro beren met iemand erbij lopend of met de fiets zo hebben wij het ook gedaan