Afspuiten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marije112

Afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:35

Ik ben vanaf 't begin van de zomer al bezig met m'n 4 jarige paard af te spuiten..
Ze blijft dit echt verschrikkelijk eng vinden...
In de zomer, hebben we gewoon de slang omhoog gezet, zodat het als regen naar beneden kwam. Dat was de enigste optie om haar aftekoelen.
Nu met deze warme dagen, begint ze tijdens het werk echt heel erg weer te zweten, en wil ik haar dus na het werk afspuiten...

Iemand tips?

Alvast bedankt!

Damber

Re: Afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:37

Wat je ook doet... niet vastzetten... Ga eerst grondwerk met haar doen, zodat ze je vertrouwd en als leider gaat zien. Ga dan met KLEINE stappen verder. Begin met haar hoeven en ga (als dit een tijdje goed gaat) steeds hoger. Succes...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:39

ik spuit ze gewoon af Haha! Haha! ook al vinden ze het eng.... Ik zorg ervoor dat ik ze zelf vasthou, en ze mogen gewoon bewegen om mij heen, maar die straal blijft op ze gericht Haha! na 5 minuten vind 90% het helemaal niet eng meer Haha!

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:40

Bedankt!
Ik ben al druk bezig met het vertrouwen, en ik hoop dat ze me na ongeveer 3 kwart jaar ook wel een beetje aan het vertrouwen is... Lachen

kermitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:43

hee, ik rij ook een paard wat het echt helemaal niet leuk vind om afgespoten te worden, daarom gebruik ik altijd een emmer (of meer!) en dan met een grote spons lekker "afsponsen".. vind hij heerlijk! (zolang die slang er maar niet bij is:P)

Patriciak44

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:44

Probeer haar inderdaad zelf vast te houden en dan langzaam aan opbouwen. Misschien eerst beginnen met de stromende slang op de grond(dat ze het water wel voelt) en dan eerst alleen even poetsen, met het hoeven uitkrabben de slang er even bijpakken , daarna met de benen poetsen ook de slang er even bijpakken enz.
Wellicht is de hulp van een 2e persoon waarbij ze zich ook op het gemak voelt wel handig.

Succes in ieder geval!

funkyspunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:45

Ik zou het idd ook niet forceren. We hebben op stal ook zo'n paardje. We zijn gewoon met de voetjes begonnen en iedere dag een stukje meer. Een dan uitbundig belonen als hij braaf is. Werkt super bij hem!! Kunnen m nu zelfs al vastzetten. Succes

funkyspunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:50

Ik zou het idd ook niet forceren. We hebben op stal ook zo'n paardje. We zijn gewoon met de voetjes begonnen en iedere dag een stukje meer. Een dan uitbundig belonen als hij braaf is. Werkt super bij hem!! Kunnen m nu zelfs al vastzetten. Succes

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:07

Bij onze haflinger zijn we begonnen met z'n tweeën, 1tje hielt haar vast en de ander spoot water vanaf de voorhoefjes naar boven toe. En dan heel vaak belonen. Wat ook helpt is om haar inderdaad gewoon met een emmer en een spons af te sponsen, als dit goed gaat, ga je pas beginnen met een slang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:43

IK vraag me af of je haar gerust stelt als je aan het afspuiten bent? Zo laat je haar wel zien dat het iets is om bang voor te zijn. Wat KiWiKo al zei: niet vastzetten en de spuit erop. Zorg ervoor dat je warm water hebt, dat is aangenamer, en beter voor de spieren.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 07:50

Bedankt!

Warm water heb ik niet, en kan ik helaas ook niet aan komen Cassidy

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:56

Dan verbaasd het me niets dat je protest krijgt....

Stuiterbal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:36

Mijn vorige shetveulen vondt het ook echt heel eng!
Ik heb toen maar gewoon een emmer gepakt met koud waterr en der zo afgesponst..
Dat vond die niet erg Haha!

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 09:43

ik heb die van mij gewoon vastgezet en spuit erop.. (had hem al wel eerder moeten ' afkoelen' ivm castratie.. Dat hebben we toen gedaan 1iemand spuiten ander hield hem vast.. belangrijk is slang aanlaten en blijven richten (anders iedere x schrikreactie als de slang weer aangaat)

_Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:37

Probeer eerst een spons? Ik doe meestal gewoon de slang zachtjes aan en dan met de spons
uitsoppen Lachen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:23

KiWiKo schreef:
ik spuit ze gewoon af Haha! Haha! ook al vinden ze het eng.... Ik zorg ervoor dat ik ze zelf vasthou, en ze mogen gewoon bewegen om mij heen, maar die straal blijft op ze gericht Haha! na 5 minuten vind 90% het helemaal niet eng meer Haha!

Zo doe ik het zelf ook. Mijn merrie hoef je ook niet vast te zetten tijdens het afspuiten, die gaat op zeker hangen. Ik hou haar dus altijd gewoon vast en spuit haar ondertussen af. Gaat prima zo, geen enkel probleem.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:52

KiWiKo schreef:

ik doe precies hetzelfde, en zo doen we het ook met hun hoofd.. ze vinden het best eng in het begin zo'n straal water, maar die slang blijft erop totdat ik klaar ben, ze wennen er vanzelf aan.. nu kun je het zolang doen als je wilt *LOL*.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:59

Citaat:
KiWiKo schreef:

ik spuit ze gewoon af ook al vinden ze het eng.... Ik zorg ervoor dat ik ze zelf vasthou, en ze mogen gewoon bewegen om mij heen, maar die straal blijft op ze gericht na 5 minuten vind 90% het helemaal niet eng meer

Dat is inderdaad ook een manier, maar als je een echt angstig paardje hebt krijg je hier alleen maar meer last mee. Zo win je absoluut geen vertrouwen. Houdt er sowieso niet van om bij paarden die het niet gewend zijn er zo 'ruig' mee om te gaan. Ik bouw het liever rustig op ipv die straal er gelijk hard op te zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 17:49

nee hoor juist niet, omdat ik er als mens en spuiter bij sta alsof mijn neus bloed en er absoluut niks ernstigs aan de hand is ..... is het voor het paard binnen een paar minuten niet eng meer Haha!

en euh......... waar staat dat ik de straal er hard op zet????

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:50

Ik ben van mening, dat als het paard het eng vind, laat het zo... Probeer elke dag vlak bij haar op de grond te spuiten, en blijf tegen der praten... Als jij een paard gaat afspuiten die het eng vind, kan zij jou nooit vertrouwen omdat jij haar enge dingen laat doen.. Spons het dan maar af Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 19:52

welnee, hoe meer je haar geruststeld hoe meer ze bevestigd wordt in haar angst Haha! Haha!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:02

Nou, vanmiddag, toen ik Rico naar t land bracht, schrok hij echt gigantisch van een luchtballon. Nou op z'n moment kalmeer ik hem dus.. logisch toch? En dat bevestigen is helemaal niet kwaad, zolang jij probeert te doen wat zij eng vind, en dat blijft doen. Dan zal zij later in zien, dat het niet eng is omdat zij jou vertrouwd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:07

ik doe dat dus niet. als een paard iets eng vind dan zeg ik met mijn spreken en lichaam dat er dus helemaal niks aan de hand is....... Met andere woorden wat lacherig...... " doe normaal" en hou de druk van het paard af...... dus touwtje lang....... of ik zeg.......... jeutje das inderdaad errug eng die plastic tassen, op een lacherige manier terwijl mijn houding of druk richting het paard niet veranderd....

zo doe ik dat ook met afspuiten...... zeg ik met het losse touwtje...... koud he?? eng he Haha! Haha! Haha! guttogutogut er komt water uit....... effe tegen het smoeltje aan????? en dat allemaal op een luchtig toontje........

zijn ze er zo doorheen Haha!

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:10

Maar dat blijven praten is toch zeker gersutstellend in een zekere zin Knipoog
En ik geloof niet dat jij hier met een angstig paard te maken heb Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:16

nee klopt, ik krijg maar een stuk of 4 paarden per maand aangeboden om te corrigeren Haha! Haha!

het is mijn werk om dat soort paarden handelbaar te maken Haha!