advies nodig!! vrachtwagentje B rijbewijs

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ivan

advies nodig!! vrachtwagentje B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 07:10

Heb even jullie advies nodig hoor Ach gut
Onze dochters gaan morgenavond kijken voor
een vrachtwagentje waar je gewoon in mag rijden met je B
rijbewijs.

Maar omdat ik het als moeder natuurlijk weer doodeng vind
dat ze in zo'n ding gaan rijden heb ik natuurlijk al wel
het nodige speurwerk verricht Knipoog en er gaat een vriendje van mijn
dochter mee die automonteur is.

Wij hebben één paard van 1.65 een kwpner
En dit zijn wat gegevens van het vrachtwagentje

Het is een Ford uit 1985
Van het leger geweest tot 93
daarna door een koestenbouwer omgebouwd
aluminiumopbouw.
85.000 gelopen
door de mensen waar hij nu van is weinig gebruikt
massa ledig gewicht 1760 kilo
laadvermogen 1740
achterbanden dubbel lucht
Nieuwe APK tot juli 2007

Ik weet dat één van de belangrijkste punten de vloer is
maar hoe kan je dat in godsnaam controleren
(ik kan er kwalijk onder gaan liggen met een scherp voorwerp Gestoord )
Al gaan we dat wel doen natuurlijk

iemand nog tips
de jongste meiden hier zien hunzelf al rijden
die maken al ruzie waar ze de stickers gaan plakken
die ze op internet hebben gezien zuchttt Ziek

cissy

Re: advies nodig!! vrachtwagentje B rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 11:15

het zijn jonge meiden zeg je, hmmm, persoonlijk zou ik liever zien dat ze dan met een vrachtwagentje op pad gaan dan met een combi auto/trailer, das moeilijker sturen nl Lachen.
Wat de controle betreft zou je nog een anwb keuring kunnen laten doen naast die controle door dat automonteur-vriendje?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:26

En op de weegbrug laten zetten of hij niet stiekem zwaarder is dan op papier vermeld staat....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:51

dat maakt toch niet uit? er is toch maar 1 paard (hoeveel kunnen er in het wagentje?) en die weegt nooit 1740 kg, dus werkelijk gewicht zal nooit meer zijn dan 3500 kg.
een trailer weegt werkelijk ook altijd zwaarder als er rubbermatten inliggen bijvoorbeeld Lachen, reservewiel en matten worden nooit meegewogen bij eerste RDW keuring.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:29

Voor het B-rijbewijs maakt het volgens mij bij vrachtwagens ook niet uit wat er op staat maar wat erop mag staan. Dus als de vrachtwagen langs de kant wordt gezet en je bent te zwaar...

Ik heb het zelf gelukkig nooit gehad met mijn vrachtwagentje maar ik heb van Bokt al wel begrepen dat ik daar heel blij mee mag zijn. Ik heb nl. nooit aan de papieren getwijfeld Haha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 16:01

ja maar als ze de vrachtwagen langs de kant zetten en gaan wegen met het paard erbij weten zij niet of de vrachtwagen zwaarder is dna op papier en op 3500 kg zal ie op dat moment toch niet komen. Alleen als ze de vrachtwagen alleen wegen kun je een probleem krijgen maar dan krijg je weer het verhaal van de matten/bagage etc....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 19:24

Ivan schreef:
Ik weet dat één van de belangrijkste punten de vloer is
maar hoe kan je dat in godsnaam controleren
(ik kan er kwalijk onder gaan liggen met een scherp voorwerp Gestoord )
Al gaan we dat wel doen natuurlijk

...dat is dus precies wat je moet doen, als er geen vaste rubber vloer inligt, kan je het zeker goed controleren. Matten eruit en ook aan de bovenkant flink prikken met een schroevendraaier. De onderkant ook natuurlijk.
Met name langs de randen!

o ja, dat gewicht zou ik me niet druk om maken, je gaat alleen op de weegbrug als ze twijfelen of je misschien overbeladen bent. En met een paard en een paar rubbermatten denk ik niet dat de politie dat gauw denkt!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 23:19

Ik vind het gewincht van de vrachtwagen trouwens aan de lage kant. Een busje of 4-wiel weegt al meer. Volgens mij was onze VW Transporter al meer dan 1600 kg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 09:58

Ivan schreef:
Wij hebben één paard van 1.65 een kwpner
En dit zijn wat gegevens van het vrachtwagentje

Het is een Ford uit 1985
Van het leger geweest tot 93
daarna door een koestenbouwer omgebouwd
aluminiumopbouw.
85.000 gelopen
door de mensen waar hij nu van is weinig gebruikt
massa ledig gewicht 1760 kilo
laadvermogen 1740
achterbanden dubbel lucht
Nieuwe APK tot juli 2007

*proest* 1760kg leeg, geloof je dat nu echt?
Ik ga met Urielle mee, eerst op de weegbrug om het gewicht te controleren en dan verder kijken.
Los daarvan moet je beseffen dat de paarden relatief hoog op de wagen staan, de wagen een smalle wielbasis heeft en windgevoelig is.
Zet je een paard op de wagen, dan is ie scheef belast en zal hij dus zeer merkbaar scheef hangen, zet je er twee paarden op, dan ben je overbeladen, krijg je een boete van oom agent EN ben je NIET verzekerd bij brokken!!!
Daanaast is het ongetwijfelt geen 6 cilinder en zit je dus met een ongeloofelijk gebrek aan motorvermogen en ben je daarmee een gevaar op de weg omdat je niet vooruit te branden bent.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 13:05

Het zou kunnen zijn, dat de vorige eigenaar het voertuig om heeft laten keuren van groot naar klein rijbewijs. Daarvoor is hij officieel gewogen om het ledig gewicht te bepalen.
Veel eigenaren strippen dan een auto volledig: reservewiel eruit, zelfs stoelen eruit, om maar een zo laag mogelijk ledig gewicht te krijgen (en dus meer laadvermogen over te houden)

Als dat voor de ombouw is geweest, is het idd zinvol om de auto nogmaals te wegen. Als hij met rubbervloer, en alle nieuwe aanpassingen ineens 2600 kg blijkt te zijn, is dat geen ramp, maar dan houd je maar 900 kg laadvermogen over.
En ook dat is met 1 paard geen ramp, maar je moet het wel even weten. Vergeet niet, dat (itt een trailer), alles wat je meeneemt, meetelt als gewicht. Dus ook de mensen die in de vrachtwagen rijden, het zadel enz.
Meten is weten!

Overigens ben ik het niet eens met de vorige schrijver die er al bij voorbaat vanuit gaat dat de wagen instabiel is op de weg en geen motorvermogen heeft. Maar ik zou zeggen; maak een proefrit. Een lege vrachtwagen is nog zijwindgevoeliger dan een volle, dus daar ben je gauw achter.

N.B. denk eens aan de mogelijkheid voor een 60-dagenkaart, volgens mij kan dat!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:49

beantsje schreef:
Het zou kunnen zijn, dat de vorige eigenaar het voertuig om heeft laten keuren van groot naar klein rijbewijs. Daarvoor is hij officieel gewogen om het ledig gewicht te bepalen.
Veel eigenaren strippen dan een auto volledig: reservewiel eruit, zelfs stoelen eruit, om maar een zo laag mogelijk ledig gewicht te krijgen (en dus meer laadvermogen over te houden)

Als dat voor de ombouw is geweest, is het idd zinvol om de auto nogmaals te wegen. Als hij met rubbervloer, en alle nieuwe aanpassingen ineens 2600 kg blijkt te zijn, is dat geen ramp, maar dan houd je maar 900 kg laadvermogen over.
En ook dat is met 1 paard geen ramp, maar je moet het wel even weten. Vergeet niet, dat (itt een trailer), alles wat je meeneemt, meetelt als gewicht. Dus ook de mensen die in de vrachtwagen rijden, het zadel enz.
Meten is weten!

Juist daarom zeg ik altijd dat een mens, het paard en alle zooi erbij ongeveer 1000kg weegt. Twee paarden, twee mensen en alle zooi weegt dus ongeveer 2000kg. Die 1740kg die je dus als laadvermogen zou hebben (voorop gesteld dat de papieren kloppen!) kan dus net, maar je hebt ook geen zak voer aan speling! Als je een weekend weg zou willen met je paarden, dan moet er een aanhanger of een extra auto mee, anders kom je te kort.
beantsje schreef:
Overigens ben ik het niet eens met de vorige schrijver die er al bij voorbaat vanuit gaat dat de wagen instabiel is op de weg en geen motorvermogen heeft. Maar ik zou zeggen; maak een proefrit. Een lege vrachtwagen is nog zijwindgevoeliger dan een volle, dus daar ben je gauw achter.

Het zou de eerste wagen zijn die zo oud is en WEL voldoende vermogen zou hebben. Aangezien het leger ALTIJD het goedkoopste neemt wat ze kunnen krijgen, zal er DUS de lichtst mogelijke motor in liggen en daarmee zit je impliciet aan een te laag motorvermogen. Minimaal 100pk is noodzakelijk is om ook berg-op nog enige snelheid te kunnen maken als je wind tegen hebt met een dergelijke auto. Dat berg-op is al wanneer je de rivieren oversteekt. Mijn Mercedes 608 heeft met zijn krappe 80 pk domweg te weinig vermogen om de 4000kg wegende auto met wind-tegen de brug op nog snelheid te geven, het kost zelfs de grootste moeite om de snelheid vast te houden!
beantsje schreef:

Uit welk stenen tijdperk stam jij? 60-dagenkaart is al jaaaaaren geleden afgeschaft. Tegenwoordig heb je kwart-tarief, maar moet je voor een paardenwagen inderdaad WEL een route-administratie bijhouden waaruit moet blijken dat je niet meer dan 60 dagen per jaar gebruik maakt van de auto.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 06:13

ikke schreef:
Het zou de eerste wagen zijn die zo oud is en WEL voldoende vermogen zou hebben. Aangezien het leger ALTIJD het goedkoopste neemt wat ze kunnen krijgen, zal er DUS de lichtst mogelijke motor in liggen en daarmee zit je impliciet aan een te laag motorvermogen. Minimaal 100pk is noodzakelijk is om ook berg-op nog enige snelheid te kunnen maken als je wind tegen hebt met een dergelijke auto. Dat berg-op is al wanneer je de rivieren oversteekt. Mijn Mercedes 608 heeft met zijn krappe 80 pk domweg te weinig vermogen om de 4000kg wegende auto met wind-tegen de brug op nog snelheid te geven, het kost zelfs de grootste moeite om de snelheid vast te houden!

Daarom vind ik die personenauto's ook zo vervelend die met 70 bijv een tunnel uitrijden. Ik ga dan nog liever op de 2e baan rijden (als er 4 zijn natuurlijk). In het begin een beetje gas terug, net voor het dal gas erop en dan bovenaan er met 80 uitkomen. Maar als ik mijn gas moet loslaten dan lukt dat niet meer.

azzurra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 07:44

Ik heb vanaf mijn 18 ook in een vrachtwagen b-rijbewijs gereden.
Is echt super om te doen!
Scheelt een hoop geld.
Kan natuurlijk niet zien hoe de kwaliteit van de wagen is.
Maar is zeker een aanrader.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 18:11

ikke schreef:
beantsje schreef:

Uit welk stenen tijdperk stam jij? 60-dagenkaart is al jaaaaaren geleden afgeschaft. Tegenwoordig heb je kwart-tarief, maar moet je voor een paardenwagen inderdaad WEL een route-administratie bijhouden waaruit moet blijken dat je niet meer dan 60 dagen per jaar gebruik maakt van de auto.

Tja, mijn dochters noemen mij ook antiek Clown
ik bedoe inderdaad het kwart-tarief, ik wist het woord niet.

Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 20:34

Nou in ieder geval allemaal bedankt we zijn inmiddels
een hoop wijzer Knipoog het wagentje was helemaal niets
twijfelachtige bodem waarvan zeker het eerste stuk al
verrot was.
Kijken dus gewoon even verder... we zouden eigenlijk
vanavond al gaan kijken bij een andere maar dat wordt morgen
En wel heel toevallig zie dit topic gaat over hetzelfde wagentje
viewtopic.php?f=158&t=649218

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 21:08

Grappig als ze er dan nog bij vermelden dat de bodem in goede staat is. Als je daar al aan moet trwijfelen vertrouw je de wagen helemaal niet meer.

Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 22:50

Nou we zijn eruit we hebben een wagentje gekocht
wel al een oudje (geen belasting meer Knipoog )
Maar een goede droge bodem
En rijd super.
Wilde het toch even met jullie delen.
Het is een Mercedes Nagelbijten / Gniffelen
kilometerstand 89000
kunnen 2 paarden in (maar dat gebeurd toch niet)
en ruimte voor 2 zadels en hoofdstellen
en een vaste opbergkist

Zaterdag heeft mijn dochter gelijk de vuurdoop
moet ze vanaf Nijverdal naar Utrecht rijden
bedankt voor jullie reacties Ach gut
Dit is hem geworden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:59

Hij ziet er goed uit. Veel plezier ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 23:06

Die heb ik op internet zien staan, stond er al even. Veel plezier, mercedes is goed. De kmstand is wel laag, of zit er een andere motor in?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:46

russel schreef:
Die heb ik op internet zien staan, stond er al even. Veel plezier, mercedes is goed. De kmstand is wel laag, of zit er een andere motor in?

Jawel, maar alleen zijn er geen onderdelen meer te leveren door Mercedes. Lid worden van een merkclub is dus noodzaak om hem op langere termijn nog op de weg te houden!

Ivan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 19:48

Er zitten net wat nieuwe onderdelen in de auto
(heb ik de bon van gezien) o.a koppeling
en nog twee dingen weet niet hoe ze heten Verward
dus valt wel mee dan volgens mij Knipoog

En onze dochter heeft in haar vriendengroep
2 automonteurs die nogal gek zijn op sleutelen
dus we zien het wel, voolopig rijd ie goed Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:04

Ikke, ook niet meer in Schijndel?? Ik heb de mijne verkocht dus weet het niet, maar wij gingen voor alles naar hem. Overigens hadden wij een keigoede motor en werd onderhouden door mijn man, das geluk hebben, maar onderdelen deden wij bij die ouwe man met zoon in Schijndel.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:16

russel schreef:
Ikke, ook niet meer in Schijndel?? Ik heb de mijne verkocht dus weet het niet, maar wij gingen voor alles naar hem. Overigens hadden wij een keigoede motor en werd onderhouden door mijn man, das geluk hebben, maar onderdelen deden wij bij die ouwe man met zoon in Schijndel.

Jawel, die man ken ik wel, die zit bij de achteruitgang van De Wit camping, aan de st Oedenrodeseweg. Die kerel zal best het een en ander hebben, maar nieuw is niks meer te krijgen, het wordt domweg niet meer gemaakt. Die motor ligt in meer, ook latere, modellen, dus dat lukt wel, maar plaatwerk kun je echt vergeten, dat is gewoon op.........
Enne, deze heeft dus ook dat chronische gebrek aan motorvermogen. Als ik 4000kg wagen maar net op gang houdt met een 80pk, hoe ver denk je dan te komen met een 70pk???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 21:39

Ja dat gebrek aan motorvermogen dat ken ik. Goed onderhoud, goede olie heeft wel wat geholpen, maar idd viel niet mee om in te voegen op een snelweg als het druk is en je hebt weinig vermogen. Echt hobbywagentje, vol gas beladen konden we wel de 100 halen, maar hadden daar wel tijd voor nodig. Is opletten op deze drukke egoistische weg.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:54

Zo, ik wilde er een nieuw topic voor openen, maar misschien kunnen jullie mijn vraag ook wel beantwoorden.

Hoeveel is nu de wegenbelasting voor zo'n wagen met het kwarttarief?