beantsje schreef:Het zou kunnen zijn, dat de vorige eigenaar het voertuig om heeft laten keuren van groot naar klein rijbewijs. Daarvoor is hij officieel gewogen om het ledig gewicht te bepalen.
Veel eigenaren strippen dan een auto volledig: reservewiel eruit, zelfs stoelen eruit, om maar een zo laag mogelijk ledig gewicht te krijgen (en dus meer laadvermogen over te houden)
Als dat voor de ombouw is geweest, is het idd zinvol om de auto nogmaals te wegen. Als hij met rubbervloer, en alle nieuwe aanpassingen ineens 2600 kg blijkt te zijn, is dat geen ramp, maar dan houd je maar 900 kg laadvermogen over.
En ook dat is met 1 paard geen ramp, maar je moet het wel even weten. Vergeet niet, dat (itt een trailer), alles wat je meeneemt, meetelt als gewicht. Dus ook de mensen die in de vrachtwagen rijden, het zadel enz.
Meten is weten!
Juist daarom zeg ik altijd dat een mens, het paard en alle zooi erbij ongeveer 1000kg weegt. Twee paarden, twee mensen en alle zooi weegt dus ongeveer 2000kg. Die 1740kg die je dus als laadvermogen zou hebben (voorop gesteld dat de papieren kloppen!) kan dus net, maar je hebt ook geen zak voer aan speling! Als je een weekend weg zou willen met je paarden, dan moet er een aanhanger of een extra auto mee, anders kom je te kort.
beantsje schreef:Overigens ben ik het niet eens met de vorige schrijver die er al bij voorbaat vanuit gaat dat de wagen instabiel is op de weg en geen motorvermogen heeft. Maar ik zou zeggen; maak een proefrit. Een lege vrachtwagen is nog zijwindgevoeliger dan een volle, dus daar ben je gauw achter.
Het zou de eerste wagen zijn die zo oud is en WEL voldoende vermogen zou hebben. Aangezien het leger ALTIJD het goedkoopste neemt wat ze kunnen krijgen, zal er DUS de lichtst mogelijke motor in liggen en daarmee zit je impliciet aan een te laag motorvermogen. Minimaal 100pk is noodzakelijk is om ook berg-op nog enige snelheid te kunnen maken als je wind tegen hebt met een dergelijke auto. Dat berg-op is al wanneer je de rivieren oversteekt. Mijn Mercedes 608 heeft met zijn krappe 80 pk domweg te weinig vermogen om de 4000kg wegende auto met wind-tegen de brug op nog snelheid te geven, het kost zelfs de grootste moeite om de snelheid vast te houden!
beantsje schreef:N.B. denk eens aan de mogelijkheid voor een 60-dagenkaart, volgens mij kan dat!
Uit welk stenen tijdperk stam jij? 60-dagenkaart is al jaaaaaren geleden afgeschaft. Tegenwoordig heb je kwart-tarief, maar moet je voor een paardenwagen inderdaad WEL een route-administratie bijhouden waaruit moet blijken dat je niet meer dan 60 dagen per jaar gebruik maakt van de auto.