Paard gevoelige rug, nu al regendeken op doen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NesyD

Paard gevoelige rug, nu al regendeken op doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 12:28

Hallo,
Gisteren kwam ik erachter dat mijn merrie gevoelige rugspieren had (met poetsen), na het longeren was dit dus over. Ik vraag me af of dit door de regenval en de bijbehoren teruglopende temperatuur te maken kan hebben. Tot op heden heeft zij nog niet eerder last van gevoeligheid op haar rug gehad.

Twijfel nu of ik een regendeken op zal doen omdat wanneer het droog is de temperatuur nog niet echt zo laag is.
Mijn merrie staat op een pensionstal en staat van ca. 07:30 uur tot 13:30/14:00 uur buiten.
Graag jullie advies en/of tips!

Emaartje

Re: Paard gevoelige rug, nu al regendeken op doen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 23:06

hou dit topic even in de gaten mijn paard heeft ook gevoelige rug

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:04

Ik zou haar zeker een ongevoerd regendekentje op doen. Mijn paard heeft hetzelfde probleem, zodra ze met dit wisselvallige weer in de regen staat heeft ze direct rugklachten. Mijn merrie loopt dan ook al ruim 1,5 week dag en nacht met een ongevoerd regendekentje op. Haar rugklachten zijn verdwenen als sneeuw voor de zon en ze zit direct al weer beter in haar vel.

Sommige paarden kunnen blijkbaar gewoon niet tegen dit weer en hebben echt een regendeken nodig. Gewoon doen dus Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:49

MarchaL schreef:
Ik zou haar zeker een ongevoerd regendekentje op doen. Mijn paard heeft hetzelfde probleem, zodra ze met dit wisselvallige weer in de regen staat heeft ze direct rugklachten. Mijn merrie loopt dan ook al ruim 1,5 week dag en nacht met een ongevoerd regendekentje op. Haar rugklachten zijn verdwenen als sneeuw voor de zon en ze zit direct al weer beter in haar vel.

Sommige paarden kunnen blijkbaar gewoon niet tegen dit weer en hebben echt een regendeken nodig. Gewoon doen dus Knipoog

maar is dat niet te warm voor nu overdag is nog best warm weer en regendeken zweet gauw..

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 12:59

Mijn paard heeft het nu iig niet warm onder haar regendeken. Ik heb persoonlijk dan zoiets van ''liever ietsje te warm als stijve/pijnlijke rugspieren'' maar goed, dat is ieder voor zich natuurlijk Knipoog Ik zou het gewoon eens uitproberen, zweet je paard echt als een otter onder de regendeken dan wordt het lastig. Met dit weer (regen en vrij krachtige wind) is het overigens best fris dus ik denk eigenlijk niet dat je paard het echt te warm krijgt onder een (ongevoerde) regendeken.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:01

Mijn paard had ook last van de rugspieren, idd een dekentje op en het was na een dag alweer beter.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 13:01

MarchaL schreef:
Mijn paard heeft het nu iig niet warm onder haar regendeken. Ik heb persoonlijk dan zoiets van ''liever ietsje te warm als stijve/pijnlijke rugspieren'' maar goed, dat is ieder voor zich natuurlijk Knipoog Ik zou het gewoon eens uitproberen, zweet je paard echt als een otter onder de regendeken dan wordt het lastig. Met dit weer (regen en vrij krachtige wind) is het overigens best fris dus ik denk eigenlijk niet dat je paard het echt te warm krijgt onder een (ongevoerde) regendeken.

EENS!

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 14:45

Ok. Dit dacht ik dus zelf ook al, maar wat doen jullie bijvoorbeeld morgen en overmorgen (de weersvoorspellingen zijn 40-60% kans op neerslag en temperatuur tussen de 18-23 graden) halen jullie de deken er weer af of laten jullie hem gewoon liggen? Mijn merrie loopt overigens niet de gehele dag buiten maar wel op de koudste momenten (van 07:15 uur tot ca. 14:00 uur).
Hoor graag van jullie!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:47

gewoon op doen dan.....!
s'middags zou ik gaan twijfelen, maar hij staat alleen smorgens...... Tong uitsteken

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:49

Je paard staat smiddags binnen dus ik zou geen deken op doen.
Heb je ook last van de rug met rijden anders kun je haar eerst even longeren voor je gaat rijden dat ze lekker warm is.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 14:51

Kan het proberen natuurlijk, hopelijk krijgt ze het niet te warm (mijn merrie is heel gevoelig wat hoesten betreft en kan me voorstellen als ze het te warm krijgt dit de hoestprikkel kan opwekken).

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:33

ja daarom twijfel ik dus ook.overdag is het nog 20 graden en snachts 15 graden en ik woon er niet bij om op en af te doen dus moet beslissen voor de hele dag regendeken om of niet maar inderdaad gevoelige rug is ook niets..

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:34

Ik laat de deken de hele dag om.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:39

avanoort schreef:

Gaat die van jou niet staan zweten of heb jij een regendeken met een katoenen tegenvoering (zo welk merk deken gebruik jij).
Dit is eigenlijk (de angst dat ze gaan staan zweten) het enigste wat mij tegenhoud om er een regendeken op te leggen!!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:39

NesyD schreef:
avanoort schreef:

Gaat die van jou niet staan zweten of heb jij een regendeken met een katoenen tegenvoering (zo welk merk deken gebruik jij).
Dit is eigenlijk (de angst dat ze gaan staan zweten) het enigste wat mij tegenhoud om er een regendeken op te leggen!!

ja dat had ik dus ook.

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:41

Ik zou een hele dunne deken op doen... het wordt immers nog kouder...

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:42

Damber schreef:
Ik zou een hele dunne deken op doen... het wordt immers nog kouder...

Hoi, ik heb het hier ook over een 0 grams regendeken, een katoenen deken zal nu weinig uithalen dan kunnen ze nog beter zonder deken buitenstaan.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:44

Mijn paardje heeft ook de hele dag haar regendeken op, ze staat 24/7 buiten en ik ben ook niet in de gelegenheid om tussendoor de deken af te doen. Ze heeft 'm ook opgehouden tot het boven de 20 gr was en ze heeft niet staan zweten (op stal wel, buiten niet). Buiten blijven ze toch lopen, dus door de beweging zal het ook wat meer ademen denk ik. Ik heb een regendeken van Pagony.

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:45

Ik kwam er gister achter dat mijn paard ook een gevoelige rug heeft en ik zit ook te twijfelen of ik een deken op zal doen... Ik hou dit even in de gaten Lachen

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:46

Wat ik misschien ook nog zou kunnen doen is 's morgens de deken erop doen en 's avonds er weer af, alleen ben ik meer een type van als de deken erop ligt dan blijft'ie ook erop (of het weer moet zo giga omslaan dan wordt het een ander verhaal). Mijn paard staat overigens (helaas) niet aan huis.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:47

Daf schreef:
Mijn paardje heeft ook de hele dag haar regendeken op, ze staat 24/7 buiten en ik ben ook niet in de gelegenheid om tussendoor de deken af te doen. Ze heeft 'm ook opgehouden tot het boven de 20 gr was en ze heeft niet staan zweten (op stal wel, buiten niet). Buiten blijven ze toch lopen, dus door de beweging zal het ook wat meer ademen denk ik. Ik heb een regendeken van Pagony.

ow oke..zal ook per paard verschillen zekers of ze het snel warm of koud hebben onder de deken.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:48

Tja als mijn merrie de hele dag buiten zou staan zou ik niet zo twijfelen dan zou de regendeken er al op liggen. Alleen gaat mijn merrie rond 13:00/14:00 uur naar binnen en ik kan nou niet echt zeggen dat het koud is bij ons op stal (ook niet warm hoor!).

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:50

Emaartje: uiteraard verschilt het per paard, maar ze hebben eergister de hele dag op stal gestaan en toen begon ze het wel erg warm te krijgen, buiten heb je de wind ook natuurlijk.

Ik zou het gewoon proberen en idd beter te warm dan te koud en ze kunnen echt goed last hebben van een stijfe rug.

Succes Lachen

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-06 15:55

Daf schreef:
Emaartje: uiteraard verschilt het per paard, maar ze hebben eergister de hele dag op stal gestaan en toen begon ze het wel erg warm te krijgen, buiten heb je de wind ook natuurlijk.

Ik zou het gewoon proberen en idd beter te warm dan te koud en ze kunnen echt goed last hebben van een stijfe rug.

Succes Lachen

Bedankt!
Ik denk dat ik de "gok" maar ga wagen en er vanavond een regendeken op ga leggen, heb het zo gezien als ze heeft staan zweten.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 15:59

Mijn paard heeft net een wervelblokkade in de rug gehad, chiropractiker bij geweest. Ze heeft 's nachts een fleece deken op en overdag een met fleece gevoerde regendeken. Ze heeft het niet te warm. Ze staat wel in een open veld, maar ze kan ook beschutting zoekn.